Klickande ljud från pedaler/vevhus

Ciriaco

Medlem
Det har börjat komma ett klickande ljud nedifrån pedaler/vevhus på min cykel. Ljudet kommer även när jag står upp så det borde inte vara från sadelstolpen. Cykeln är i princip ny (har åkt en handfull turer i skogen) och jag har inte krockat in i något än mer än ett par mindre pedalskrap i stenar. Jag har provat att dra åt pedalerna extra utan att det har hjälpt.

Jag spelade in ljudet efter skogsrunda idag, se video. Märker att ljudet är mycket högre i klippet än jag upplever det när jag cyklar, såklart då telefonen är närmare vevhuset. Innan dagens runda så lät det inte så här ofta heller, men ändå vid varje tramp på främst höger pedal.

Vad kan det vara?

Hmm, i videon låter det verkligen som växelrassel. Jag har inte upplevt det så när jag cyklade, då var det i princip ett klick varje gång jag tryckte till ordentligt. Men det är en ingång som jag kan behöva undersöka, har inte tänkt på om det skiljer på olika växlar.

Tycker ju inte heller att det borde vara så. Jag försökte testa igår att trycka på vevarmen (för att utesluta pedalen som orsak) och tyckte jag kanske kunde få fram ljudet. Börjar även misstänka dämparen. Måste göra noggrann undersökning snart och kanske att det behövs besök till LBS. Vore dock najs att känna att jag klarar något själv (om man med ”själv” menar ”tillsammans med andra happyrajdare”).

Hade något liknande. Visade sig att bottombracket hade spruckit på ena sidan och lämnat kvar delen som sitter i gängorna resten var löst.

Har tyvärr inte möjlighet att lyssna på videoinspelningen just nu men tror du att det kanske kommer från pedalerna så lossa dessa. Fetta in gängor och anläggningsytan mot vevarmarna och prova igen. Lycka till.

Edit: kollade på videon nu. Bortse från mitt tips.

Senast ändrad:
Vad är det för cykel?

Mina gissningar:
- vevlager sprucket på ena sidan som Allroad nämnde ovan, troligtvis åtdraget för hårt vid montering isåfall
- vevarm inte tillräckligt åtdragen
- pedaler inte tillräckligt åtdragna, om du försöker cykla utan att använda höger pedal uppstår ljudet ändå? (kanske knepigt om du inte har spd eller liknande)
- ljudet skull kunna komma från naven på hjulen om de är åtdragna alldeles för hårt
- kassettbody?
- bakhjul med trasig eker eller väldigt dålig ekerspänning?
- nåt skräp från skogen fastnat nånstans

Inget ljud när du inte trampar?

Om hypotesen är vevlager så behöver problemet lokaliseras dit utan att övriga komponenter är med. Lättare att undersöka i mekställ och om man har en kedja med snabblås. Om man nu inte har det:

- cykla en väldigt kort bit med målet att växla till det läge där kedjan är minst spänd (minsta dreven)
- böj bakväxeln framåt så att du får så mycket slack i kedjan att du enkelt kan lägga kedjan på vevlagerhuset innanför dreven/drevet i fram, använd en trasa i mellan om du är rädd för repor
- snurra på vevarmarna nu, låter fortfarande?

Försök bara vara metodisk så ska det nog gå att hitta! Posta gärna dina observationer här. Lycka till!

Jag kontaktade Länna Sport igår (där jag köpte cykeln, en Trek Fuel Ex 5) och de var säkra på att det var en bussning där dämparen fäster i ramen som behövde smörjas, de hade fått flera sådana rapporter. Jag testade imorse att provocera fram ljudet bara genom att trycka på sadeln så dämpare och ram rörde sig, men icke.

Körde runt cykeln i trädgården (ny video där jag filmade från huvudhöjd) och nu klickar det även utan jättehögt tryck. Mer vid lägre växlar, kan också bero på högre trampfrekvens. Det uppstår inte när jag lyfter bakhjulet och fritrampar så det borde väl inte vara något med kedjebultar...

Lutar åt att lämna in på undersökning, får kanske åka ända till Länna eller hoppas att min LBS vill/kan kolla.

Förutom bra tips ovan så kan man kolla så att vevlagrer är ordentligt åtdraget. Ser på dock inte om det är pressfit eller utanpåliggande vevlager.

Om det är utanpåliggande så skulle jag ha kollat det. Har vid flera tillfällen varit med om klickljud från utanpåliggande vevlager som inte var dragna ordentligt.

Tack för alla svar! Tänkte uppdatera tråden nu när klickandet äntligen har åtgärdats. Det visade sig att cykeln var rejält torr. Lämnade in den på Länna idag och först visade det sig att nedersta fästet i länkaget inte verkade ha fettats in alls. Efter smörjning blev det mycket bättre, men fortfarande kunde ljud provoceras fram. Därefter smordes resterande fästen och när inte ens det hjälpte smordes pedaler och vevhuset in. Sen blev det tyst!

Nästan hela batchen av deras 2021 Ex 5 verkade ha varit torra, men här var det extremt mycket.

Tillbaka
Topp