Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Dude sa:Mer info behövs för att vi skall slippa ännu en "hur-långt-är-ett-snöre-tråd".
UrTomas sa:Jag köpte ett sånt här, men då skulle jag bara göra frystorkat. Funkade perfekt! Biltema har liknande.
Luthman Photography sa:Trangia eller Optimus Crux Lite. Skulle jag ha något för endaat vattenkok skulle det vara ett jetboil eller liknande.
marr sa:Dude sa:Mer info behövs för att vi skall slippa ännu en "hur-långt-är-ett-snöre-tråd".
Mer info? Jag undrar vad ni andra använder bara.
Dude sa:marr sa:Dude sa:Mer info behövs för att vi skall slippa ännu en "hur-långt-är-ett-snöre-tråd".
Mer info? Jag undrar vad ni andra använder bara.
Tänkte att du ville ha köpråd.
Själv har jag ca åtta kök, mängder av kastruller och väljer utifrån på mina behov.
UrTomas sa:Haha, säger du det? En länk kanske?
https://www.skistart.com/swe/optimus-crux-lite-solo-stormkok.html
UrTomas sa:Exakt! Men som sagt inget att laga mat på :)
borano20 sa:Hej.. Intressant tråd, då jag går å lurar på ett nytt. Har haft KAP Arctic tidigare, men inga delar finns ju. Gillar brännaren, enkel å lättservad. Det började läcka i kopplingen till slangen tyvärr, så det luktade bensin. Just ja, jag använder bara bensin som bränsle. Gjorde så ett satans misstag, köpte ett Optimus Nova Plus. Såg bra ut i kartongen, men ska i ärlighetens namn endast säljas ihop med 10 års förbrukning av lugnande medel. För att ÖVERHUVUDETTAGET få det att brinna (bensin brinner annars som faan) så var man tvungen att TA BORT bägge bensinfiltren. Rensnålen manövrerar du med en förbannad magnet. Glömmer du det två gånger (ja för att garantera nån slags jävla låga, så GLÖM DET INTE, VARJE GÅNG!!), så får du plocka isär hela skiten å göra kliniskt rent. På KAP skruvar du nålen upp-ner. Nu har jag svårt att att bort nålen, hela stommen har slagit sig av värmen (?), så jag kommer inte åt med verktyget. Packningen i slangen läcker, det luktar bensin. Ringde å hörde efter, kostar 1000, ettusen, kronor för koppling å slang. Ringde till CEJN i Skövde som gjort kopplingen.. Nä, han trodde inte att de hade några delar eller kopplingar kvar. Man kan inte, KAN INTE, göra affärer med såna företag.
Sverige har vi gjort cyklar av plast. Vi har konstruerat Optimus Nova +, tidigare även tillverkat det. Mitt är svensktillverkat. Två eeepppiiiiska kompletta misslyckanden. Nu tittar jag på Soto Muku, jag vill ha in det inuti Trangiat, både 25an och 27an. Det borde också gå att modifiera det till att passa in i bottenhalvan. Det kostar runt 1500-1800 kronor. Så hittar man en kopia (?) på Sotot i Kina för 250 kronor, brännare-slang-flaska-reservdelar. Där är jag nu. Det blir nog två kineser.. mvh borano20
Visst, det ska jag kika på vid tillfälle. Tackar för tipset. mvh borano20marr sa:borano20 sa:Hej.. Intressant tråd, då jag går å lurar på ett nytt. Har haft KAP Arctic tidigare, men inga delar finns ju. Gillar brännaren, enkel å lättservad. Det började läcka i kopplingen till slangen tyvärr, så det luktade bensin. Just ja, jag använder bara bensin som bränsle. Gjorde så ett satans misstag, köpte ett Optimus Nova Plus. Såg bra ut i kartongen, men ska i ärlighetens namn endast säljas ihop med 10 års förbrukning av lugnande medel. För att ÖVERHUVUDETTAGET få det att brinna (bensin brinner annars som faan) så var man tvungen att TA BORT bägge bensinfiltren. Rensnålen manövrerar du med en förbannad magnet. Glömmer du det två gånger (ja för att garantera nån slags jävla låga, så GLÖM DET INTE, VARJE GÅNG!!), så får du plocka isär hela skiten å göra kliniskt rent. På KAP skruvar du nålen upp-ner. Nu har jag svårt att att bort nålen, hela stommen har slagit sig av värmen (?), så jag kommer inte åt med verktyget. Packningen i slangen läcker, det luktar bensin. Ringde å hörde efter, kostar 1000, ettusen, kronor för koppling å slang. Ringde till CEJN i Skövde som gjort kopplingen.. Nä, han trodde inte att de hade några delar eller kopplingar kvar. Man kan inte, KAN INTE, göra affärer med såna företag.
