Klassisk damcykel utan fotbroms?

Min fru söker en klassisk damcykel (lågt insteg, högt styre, cykelkorg mm) men utan fotbroms. Gärna navväxel och skivbroms fram och bak. Tips på utländska modeller? Någon svensk finns väl knappast.

Det väger en vanlig Monark Karin också, så inget konstigt på en damcykel.
Jösses. Ja, i så fall är det ju mycket som talar för denna. Lite framdämpning för komfort; stänkskärmar och pakethållare; bälte istället för kedja(!!!). Dessutom navdynamo till belysningen så man slipper ladda lampbatterier. Väldigt praktisk pendlingscykel. Inte ens särskilt dyr. Det är svårt att hitta en cykel som kräver mindre underhåll.

Det är väl det som är så jobbigt om man vill ha damcykel - det finns inga riktiga som är att betrakta som cyklar.

Jag vet att Genesis haft något i sitt utbud tidigare och de gör fina cyklar. Sen finns Velo Orange Polyvalent Low kicker som är fin, men säljs bara som ramkit tror jag.

IMG_6943.jpeg

Vad har man lågt insteg till? Är det under den där sekunden det tar att kliva av cykeln, eller vilka vettiga argument finns det för att ha det i övrigt?

Edit: Genesis hade inga cyklar med lågt insteg kvar..

Senast ändrad:

Kanske ett alternativ? Några kilo lättare om inte annat.

Jösses. Ja, i så fall är det ju mycket som talar för denna. Lite framdämpning för komfort; stänkskärmar och pakethållare; bälte istället för kedja(!!!). Dessutom navdynamo till belysningen så man slipper ladda lampbatterier. Väldigt praktisk pendlingscykel. Inte ens särskilt dyr. Det är svårt att hitta en cykel som kräver mindre underhåll.
Ah, fast den där ser verkligen ut som skit på alla fronter. Framdämpare ska mer betraktas som ökad vikt - finns inget bra med en sådan för den typen av cykel. Om man nu ska ha en dämpare på en stadscykel skulle det vara för att ta bort vägbrus typ, men en sådan hoppstylta som sitter på en sådan klarar inte av det.

Synd att kalla det där fordonet för cykel...

Det finns ju mixte / dam hybrid från tralla-vikt ner till roadbike så det är ju det. Klassisk tralla ligger på när 16-17 intervallet?

contential bikester verkar ha kvar ortler på nåt vis men levererar tydligen inte till Sverige.

Vad har man lågt insteg till? Är det under den där sekunden det tar att kliva av cykeln, eller vilka vettiga argument finns det för att ha det i övrigt?
Min pappa har skaffat en cykel med lågt insteg (Ecoride Ambassador) för han är gammal och stel och har reumatism. Det började bli svårt för honom att få benet över ramen.

Ah, fast den där ser verkligen ut som skit på alla fronter. Framdämpare ska mer betraktas som ökad vikt - finns inget bra med en sådan för den typen av cykel. Om man nu ska ha en dämpare på en stadscykel skulle det vara för att ta bort vägbrus typ, men en sådan hoppstylta som sitter på en sådan klarar inte av det.

Synd att kalla det där fordonet för cykel...
Hjälper inte en sån med typ spårvagnsspår och kullersten och sådant? Jag har bara cyklat på cyklar med "riktiga" dämpare eller ingen dämpare alls. Har noll erfarenhet av sådana där som på Husqvarnan. Jag tänkte att det kanske kan ta udden av stötarna och eftersom den är coil istället för luft så blir det mindre underhåll.

Pelagon var ju för övrigt riktigt tjusig.

Brick Lane Bikes har en treväxlad modell med lågt insteg. Väger mycket mindre (12,5 med skärmar och pakethållare och allt sådant); kostar mycket mindre också. Inga skivbromsar dock. Så vitt jag kan se har den ingen fotbroms.

Min pappa har skaffat en cykel med lågt insteg (Ecoride Ambassador) för han är gammal och stel och har reumatism. Det började bli svårt för honom att få benet över ramen.
Ja det är klart, typ som en hjälpmedel om man är rörelsehindrad då mao. De flesta jag ser verkar dock vara mer hindrade av själva cykelmodellen än av sin rörelsefunktion.? Köper ändå användningsområdet såklart!

Hjälper inte en sån med typ spårvagnsspår och kullersten och sådant? Jag har bara cyklat på cyklar med "riktiga" dämpare eller ingen dämpare alls. Har noll erfarenhet av sådana där som på Husqvarnan. Jag tänkte att det kanske kan ta udden av stötarna och eftersom den är coil istället för luft så blir det mindre underhåll.
Nej, de är bara dåliga skulle jag vilja påstå. När man ser äldre cyklar med dylika gafflar består underhållsfriheten i att de rostat ihop och därmed är att betrakta som en stel gaffel.

