knä problem

knä problem
Jag har problem med en för kort lårmuskel och med ett fint neoprenskydd på så försvinner alla problem. Inget på knät alltså, utan på låret...

knä problem
Några grundregler för att vara snäll mot knät ( hjälper antagligen inte om det är nåt allvarligare men kan vara bra att tänka på iaf...):

- Håll HÖG kadens (fast inte så du sitter och hoppar i sadeln förstås...), tung trampning är INTE kul för knät
- Kolla sadelhöjd, du ska inte kunna sträcka ut benet helt (så du inte riskerar att översträcka) men å andra sidan sitter många på tok för lågt vilket gör att man förlorar mycket av trampkraften.
- Kolla att du har fötterna hyfsat rak, justera klossarna om behövs. Ibland kan man behöva vinkla ut/ in fötterna om man har ngt problem med knäna (ex löparknä), men där har jag ingen koll vad som gäller.
- Om du kör med knäskydd, kolla att de inte ligger å trycker mot knäskålen.

Lycka till! ( knäproblem är sååå irriterande!)

/Alex

knä problem
jag ska höra med chiropraktorn om neoprenskydd kan hjälpa..
jag kom precis in från en cykeltur på 40 minuter bara men som ciropraktorn sa att jag skulle ut och känna hur det kändes och det kändes bra faktiskt :-) så kanske mer stretching och massage av lårmuskeln kanske hjälper men ska till honom på torsdag igen så vi får se då

Tillbaka
Topp