Klurigt garantiärende - oinställbara växlar

Lotta B

Aktiv medlem
Tja...har råkat ut för något nytt för mig vad gäller cyklar, har för omväxlings skull köpt en komplett cykel i övre budgetklass där det än så länge är omöjligt att få växlarna att funka. Cykeln växlar av sig själv under hög belastning oavsett hur väl man justerar växlarna. Växelörat är rakt, reglagen funkar, ny teflonvajer (på en cykel som rullat ca 15 mil), har skaffat ny bakväxel. Inget hjälper. Har varit hos två bra cykelmekaniker när jag inte fick till det själv, båda säger att bakväxeln har för stort spel i sidled.

Har varit i kontakt med butikens kundtjänst, de erbjuder ett byte till samma bakväxel som enda åtgärd och pratar om mjuka höljen och att känslan skiljer sig åt beroende på prisklass, vilket ju är helt beside the point.

Har inte satt mig in i reklamationsrätt osv ännu, alternativet är att jag skaffar vissa delar från en bättre grupp och på så vis köper mig runt problemet men det retar mig att jag skall lägga ut mer tid och pengar än jag redan gjort.

Så vad hade happyexpertisen gjort? :)

Lulle, tänkte mig att inte hänga ut affären här till att börja med :) Cykeln är en Kona Jake från 2016.

Wiggle eller bikester gissar jag på då!

Att få en ny bakväxeln vore väl schysst om den nuvarande har för mycket spel?

#reklamationslandet :)

Vad är det för växel, kedja, drev och reglage?

"bakväxeln har för stort spel i sidled" skriver du, på vilket sätt undrar jag?

Sitter det 105 på? I så fall tycker jag att det är konstigt om växeln har för mycket spel, låter i så fall som ett fabrikationsfel. Det kan inte vara låsringen till kassetten som inte är åtdragen? Känn på kassettdreven om de sitter löst.

NickPick sa:
Wiggle eller bikester gissar jag på då!

Att få en ny bakväxeln vore väl schysst om den nuvarande har för mycket spel?

#reklamationslandet :)

Ja, det skulle jag ju kunna testa...fast jag har redan gjort det och det var samma stora spel på en annan Tiagrabakväxel. Så det enda som mest troligt skulle hända är ingenting plus att jag får lägga tid på att köra cykeln till/från ännu en verkstad och nuförtiden så är min tid rejält begränsad. Men visst.

dtrolle sa:
Vad är det för växel, kedja, drev och reglage?

"bakväxeln har för stort spel i sidled" skriver du, på vilket sätt undrar jag?

Tiagraväxel, dito reglage och kassett, kedjan är KMX X10. Klingorna är FSA.

Där växeln skruvas fast i växelörat så går det att vicka på den rätt mycket enligt mekarna. Det är mediumcage så det blir en del spel vid den lägsta trissan.

pamo sa:
Sitter det 105 på? I så fall tycker jag att det är konstigt om växeln har för mycket spel, låter i så fall som ett fabrikationsfel. Det kan inte vara låsringen till kassetten som inte är åtdragen? Känn på kassettdreven om de sitter löst.

Tyvärr så är det inte 105 utan Tiagra. Jag borde inte ha gått lägre än 105 såhär i efterhand, men jag har inte haft problem med budgetprylar tidigare men någon gång verkar ju vara den första.

Kassetten är åtdragen.

Låter konstigt att alla tiagraväxlarna skulle vara glappa, men då är det väl bara att skaffa en annan 10-delad bakväxel?

Fast Shimano skulle inte sälja Tiagra med såna fel. Tiagra har ju varit riktigt bra på senare år. Det måste vara nåt annat som spökar.

Jag har haft att lion ands problem som berodde på att jag fäste vajern felaktigt i bakväxeln efter ett vajerbyte. Drog den fel runt skruven. Kan det vara så?

Är bodyn lös? Bodyn på ett av mina hjul visade sig ha lossat tidigare i år, med märkliga växlingsveteenden som följd.

jofahjalm sa:
Låter konstigt att alla tiagraväxlarna skulle vara glappa, men då är det väl bara att skaffa en annan 10-delad bakväxel?