Jag tror på en lagom böjd gaffel som tar bort vibrationer, samtidigt som man har en lätt och hanterbar cykel där man kan cykla aktivt och lätta över eller runda diverse hinder snarare än att bara bröta in i dem. Säg att framgaffeln ändå kan ta en kantstenssmäll, men direkt därefter kommer bakhjulet (där ALL vikt ligger till följd av usel sittställning) som garanterat får genomslagspunka. Nä, de där gafflarna är ett försäljningsargument för de som blir lurade att tro att de gör någon nytta. Synd..

Edit: den där lätta och cykelglädjeförsedda praktiska cykeln är svår att hitta om man inte nördar ner sig ordentligt. Ska det dessutom vara billigt är det omöjligt att hitta något vettigt. Folk säger att en cykel för 10 000 kr är dyr, sen får de leva med det ocyklingsbara och underhållsomöjliga skräpet som krängs..

Ja, jag är sur och grinig efter att ha fått frågan om jag kunde "få bromsarna att fungera igen" på sonens kompis Biltemacykel, varpå jag upptäckte att ALLT var dåligt och bortom räddning. Cykeln var ett år gammal... Tips: gör inte bromsreglage i plast med vajerdragningen från helvetet.

Senast ändrad:

Edit: Genesis hade inga cyklar med lågt insteg kvar..

Det är såklart för att det ska gå att cykla till grosshandlarn och köpa mjöl med klänningen på, som sig bör... Men nu har kvinnor faktiskt använt byxor sedan typ år 1900 i Sverige så det kanske blir någon ändring på tänket ;)

Det finns ju cyklar med dunderlågt insteg men då är det ju ett specialsyfte med dom. Vanliga cyklar är nog mest av gammal hävd och att "mamma hade en sån" typ, men vad vet jag?

Nej, de är bara dåliga skulle jag vilja påstå. När man ser äldre cyklar med dylika gafflar består underhållsfriheten i att de rostar ihop och därmed är att betrakta som en stel gaffel.
Haha, ouch. Om något helt enkelt inte *går* att underhålla så är det ju per definition underhållsfritt.

Nä, de där gafflarna är ett försäljningsargument för de som blir lurade att tro att de gör någon nytta. Synd..
Jag tänkte att det var stadscykelmotsvarigheten till en hardtail, typ. Trist med cykelkomponenter som väger och kostar i onödan. Det låter ju helt klart bättre med en designad-för-att-vara-stel-gaffel i så fall.

Särskilt eftersom t.ex. BLB:n väger typ två tredjedelar.

Edit: den där lätta och cykelglädjeförsedda praktiska cykeln är svår att hitta om man inte nördar ner sig ordentligt. Ska det dessutom vara billigt är det omöjligt att hitta något vettigt. Folk säger att en cykel för 10 000 kr är dyr, sen får de leva med det ocyklingsbara och underhållsomöjliga skräpet som krängs..

Ja, jag är sur och grinig efter att ha fått frågan om jag kunde "få bromsarna att fungera igen" på sonens kompis Biltemacykel, varpå jag upptäckte att ALLT var dåligt och bortom räddning. Cykeln var ett år gammal... Tips: gör inte bromsreglage i plast med vajerdragningen från helvetet.
Ja, fy fan. Been there, done that. Man blir ju… matt. Du har helt rätt: ALLT är faktiskt dåligt på de där cyklarna.

Pelagon ser onekligen intressant ut. Någon som kan uttala sig om kvaliteten på deras cyklar generellt?

Vad gäller damcyklar så är de enligt uppgift till för kvinnfolk som är mindre fokuserade på att ta sig fram fort och mer på att se ut som drottningen av England.

Pelagon var ju för övrigt riktigt tjusig.
Jag föredrar nog breda däck framför dämpad gaffel på stadscykel. Breda däck (t.ex. 55 mm) undanröjer också risken att fastna i spårvagnsspår. Gatsten känner man nästan inte alls utan de flyter man över.

Jula har förresten en damcykel utan fotbroms, dock utan växlar och med fälgbromsar. Den väger hela 18,56 kg utan navväxel och korg. Hur lyckas man med det?

Lågt insteg - yberbekvämt i alla åka till affären och handla samt åka till återvinningen med påsar samt åka till jobbet en kortare sträcka-situationer. Är det brådis då har man såklart en annan cykel. Sen en gammal damcrescent lär inte väga mycket över 10 kg, är dessutom bekväm. Men nackdelen är ju att den är gammal och o-cool.

Pilen-cyklar går att få med utanpåliggande växlar och skivbroms. Ett annat vanligt förslag när frågan kommer upp är Kona Coco, men den var snyggare förr i tiden.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp