"knastrig" kedja, skadligt?

DanielL

Ny medlem
Hej

Jag har nyligt köpt en cykel, och efter min första cykeltur i regn (nästan första turen totalt) så märker jag att kedjan knastrar. Om jag nyper tag i två länkar och vickar dom lite så låter det lite som att det är jättefin sand mellan. Man hör även knastret om man trampar.

Jag har försökt rengöra cykelkedjan med kedjerengöring samt vatten, och smörja, men det "knastrar" i alla fall om kedjan.

Är detta speciellt skadligt för tänder, kedjan etc, eller kan man i princip ignorera detta (kanske sanden krossas om man cyklar på?) ? Vad mer kan jag göra för att få bort sanden? Är det mycket mer effektivt att ta loss kedjan och ge den ett ordentligt bad i någon fettlösning eller disel eller dyligt? Det känns lite väl jobbigt att göra detta varje gång det råkar regna lite då man cyklar.

Tack för svar,
- Daniel

Det är svårt att få bort skit i kedjan,olja in torka av cykla. Byt kedjan när den är utsliten.
Så knastret kan du strunta i kommer så fort det kommer lite skit på kedjan.

Okej, will do. Tack för svar! Antar en kedja inte är så svinaktigt dyr.. Såvida inget annat tar skada av det borde det ju vara lungt.

- Daniel

Varje gång det knastrar så dör kedjan (och några kattungar) litegrann.

Kedjetvätt funkar annars. Fast det är klart, man får ju tvätta varje gång det varit lite blött ute om man vill ha knasterfritt.

Jag använde kedjetvätt, glömde visst att skriva det. Jag tror faktiskt det blev lite bättre efter tvätten endå.. men nog knastrar det lite fortfarande.. Jag får väl prova fara ut en sväng och se om det försvinner. Kanske jag är onödigt orolig nu bara för att cykeln är ny, och för att jag gillar kattungar.. :-)

- Daniel

DanielL skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag använde kedjetvätt, glömde visst att skriva
> det. Jag tror faktiskt det blev lite bättre efter
> tvätten endå.. men nog knastrar det lite
> fortfarande.. Jag får väl prova fara ut en
> sväng och se om det försvinner. Kanske jag är
> onödigt orolig nu bara för att cykeln är ny,
> och för att jag gillar kattungar.. :-)
>
> - Daniel

18453714.jpg

Vill man bli av med knastret är det smidigt med "quick link" så man kan ta loss kedjan och låta den gosa till sig i lite avfetting innan man spolar av den och smörjer upp på nytt.

Tar man överkursen så har man minst två kedjor som man växlar mellan, då har man en fräsch kedja klar att sätta på cykeln medans man fixar den skitiga, som bonus förlänger man livslängden på resten av drivpaketet. =)

Tack på tipset, kanske det är något jag får göra emellanåt i alla fall, även om inte varje gång. Jag bor i lägenhet, och har inget garage eller dylikt.. Så det är lite jobbigt med extrautrustning och lukter som tillkommer.. :-)

- Daniel

Det är helt "normalt" att det knastrar, det blir liksom så. Men det är väl det som gör att kedjan slits...
Mitt bästa sätt att få bort knaster är:
låt kedjan sitta kvar på cyklen,
spraya på avfettning samtidigt som du vevar runt
vänta 5 minuter
spola med vattenslangen på högsta tryck på 1cm avstånd och veva runt
blås ev. kedjan med tryckluft så torkar den snabbare

knaster borta :-)

Byt kedja efter 50 mil så slipper du byta kuggkransen bak. Väntar man förlänge med byte måste bakkransen bytas när man byter kedja.

Biltemas kedjetvättgrunka har jag provat och den är helt kass.

1. Lampolja i sprayflaska typ pump (som som tanter sprayar sina blommor med, kostar 10 kr på ÖoB).

2. Spraya på kedjan och kassetten (undvik lager) och låt verka ett par min.

3. Gugga fram och tillbaka över kedjan med en pensel medan du sprayar en gång till.

4. Spola av med ljummet vatten (undvik alltså lager!).

5. Låt lufttorka

6. Smörj

7. Torka bort överflödig smörja.

8. Cykla

Glömde att nämna - fett löser fett, glöm aldrig det!

Du kan därför använda tex lampolja vi kedjerengöring.
Om du har blivit oljig om händerna när du mekat kan du dessutom smörja in dig i vanlig matolja och först därefter tvätta med tvål och ljummet vatten. Mindre miljö- och hälsovådligt än mycken annan skit som säljs för ändamålet.

enda sättet att få bort sanden mellan länkarna är att bryta kedjan vid varje länk, tvätta varje länk för sig och sedan montera ihop det igen. Låter jobbigt, men tar inte så lång tid.

