Kök, för utebruk alltså.

Kök, för utebruk alltså.
Konkret sa:
Rattnalle sa:
Luthman Photography sa:
Ja, var lite seriös nu!
Okänt ord det där, seriös.

Å andra sidan är jag glad att jag inte är så seriös som Konkret som tvångsmässigt behövde upprepa samma fråga tre gånger när de flesta andra redan fattat trådens syfte..

Har du inget att komma med så borde du lämna tråden.
Vill man vara dryg mot andra får man räkna med att vara måltavla själv också.

Herrn är ju å andra sidan så ödmjuk så det kanske inte är applicerbart..

Senast ändrad:
Kök, för utebruk alltså.
En Luffarspis?
Jag ska iaf prova å koka kaffe på en sån snart, annars kör jag med ved. Meb jag är inte så bevandrad i utematlagning än.

Bilagor

• IMG_20171223_180310.jpg
    IMG_20171223_180310.jpg
    268.2 KB · Besök: 259
Kök, för utebruk alltså.
Rattnalle sa:
Konkret sa:
Rattnalle sa:
Luthman Photography sa:
Ja, var lite seriös nu!
Okänt ord det där, seriös.

Å andra sidan är jag glad att jag inte är så seriös som Konkret som tvångsmässigt behövde upprepa samma fråga tre gånger när de flesta andra redan fattat trådens syfte..

Har du inget att komma med så borde du lämna tråden.
Vill man vara dryg mot andra får man räkna med att vara måltavla själv också.

Herrn är ju å andra sidan så ödmjuk så det kanske inte är applicerbart..
Det luktar semper här.

Kök, för utebruk alltså.
Hej.. Jag antar att de allra flesta bara har ett kök i taget, oavsett om man går, cyklar eller simmar. Läser man TSens inledande fråga, så vill han INTE ha en marknadsgenomgång. Skriv vad ni använder när ni cyklar. Inget annat. Det blir en annan tråd. Har ni som jag, ett kök till allt, så skriv vad ni använder. Inget annat. Ingen genomgång av marknaden, annan tråd. Ni kan eventuellt skriva VARFÖR ni använder just det köket. Solklart?? Liiiite trött på denna happyridepajkastning, ni också?? mvh borano20

Kök, för utebruk alltså.
Om man cyklar, går eller hoppar stylta kan väl iofs kvitta.

Erfarenhet av hajkingmatlagning är alltid intressant.

Kök, för utebruk alltså.
borano20 sa:
Läser man TSens inledande fråga, så vill han INTE ha en marknadsgenomgång. Skriv vad ni använder när ni cyklar. Inget annat.

Men det visade sig senare att Marr inte alls skulle ha köket för cykling utan till sin fru som skulle kunna laga lite mat när det blir "strömavbrott". Det det där med cyklingen slängde han väl in för att inte behöva OT märka tråden.

Hade han sagt anvädningsområdet från början så hade jag nog rekommenderat https://www.optimusstoves.com/en/de/272-8016278-optimus-hiker-plus en enkel grej att bara lyfta på locket och ställa dit en vanlig kastrull, istället för att som nu när han meckat ihop en byggsats med lös icke optimal brännare i Trangiakök.

Kök, för utebruk alltså.
Spacekitty sa:
borano20 sa:
Läser man TSens inledande fråga, så vill han INTE ha en marknadsgenomgång. Skriv vad ni använder när ni cyklar. Inget annat.

Men det visade sig senare att Marr inte alls skulle ha köket för cykling utan till sin fru som skulle kunna laga lite mat när det blir "strömavbrott". Det det där med cyklingen slängde han väl in för att inte behöva OT märka tråden.

Hade han sagt anvädningsområdet från början så hade jag nog rekommenderat https://www.optimusstoves.com/en/de/272-8016278-optimus-hiker-plus en enkel grej att bara lyfta på locket och ställa dit en vanlig kastrull, istället för att som nu när han meckat ihop en byggsats med lös icke optimal brännare i Trangiakök.

Äsch, de va ett sidospår. Köpa något färdigt är väl aldrig kul? Dessutom är de där inget jag skulle vilja bära med mig på en tur. Dyrt var de också. Du vet, varje sak fyller flera funktioner.

För cykling får de nog bli något lite mindre och smidigare beroende på årstid.

Kök, för utebruk alltså.
Bengt-re sa:
marr sa:
Bengt-re sa:
m/1940 med orginal spritbrännare.

