Klick eller inte vid långcykling...

wideglide96

Ny medlem
Hej alla!
Har en fundering ska cykla en tur på ca 700 km till sommaren. Min fundering är ska jag klicka fast mig i mina spd pedaler eller ej?
På ett vis tänker jag att det kan vara rätt skönt att vara lite mer lös o ledig på cykeln men å andra sidan tänker jag att i uppförsluten så får man mer kraft om man har klickat fast sig.
Vad/hur tänker ni som cyklat på tur kring detta, klicka fast eller ej?

wideglide96 sa:
Hej alla!
Har en fundering ska cykla en tur på ca 700 km till sommaren. Min fundering är ska jag klicka fast mig i mina spd pedaler eller ej?
På ett vis tänker jag att det kan vara rätt skönt att vara lite mer lös o ledig på cykeln men å andra sidan tänker jag att i uppförsluten så får man mer kraft om man har klickat fast sig.
Vad/hur tänker ni som cyklat på tur kring detta, klicka fast eller ej?

Klicka i. Så länge du har ställt in dina klossar rätt så inbillar jag mig att knän och annat kommer att må bra.

Det enda jag funderat på när vi långcyklat angående skor, är att det hade varit skönt att ha ett par vanliga traillöparskor att cykla i, som man även kan använda av cykeln. Det har dock mest handlat om platsbrist i packningen för extra skor. Hade det inte varit det hade jag tagit spd alla dagar.

iddqd sa:
Det enda jag funderat på när vi långcyklat angående skor, är att det hade varit skönt att ha ett par vanliga traillöparskor att cykla i, som man även kan använda av cykeln. Det har dock mest handlat om platsbrist i packningen för extra skor. Hade det inte varit det hade jag tagit spd alla dagar.
Det är total idioti att cykla i löparskor. Sulan på löparskor är mjuka, vid cykling vill man ha en styv sula.

iddqd sa:

Skaffa ett par skor med SPD som funkar bättre att gå i, om dina vanliga SPD-skor inte funkar. Jag kan rekommendera Giro Rumble. Sen kan du väl stoppa i ett par flip-flops i packningen om du verkligen vill ha ett par extraskor.

Jag vill tipsa om spd sandaler om du ska cykla på sommaren.
Tunna och tjocka strumpor samt neopren överdrag så klarar du alla väder.
Om det blir varmt kan du köra utan sockar. Om det regnar så torkar de snabbt så slipper du blöta skor en hel dag. Byt bara strumpor så blir det torrt efter regnet.

Jag har alltid med mig ett par andra sandaler också för att gå i. Dels om jag tänker vandra eller gå och äta på kvällen.

Eeee, låter lite som att "ska jag kolla däckstrycket i bilen om jag ska på europasemester".
Eller ska jag förstöra däcken (gäller dock inte cykeln i detta fallet), försämra säkerheten och slänga bort 500-1000kr i bensinpengar (motsvarar din förlorade effektivitet och försämrade muskelträning) bara för att jag är lat och faktaresistent, eller rent av lite korkad på ren svenska, gäller självklart inte dig eftersom du frågar och vill lära dig :-).

Alla människor lär sig klicka i och ur pedaler på några få turer och inser att det inte är något problem att komma ur med rätt ställda. Dessa första provturer kan med fördel kan göras på gräsmattor i full hockeutrustning om man har dåligt självförtroende och känner sig osäker.

Du kommer älska SPD

;-)

Många idiotförklaringar här men var är alla grafer som visar på den faktiska nyttan med att sitta fast sett till trampeffektivitet?

Jag tror att det går precis lika bra att cykla 70 mil i ett par plattisar. Styv sula vill man ju ha.

"The Pedaling Technique of Elite Endurance Cyclists: Changes With Increasing Workload at Constant Cadence was published in the International Journal of Sport Biometrics 7:29-53, 1991. However, it seems to come to the conclusion that they don't really make any difference as far as pedaling efficiency goes.

"...while torque during the upstroke did reduce the total positive work required during the downstroke, it did not contribute significantly to the external work done because 98.6% and 96.3% of the total work done at the low and high workloads, respectively, was done during the downstroke."

This is echoed in Physiological and biochemical determinants of elite endurance cycling performance published in the Medicine and Science in Sports and Exercise 23:93-107, 1991. There are numerous graphs showing that pedal force is only exerted between the top and bottom of the downstroke, represented by a very sharp parabola spiking at 90 degrees from vertical."

SPD, definitivt. Jag cykelsemestrade c.a 70 mil (!) med SPD, skulle aldrig tänka mig att inte sitta fast. Det var med styv sula, viktigt. Det var även genom några städer, men inga problem. Speciellt mot slutet av dagarna när man börjar bli lite trött och bara maler på är det skönt att sitta fast.

