Nu när vi är inne på bilar och SAAB 9000, så har jag en sådan som jag huvudskligen använder för att transportera mountainbikes/-are ut i skogen. Varje gång jag kör mer än fem mil så inträffar ett mycket märkligt fenomen. Det läcker nämligen in olja i kupén, eller närmare bestämt under rattstången, så att fötter och ben blir rejält nedoljade. Jag har på alla sätt och vis försökt få klarhet i varifrån oljan kommer, utan resultat. Bland annat så har jag sågat upp panelen under ratten för att kunna spåra oljeläckaget. Längs rattstången kryper det inte upp någon olja och inte heller nere vid pedalerna. Värmepaketet kan det inte vara som läcker, för det är definitivt olja och inte vatten. Oljan är inte klar, men verkar inte heller vara så svart som min motorolja (kanske dags att byta). Inte heller luktar den nämnvärt. Någon olja verkar heller inte försvinna någonstans ifrån. Det vill säga nivån på motoroljan, styrservooljan och bromsservooljan förblir konstant. Växellådeoljan har jag inte orkat pela upp pluggen på för att pejla, men om oljan skulle kommit därifrån så borde jag inte haft någon växellåda kvar vid det här laget. Mängden som läcker ut på en Malmö-Göteborg-resa bedömmer jag som ett par deciliter. Jag har hört med olika verkstäder, bland annat med SAAB's egen verkstad, men alla går bet på det. Någon här som har en idé?