Speciellt med plastflaskan som alltid läcker med, så allt antingen smakar eller luktar sprit.

Har iofs kvar den läckande platta skräpflaskan, men kör med modernare flaska sedan något årtionde. Nuvarande sportaffärsflaska är tät.

Det är helt klart funktionellt. Lite klumpigt och skramlar en del bara. Men bra vindskydd.

Kök, för utebruk alltså.
marr sa:
Bengt-re sa:
marr sa:
Bengt-re sa:

Speciellt med plastflaskan som alltid läcker med, så allt antingen smakar eller luktar sprit.

Har iofs kvar den läckande platta skräpflaskan, men kör med modernare flaska sedan något årtionde. Nuvarande sportaffärsflaska är tät.

Det är helt klart funktionellt. Lite klumpigt och skramlar en del bara. Men bra vindskydd.

Jo. Tungt och skramligt som sagt, men fungerar - dissade mitt trangiakök då jag blev lite nojig över hur nyttigt det egentligen är med alu i kokkärl. Finns säkert bättre prylar där ute, men äh - duger det så duger det likssom...

Kök, för utebruk alltså.
Bengt-re sa:
marr sa:
Bengt-re sa:
marr sa:
Bengt-re sa:

Jo. Tungt och skramligt som sagt, men fungerar - dissade mitt trangiakök då jag blev lite nojig över hur nyttigt det egentligen är med alu i kokkärl. Finns säkert bättre prylar där ute, men äh - duger det så duger det likssom...

Det där med alu får man nog ställa i paritet till hur mycket man använder det med. Hur många fältdagar det blir.

Jag har använder oftast titankärl. Det är tilldelad matriell nuförtiden.

Kök, för utebruk alltså.
marr sa:
Bengt-re sa:
marr sa:
Bengt-re sa:
marr sa:
Bengt-re sa:

Det där med alu får man nog ställa i paritet till hur mycket man använder det med. Hur många fältdagar det blir.

Jag har använder oftast titankärl. Det är tilldelad matriell nuförtiden.

Slutade som officer 2005 och då körde vi i flottan fortfarande med m/1940 (den rostfria). Och är säkert så alu duger så få dagar man ändå kör med fältköket.

Kök, för utebruk alltså.
Bengt-re sa:

Det var ju lite oro över det där med aluminiumkastruller för ett antal år sedan.
Sen var det nån som kollade hur mycket aluminium det var i en dåtida medicin mot halsbränna, en dos motsvarade väl tio års kastrullanvändning... ;-D
Kokar man rabarberkräm i en aluminiumkastrull så blir dock insidan väldigt blank...

Kök, för utebruk alltså.
ForesterGuy sa:
Bengt-re sa:

Det var ju lite oro över det där med aluminiumkastruller för ett antal år sedan.
Sen var det nån som kollade hur mycket aluminium det var i en dåtida medicin mot halsbränna, en dos motsvarade väl tio års kastrullanvändning... ;-D
Kokar man rabarberkräm i en aluminiumkastrull så blir dock insidan väldigt blank...

Jodå... Äh. Kanske inte är så illa, men där och då kändes det som en bra ide att ta det lite lugnt med alu.

Kök, för utebruk alltså.
Bengt-re sa:
ForesterGuy sa:
Bengt-re sa:

Jodå... Äh. Kanske inte är så illa, men där och då kändes det som en bra ide att ta det lite lugnt med alu.

I sommarstugan har jag ett helt gäng med aluminiumkastruller, de var visst populära på 60-talet.
Använder en enstaka numera, om jag ska koka mjölk...men det är bekvämare att mikra direkt i muggen.

Kök, för utebruk alltså.
Jag använder ett Koeva Spider när vi är flera. Tycker att det fungerar alldeles utmärkt. Jag gillar framförallt den låga vikten, packbarheten och att det funkar även en liten bit förbi nollan eftersom det har förvärmare samt att flaskan är vändbar.

KOV-KB-1109-00-450x470.jpg

http://kovea.com/product/spider/

För vattenkokning eller soloutflykter har jag ett Optimus Crux Lite som jag tycker är helt värdelöst. Hade sådana turer blivit av oftare hade jag bytt upp mig.

Gjorde jag rätt nu?

Kök, för utebruk alltså.
Nu med bilder!
Ett Firemaplekärl köpt på outlet för femtio kr, vilket tydligen var billigt, samt en brännare med inbyggd piezotändare köpt på eBay för fem dollar.
Brännare och gastub får plats i kärlet.

