knäckt nyckelben när kan jag börja cykla?

Trainer med armen i mitella och du är Good to go idag.
Om du skall belasta armen så lär de konsultera en läkare.

/Erik

PerryE skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur länge väntade Emma?

Efter två månader vann hon en tävling.

Tyler Hamilton bröt nyckelbenet under första etappen av Tour de France 2003, men fullföljde trots det hela Touren och blev fyra.

Så du kan säkert börja träna redan idag om du är lika tuff. Eller så rådfrågar du en läkare.

Tur att happy finns så man slipper vända sig till sjukvårdsrådgivning eller sjukhus eller något annat dumt med såna här frågor.

Jag drabbades av samma elände förra året och satte mig på trainern med armen i mitella efter en vecka. Första veckan kunde jag inte hålla i styret alls och fick då trampa helt upprätt, bytte till en mjukare sadel eftersom all belastning kommer på baken.

/CE
----------
http://passion-for-bike-racing.blogspot.se/

Är det helt av eller "bara lite brutet fast sitter ihop"?
Mitt var i tre separata bitar (mitt på) och jag kunde inte köra MTB eller MX på ca. tre månader.

Dom flesta proffesionella idrottare som bryter nyckelben skruvar ihop dom och kan börja träna efter en vecka eller två.

Nyckelbenet knäcktes på ett ställe nära axeln. Sedan opererade man in en platta. Hade tänkt börja trampa trainer. Tänkte höra om erfarenheter av denna skada

Jag opererade nyckelbenet den 7e maj, cyklade första gången igår och det kändes hur bra som helst. Troligtvis kunde jag börjat nån vecka tidigare till och med...

Träffa en Sjukgymnast så fort som möjligt.

Ja jag kommer att träffa en sjukgymnast nästa vecka. Hoppas kunna komma igång snart med trainer sedan cx, landsväg & tempocykel. Väntar med mtb

vingelstyret skrev:
> Ja jag kommer att träffa en sjukgymnast nästa
> vecka.

Ta det lugnt tills dess, fråga sjukgymnasten vad du får göra när du träffar honom/henne. En veckas vila pajar knappast din träning i nån större omfattning...

vingelstyret skrev:
> Nyckelbenet knäcktes på ett ställe nära axeln.
> Sedan opererade man in en platta. Hade tänkt
> börja trampa trainer. Tänkte höra om
> erfarenheter av denna skada

Om det är en sk hookplatta (med krok som går in i leden) så får du rörelse- och belastningsrestriktioner. Den ska sitta i flera månader och sedan opereras bort.
Om det är en "vanlig" platta lär du komma tillbaka snabbare. I bägge fallen gäller det att lyssna på läkare, sjukgymnaster och den egna kroppen.

Tillbaka
Topp