Kök, för utebruk alltså.
marr sa:Inte bråka nu barn :)
Ingen som släpar med sig en dutch oven och bakar i? Det vore lite kul o baka sockerkaka ute.
Jag har inte gjort sockerkaka men riddaren och banankaka har jag gjort.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
marr sa:Inte bråka nu barn :)
Ingen som släpar med sig en dutch oven och bakar i? Det vore lite kul o baka sockerkaka ute.
Konkret sa:marr sa:Inte bråka nu barn :)
Vill man vara dryg mot andra får man räkna med att vara måltavla själv också.Konkret sa:Rattnalle sa:Okänt ord det där, seriös.Luthman Photography sa:Ja, var lite seriös nu!
Å andra sidan är jag glad att jag inte är så seriös som Konkret som tvångsmässigt behövde upprepa samma fråga tre gånger när de flesta andra redan fattat trådens syfte..
Har du inget att komma med så borde du lämna tråden.
Det luktar semper här.Rattnalle sa:Vill man vara dryg mot andra får man räkna med att vara måltavla själv också.Konkret sa:Rattnalle sa:Okänt ord det där, seriös.Luthman Photography sa:Ja, var lite seriös nu!
Å andra sidan är jag glad att jag inte är så seriös som Konkret som tvångsmässigt behövde upprepa samma fråga tre gånger när de flesta andra redan fattat trådens syfte..
Har du inget att komma med så borde du lämna tråden.
Herrn är ju å andra sidan så ödmjuk så det kanske inte är applicerbart..
marr sa:Konkret sa:marr sa:Inte bråka nu barn :)
I stor gjutgärnsgryta då eller?
Hej.. Du fick just en lysande ide till en annan tråd. Annars kan man titta på utsidan.se tills ögona blör.. mvh borano20marr sa:Om man cyklar, går eller hoppar stylta kan väl iofs kvitta.
Erfarenhet av hajkingmatlagning är alltid intressant.
borano20 sa:Läser man TSens inledande fråga, så vill han INTE ha en marknadsgenomgång. Skriv vad ni använder när ni cyklar. Inget annat.
Spacekitty sa:borano20 sa:Läser man TSens inledande fråga, så vill han INTE ha en marknadsgenomgång. Skriv vad ni använder när ni cyklar. Inget annat.
Men det visade sig senare att Marr inte alls skulle ha köket för cykling utan till sin fru som skulle kunna laga lite mat när det blir "strömavbrott". Det det där med cyklingen slängde han väl in för att inte behöva OT märka tråden.
Hade han sagt anvädningsområdet från början så hade jag nog rekommenderat https://www.optimusstoves.com/en/de/272-8016278-optimus-hiker-plus en enkel grej att bara lyfta på locket och ställa dit en vanlig kastrull, istället för att som nu när han meckat ihop en byggsats med lös icke optimal brännare i Trangiakök.
Bengt-re sa:m/1940 med orginal spritbrännare.
marr sa:Bengt-re sa:m/1940 med orginal spritbrännare.
Speciellt med plastflaskan som alltid läcker med, så allt antingen smakar eller luktar sprit.
Bengt-re sa:marr sa:Bengt-re sa:m/1940 med orginal spritbrännare.
Speciellt med plastflaskan som alltid läcker med, så allt antingen smakar eller luktar sprit.
Har iofs kvar den läckande platta skräpflaskan, men kör med modernare flaska sedan något årtionde. Nuvarande sportaffärsflaska är tät.
marr sa:Bengt-re sa:marr sa:Bengt-re sa:m/1940 med orginal spritbrännare.
Har iofs kvar den läckande platta skräpflaskan, men kör med modernare flaska sedan något årtionde. Nuvarande sportaffärsflaska är tät.
Det är helt klart funktionellt. Lite klumpigt och skramlar en del bara. Men bra vindskydd.
Bengt-re sa:marr sa:Bengt-re sa:marr sa:Bengt-re sa:m/1940 med orginal spritbrännare.
Det är helt klart funktionellt. Lite klumpigt och skramlar en del bara. Men bra vindskydd.
Jo. Tungt och skramligt som sagt, men fungerar - dissade mitt trangiakök då jag blev lite nojig över hur nyttigt det egentligen är med alu i kokkärl. Finns säkert bättre prylar där ute, men äh - duger det så duger det likssom...
marr sa:Bengt-re sa:marr sa:Bengt-re sa:marr sa:Bengt-re sa:m/1940 med orginal spritbrännare.
Jo. Tungt och skramligt som sagt, men fungerar - dissade mitt trangiakök då jag blev lite nojig över hur nyttigt det egentligen är med alu i kokkärl. Finns säkert bättre prylar där ute, men äh - duger det så duger det likssom...
Det där med alu får man nog ställa i paritet till hur mycket man använder det med. Hur många fältdagar det blir.
Jag har använder oftast titankärl. Det är tilldelad matriell nuförtiden.
Bengt-re sa:Jo. Tungt och skramligt som sagt, men fungerar - dissade mitt trangiakök då jag blev lite nojig över hur nyttigt det egentligen är med alu i kokkärl. Finns säkert bättre prylar där ute, men äh - duger det så duger det likssom...
ForesterGuy sa:Bengt-re sa:Jo. Tungt och skramligt som sagt, men fungerar - dissade mitt trangiakök då jag blev lite nojig över hur nyttigt det egentligen är med alu i kokkärl. Finns säkert bättre prylar där ute, men äh - duger det så duger det likssom...
Det var ju lite oro över det där med aluminiumkastruller för ett antal år sedan.
Sen var det nån som kollade hur mycket aluminium det var i en dåtida medicin mot halsbränna, en dos motsvarade väl tio års kastrullanvändning... ;-D
Kokar man rabarberkräm i en aluminiumkastrull så blir dock insidan väldigt blank...
Bengt-re sa:ForesterGuy sa:Bengt-re sa:Jo. Tungt och skramligt som sagt, men fungerar - dissade mitt trangiakök då jag blev lite nojig över hur nyttigt det egentligen är med alu i kokkärl. Finns säkert bättre prylar där ute, men äh - duger det så duger det likssom...
Det var ju lite oro över det där med aluminiumkastruller för ett antal år sedan.
Sen var det nån som kollade hur mycket aluminium det var i en dåtida medicin mot halsbränna, en dos motsvarade väl tio års kastrullanvändning... ;-D
Kokar man rabarberkräm i en aluminiumkastrull så blir dock insidan väldigt blank...
Jodå... Äh. Kanske inte är så illa, men där och då kändes det som en bra ide att ta det lite lugnt med alu.
Locksmith sa:Ett av mina kök, primus omnifuel.
Används flitigt vid utomhusaktiviteter.
Och här är några andra kök.
den såg ju riktigt bra ut! lite som mitt kök jag brukar ta vid finlunch. Se bild här, något BRS från AliExpress.Aron sa:Jag använder ett Koeva Spider när vi är flera. Tycker att det fungerar alldeles utmärkt. Jag gillar framförallt den låga vikten, packbarheten och att det funkar även en liten bit förbi nollan eftersom det har förvärmare samt att flaskan är vändbar.
http://kovea.com/product/spider/
För vattenkokning eller soloutflykter har jag ett Optimus Crux Lite som jag tycker är helt värdelöst. Hade sådana turer blivit av oftare hade jag bytt upp mig.
Gjorde jag rätt nu?
Lainen sa:Titan är bara skit om du ska LAGA mat. Det leder värme alldeles för dåligt för att få jämn värme i hela stekpannan. Enbart om du ska värma vatten på full fräs är det användbart, men bara knappt.
Trangias kastruller är nog fortfarande bland det bästa som finns för matlagning. UL för låg vikt, vanlig om du vill ha utan beläggning.
Fredrik Z sa:Att ingen nämnt hemmagjort vedkök, grort utav ikeas bestickställ.
Har inget själv, men det ser för enkelt och billigt ut för att inte testa att köpa nästa gång man åker till ikea och bunkrar värmeljus och servetter, eller vad man nu handlar där.
(Bild stulen från internet, efter snabbgoogling)
Luthman Photography sa:Hur effektiva är de där egentligen? Antar att man behöver såga upp någon liten lucka eller nåt för att peta in extra kottar?
Locksmith sa:Jo det går att ladda telefonen med den men det tar sin lilla tid, går fortare att koka upp kaffet. ?
Lamson, when you don’t have to choose.
Älskar dom ihop med mina Scottspön.
Luthman Photography sa:Vad är det folk ogillar?
Aron sa:Luthman Photography sa:Vad är det folk ogillar?
No 1 på min lista är att reglaget glappar. Det får till följd att lågan plötsligt kan slockna, eller blossa upp, då man gör småjusteringar. Det märks dock bara på puttertemperaturer så inga problem vid vattenkokning på full låga. Möget har glappat sedan dag ett men vi märkte det inte förrän vi var ute på fjället. Jag googlade det någon gång och det verkade som att jag inte var ensam med problemet.
Luthman Photography sa:Aron sa:Luthman Photography sa:Vad är det folk ogillar?
No 1 på min lista är att reglaget glappar. Det får till följd att lågan plötsligt kan slockna, eller blossa upp, då man gör småjusteringar. Det märks dock bara på puttertemperaturer så inga problem vid vattenkokning på full låga. Möget har glappat sedan dag ett men vi märkte det inte förrän vi var ute på fjället. Jag googlade det någon gång och det verkade som att jag inte var ensam med problemet.
Ja, det låter ju typiskt obra. På mitt har jag inte märkt nåt sånt och jag har haft det i sju år tror jag. Jag har kompletterat det med en vindskärm och extrafötter till gastuben. Jag tycker att det är perfekt som vattenkokare och som reservkök på tur.