Motsvarande Crux Lite och Terra Solo i set kostar väl runt 700...

Bilagor

• 207_2_rivees1s7bhb_grande-28187-750x750.jpg
    207_2_rivees1s7bhb_grande-28187-750x750.jpg
    66.6 KB · Besök: 159
  • s-l500.jpg
    s-l500.jpg
    20 KB · Besök: 149
Kök, för utebruk alltså.
Just det, när det ändå finns en tråd för folk som inte orkar googla, ett bra packbart kit med titanbyttor, två kastruller med en stekpanna, utan non-stick på stekpannan? Det är mitt enda klagomål på Alpkit-byttorna jag har.

Klart att teflon funkar, men det är ju inte så trevligt.

Kök, för utebruk alltså.
Titan är bara skit om du ska LAGA mat. Det leder värme alldeles för dåligt för att få jämn värme i hela stekpannan. Enbart om du ska värma vatten på full fräs är det användbart, men bara knappt.

Trangias kastruller är nog fortfarande bland det bästa som finns för matlagning. UL för låg vikt, vanlig om du vill ha utan beläggning.

Kök, för utebruk alltså.
Aron sa:
Jag använder ett Koeva Spider när vi är flera. Tycker att det fungerar alldeles utmärkt. Jag gillar framförallt den låga vikten, packbarheten och att det funkar även en liten bit förbi nollan eftersom det har förvärmare samt att flaskan är vändbar.

http://kovea.com/product/spider/

För vattenkokning eller soloutflykter har jag ett Optimus Crux Lite som jag tycker är helt värdelöst. Hade sådana turer blivit av oftare hade jag bytt upp mig.

Gjorde jag rätt nu?
den såg ju riktigt bra ut! lite som mitt kök jag brukar ta vid finlunch. Se bild här, något BRS från AliExpress.

2018-01-0808_04_03-.png

Annars vid cykelutflykter när man vill packa smidigare är det detta Firemaple X2 som gäller, här från i helgen då det blev picnic vid älven:

20180106_143251.jpg

Kök, för utebruk alltså.
Lainen sa:
Titan är bara skit om du ska LAGA mat. Det leder värme alldeles för dåligt för att få jämn värme i hela stekpannan. Enbart om du ska värma vatten på full fräs är det användbart, men bara knappt.

Trangias kastruller är nog fortfarande bland det bästa som finns för matlagning. UL för låg vikt, vanlig om du vill ha utan beläggning.

Jag ska genast sluta LAGA mat på titan nu när jag läst detta på internet.

Jag lagar mest diverse grytor där jag fräser en sofrito lite snabbt. Om man vill hålla på och vara fin kanske man kan vilja fräsa lite garnering, men så fin har jag inte varit hittills i fält. Gissar att det är det som skiljer dig som lagar mat från mig som mest kokar vatten. Om jag gör chapatis gör det väl heller ingenting med lite ojämn yta?

Kök, för utebruk alltså.
Att ingen nämnt hemmagjort vedkök, grort utav ikeas bestickställ.

Har inget själv, men det ser för enkelt och billigt ut för att inte testa att köpa nästa gång man åker till ikea och bunkrar värmeljus och servetter, eller vad man nu handlar där.

(Bild stulen från internet, efter snabbgoogling)

Bilagor

• E6DC219C-C1B1-49BA-8B84-0F1AC46851B4.jpeg
    E6DC219C-C1B1-49BA-8B84-0F1AC46851B4.jpeg
    80.6 KB · Besök: 331
Kök, för utebruk alltså.
Fredrik Z sa:
Att ingen nämnt hemmagjort vedkök, grort utav ikeas bestickställ.

Har inget själv, men det ser för enkelt och billigt ut för att inte testa att köpa nästa gång man åker till ikea och bunkrar värmeljus och servetter, eller vad man nu handlar där.

(Bild stulen från internet, efter snabbgoogling)

Ikeas tvättlapp, typ liten handduk är trevlig. Perfekt storlek som diskhandduk i köket på turen.

https://m.ikea.com/se/sv/catalog/products/art/40054538/

Kök, för utebruk alltså.
Luthman Photography sa:
Hur effektiva är de där egentligen? Antar att man behöver såga upp någon liten lucka eller nåt för att peta in extra kottar?

Man behöver klippa/såga upp en lucka, och kanske fixa kastrullstöd + fötter för extra flås i botten. Sök på IKEA hobo stove.

