Klingor direct mount utan n/w?

erik h

Aktiv medlem
Finns det den moderna tidens direct mount-klingor men utan narrow wide? Svårt att hitta. Men kör man som jag single speed med halvlänk ibland så funkar ju inte n/w, inte ens med 1/8”-kedjor.

Men det verkar knappt gå att få tag på ett 104-bcd-vevparti om man inte letar i skrotlådorna. Vore ju skönt att bara köpa ett nutida Shimano o fixa rätt klinga till det.

52mm kedjelinje däremot, verkar ju vara standard på det nya? Liksom det är på klassisk SS så det passar ju bra.

kais01

Aktiv medlem
om du har kedjestyrare går det bra med gamla vanliga drev, t ex 104

har du sram kan du på ebay köpa en lös spider för t ex 104 som monteras på veven istället för direct mount-klingan. vet tyvärr inte om kedjelinjen påverkas.

Makten

Aktiv medlem
Även SS-nav med modernt frihjul har justerbar kedjelinje (kort body), så det är nog inga problem alls. Kedjestyrare behövs inte på en SS heller om kedjespänningen är vettig.

erik h

Aktiv medlem
Jag har varken styrare, spännare eller body utan det är fast spikrak 52 mm som gäller. Gängat frihjul eller skivfästebultat fixiedrev. Men det kanske slutar med lösa vevar, en lös 104-spindel och samma fina velosolo-klinga som på gamla setupen då...

Kneecap

Aktiv medlem
Jag har varken styrare, spännare eller body utan det är fast spikrak 52 mm som gäller. Gängat frihjul eller skivfästebultat fixiedrev. Men det kanske slutar med lösa vevar, en lös 104-spindel och samma fina velosolo-klinga som på gamla setupen då...
Tjena!

Jag har en SRAM spindel liggandes som jag aldrig kommer använda.

jolov

Aktiv medlem
Ifall du ska köra fixed tillsammans med srams direct mount vevar så vill jag slänga in en liten varning.
Jag dödade ett par sram vevar rätt fort, och designen på drevinfästningen gör att du har ett ganska bra glapp när du går mellan att trampa och skidda.

Är iofs rätt tung, men värt att påpeka.

erik h

Aktiv medlem
designen på drevinfästningen gör att du har ett ganska bra glapp när du går mellan att trampa och skidda.
Det där är en faktor att tänka på, tack! Många klassiska spindelvevar har/hade väl också spindeln monterad på veven med låsring och splines, bara att man aldrig tog loss dem på det vis man gör numera. Och det har ju funkat. Men jag kan tänka mig att DIY-monteringarna blir bra mycket rackligare närmast by design.

jolov

Aktiv medlem
Det där är en faktor att tänka på, tack! Många klassiska spindelvevar har/hade väl också spindeln monterad på veven med låsring och splines, bara att man aldrig tog loss dem på det vis man gör numera. Och det har ju funkat. Men jag kan tänka mig att DIY-monteringarna blir bra mycket rackligare närmast by design.
jo, säg typ shimanos är ju egentligen en separat spindel som sitter permanent monterad på vevarmen (bortsett från nyaste modellerna då) -och dom har hållt för mig.

men srams directmount tillåter ganska många graders spel, du kan prova lossa skruvarna lite och se själv om du har ett par redan :) sen kommer skruvarna och låser ju ingen rotation. Inget problem när du kör ss iom att drevet orienterar sig mot "bakkant" av infästningen. Men just med fixie har det krånglat för mig :)

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer