Knaster från framnavet

bucklan

Aktiv medlem
Knaster från framnavet
Då jag skulle rikta framhjulet så hör jag att det knastrar från navet när jag snurrar runt hjulet. Antar att det är nånting med lagren. Är det bara att vänta på att det skär ihop eller kan man öppna upp å smörja.

Knaster från framnavet
bruce skrev:
-------------------------------------------------------
> Video!
>
> =related
>

En fundering kring videon.
Brukar man inte hålla reda på vilken sida vilka kulor sitter, så att man kan stoppa tillbaka
dom på rätt sida se'n? Eller är det bara en skröna att det är viktigt att kulorna hamnar på samma ställe där dom satt? (hmm, det där inbjöd ju till diverse roliga kommentarer ser jag nu! :-) )

Knaster från framnavet
Dan C skrev:
> Brukar man inte hålla reda på vilken sida vilka kulor sitter

Jo, det kan vara olika stora kulor på höger och vänster sida. Man vill inte råka få kulorna på fel sida då det kan ta sönder saker.

Knaster från framnavet
the_TnT skrev:
> Dan C skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Brukar man inte hålla reda på vilken sida
> vilka kulor sitter
>
> Jo, det kan vara olika stora kulor på höger och
> vänster sida. Man vill inte råka få kulorna på
> fel sida då det kan ta sönder saker.

Jag har hittills alldrig sett ett framnav med olika stora kulor på de respektive sidorna.

Knaster från framnavet
Jag tänkte bara lite mer så där i allmänhet.
Säger man inte att kulorna "slits in", och därför bör sättas tillbaka på
den sida där dom satt? Fast det kan ju vara gamla sanningar, matrial osv. kanske är bättre
nu?

Knaster från framnavet
Knastret försvann, men man känner att det "tar i/skrapar" när man snurrar runt hjulet efter avslutad rengöring och infettning. Är väl kanske inte så mycket att gråta över, då kanske man får en anledning att uppgradera sen :)

Knaster från framnavet
the_TnT skrev:
> Det brukar gå att byta både kulor och
> lagerbanor. Du spände inte för hårt då?

Jo kulorna på vänster sida hade lite spår i sig, får se om man orkar byta dom. Hjulet i sig är ett originalhjul till min GT avalanche från 2004 så det är väl ingen större förlust om man inte fixar det ordentligt. Jag spände dom precis så hårt att det inte flexade. Men man kanske kan få till det lite bättre om man prövar en gång till.

Knaster från framnavet
Ofta brukar snabbkopplingen pressa ihop navet ytterligare lite lite grann.
Så jag brukar spänna lagret så att jag känner ytterst lite spel, se'n brukar det bli bra
när man spänner fast det i ramen.

Knaster från framnavet
Dan C skrev:
> Ofta brukar snabbkopplingen pressa ihop navet
> ytterligare lite lite grann.
> Så jag brukar spänna lagret så att jag känner
> ytterst lite spel, se'n brukar det bli bra
> när man spänner fast det i ramen.

Ok, får pröva det, måste ändå greja med bakväxeln ikväll efter att en gren slet lös bakvajern på dagens runda :/

Knaster från framnavet
mitt baknav knastrar också. Nån som har en lösning? är det kassetten, bodyn eller lagrena?
Specialized Hi-Lo nav handlar det om

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp