knak!

hardrock

Ny medlem
knak!
hej!
Det har börjat knaka i min ca två månader gamla cykel. Det är en Specialized Hardrock Aggro Comp.
Ljudet kommer någonstans från vevpartiet, och jag undrar vad det kan vara.

knak!
kan vara lite allt möjligt, har funnits/finns en hel del frustrerade personer på Happy som "lider" av knak i sina hojar... Men det beror på små rörelser i sammanfogninger, i t ex vevlager, framdrev, pedaler, ram/sadelstolpe etc. Kopparpasta eller aluminiumpasta i gängor och andra kontaktytor kan ofta få bort eller iaf minska problemen.
Så försök hitta var exakt ljudet uppstår på din cykel. Plocka sen fram pastan och kladda på :-)

/Thomas

knak!
Låter väl som ett bra läge att utnyttja garantin, låt lbs kolla upp och åtgärda för det borde gå på garantin på en så ny cykel, om du inte gjort något galet med den som förverkat garantin.

Bosse

knak!
Jag skulle börja att plocka ut vevlager, smör gängor sen montera tillbaks ( ganska hög vridmoment).
Sen pedaler - plocka av, smör upp gängor
Kolla drev bultar också - dom har lossnade kanske.
Sen sadelstolpe och sadel.

Det är inte ovanligt att n'ånting lossna efter ett tag, men som Lonewolf - butiken borde göra det under första (gratis) service!

knak!
Jag hade samma problem med en hoj för ett par år sedan.
Efter några veckor började den knaka.. Trodde nästan det var någon spricka i ramen eller nåt..
Lämnade in den. De sa att det var vevlagret som behövde dras fast..
De brukar kunna lossa lite efter ett tag eftersom de är för försiktigt monterade från fabrik.

Tillbaka
Topp