kista mässan

• Trådstartare Trådstartare p2m
  • Start datum Start datum

p2m

Ny medlem
kista mässan
hej ! är det någon som varit där ? jag tyckte det var få leverantörer i listan på deras hemsida, är det värt ett besök ?

kista mässan
Några märken fanns det allt men det var skralt med gadgets och dåligt med flirtande från t.ex Rose till oss kränkta välbeställda vita medelålders gubbar.

kista mässan
Om du ska köpa en cykel så finns många av de stora märkena där (men inte alla) och några små "okända" märken. Av de klassiska webb-butikerna finna Planet-X och Rose på plats. Planet-X finns granne med provcykelbanan så det är lätt att testa deras cyklar vilket är bra men ibland är de samtliga ute på provtur.

De flesta handlarna hade amatörmässiga montrar men trots det investerade jag i ett par mtb-skor och lite annat smått med 50 % rabatt.

Mitt huvudmål med besöket var att kolla efter researrangörer eller resmål med cykelcentra och jag hittade några.

KjellF

kista mässan
Sämsta mässan jag varit på hittills, inga komponenter att känna på. Väldigt lite racercyklar med skivbromsar. Inte en enda touringcykel.Varför har inte Shimano eller Sram ngn monter där man får se deras sortiment?

Elcyklar fanns det mycket av, kul att Brompton var där men annars mycket av samma. Belysningar, skärmar och andra prylar som är aktuella den här årstiden lös med sin frånvaro.
Det blir knappast ngt återbesök nästa år.

kista mässan
Skogling skrev:
-------------------------------------------------------
> För att han var ironisk?

+1, med inslag av klassisk välbärgad elegans...

kista mässan
nieves skrev:
> Elcyklar fanns det mycket av

Om den har motor är det ingen cykel utan en moped/motorcykel i mitt tycke. Det blir snabbt jobbigt vad gäller tillstånd och cykla i skogen etc. Bäst att lita på höger och vänterben om du frågar mig.

Kanske går dit imorgon, mest för att novemberrusket är här och det är tråksöndag.

kista mässan
KjellF skrev:

>
> De flesta handlarna hade amatörmässiga montrar
> men trots det investerade jag i ett par mtb-skor
> och lite annat smått med 50 % rabatt.
>

Hur var det med komponenter?
Skulle behöva lite bromsskivor, adaptrar, kanske mekaniska skivbromsar., sadelstolpsklämma, sadelstolpe etc.

kista mässan
Jag var där i fredags. Då var det glest med folk.
Men. Det var dåligt med utställare.
Som många skrivit så var det få utställare med komponenter. Det var fler utställare förra året.

Känns som att de måste få en uppryckning till nästa år om det ska vara intressant att gå igen.

Bla Shimano valde att visa lite Pearl Izumi kläder och skor men jag såg inga Shimano skor.

kista mässan
Var där igår nån timme innan stängning, var tjockt med folk där det såldes grejer till 50% i övriga montrar såg de tomt ut. Kändes mer som en loppis än en mässa, det stod lite cyklar i montrarna men som sagts inte så mycket mer. Utställarna tog de inte riktigt på allvar känns det som.

kista mässan
Jag tycker det låtit likadant varje år. Jag har aldrig varit på mässan eftersom det alltid krockat antingen med tidsbrist eller pengabrist för min del. Men nog borde det kunna finnas en marknad för en rejäl cykelmässa, där alla de stora ställer upp med späckade montrar. Aktiviteter. Demonstrationer. Nyheter som presenteras exklusivt där. Många representanter från cykelföreningar, intresseorganisationer, myndigheter, osv, osv. En riktig cykelfest!

kista mässan
Jag var där igår lördag. Mitt första besök på mässan. Gick omkring där och njöt i drygt fyra timmar. Visst, även jag saknade att få känna och klämma på lite mer komponenter än vad som fanns på plats - Sram's produkter t ex. Men i det stora hela är jag väldigt nöjd! ?

kista mässan
Tredje gången för mig som jag var på mässan.

Jag tycker det är en trevlig tillställning, men visst saknar man en del. T.ex. Att ingen representation från Canyon finns överhuvudtaget är riktigt dåligt.
Av de stora näthandlarna fanns Rose, On-One/Planet-x och Bikester på plats.

"Loppisutförsäljningen" som Evalds och några handlare till har är en trevlig tradition där man alltid kan göra några fynd.
Om mässan blir av nästa år kommer jag garanterat vara på plats då också, faktiskt ett av de trevligaste sätten att slå ihjäl några timmar en grå novemberdag och drömma om trevliga cykelupplevelser.

kista mässan
nieves skrev:
> Sämsta mässan jag varit på hittills, inga
> komponenter att känna på. Väldigt lite
> racercyklar med skivbromsar. Inte en enda
> touringcykel.Varför har inte Shimano eller Sram
> ngn monter där man får se deras sortiment?
>
> Elcyklar fanns det mycket av, kul att Brompton var
> där men annars mycket av samma. Belysningar,
> skärmar och andra prylar som är aktuella den
> här årstiden lös med sin frånvaro.
> Det blir knappast ngt återbesök nästa år.

Japp! Håller med!

För mkt vanliga cyklar, el o räcer. För lite mtb!

kista mässan
Stora tillverkare som saknades på plats + Pryltorgens utbud var ju bara för bedrövliga, ist för att passa på att rea ut -14 prylar & komponenter till bra priser så tog man med sig en massa dammigt (bokstavligen) junk från 2010 typ och med trista priser.
Pricken över i:et: Utställare som hellre snackar med varandra än berättar om sina produkter, samt inte har koll på vad de säljer.

