Knarrljud

erik.liss

Ny medlem
Knarrljud
Jag har en Commencal Meta 5 -07. Jag har inte cyklat speciellt mycket på den men på senaste tiden har det börja "knaka" suspekt när jag trampar. Inte när jag står(rullar) hoppar och gungar men bara när jag trampar. Eftersom cykloteket är de enda återförsäljaren just nu och jag bor 30 mil därifrån så har jag fått hjälp av min närmaste cykelhandel. grejor som jag åtgärdat; gjort rent och smörjt dragit åt dammbrickor, sadelstolpe, sadel,bytt vevelager. Inget hjälper? Ramen verkar intakt och jag har inte gjort några märkvärdiga vurpor med den heller. Det känns inte heller som om det skulle vara något glapp när jag trampar, mer som "ansträngd metal" något som drar, tänjer cykeln. Någon som upplevt något liknande som kan ge tips?
Tack på förhand, rookie i cykelmek :)

Knarrljud
ursäkta mig om jag lånar lite

har samma knakande/knarrande ljud på min MErida MTB -07
jag har kombo pedaler från biltema, nu för tiden när jag trampar låter det som om sadlen gnekar men mset troligt är det från vänster sida av vevpartiet, så jag ruckar och ruckar men inge glapp, når jag rulla med vänster ben i "rak" position så knakar det som om nåt spricker, men inget i ramen är trasigt heller.

KAn det vara att cykeln blåst omkull på vänster sida (inte växel sidan) ?

som sagt ursäkta men ditt problem låter som mitt

Senast redigerad av en moderator:
Knarrljud
På min räckte det med att demontera vevlagret, göra rent ordentligt, fetta in gängorna med universalfett typ kullagerfett och dra åt = hårt men inte av sen var den tyst =) Fettades gängorna in vid erat byte? Är pedalerna kontrollerade?

Senast redigerad av en moderator:
Knarrljud
Metorna knarrar väl alltid? Tror inte jag har träffat en enda Meta i Stockholm som inte har knarrat. Å andra sidan har folk kört på ändå utan att det lett till några problem annat än att ljudet irriterar.

Knarrljud
Tack för era synpunkter, glitch-inlägget, "alla metor knarrar", kankse är någon meta-sjukdom, ljudet är som sagt det enda, cyklar man med musik i öronen märker man inte att något är fel, känns liksom ingenting. Men jag ska ta era råd att kolla upp pedalerna. tack igen.

Knarrljud
Ett tips som funkat för mig är att montera av pedalerna och rengör gängorna och smörj in dem med kopparpasta eler motsvarande och dra på igen.

Samma gäller för sadel/sadelstolpe och styre/styrstam. Får alltid slut på missljud om det kommit in lite skit som orsakar knirk.

Knarrljud
Nu har jag kollat allt i princip, inget resultat med andra pedaler. Men har gjort en grej, bytte en skruv till växelörat som var sliten, samt satte på nya brickor vid snabblåset till bakhjulet- Nu knarrar inte cykeln längre. Hittills, sen får vi se. Udda problem men kanske ett nytt tips om någon råkar ut för något liknande som inte beror på sadelstolpen/vevlager/pedaler mm.
Tack för hjälpen igen.

Mvh erik

Tillbaka
Topp