Mmmm...det känner jag. Har gjort en liknande tur men det var för många år sen. Tackar för din omtanke men känner att det mer var frågan kring spd eller ej som jag vill höra funderingar kring. :)

Är du van och trivs med SPD, kör med det. Svårare än så behöver det inte vara.

Jag hade personligen valt SPD men om man inte gillar det konceptet funkar det säkert (nästan) lika bra med plattisar.

Kika på touringskor för SPD, dessa brukar gå bra att gå med, t.ex. Shimanoskor ur RT-serien (RT=Road Touring).
Scott Crus-r är en annan sko som fungerar bra, både att gå med och att använda tillsammans med SPD.
Kombineras gärna med touringpedaler såsom Shimano A600 eller A520.

Janne Corax cyklade väl alltid med sandaler? Och när det blev kallt cyklade han i sina alpina klätterskor.
Även Lars Bengtsson (lostcyclist) och Ann Johansson (mairawa) verkar cykla mycket utan klickpedaler. Så att bara förkasta det är lite enkelt.
Själv föredrar jag SPD.

PappaG sa:
Jag vill tipsa om spd sandaler om du ska cykla på sommaren.
Tunna och tjocka strumpor samt neopren överdrag så klarar du alla väder.
Om det blir varmt kan du köra utan sockar. Om det regnar så torkar de snabbt så slipper du blöta skor en hel dag. Byt bara strumpor så blir det torrt efter regnet.

Jag har alltid med mig ett par andra sandaler också för att gå i. Dels om jag tänker vandra eller gå och äta på kvällen.
Tackar för förslagen och kul läsning!

me.I.am sa:
SPD, definitivt. Jag cykelsemestrade c.a 70 mil (!) med SPD, skulle aldrig tänka mig att inte sitta fast. Det var med styv sula, viktigt. Det var även genom några städer, men inga problem. Speciellt mot slutet av dagarna när man börjar bli lite trött och bara maler på är det skönt att sitta fast.
Se där..jag kommer mest cykla i glesbygd, Jämtland-Tröndelag, så det lutar mot spd. Tackar för bra tips :)

MickeMud sa:
Eller ska jag förstöra däcken (gäller dock inte cykeln i detta fallet), försämra säkerheten och slänga bort 500-1000kr i bensinpengar (motsvarar din förlorade effektivitet och försämrade muskelträning) bara för att jag är lat och faktaresistent, eller rent av lite korkad på ren svenska
Jag är lite nyfiken på faktakällorna som du grundar ovanstående påståenden på?

MickeMud sa:
Eeee, låter lite som att "ska jag kolla däckstrycket i bilen om jag ska på europasemester".
Eller ska jag förstöra däcken (gäller dock inte cykeln i detta fallet), försämra säkerheten och slänga bort 500-1000kr i bensinpengar (motsvarar din förlorade effektivitet och försämrade muskelträning) bara för att jag är lat och faktaresistent, eller rent av lite korkad på ren svenska, gäller självklart inte dig eftersom du frågar och vill lära dig :-).

Alla människor lär sig klicka i och ur pedaler på några få turer och inser att det inte är något problem att komma ur med rätt ställda. Dessa första provturer kan med fördel kan göras på gräsmattor i full hockeutrustning om man har dåligt självförtroende och känner sig osäker.

Du kommer älska SPD

;-)
Haha...har cyklat väääldigt mycket (hela förra säsongen) med spd. Så just själva tekniken med att klicka i och ur känns helt okej. Mer nyfiken på vad folk har för fördelar med/utan att klicka i.

Skaffa ett par spd dojjor som är smidiga att gå i. Shimano xc5 gillar jag. Diskreta och sköna att gå i.
Se sen till att ha provcyklat några längre turer så du vet att klossar osv. Står rätt. Så du inte får ont i knäna osv.

glitch sa:
Skaffa ett par spd dojjor som är smidiga att gå i. gillar jag. Diskreta och sköna att gå i.
Se sen till att ha provcyklat några längre turer så du vet att klossar osv. Står rätt. Så du inte får ont i knäna osv.

Jag tycker att Shimano xc7 är bra kompromiss. Går bra att gå i och styva nog för att vara bekväma att cykla i.

