Knäproblem, pronation, kilar till SPD pedaler

molleben

Aktiv medlem
Jag har ont i knäna pga pronation inåt. Använder Specialized sulor men det verkar inte räcka till. Någon som vet vart man hittar kilar att sätta under SPD klossarna? Behöver till både landsväg och mtb. Finns någon bikefit i Stockholm som är bra på sko, pedal och knäproblem?

Pronation i fotens leder ses som ett normaltillstånd, men det kan förstås variera i grad. Bilefit och sula kan vara bra. Det går till viss del att korrigera detta genom att stärka upp underbenets mediala muskler och sätet ffa utsidan.

molleben skrev:
-------------------------------------------------------
> Använder Specialized sulor men det verkar inte
> räcka till.

Använder du deras shims också? De ändrar vinkeln på sulan lite grann. Tillräckligt för att lösa mina knäproblem i alla fall.

Jag fick byta till speedplay från shimano pga knäproblem också. Sen åkte jag till veloposition i Gbg för en justering, det är den bästa cykelrelaterade investeringen jag har gjort.

Jag har inte använt några shims alls. Är det speedplays shims som gör skillnaden? Eller är det pedal/klossar som är bättre för knäna?

Sula tillverkad efter laseruppmätt fot är rätt skönt till i princip allt man stoppar ned foten i. Tar givetvis hänsyn till fotvalvet.

Man kan även få med en s k pelott, d v s upphöjnad precis bakom tårna som förhindrar domnade fötter (åtminstone placebovägen).

molleben skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har inte använt några shims alls. Är det
> speedplays shims som gör skillnaden? Eller är
> det pedal/klossar som är bättre för knäna?

Jag använder shims som läggs under innersulan. Googla på "specialized bg shim kit". Det är några gula och orangea saker. Innan jag använde dem åkte mina knän i sidled under ett pedalvarv, men med dem så är rörelsen i sidled borta och det känns bättre i knäna.

Tillbaka
Topp