Mmm, det låter konstigt, håller med. Det jag lurar på är om det skulle kunna vara så att flera länkar i kedjan så att säga fungerar lite dåligt och att det skulle kunna ge problemet. Ja, lutar åt att kanske skaffa en 105 istället, de går till enbart 32 bak (har 34) men det skulle ju kunna gå att klara ändå. Eller skaffa en 11-32 kassett istället.

Vajern är rätt fäst och snabbkopplingen har rätt spänning.

Geologen, det skall jag kolla, har inte tänkt på just bodyn, bra.

Reklamera till butiken säger jag. De första sex månaderna så är det säljarens ansvar att bevisa att varan var hel vid leverans. Om du handlat från EU så hänvisa till European Consumer right Act från 1 oktober 2015. Wiggle skötte det bra t ex när min bakväxel krånglade.

-The consumer has the choice for a repair or replacement but if the chosen remedy is impossible or disproportionate then the company have the right to provide the other.
-The company must perform the request within a reasonable time without causing significant inconvenience and cover any necessary costs.
- If a trader decided to instead choose to repair the item, in that case the trader needs to reimburse the cost of postage.

Tjena!

Jag hade ett liknande problem, iofs hade jag hunnit cykla lite längre på cykeln. Tiagraväxlar rakt genom, började med att byta bakväxel till ultegra. Det blev bättre om bakväxeln var välsmord, men det som löste problemet var att byta vajerhöljen. Nu växlar den som en gud. Ett set dura ace/ultegra vajerhöljen kostar i storleksordningen 300 spänn, och då är det inklusive vajrar. T ex dessa:

http://www.wiggle.se/shimano-vaxelvajerset-med-polymertackta-innervajrar-landsvag/

Som sagt var:
Egentligen säljarens problem att fixa
(Om du nu inte joxat för mycket med det själv, för då kommer dom hänvisa till att du sabbat det hela).

Tiagra är en bra grupp (om än lite förbryllande) och inte lika känslig som 105 (såväl äldre som nya).

Så länge allt är hyfsat rakt och övre trissan inte ligger för långt från kassetten så borde det funka problemfritt.
(Dock är vajerlåsningen som på många Shimano lite sunkig, varför det är lätt att vajern glider och måste justeras ofta, men det borde inte vara det problemet i detta fallet.)

Antar att växelörat kläms åt med QR:en till huljet? så så länge hjulet är rejält fastsatt bör inte växelörat röra sig (om det inte är "kupigt" mot hjulet).

En kompis Specialized Rockhopper hade samma problem från det att den var ny, helt omöjlig att justera. Den har väldigt långa vajerhöljen som löper längs med undersidan av ramen. Känner inte till Kona Jake men på bilder så ser det åtminstone liknande ut. Lösningen där blev att byta ut vajerhöljena som var väldigt mjuka och flexiga till bättre kvalitet, i detta fall biltemas teflonvajer som trots återförsäljarens rykte är mycket bra med riktigt styva höljen(om man har mindre lust att betala för Dura Acevarianten...). Den växlar numera toppenbra.

Tack för fler bra tips! Nya bättre höljen låter ju som hundens öron och kedja är ju rätt billigt att testa med också.

Det är ju lite ironiskt att jag tänkte att jag skulle spara tid genom att köpa en komplett cykel och inte bygga själv som jag gjort under lång tid, så får jag felsöka som en iller vilket jag aldrig har behövt tidigare. Allt har bara funkat, kan ju bero på att man lägger kraft även på detaljer som vajerhöljen när man gör det själv. Märkligt att det kan komma iväg en cykel som inte funkar till kunden, jag tycker att det borde finnas hinder för det på vägen. Jag har ju köpt mängder med delar på nätet och aldrig haft problem. Sen så kommer jag ju inte att handla av just den här rätt vanliga Konahandlaren på nätet mer efter det här.

Lotta B sa:
Tack för fler bra tips! Nya bättre höljen låter ju som hundens öron och kedja är ju rätt billigt att testa med också.