Jag hade absolut kört SPD. Men en sak som inte är att förglömma är att det är en potentiell strulkälla om man inte har pedaler av god kvalite.

wideglide96 sa:
me.I.am sa:
Se där..jag kommer mest cykla i glesbygd, Jämtland-Tröndelag, så det lutar mot spd. Tackar för bra tips :)

Samt att jag tyckte det var skönt att kunna variera trampet mer, ibland mer tryck bakåt/uppåt.
Fast om du vet att du kommer att behöva leda cykeln uppför om du inte har utväxling för det så kanske det kan vara värt att fundera en sväng till. Nu har jag ingen erfarenhet av de "touringSPDskor" som nämnts, de kanske funkar bra även om man måste leda cykeln. Men har de inte styv sula hade jag inte haft såna, du har förmodligen koll, men styv sula är för att fördela trycket mer.

Om det skulle vara längre sträcka uppför som jag visste jag måste leda cykeln hade jag nog ändå haft mina styva SPD och i så fall bytt till bekväma skor vid behov, hade tyckt det var värt det extra besväret att ha styva SPD. Men det är jag det.

Mycketvillhamer sa:
Många idiotförklaringar här men var är alla grafer som visar på den faktiska nyttan med att sitta fast sett till trampeffektivitet?

Jag tror att det går precis lika bra att cykla 70 mil i ett par plattisar. Styv sula vill man ju ha.

"The Pedaling Technique of Elite Endurance Cyclists: Changes With Increasing Workload at Constant Cadence was published in the International Journal of Sport Biometrics 7:29-53, 1991. However, it seems to come to the conclusion that they don't really make any difference as far as pedaling efficiency goes.

"...while torque during the upstroke did reduce the total positive work required during the downstroke, it did not contribute significantly to the external work done because 98.6% and 96.3% of the total work done at the low and high workloads, respectively, was done during the downstroke."

This is echoed in Physiological and biochemical determinants of elite endurance cycling performance published in the Medicine and Science in Sports and Exercise 23:93-107, 1991. There are numerous graphs showing that pedal force is only exerted between the top and bottom of the downstroke, represented by a very sharp parabola spiking at 90 degrees from vertical."

Fast utan att veta om man även undersökt kraftvektorerna i själva pedalplattformen så säger detta inte något om att det hade varit lika effektivt att köra med spd som med plattisar. Kan ju vara så att det finns krafter annat än vertikalt genom pedalaxeln och då kan det leda till sämre effektivitet med plattisar om det innebär att cyklisten håller igen för att exempelvis inte halka av pedalen. Själv märker jag att jag vågar trycka på mer med spd än med plattisar och att jag har viss kraftöverföring i övriga delar av pedalvarvet, något som jag då inte kan nyttja om jag kör med plattisar.

Rätta mig om jag har fel men jag har för mig att sveriges mesta långfärdscyklister kör på vanliga platta pedaler och kängor/sandaler/skor.
Göran Kropp körde i kängor när han cyklade till Mt Everest om jag inte missminner mig.

Stalle

Senast ändrad:
tinkerbell sa:
Mycketvillhamer sa:

Fast utan att veta om man även undersökt kraftvektorerna i själva pedalplattformen så säger detta inte något om att det hade varit lika effektivt att köra med spd som med plattisar. Kan ju vara så att det finns krafter annat än vertikalt genom pedalaxeln och då kan det leda till sämre effektivitet med plattisar om det innebär att cyklisten håller igen för att exempelvis inte halka av pedalen. Själv märker jag att jag vågar trycka på mer med spd än med plattisar och att jag har viss kraftöverföring i övriga delar av pedalvarvet, något som jag då inte kan nyttja om jag kör med plattisar.
+1
Dessutom är de refererade studierna nästan 30 år gamla (publicerade 1991, troligen gjorda 1-2 år tidigare). Fanns det ens riktiga clipless-system då? Eller är studierna gjorda med gamla clipsystem, dvs pedalkorgar med sladdriga remmar?

Tillägg: verkar som att clipless slog igenom på allvar i början av 90-talet (t.ex. Shimano introducerade SPD 1993, Time och Speedplay kom nåt år tidigare), så den där studien är högst troligen gjord på gamla korgpedaler. Dvs helt irrelevant idag.

Senast ändrad:
Kung Stalle sa:
Rätta mig om jag har fel men jag har för mig att sveriges mesta långfärdscyklister kör på vanliga platta pedaler och kängor/sandaler/skor.
Göran Kropp körde i kängor när han cyklade till Mt Everest om jag inte missminner mig.

Stalle

När kropp styrde mot Mt Everest så fanns väl inte spd pedaler för Mtb, utan bara Omöjligaattgåpedaler för Lvg
By the way ....Cykelkärran kropp hade är konstruerad ungefär 100m från just där jag sitter nu....

Kung Stalle sa:

Stalle

Cykla i kängor?