Effektivt? Gick bra att fixa marshmallows med barnen med bara småpinnar :) har inte testat mer. För cykelsemester är det jättebra om man gillar både ett sotigt kök och sotiga kastrullen!

Men billigt att prova och eld luktar ju gott.

/A

Senast ändrad:
Kök, för utebruk alltså.
Jag har använt Optimus Crux Lite på några turer och jag kan också intyga att det är ett mycket dåligt kök.

Nu använder jag ett Optimus Vega, ett trefots gaskök som man vända gasbehållaren uppochned med. Ska tydligen fungera ned till ganska långt under nollan men det vågar jag inte lita på. Ska jag någon gång på vintertur blir det att jag köper ett multifuelkök.
Är vi flera på tur använder jag mitt Optimus Terra kastrullset, är jag ensam tar jag bara en av kastrullerna med mig. Teflon är fantastiskt när man kokar havregrynsgröt. Det hade varit smartare med ett Jetboil eller något på soloturerna men man tar ju vad man har.
Att allt är Optimus har bara att göra med att jag har varit duktig på att fynda på XXL-reor...

Kök, för utebruk alltså.
Jo det går att ladda telefonen med den men det tar sin lilla tid, går fortare att koka upp kaffet. ?
Lamson, when you don’t have to choose.
Älskar dom ihop med mina Scottspön.

Kök, för utebruk alltså.
Hej.. Observera att Trangia har återinfört sina kastruller, Doussal, med aluminium ytterst och rostfritt inuti. Har använd mina sen förra gången de hade dom på marknaden, de har nog bara lagt två plåtar på varandra och pressat ut en kastrull, klart.. mvh borano20

Kök, för utebruk alltså.
Locksmith sa:
Jo det går att ladda telefonen med den men det tar sin lilla tid, går fortare att koka upp kaffet. ?
Lamson, when you don’t have to choose.
Älskar dom ihop med mina Scottspön.

Åh, en kompis Scott Radian är det finaste jag kastat med. Helt fantastiskt.

Kök, för utebruk alltså.
Luthman Photography sa:
Vad är det folk ogillar?

No 1 på min lista är att reglaget glappar. Det får till följd att lågan plötsligt kan slockna, eller blossa upp, då man gör småjusteringar. Det märks dock bara på puttertemperaturer så inga problem vid vattenkokning på full låga. Möget har glappat sedan dag ett men vi märkte det inte förrän vi var ute på fjället. Jag googlade det någon gång och det verkade som att jag inte var ensam med problemet.

Kök, för utebruk alltså.
Aron sa:
Luthman Photography sa:
Vad är det folk ogillar?

No 1 på min lista är att reglaget glappar. Det får till följd att lågan plötsligt kan slockna, eller blossa upp, då man gör småjusteringar. Det märks dock bara på puttertemperaturer så inga problem vid vattenkokning på full låga. Möget har glappat sedan dag ett men vi märkte det inte förrän vi var ute på fjället. Jag googlade det någon gång och det verkade som att jag inte var ensam med problemet.

Ja, det låter ju typiskt obra. På mitt har jag inte märkt nåt sånt och jag har haft det i sju år tror jag. Jag har kompletterat det med en vindskärm och extrafötter till gastuben. Jag tycker att det är perfekt som vattenkokare och som reservkök på tur.

Kök, för utebruk alltså.
Det jag ogillat mest är att det är högt och rangligt. Som jag minns det blir det så högt att lösa vindskydd inte täcker lågan alls, med mindre du använder den minsta gasbehållaren som går att köpa.
Det finns ju andra modeller med fler finesser och man får vara medveten om att detta är så "lite" och avskalat det bara går. Men trots att jag är medveten om det tycker jag det är för rangligt och högt :)
Sen kändes det inte särskilt solitt.

Kök, för utebruk alltså.
Luthman Photography sa:
Aron sa:
Luthman Photography sa:
Vad är det folk ogillar?

Ja, det låter ju typiskt obra. På mitt har jag inte märkt nåt sånt och jag har haft det i sju år tror jag. Jag har kompletterat det med en vindskärm och extrafötter till gastuben. Jag tycker att det är perfekt som vattenkokare och som reservkök på tur.

Har använt extra fötter, folieskärm och den lilla fasta skärmen som går att köpa till. Hellre en jetboil-liknande konstruktion för vattenkok tänker jag. Men nu ska jag sluts såg den. Som reservkök är den ju väldigt bra!

Tillbaka
Topp