Kletiga bromshandtag, vad är lösningen?

Gustav S

Aktiv medlem
Ett par Shimano 105-bromshandtag som följde med en hoj kom även med en superkletig yta på gummit. Diskmedel, grönsåpa, tvål och hudkräm har testats. Vad är nästa steg? Thinner? Cykla med diskhandkar? Hilfe!

EDIT: missade att det var kletigt på en gummiyta & inte på aluminiumet... så läs inget av det jag skrivit nedan... :-)

Är det inte tejprester? inget av det du testat brukar vara särkilt bra mot klister, jag antar att handtagen är i aluminium, så du kan ju testa i princip vad som helst utan risk att det går sönder... Jag skulle testa t-röd som nästa steg. Aceton, thinner, bensin etc kan nog funka också.

Disclaimer:
"Mina kemikunskaper är dåliga, alla skador på dig, din cykel och din omgivning kan inte skyllas på mig. Jag kan inte anses skyldig till några som helst följder av råden i denna post."

Senast redigerad av en moderator:
Nja, gummihöljet har aldrig varit tejpat. Frågan är vad man vågar gå loss med på gummit, eller vad man nu vill kalla det. Hade det varit på själva bromsgreppytan (alu) vore det dock inga problem med föreslagna lösningar.

Iochmed att det är friktionsgummi så är det inte åldersbeständigt. Handtag löser upp sig själva så det är bara till att köpa nytt. Vill du att det skall gå fortare förvarar du handtagen i solen.

Atlas: Jag hajar. Men de här är inte på väg att torka ut, om det är det du menar. Det verkar snarare som de går andra vägen, blir mer och mer "gummiga". Insidan på dem känns helt normal.

Sandpapper skulle kunna fungera, ska prova lite försiktigt.

Thinner och aceton kan vara katastrof. Om det är något oljemässigt kladd så är det lacknafta eller fotogen som gäller. Om det är själva gummit som håller på att lösas upp så är det nog bara att byta.

Mjukgörare i plasten som börjat reagera med nånting kan tänkas?

Har sett den effekten i min fiskelåda nån gång när det legat jiggar emot fel sorts plast. Det blir bara tok-kletigt. Har ingen bot på det.. kanske svavel för att vulka gummit ;o)

Mitt råd är att du köper nytt gummi. Kostar någon hundralapp och är lätt värt det, om du har så stora problem med klet.

Bumpar tråden då jag har exakt samma problem med "gummi-greppen" på mina dura ace handtag.
Finns det ngn lösning att testa, eller är det till att hoppas att det går att få tag på nya?

/C

Tillbaka
Topp