Tri_peter skrev:
> enda sättet att få bort sanden mellan länkarna
> är att bryta kedjan vid varje länk, tvätta
> varje länk för sig och sedan montera ihop det
> igen. Låter jobbigt, men tar inte så lång tid.

+1.
Det finns inga genvägar till den perfekta kedjan.

s-o skrev:
> DT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > +1.
> > Det finns inga genvägar till den perfekta
> kedjan.
>
> Åjo. Den här genvägen finns:
> http://www.sheldonbrown.com/chainclean.html

Ah, det var den jag tänkte på. Tar en stund men det är det värt.

Funkar rätt bra med en grov borste.

Spruta avfettningsmedel på kasett, kedja och drev.
Borsta kedjan och kasetten medan du snurrar på vevarna. Borsta dreven med.

Spola av med vatten medan du snurrar på vevarna.
Borsta vidare även när du spolar vatten.

Efter en stunds slit så borde både kasett, kedja och drev vara rena. Då knastrar det inte mer.

Gör man detta efter i stort sett varje pass så blir inte skiten så ingrodd och då tar det inte så lång tid.

Och såklart måste man byta kedja ibland, helt rent är det svårt att få det.

För övrigt så är det inte så nyttigt för kasett och drev om det knastrar. Sand och skit ligger som slipmedel mellan kedja och kasett och drev.

Det där med att börja montera isär kedjan känns lite overkill för min del.. Är inte direkt elit cyklist, så det känns lite misslyckat om det slutar med att jag mekar och rengör mer än jag cyklar.. Så om några kattungar går åt.. so be it! :)

Nästa gång det knastrar kanske jag får testa lite mer med vatten och lufttryck på kedjan.. Men jag vill nog cykla lite mer nu innan jag rengör kedjan igen.. :-)

"http://www.sheldonbrown.com" - rolig sida! :)

Tack för alla tips.
- Daniel

Jag brukar ta loss kedjan och trä på denna och kedjelås på en bit ståltråd och sedan släppa ner hela paketet i en dunk med ca litern bensin i som jag skakar om och låter stå en stund. Sedan är det bara att fiska upp allt med en bit ståltråd och tvätta av med lite diskmedel, låta torka och smörja in. Har använt samma "soppa" i ett par år...

Alla dessa exotiska och besvärliga lösningar...

Jag sprayar på Yes Power Spray på kedjan, låter det stå ett tag (vanligtvis medan jag gör ren resten av cykeln), sköljer sedan av. Perfekt resultat varje gång, behöver inte ens ta av kedjan.

Det verkar finnas ungefär lika många sätt som det finns personer dock.. och dom flesta fungerar säkert. Jag antar jag får experimentera lite med vad som går snabbast och är effektivast för mig.

ratatosk skrev:
> Om man inte har ett garage eller en trädgård med
> slang eller en bra mack i närheten eller ett
> badrum där man vill eller kan ta in hojen är det
> här en bra grej:
> http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Tradgardverktyg/Redskap/Tryckspruta/
> Då är det bara att ta en offentlig plats där
> man inte retar upp någon.

Har också en högtrycksspruta från Biltema, dock en annan som jag inte tror finns kvar där längre, med större vattentank.

> Här diskuteras Yes Power Spray:
> http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=1089476
>
> Vad säger du Fredrikw? Exploderar kedjorna för
> dig?

Nope, har använt denna rengöringsmetod i 3-4 år nu och kedjorna håller finemang.

agge.bagge1@hotmail.com skrev:
> När man ändå är i badrummet kan man väl andå
> använda sig av duschen för att spola av cykeln?
> En sprayflaska känns lite onödigt...

Om man _inte_ vill eller kan ta in cykeln i badrummet stod det. Naturligtvis får du duscha hur och var du vill så länge det inte anses vara förargelseväckande beteende.

Är det inte big nono att spruta avfettning, 5-56 eller annat fettlösande på drivpaketet så det riskerar att komma in i navlagren?
Jag nöjer mig med mkt olja efter att ha spolat av kedjan med trädgårdsslangen och sedan torkar jag av överflödet med en del kvarvarande skit. Kör iofs också XC turer med Minions så jag ska inte uttala mig om bra sätt att optimera drivet. ;)

fredrikw skrev:
> Alla dessa exotiska och besvärliga lösningar...

Håller med men förstår inte varför du föreslår ytterligare en...

StinkySupreme skrev:
> Jag nöjer mig med mkt olja efter att ha spolat av
> kedjan med trädgårdsslangen och sedan torkar jag
> av överflödet med en del kvarvarande skit.

+116!

Bättre med lite smuts kvar utanpå och bra smörjning än en blank kedja med lösningsmedelsrester kvar inuti som förstör smörjmedlet.

Det är dessutom en rutin som man orkar och har tid till att genomföra efter varje tur. Då hålls smutsen på utsidan.

