Kjedje längd

Niklas383

Ny medlem
Kjedje längd
Hejsan. Nu har jag ätnligen fått tag i mitt single speed sett m.m nu är der bara kjedjan som jag ska kapna ner, jag undrar hur lång ska den vara, kugghjulen är; en vanlig mtb krans fram (Största) och ett 13 Tandat där bak.

tack för hjälpen

Kjedje längd
44 - 13 i utväxling blir nog ingen höjdare, blir för tungt i backarna, sikta på 18/36 eller liknande...
Tänk 1:2 , ett pedalvarv = 2 varv för hjulet.
Och kedjelängden då?
Om det är det kit jag tänker på(fjäderbelastad arm med hjul) så lägg kedjan på fram och bakdrev och dra till kedjan når runt och lägg till en(eller 2)länkar.

Ska tillägga att jag inte genomfört en sådan operation...

Kjedje längd
Med växlar är regeln, stora - stora plus två länkar. på en SS vill du ju konna så nära som möjligt, enda kruxet kan vara att du vill lägga till en länk om det blir för tight att ta av hjulet om du har horisontella dropouts bak.

1:2 ratio (ex 16/32 vanligast) är en bra utgångspunkt på en skogshoj. Är det en statshoj skulle jag säga 1:2,5 - 3 ratio (typ 13/36-39 alltså) eller därikring. 13/44 kommer att vara för tungt

*hukar mig för påhopp*....

Kjedje längd
Jag kör 44-14 på min lvg-ss. Det är ganska tungt i backarna, men funkar för det mesta. Men 44-13 på mtb med tunga, sega mtb-däck är nog ingen höjdare. Nu har jag beställt ett 18-bakdrev och ett par Nokian W240 till lvg:n. Jag gissar att det funkar ganska bra, utom kanske när den värsta snön sätter in, och det är motvind och uppförsbacke..

Tillbaka
Topp