Det är ju lite ironiskt att jag tänkte att jag skulle spara tid genom att köpa en komplett cykel och inte bygga själv som jag gjort under lång tid, så får jag felsöka som en iller vilket jag aldrig har behövt tidigare. Allt har bara funkat, kan ju bero på att man lägger kraft även på detaljer som vajerhöljen när man gör det själv. Märkligt att det kan komma iväg en cykel som inte funkar till kunden, jag tycker att det borde finnas hinder för det på vägen. Jag har ju köpt mängder med delar på nätet och aldrig haft problem. Sen så kommer jag ju inte att handla av just den här rätt vanliga Konahandlaren på nätet mer efter det här.
Provcykling "under hög belastning" tror jag inte många pysslar med, tyvärr.

Om du drar åt qr stenhårt, blir det skillnad?
En lös body skulle kanske kunna ge samma fenomen.
Felsökning är hemskt.

Senast ändrad:
Låter som ett skolexempel på snett växelöra.
ALLA växelöron (inklusive nya) skall riktas innan leverans. Är det snett får man precis de där symtomen!
Har handlaren kontrollerat växelörat med ett riktverktyg?

NickPick sa:
Lotta B sa:

Provcykling "under hög belastning" tror jag inte många pysslar med, tyvärr.

Om du drar åt qr stenhårt, blir det skillnad?
En lös body skulle kanske kunna ge samma fenomen.
Felsökning är hemskt.

Jag skulle nöja mig med att det skulle gå att cykla med den och att det skulle gå att justera upp spelet i den uttöjda vajern som blir just med en ny cykel :)

Egentligen tycker jag att det brukar vara ok när felsökningen ger resultat...att behöva prata med en lite lätt passiv-aggressiv kundtjänst som kommer med självklarheter gör mig bara trött.

Scenero sa:
ALLA växelöron (inklusive nya) skall riktas innan leverans. Är det snett får man precis de där symtomen!

Ja, visst gör det. Cykeln är köpt från en internetshop så just handlaren har inte kollat. Två mekaniker har kontrollerat växelörat men utan riktverktyg.

Jag skulle kolla med ett riktverktyg! Okulärbesiktning i all ära men det är inte helt tillförlitligt. Speciellt om örat är vridet och inte böjt.

Att det är spel i bakväxeln låter helt klart ganska underligt och har ju ingenting med ett snett växelöra att göra. Av min ringa erfarenhet med bakväxlar har jag lärt mig att Shimano inte ska ha ett spel i rörelsen du beskriver, medan Sram har ett litet men märkbart.
Ett spel i växeln skulle också medföra att växeln beter sig underligt/olika vid olika belastningar, precis som du har det. Dåliga höljen förstår jag inte hur de skulle kunna bete sig olika vid olika pedaltryck :/

Jag har varit med om en oinställbar bakväxeln, där axeln till cagen var utsliten och det hade blivit ett spel som inte skulle vara där. Det löste sig såklart med en ny bakväxel...

Jag hade problem med spontantväxlingar på Tiagra (gamla, niodelade) och var ny och grön på cyklar så lämnade in den flera gånger på justering och allt möjligt. Visade sig vara skev klinga i vevpartiet. MEN! Det var också en begagnad cykel, som troligen fått en kyss av en vurpa.

Du säger att du har byggt lite cyklar förut, då kanske du har nån kompatibel bakväxel att slänga på för att utesluta att det är tiagran? Och så skulle du, om du har en kort bit vajerhölje över, montera om växelreglaget med väldigt kort vajer mellan reglage och växel så att du kan utesluta eventuell budgethöljesproblematik.

Lotta B sa:
Scenero sa:

Ja, visst gör det. Cykeln är köpt från en internetshop så just handlaren har inte kollat. Två mekaniker har kontrollerat växelörat men utan riktverktyg.

Fördel med lbs :)

har du haft den hos en cykelverkstad som har delar och verktyg att fixa och testa med? Annars rekommenderar jag det eller reklamera till internetbutiken du köpt från. Om du blir tvingad att skicka tillbaks cykeln är det förklarligt och det jobbiga med att handla på nätet.

