Gissar att det är MTB du syftar på..? Handlar det om landsväg är det npg bara att välja en av de 3 vägarna som går ut ur stan och börja trampa...
Jag bodde i Kiruna i ett par år, och tycker att det inte var helt självklart att hitta fina cykelstigar, trots att terrängen i omgivningarna vid första anblicken ser lockande ut. När det gäller stadsnära cykling höll jag mest till i området kring Jägarspåret och på baksidan av Luossavaara. Utgå från campingen/Ripan så ger det sig självt. Strax utanför stan finns fina stigar uppför och utför på fjället Ednamvarre - vad jag kommer ihåg kunde det vara trixigt att få till en fin slinga utan att hamna i ljung och våtmarker, men det går med lite tålamod och är klart värt mödan att lägga tid på när man väl hittar rätt. I övrigt finns skoterleder lite här och där som kan vara fina, bl.a. mot Jukkasjärvi - ta fikapaus på Ishotellets värdshus eller hembygdsgården om de har öppet.
Om du har tid för dagsutflykter kan du åka åt Abisko/Björklidenhållet och cykla rallarvägen mot Narvik. Har inte cyklat där själv men det verkar fint. I Abisko finns nån form av DH-spår och i övrigt fina fjällstigar som nås med cykelvänlig stollift. Tror inte att det är några stora problem att få ta med sig cykeln på tåget. Det borde också gå att cykla början av Kungsleden från Nikkaluokta (1h med bil) mot Kebnekaise.