knä problem

ike86

Ny medlem
knä problem
mitt knä fungerar inte riktigt som det ska och har inte gjort det på ca 3 månader.. när jag har cyklat i 10 minuter får jag ont i knät och kan inte fortsätta cykla fast på långloppen som har varit har det gått bra förutom dom sista 2-3 milen då jag har varit tvungen att enbart trampa med det "friska" knät.. en del säger att det är överansträngt men jaha och?? vad ska jag göra åt det?? jag vill ju kunna träna
så om ni har tips och råd på vad man kan göra så är jag tacksam

knä problem
att vrida skoklossen var väl mer aktuellt tidigare då det inte fanns någon "float" i trampan eller? var har du ont?

jag hade ont i knät tidigare, mitt på knät, men efter att jag stretchade mer seriöst så försvann det nästan helt. hade även problem med "långloppsvärk" på utsidan av knät. den smärtan botades av att jag stretchade rumpan bättre.

det jag stretchar i dagsläget är vader, baksida lår, framsida lår, insida lår, rumpa. detta passar mig bra.

kolla denna länk. http://www.sportsinjuryclinic.net/cybertherapist/index.php står en del om knäproblem.

Senast redigerad av en moderator:
knä problem
OM du är övertränad är det ju vila som gäller, eller testa me nåt liniment, detta
SBI-18905.jpg ht=250

har ja använt på träningar då ja haft problem o ens ta mig till träning, o det har gjort mig mycket bättre.

http://www.budo-fitness.cc/product_info.php?products_id=293&osCsid=794588fde3a3874a775017b326db9a07

knä problem
Värmer upp muskeln. verkar olika bra beroende på hur bra man masserar in de, o på hur starkt linimen man har, men det här e Kanon. Tryck o knåda in de hårt så kan ja lova att de funkar.

knä problem
squarepusher: var jag har ont? det är olika men ibland mitt i ibland på utsidan jag fattar verkligen ingenting det kan ju inte vara normalt.. jag ska testa att stretcha mer än vad jag gör och se om det blir bättre

knä problem
TigerMale skrev:
-------------------------------------------------------
> Tryck o knåda in de hårt så kan ja lova att de funkar.

du kanske ska tänka innan du postar.

knä problem
värm upp ordentligt och testa med röd tjura balsam före så funkar det nog.linementet är en sort som verkar på djupet och tar bort muskelspänningar, sträckningar och andra krämpor.har haft ont i mitt knä ett bra tag nu efter ett slagskott med en puck och det funkar för mej.

knä problem
Även jag har haft problem med mina knän under året. Efter mycket justerande har jag kommit fram till att den största orsaken berott på att min sadel varit aningen för lågt ställd. Efter den sista höjningen på 2-3 mm blev det genast mycket bättre.

Några andra saker som jag lärt mig om knäont är:

1. Ägna alltid 10-15 min till uppvärmning i låg intensitet.
2. Stretcha alltid efter slutfört träningspass/tävling (inkl. höftböjaren).
3. Knästöd/värmare har hjälpt mig. Tunna stöd fungerar bra att cykla i.
4. Varva cykelträningen med annan typ av träning, tex. löpning som belastar knät på ett annat sätt.
5. Försök att hitta den optimala positionen på cykeln, det finns bra guider på nätet för att mäta fram en bra grundposition. Gör sedan små justeringar just för dig.

/Rickard Mattsson

knä problem
jag kan tyvärr inte ge någon bättre hjälp än ett tips att du stretchar. prova först att vila knät så att det inte bara är en överansträngning.

finns flera på forumet som är duktiga på idrottsskador. själv talar jag bara ur egen erfarenhet

knä problem
va ska ja tänka på innan ja postar??

en gång i thailand fick jag benet så illa sparkat att ja höll på o svimma av smärtan, och ja lovar dig TVÅ saker. 1. den gången masserades linimentet in av en Matchläkare som tröck HÅRT! 2. det hjälpte.

black orphius tycks oxå rekommendera liniment?

knä problem
Vic skrev:
> 1. Vila
> 2. Prata med en läkare istället för med en
> massa skitsnackare som sitter och gissar.

..Ole!

Stretcha lårmuskeln på utsidan,testa liniment och neopren skydd..promenera och sök upp en doktor(ortoped inte urolog),men framförallt lyssna inte på snicksnackare

knä problem
Håller med Vic, du måste ha framförallt ha en diagnos innan du gör något, annars famlar du i blindo.
Leta reda på en ortoped med bra rykte (kan vara lättare sagt än gjort), kan rekommendera Nicolai Vucetic på Sabbatsbergs närsjukhus (om du bor i STHLM).

Det är ganska många mer eller mindre oseriösa naprapater/kiropraktiker i farten, dessa kör
gärna igång kostsamma behandlingar på 10 besök utan att ha någon diagnos. (Därmed inte sagt
att alla naprapater/kiropraktiker är skojare!!) Sannolikheten att dessa botar dej snabbast
möjligt och till lägsta pris är som du förstår mindre än om du går till en ortoped.

knä problem
vic: med tanke på att detta är ett cykelforum så ville jag höra om andra hade samma problem och vad dom gjorde åt det jag ska kontakta en läkare när jag hittar en..

Skogling: så du tycker att jag ska överge min älskade Epic??? aldrig i livet ;)

ignatius: den här Nicolai Vucetic han är bra på såna här typer av problem eller? har du något nummer till honom eller ska jag leta själv?

knä problem
Har inget direktnummer till Vucetic, men ring 690 63 00 (Sabbatsbergs Närsjukhus) och fråga
om han jobbar kvar. Han är ortopedkirurg (mest ryggar) med mycket gott rykte , men han är bra på annat också, har som jag förstår det behandlat mängder av idrottsskador under många år. Risk finns att han gått
i pension.

knä problem
Får ont ibland också, sportar som fan... Kan bero på att dina muskler inte har vant sig riktigt vid kyl/värme skildringarna som orsakas när man cyklar på eftermiddagen... Pröva att sätta på en benvärmare...

