Knakande ljud från vevparti

Hstrom

Medlem
Gjorde en ordentlig genomgång av cykeln i helgen och smorde in allt vad lager heter och rengjorde. Men efter jag satt ihop allt så märkte jag att det finns en resonans i vevpartiet. Man känner detta när man trampar(utan hård belastning) och låter som någon stoppat in hockeykort i vevpartiet (har dubbel kollat det)

Har skruvat isär allt igen och skrubbat extra noga med en tandborste. Lagerna känns fina inget som känns konstigt. Vevpartiet sitter ordentligt. Går ej att röra i sidleds. Provat olika mängder med fett.

Vevpartiet är shimano hollowtech med shimano xt 11 kasett.

Jag bytte även kedja i samband med detta, och jag tycker känslan kommer när kedjan är på. Inte utan kedja, så jag tänker mig, kanske köpte jag fel kedja som orsakar detta?

Kedjan jag köpte är shimano 105 HG-601 11 speed.

Alla tips mottages då det skulle vara skönt att få njuta av skogarna igen.

Gissar på att ljudet uppstår på något annat ställe. Går kedjan korrekt genom bakväxeln och går den fri från framväxeln? Ingen stel länk i kedjan?

Senast ändrad:
Så här ser det ut. Texten på kedjan är utåt. Tar jag bort kedjan finns inga tecken av ljudet i drevet. Kan trycka till med full kraft i vevpartiet utan något som låter

Bilagor

• A14CF866-F9DB-4DAF-AF5A-6C05EFE96F6B.jpeg
    A14CF866-F9DB-4DAF-AF5A-6C05EFE96F6B.jpeg
    270 KB · Besök: 725
Finns många möjliga orsaker. Idag blev jag av med ett irriterande knäppande ca en gång per pedalvarv. Visade sig bero på extremt finkornig sand som satt på högra pedalens gängor.

Har haft många knak under åren, ser att du har XT M8000. Hade en kassett 11-42 som knakade i nitarna. Ta bort kassetten och droppa olja på varje nit. Har haft skoknak, pedalknak samt styrlagerknak. Samtliga lät som vevlagerknak.

Knak är sjukt störigt, framförallt när det låter som vevlagerknak och kommer på varje pedalvarv. Nyss bytt kedja, kassett, vevlager på pendlaren (också ett HTII vevparti). Plockat av vevarna och dragit om vevlager och därmed vevarna igen, fortfarande samma knak. Kräver ingen direkt belastning, vevlagerknaket brukar behöva det tycker jag. Ibland får man ju knak i temperaturskillnader men det känns inte så nu. Pedalerna har jag inte rört, de har suttit på vevarna hela tiden. Men jag skall prova att plocka av kassetten, olja den och spänna den igen, det sitter kanske där.

Skulle kunna vara kasetten. Tvättade den noga med avfettning så kan vara bra att olja in den och kontrollera att den sitter ordentligt. Tack för tipsen, sjukt frustrerande när man inte kommer fram till problemet. Finns så många variabler.

Om du har kvar gamla kedjan, så prova om det låter med den monterad. Har du annat hjul, eller annan kassett, så prova med det. Byt dock bara en sak i taget. Lossat klingbultarna och återmonterat med lite fett?

Är cykeln fulldämpad?
Plastbussningar och brickor knakar gärna i torra förhållanden när man tvättat dem lite för noga.
Letade i veckor på min Scott Spark, och hittade till slut att nylonbussningarna mellan dämpare och ram var helt torra.
Plockade isär, tvättade, och fettade in igen.
Knäpptyst!

Däremot har jag en "grus"-ljud från mina XTR-vevlager som är lite störiga. Men de hörs endast i en ljudstudio utan kedjan på :-D

Alla bultar är dubbelkontrollerade.
När jag tar av kedjan känner jag inget från vevpartiet. När jag sätter på kedjan så känner man resonansen i pedalerna och ett ljud från vevpartiet. Tror nästan att det kan vara kedjan som fastnar i fram drevet pågrund av slitage.

Tillbaka
Topp