Knak från Fox 36, CSU?

Knak från Fox 36, CSU?
Det där är rätt så garanterat ett CSU-knak.
Antingen så skiftar man CSU eller så får man ta hjälp att pressa ur styrröret och fixa till interfacet för att få tyst på den.

Fox brukar täcka det där inom en tvåårsperiod, du kommer dock behöva ett kvitto på cykeln den satt på i så fall. Gaffeln får då åka in till Biketoyz i Danmark för CSU-byte.

Alternativt köper du en ny CSU (rätt så dyrt) eller får den fixad. RSF Suspension i GB har gjort sig kända för att ordna till dylika knakproblem till exempel. Ingen i Svedala vad jag vet gör liknande manövrar, även om vi jobbar på att få till den på jobbet så småningom.

Knak från Fox 36, CSU?
Om vi bortser från det störiga i knaket, hur farligt är det egentligen? Läser man på amerikanska forum så låter det ibland som att det är förenat med livsfara med en knakande krona och att styrröret när som helst kommer separera.
På andra forum är attityden mer "alla gafflar knakar förr eller senare, kör på".
Finns det några faktiska fall där knaket lett till mer än bara irritation?

Knak från Fox 36, CSU?
Vad jag läst så skall det klassas som irriterande ljud snarare än att det är någon fara för funktionen. Det är så klart olika hur mycket man stör sig på det, men att en knappt 6 månader gammal gaffel från ett "premium" märke som Fox skall låta så är inte ok enligt mig. Låter som satan när jag testade att bromsa hårt. Hörs rätt högt och tydligt klickande/knakande som i denna videon:

Knak från Fox 36, CSU?
På min gädda som började knaka fick jag tipset av RS Danmark att sätta den i ett mjuk-käft-skruvstycke och bråka med den där. Det är ju en grej du kan göra för att utesluta andra orsaker.

Knak från Fox 36, CSU?
På min gädda som började knaka fick jag tipset av RS Danmark att sätta den i ett mjuk-käft-skruvstycke och bråka med den där. Det är ju en grej du kan göra för att utesluta andra orsaker.
Yes, det är den effekten man får när man gör som jag gjorde i videon, vända upp och ned, stå på styret och flexa gaffelbenen. Man hör tydligt att ljudet kommer från benen och inte styrlagret.

Knak från Fox 36, CSU?
En italiensk fullösning om man inte har garanti kvar på gaffeln:

Knak från Fox 36, CSU?
Yes, det är den effekten man får när man gör som jag gjorde i videon, vända upp och ned, stå på styret och flexa gaffelbenen. Man hör tydligt att ljudet kommer från benen och inte styrlagret.

Jag litar inte längre på mina öron när det gäller knak. Det kan fortplantas ganska friskt och det är svårt att säga varifrån det kommer. Men absolut, tycker du att du uteslutit det så by all means :)

Knak från Fox 36, CSU?
En italiensk fullösning om man inte har garanti kvar på gaffeln:
Den där fullösningen har jag provat en gång, men man ska köra med loctite 290 som är den tunnaste varianten som sugs in kapillärt. Tyckte det hjälpte i någon mån men långt ifrån helt. Loctite 638 ska man ju ha på innan man monterar ihop delarna så den lär väl inte göra mågon nytta.

Tillbaka
Topp