En perfekt rengjord och smord kedja är så klart det bästa. Men att uppnå det innebär att:
Smutsen skall ut, avfettningsmedlet skall ut, vattnet skall ut och slutligen skall oljan in. Är du inte noggrann så är risken överhängande att det gör mer skada än nytta.

s skrev:
> Håller med men förstår inte varför du
> föreslår ytterligare en...

Nja, jämfört med att plocka bort kedjan och skaka den i en dunk bensin/fotogen/diesel så verkar det väl ganska enkelt att bara skölja av den när den sitter på cykeln?

> En perfekt rengjord och smord kedja är så klart
> det bästa. Men att uppnå det innebär att:
> Smutsen skall ut, avfettningsmedlet skall ut,
> vattnet skall ut och slutligen skall oljan in. Är
> du inte noggrann så är risken överhängande att
> det gör mer skada än nytta.

Ja, i teorin stämmer det säkert utmärkt, men ren praktiskt är det faktiskt inte så svårt. Jag har som sagt var hållit efter min kedjor på det sättet jag beskrev ovan och har inte märkt något större problem med detta. Sluta teoretisera nu s.

Jag har en idé om att köra kedjan i diskmaskinen, därefter koka den så man blir av med eventuella rester från diskmedlet och därefter olja in kedjan igen... Ska testa så får vi se.

/Freddo

fredrikw skrev:
> s skrev:
> --------------------------------------------------
> > Håller med men förstår inte varför du
> > föreslår ytterligare en...
>
> Nja, jämfört med att plocka bort kedjan och
> skaka den i en dunk bensin/fotogen/diesel så
> verkar det väl ganska enkelt att bara skölja av
> den när den sitter på cykeln?

Yes spray, skölja, olja och torka av överskottet, var det väll? Enklare än dieselkok ja, men besvärligt jämfört med mina rutiner.

> > En perfekt rengjord och smord kedja är så klart
> > det bästa. Men att uppnå det innebär att:
> > Smutsen skall ut, avfettningsmedlet skall ut,
> > vattnet skall ut och slutligen skall oljan in.
> > Är du inte noggrann så är risken överhängande att
> > det gör mer skada än nytta.
>
> Ja, i teorin stämmer det säkert utmärkt, men
> ren praktiskt är det faktiskt inte så svårt.

Vad baserar du det på?

> Jag har som sagt var hållit efter min kedjor på
> det sättet jag beskrev ovan och har inte märkt
> något större problem med detta.

Jaha, dina erfarenheter. Du är förmodligen noggrann. Då funkar det. Skrev jag inte det?
Testa att slarva med avsköljningen så bevisar du resten av min teori också.

> Sluta teoretisera nu s.

Varför då? Jag är ju bra på det.

s skrev:
> > Ja, i teorin stämmer det säkert utmärkt, men
> > ren praktiskt är det faktiskt inte så svårt.
>
> Vad baserar du det på?

Att det inte är så svårt? På min egen erfarenhet förstås. Eller vad menar du egentligen?

> > Jag har som sagt var hållit efter min kedjor på
> > det sättet jag beskrev ovan och har inte märkt
> > något större problem med detta.
>
> Jaha, dina erfarenheter. Du är förmodligen
> noggrann. Då funkar det. Skrev jag inte det?
> Testa att slarva med avsköljningen så bevisar du
> resten av min teori också.

Nja, noggrann vete tusan om jag är. Sprayar på och sköljer sedan av. Ser ingen riktig poäng med att slarva med avsköljningen, men visst om detta är svårt förstår jag varför denna rengöring verkar oöverstiglig. Å andra sidan blir det mesta svårt och dåligt om man nödvändigtvis måste räkna med att slarva med allt.

> > Sluta teoretisera nu s.
>
> Varför då? Jag är ju bra på det.

Nåja, du är ganska bra på det praktiska också ibland har jag hört.

Men visst, alla väljer sitt eget sätt att hålla efter drivlinan, och man behöver förstås inte göra rent om man inte vill det, men låt oss inte överdramatisera det hela heller.

Daniel, hoppas du inte blivit avskräckt efter alla tips, från NASA-lösningar med ultraljudstvätt till diskmaskin. Det finns många användningsområden för ett järnspett :)

Jag har också joxat med div medel och dunkar, tagit av kedjan vid rengöring etc men tycker det enkla funkar lika bra:

Vänd på hojen - torka av kedjan med frottétrasan - olja länk för länk - veva runt ngr varv - torka av kedjan igen med frottétrasan.

Tar ngr minuter och det längsta momentet är att olja länk för länk men det har du igen eftersom du inte har ngn användning av olja utanpå kedjan, det samlar bara skit.

Om kedjan blivit extremt skitig, lerig, sandig händer det att jag spolar av den ngn ggn.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp