Klanteri i verkstaden, HJÄLP!

Jens.banan

Ny medlem
Fick precis hem min nya Specialized Carve comp 29er 2012 med DHL och skulle montera ihop den nere i verkstaden. Det mesta var redan fixat från butik men jag skulle bland annat montera styret.
Jag skruvade ur skruven som håller fast "koppen" ovanpå styrstammen och glömde hålla i framgaffeln så att hela skiten gled ur och det sprutade delar.

Jag plockade upp delarna och då jag inte mekat med den här delen tidigare och så vidare så visste jag inte vad jag höll i och vart de skulle sitta. Men google hjälpte mig och jag identifierade "systemet" som ett "Conventional Threadless Headsets (SHIS term: EC)" och delarna verkade vara tre spacers, en "dustcap" och ett "top cap" med tillhörande skruv. I "styrhålet" på ramen satt det fortfarande kvar vad jag tror är ett kullager i nåt slags hölje. Det verkade inte finnas några ringar eller kullager som skulle sitta på nedre delen av "styrröret" alltså det rör som man sticker igenom ramen.

Jag stack igenom röret så att det också träddes igneom detta kullager på ovansidan, satte dit "dustcapen" sen satte jag på styrstammen och fördelade spacer-ringarna så att en stack upp lite ovanför "röret" så jag kunde få spänning mot kullagerna (allt detta fick jag från youtube) det verkade fungera och det blev inget glapp till slut.

Verkar jag ha gjort rätt? Lät det som att det saknade nån del?

Stort tack för svar!

Den där bilden gjorde mig väldigt fundersam tidigare, för det var inte så där många delar som jag såg. Men jag såg sedan att det också satt ett kullager på undre delen av "styrhålet" på ramen. Jag känner inte igen alla delar på den där bilden, typ upper och lower head-tube race. Men jag antar att det är som det ska, jag var ute och testade den och allt kändes jävligt bra.

upptäckte dock att bromsarna var monterade "moto style", så detta måste fixas.

Jens.banan skrev:
-------------------------------------------------------
> Den där bilden gjorde mig väldigt fundersam
> tidigare, för det var inte så där många delar
> som jag såg. Men jag såg sedan att det också
> satt ett kullager på undre delen av "styrhålet"
> på ramen. Jag känner inte igen alla delar på
> den där bilden, typ upper och lower head-tube
> race. Men jag antar att det är som det ska, jag
> var ute och testade den och allt kändes jävligt
> bra.

Styrlager kan se lite olika ut. Men monterar man det fel så lär det kännas tämligen omg.

> upptäckte dock att bromsarna var monterade "moto
> style", så detta måste fixas.

Köpt från England? Det låter sig inte fixas hursomhelst beroende på vad för broms det gäller. Byter du plats på handtagen så sätter du oljereservoaren upp o ned.

Nu är ju inte jag nån expert på bromsar, men det är la shimano-rackare på cykeln? Borde det inte bara vara att skruva ur slangen vid handtaget och skifta? Det är ju typ så man gör när man kortar slang på shimanobromsar, ska ju inte behövas luftas efter heller. Nya oliver (dumt ord hehe) och såna där små pluttar behövs la dock.

http://www.shimano.com/publish/cont...nload.-Par50rparsys-0008-downloadFile.html/02)%20Brake%20Hose%20Trimming.pdf

Ja den är köpt från England. Går det att helt sonika skruva ur båda slangarna och byta plats utan att lufta? Det skulle ju vara drömmen! Det är shimano bromsar. Men varför behöver jag nya oliver för?

Oliverna kläms ihop när man monterar slangen. De befintliga oliverna går därför inte att återanvända.

Eftersom du bara är längst upp på slangen och grejar så räcker det med att knacka lite på slangen för att få upp ev bubblor till reservoaren, en riktig luftning kommer du inte behöva göra iaf.

I Shimanos bromsar är det mineralolja så det känns lite tryggare att hålla på med.

Mashimaro skrev:
-------------------------------------------------------
> Vissa shimanoreglage är flip flop-reglage som
> går att vända och använda på både höger och
> vänster. Är dina sådana?

Hur vet man vilka som är flip flop? Har själv en cykel i stallet som jag köpt från UK och jag skulle vilja ändra till "rätt" set-up men aldrig fått tummarna ur.

Jag behövde inte byta oliv när jag bara lossade slangen från handtaget. Givet att slangen inte behöver kortas utan bara bytas plats på så borde det väl inte behövas nya oliver? Eller tänker jag helt fel?

Nej du behöver inte byta oliver, byt du plats på dem bara. Känns det svampigt kan du testa att.

-Placera bromshandtagen som högsta punkt (cyklen på högkant).
-Dra ett buntband/spännband runt bromshandtagen så de stannar i innersta läget.
-Låt cyklen stå så här över natten.
-Klart

-Åke

Det låter ju riktigt bra, då slipper jag lämna in den hos min lbs för 600 kr. Men hur funkar det där med buntbanden? Åker luften ut nånstans då eller?

Nä, det är ju ett slutet system, men tanken är nog att om det finns nån liten luftbubbla så ska den "flyta" upp till reservoaren i handtaget. Men jag är inte säker (som vanligt när jag ska uttala mig i ämnet).

Jo det är som crux säger luften kommer upp till reservoaren. Lossar du slangen vid handtaget och luft kommer in har den ju inte så långt att vandra, men denna metod hart fungerat för mig även när jag fått in luft nere vid oket bak.

-Åke

Tillbaka
Topp