Bilagor

• IMG_20190120_134004.jpg
    IMG_20190120_134004.jpg
    214.8 KB · Besök: 45
tinkerbell sa:
Mycketvillhamer sa:

Ja, det låter ju rimligt att man kör så hårt att man trillar av pedalerna när man ska toura 70 mil...

ooms sa:
tinkerbell sa:
Mycketvillhamer sa:

+1
Dessutom är de refererade studierna nästan 30 år gamla (publicerade 1991, troligen gjorda 1-2 år tidigare). Fanns det ens riktiga clipless-system då? Eller är studierna gjorda med gamla clipsystem, dvs pedalkorgar med sladdriga remmar?

Tillägg: verkar som att clipless slog igenom på allvar i början av 90-talet (t.ex. Shimano introducerade SPD 1993, Time och Speedplay kom nåt år tidigare), så den där studien är högst troligen gjord på gamla korgpedaler. Dvs helt irrelevant idag.

Det var första träffen på google, satt på jobbet och hann inte leta noggrannare, men jag har läst flera nyare rapporter som säger samma sak.

Betänk också användningsområdet som efterfrågas, 70 mil touring.

Nu var det ju inte riktigt frågan, men det gamla systemet med korgar och remmar är inte så dumt alls för långcykling. Det ger en större möjlighet att variera fotens läge på pedalen men ändå dra nytta av "rundtrampets" fördelar, och även större frihet att välja skor. Jo just det, fördelar, personligen så upplever jag framförallt när jag blir trött att jag börjar "dra" runt pedalerna i ökad grad, om jag inte har den möjligeten, via SPD eller remmar, så känns det som det fattas något, kanske föga vetenskapligt men det borde ju vara så att ju flera muskelgrupper man kan bidra med, desto längre orkar man....

Mvh Ulf S.

Kung Stalle sa:

Stalle

Kropp hade nån typ av cykelskor enl Lagercrantz-boken. Om det var med bindningar nämns inte, men jag skulle gissa på spd. Han gjorde ju inget annat än att cykla och hade tung last på bitvis usla vägar. Ganska givet med nån typ av bindningar under de förutsättningarna kan jag tycka.

Vem bryr sig om kraftöverföring eller vad de riktiga långfärdscyklisterna gör.

Jag som alltid cyklar med spd eller spd-sl har inte ens funderat på plattisar när jag ska ut på bike packing. Sugen på spd-sl eftersom jag gillar det bättre och man cyklar ändå hela dagarna men det kan vara skönt att kunna gå lite när man handlar och ska äta så det blir nog oftast spd.

Ta det du är van vid.

Den stor vinsten med att fästa skon i pedalen, är att skon inte kan halka av pedalen! Det var den ursprungliga avsikten med clips och remmar. Som utvecklades till det vi har idag.
Sedan uppfann cyklister "spurtklossen". Detta för att förhindra att cyklisten drog ut en sko, med styv, hård och hal sula, ur "pedalkorgen".
Man spikade eller skruvade fast tjocka läderremsor på båda sidor om den fördjupning som pedalen gjorde i sulan. Därigenom kunde cyklisten dra pedalen uppåt utan att skon drogs ur. Det så kallade "rundtrampet" var uppfunnet. Tyvärr orkar cyklisten detta endast under kort stund, 3-4 minuter högst. Vilket också framgår av den text som "mycketvillhamer" citerat.

Har fortfarande inte sett grafer och diagram som visar spd-pedalernas förträfflighet.

Med det sagt kör jag också spd på pendling och hets-xc men plattisar på enduro mys-xc och dirtbiken, kör spd-sl på lvg med.

Enda tillfället när jag verkligen känner att spd tillför mig något på vanliga rundor är när det är brant och tekniskt uppför. Där har jag en tendens att halka av plattisarna. Men jag tror det mest är en vanegrej då jag inte kört plattisar alls så mycket som spd.

Ska man bara cykla 70 mil så kan man ju cykla med Spd. Eller plattisar, om man gillar det bättre.

Själv har jag använt plattisar till nästan alla mina turer mellan 40 och 400 mil. Många fördelar, inte minst att det är färre rörliga delar på cykeln. Jobbigt med klossar som lossnar; jag har har träffat förvånandevis många på vägarna som frågar ifall jag inte har en extra skruv att ge då deras tur har havererat pga en kloss som hänger lös. Och så med vanliga bekväma skor är det trevligare att göra allt som inte har med cyklande att göra, så som t ex äta på restaurang. Men det är ju högst personligt hur man ser på den saken, någon kanske inte gör något annat än cyklar på sina turer. Även fysiskt mår mina fötter bättre av att få röra sig fritt.

Under sommarens randonneuringsäventyrer körde jag 2 stycken 40-mils brevetlopp, det första med Spd och det andra utan. Det blev 3 timmar snabbare tid med plattisar. Kan ju förstås bero på annat också. ;-)

Tillbaka
Topp