Om det växlar när man tar i så är det något som rör sig.
Så hur svårt är det att be någon trö på pedalerna, hålla mot på hjulet och kika vad som bågnar?

Hade samma fenomen på en kompis mtb. Växlarna funkade perfekt när hade den i mekstället men när man tog i ordentligt så hoppade den mellan växlarna. Problemet var att bakväxeln var sliten och där var ett jättestort glapp i sidled. Med en ny bakväxeln lirade precis som det skulle igen.

Byt till Shimano kedja!
Jag har sett åtskilliga exempel på att KMC kedjor inte går att få till riktigt i en Shimano drivlina, speciellt om de har körts några mil. Samma märke på alla delar i drivlinan bådar för bra funktion. Vem ska ta garantiansvar när man blandar??

Jag har en Kona Jake av tidigare årsmodell, men jag ser av bilderna att det är exakt samma sak med denna senare och samma vajerdragning. Sannolikt samma ram som de bara har målat om.

Jag har haft ett helvete med bakväxlarna på cykeln och har bytt ut i princip allting bit för bit. Nu sitter det full ultegra på min Jake istället för Tiagra, men det har aldrig varit det som varit problemet, utan det handlade hela tiden, från början till slut, om växelvajern som börjar kärva, och det går fort som fanken. Så fort den börjar kärva så funkar inte växlarna längre som de ska utan man måste trixa med handtaget för att de skulle byta trissa. Gick att stå ut med i uppåtväxlingarna, men åt andra hållet helt hopplöst eftersom jag var tvungen att växla ner två växlar och sen upp ett snäpp för att det skulle växla. 10-15 mil är tillräckligt för att den skulle balla ur. Den kärvar dels under vevlagret, men också i den sista slingan i hölje vid bakväxeln. Det slutade med att jag hade massor av växelvajrar hemma samt vajerhölje. Så fort den började växla dåligt (och det kunde röra sig om någon enstaka dag) så var det byte av vajer plus höljet där bak som gällde - och då funkade växlarna OK ett par dagar tills det var dags att byta igen. Helt sjukt. Nån bisarr felkonstruktion nånstans.

Min lösning, som faktiskt har fungerat i över ett år nu, var att byta till Jagwires växelwire med innerliner. Dyrt som tusan, men det funkar faktiskt och i längden mycket billigare än att byta vajer och hölje stup i kvarten. "Jagwire Road Elite Sealed Gear Cable Kit" vill jag minnas att den heter.

Jag har provat Biltemas vajerset med innerliner och den funkar inte. Går inte att dra linern genom ramen och det blir strul under vevlagret också. Håller inte tätt från skiten utifrån och slutar också funka efter ett tag, även om den håller lite bättre än nakna vajrar utan hölje.

Ny sa:
Byt till Shimano kedja!
Jag har sett åtskilliga exempel på att KMC kedjor inte går att få till riktigt i en Shimano drivlina, speciellt om de har körts några mil. Samma märke på alla delar i drivlinan bådar för bra funktion. Vem ska ta garantiansvar när man blandar??
Vid köp av en komplett cykel så är svaret givet: tillverkaren av cykeln. Väljer man att själv blanda delar så är det i fallet med en kedja som sägs vara kompatibel med ett system istället kedjetillverkaren man bör vända sig till då det är dem som hävdar att det ska fungera.

Men visst är det enklast att köra samma tillverkare över hela linjen, men komponenter ur samma grupp, för bästa funktion.

Har det varit såhär även när det var varmt eller är den så ny att du bara hunnit köra i nära-noll-temperatur? Och det är ett nytt Shimanonav? Det är normalt att många nav kuggar över i kyla och det kan verka som att det växlar men egentligen hackar det bara. Bara ytterligare en teori att hålla koll på. Det är aldrig omöjligt att ställa in växlar och om det kuggar över under belastning så är det något som är glappt, flexar, eller kuggar över i body eller pga slitage på drivlina. Eftersom allt är nytt så är det inte slitage i drivlinan. Glapp i baknavet, glappt monterad kassett, glapp i QR?

Tillbaka
Topp