Vilket syfte hade mässan nu igen?

(kanske dags att "kista" mässan helt sonika, precis som rubriken lyder)

Senast ändrad:
kista mässan
Jag tycker den är helt ok och 120kr är väl inte mycket att gnälla över.
De bästa med mässan är att man alltid träffar gamla cykel polare där, som man inte sett på ett tag.
Jag anmälde mig till TreBerg (bra pris) och uppskattade att de fanns ett flertal som ordnade cykelresor.

kista mässan
Jag tycker att den borde flyttas till Elmia i Jönköping. Då får man en kortare resväg till mässan för en större del av den cyklande befolkningen. Särskilt med tanke på hur stort cykel är i sydligaste Sverige jämfört med norrut.

kista mässan
Alle man ta skydd!! Snart kommer svarseld från östra Svealand.

;-)

Gustav_Vasa_anfall.jpg

kista mässan
geologen skrev:
> Jag tycker att den borde flyttas till Elmia i
> Jönköping. Då får man en kortare resväg till
> mässan för en större del av den cyklande
> befolkningen. Särskilt med tanke på hur stort
> cykel är i sydligaste Sverige jämfört med
> norrut.

Bor man i Sveriges stjärt får man skylla sig själv.

kista mässan
AxelSthlm skrev:
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag tycker att den borde flyttas till Elmia i
> > Jönköping. Då får man en kortare resväg
> till
> > mässan för en större del av den cyklande
> > befolkningen. Särskilt med tanke på hur stort
> > cykel är i sydligaste Sverige jämfört med
> > norrut.
>
>
> Bor man i Sveriges stjärt får man skylla sig
> själv.

Jag tycker nog att en snabb titt på en karta över Sverige tydligt visar vad som är stjärten...

kista mässan
Jag var på mässan nu på förmiddagen. Åkte dit med en kompis som blivit cykelbiten men inte bestämt sig för vad han skall köpa förutom att det är en skogshoj som gäller. Fritt inträde, tack happy! Massa folk man känner som är kul att träffa. Jag känner inte igen det här med bilden av säljrepresentanterna. Kompisen berättade om sin bakgrund inom motocross och enduro. Utifrån det fick han många goda råd och nästan obegränsat med provkörningar. Är det info och service man är ute efter behöver man bara be på rätt sätt. Själv behövde jag ingenting särskilt så jag njöt bara lite över att få prata lite med tex Martin på Gamla Stans, Mårten på Carbontrikes, rambyggarna i Tegnérmontern samt av diverse annat som man är intresserad av. Vi var en bra stund i Treks monter, samt tittade på trial/stuntåkarna nere i hörnet. Grymt impad över deras balans och kyliga planering där man själv skulle trilla ned och slå sig fördärvad, om man ens fattade hur man skulle ta sig upp dit på cykel. Jag är nöjd men jag kanske är lättroad.

kista mässan
Rickard.v skrev:
> Treks monter???
>
> Cafe?
>
> Jag såg ingen Trek monter. Bara Trek i Cefeet.

Det var den hörnan jag menade. De lade i alla fall ned ansenligt med tid på min kompis frågor. Jag fikade mest, har redan en Trek, dock LVG.

kista mässan
Var där i fredags och då var det en halvsovande mässa. Såg inget intressant utan shoppade loss på "fyndhörnan", hejjade på lite gamla kompisar från alla möjliga epoker. Kan hålla med om att mässan borde lyftas upp några snäpp, kanske Elmia passar bättre som Geologen var inne på. Kan jag köra 65 mil för ett linjelopp på 80km kan jag nog åka halva sträckan för en mässa.. om det nu medför att den blir mer av en show, seminarier, lansering av nya cyklar och komponenter m.m

kista mässan
Den hölls väl i Jönköping förr?

Jag tycker det var kul första gången den var i Kista för två år sedan (?). Kanske nyhetens behag. Förra året var det lite same-same. Och i år känns det som att det var mitt sista besök där, var där och gick runt i en trekvart men blev inte direkt exalterad.

Nä, Götaland kan få tillbaka mässan vad mig anbelangar. :-)

kista mässan
Förr i tiden så alternerade väl cykelmässan mellan Gbg och Sthlm och då ihop med motorcyklarna.
Sista gången jag var i Gbg på mässa var när Paola Pezzo var där och det är ju några år sen.....

Edit: Miss Lycka var snabbare....

Senast ändrad:
kista mässan
BH's nya lvg-ramar var häftiga att klämma på. Extremt snyggt detaljarbete på Ultralight EVO-ramen. På temat lvg var det dessutom en upplevelse att lyfta på Treks 120 kkr-hoj som enligt specifikationen vägde in på 4,65 kg. Kul också att se nya Campa Super Record på en av Wiliers hojar.

På mtb-sidan var väl demonstrationen av XTR Di2s synchronized shifting den största wow-upplevelsen. Tror det kan funka riktigt bra faktiskt.

Även Shimanos seriösa bikefit-rigg imponerade, tror den kommer bli en hit när den börjar användas ute i butikerna. Ett välbehövt vapen för alla fysiska butiker i kriget mot online-butikerna.

På den negativa sidan: som redan sagt, dåligt med prylar! Saknade särskilt Shimanos utbud av skor. Och var var Canyon? Två cyklar utan egen monter var allt de kunde skrapa fram.

Tillbaka
Topp