Lyssna noga...

knä problem
TigerMale skrev:
> va fan är en värmeskildring?

Det är väl det man brukar få av folk som varit på solsemester och vill göra en avundsjuk?

knä problem
Cant_Touch_me: eftersom jag är arbetslös så cyklar jag mitt på dagen när det är som varmast sen har jag haft problemet i ca 3 månader så det är nog mycket o-troligt att det har med kyl/värme skildringarna som du tror

knä problem
Om jag hade ont i ett knä(inte båda som man kan få av felinställd sadelhöjd) , och då menar jag RIKTIGT ont -då skulle jag se till att låta kroppen vila och konsultera en legitimerad ortoped !
Ett första steg i rätt rikting kan vara att gå till din husläkare och begära en remiss till ortoped och inte ge med mig förrän han skriver ut remissen åt dig.
Vad jag absolut inte skulle göra var att cykla.
Jag skuller inte heller lyssna på en massa huskursknep ala "Bosse bildoktor" här !
Lycka till med knät :-)

knä problem
Little Stereo: jag citerar mig själv:"med tanke på att detta är ett cykelforum så ville jag höra om andra hade samma problem och vad dom gjorde åt det jag ska kontakta en läkare när jag hittar en.." så jag ska gå till farbror doktorn men tack för visat intresse och jag hoppas jag kommer upp i sadeln så fort som möjligt igen

knä problem
Första rådet är att ta kontakt med en idrottsläkare som
kan ställa en riktig diagnos på vad ditt knäproblem beror
på.
När du vet vad problemet är kan du alltid klura ut vad du
ska göra för att lösa det mha läkaren och sjukgymnasten eller
hos vem du nu hamnar för behandling.

knä problem
idag var jag hos chiropraktorn och han klämde och kände lite och han tror att det har med ryggen att göra eftersom jag får ont i den också så på något konstigt sätt drar muskeln som sitter fast i höften och knät ihop sig så ligger muskelfästet och skaver mot knät och det kan vara därför jag får ont.. nu ska jag vila 2 dagar sen på söndag sa jag ut och cykla och se hur det känns sen ska jag till honom på torsdag igen.. och idag var första gången jag fick min skinka masserad och det var riktigt skönt faktiskt ;-)

knä problem
Gluteus, sätesmuskeln, e en krallig bit muskelvävnad som gör gott o få masserad, hehehehe. Fråga kiropraktorn om han inte har nå känningar på bra liniment åt dig(dom brukar alltid känna nån som kränger nåt asiatiskt dundermedel)

knä problem
men om det är så som min nya chiropraktor säger att muskelfästet ligger och skaver mot knät så fattar jag inte hur liniment ska motverka det? men jag ska fråga om liniment, kan vara bra att ha ändå.. men jag ska be honom massera Gluteus mer ;-) men han masserade även tensor faciae latae (muskeln mellan höften och knät) och det var skönt.. hur strechar man den? glömde att fråga

knä problem
orj: jag läste lite halvt av sct.nu (orkar inte läsa allt just nu, börjar bli lite för mycket öl) men Symptomen är ruskigt lika dom jag har speciellt: Smärtan kan till slut bli så fruktansvärd att man omöjligt kan ta ett steg till (känns som en kniv i knät). speciellt när jag ställer mig upp och cyklar men som chiropraktorn sa att det drabbar mest löpare och att det är ovanligt med cyklister och det stod: Värken orsakas av att ITB-senan glider fram och tillbaka över lårbenets yttre kondyl i höjd med knäskålen. precis som min chiropraktor sa

knä problem
*en gång i thailand fick jag benet så illa sparkat att ja höll på o svimma av smärtan, och ja lovar dig TVÅ saker. 1. den gången masserades linimentet in av en Matchläkare som tröck HÅRT! 2. det hjälpte.

black orphius tycks oxå rekommendera liniment?*

ja,ett riktigt starkt linement som är mot idrottsskador eller sträckningar har funkar för mej efter en skada som jag fick när jag dömde hockey vilket även har påverkat cyklingen för mej. köp inte tigerbalsam, röd tjura rekomenderar jag för det är snäppet under hästlinement som också fungerar bra att använda.vulkanskydd eller gasbinda lindat relativt hårt runt knäet är bra att ha samtidigt som linementet. tänk bara på att använda starka linement sparsamt och ha vinylhandskar eller tvätta händerna noga efter för det svider i ögonen och på andra trevliga ställen om man kliar utan att tänka efter man ha fått det på händerna (talar av egen erfarenhet)

knä problem
"vulkanskydd eller gasbinda lindat relativt hårt runt knäet är bra att ha samtidigt som linementet."

tänk dock på att de kan vara riskabelt att linda över starka liniment, typ hästliniment(står även på burken). Det kan sluta väldigt illa, med riktiga brännskador som följd. Ja hade ett thailändsk liniment o benskydden över, o ja brände mig rejält. Jag råkade även få nån liten droppe i suspen(pungskyddet) o de kan ja säga, DÄR bränner de oavsett om man lindar eller ej;)

knä problem
japp pungen gör det ont på,då funkar kylspray.jo,den elastiska bindan jag använder andas men direkt det börjar bränna för mycket ska man ta bort.det är bra att gå på egen kännsla.

Tillbaka
Topp