Sverige har vi gjort cyklar av plast. Vi har konstruerat Optimus Nova +, tidigare även tillverkat det. Mitt är svensktillverkat. Två eeepppiiiiska kompletta misslyckanden. Nu tittar jag på Soto Muku, jag vill ha in det inuti Trangiat, både 25an och 27an. Det borde också gå att modifiera det till att passa in i bottenhalvan. Det kostar runt 1500-1800 kronor. Så hittar man en kopia (?) på Sotot i Kina för 250 kronor, brännare-slang-flaska-reservdelar. Där är jag nu. Det blir nog två kineser.. mvh borano20
Ja väntar på ett omnifuel ti som ska meckas in i trangia.
Jag får känslan av att du är less på krånglande kök och less på företag med dålig support. Varför då chansa på att en kopia ska uppfylla dina krav när det finns ett original som funkar utmärkt tillverkad av ett företag med en mycket väl fungerande suport?borano20 sa:Hej.. Intressant tråd, då jag går å lurar på ett nytt. Har haft KAP Arctic tidigare, men inga delar finns ju. Gillar brännaren, enkel å lättservad. Det började läcka i kopplingen till slangen tyvärr, så det luktade bensin. Just ja, jag använder bara bensin som bränsle. Gjorde så ett satans misstag, köpte ett Optimus Nova Plus. Såg bra ut i kartongen, men ska i ärlighetens namn endast säljas ihop med 10 års förbrukning av lugnande medel. För att ÖVERHUVUDETTAGET få det att brinna (bensin brinner annars som faan) så var man tvungen att TA BORT bägge bensinfiltren. Rensnålen manövrerar du med en förbannad magnet. Glömmer du det två gånger (ja för att garantera nån slags jävla låga, så GLÖM DET INTE, VARJE GÅNG!!), så får du plocka isär hela skiten å göra kliniskt rent. På KAP skruvar du nålen upp-ner. Nu har jag svårt att att bort nålen, hela stommen har slagit sig av värmen (?), så jag kommer inte åt med verktyget. Packningen i slangen läcker, det luktar bensin. Ringde å hörde efter, kostar 1000, ettusen, kronor för koppling å slang. Ringde till CEJN i Skövde som gjort kopplingen.. Nä, han trodde inte att de hade några delar eller kopplingar kvar. Man kan inte, KAN INTE, göra affärer med såna företag.
borano20 sa:Visst, det ska jag kika på vid tillfälle. Tackar för tipset. mvh borano20marr sa:borano20 sa:Hej.. Intressant tråd, då jag går å lurar på ett nytt. Har haft KAP Arctic tidigare, men inga delar finns ju. Gillar brännaren, enkel å lättservad. Det började läcka i kopplingen till slangen tyvärr, så det luktade bensin. Just ja, jag använder bara bensin som bränsle. Gjorde så ett satans misstag, köpte ett Optimus Nova Plus. Såg bra ut i kartongen, men ska i ärlighetens namn endast säljas ihop med 10 års förbrukning av lugnande medel. För att ÖVERHUVUDETTAGET få det att brinna (bensin brinner annars som faan) så var man tvungen att TA BORT bägge bensinfiltren. Rensnålen manövrerar du med en förbannad magnet. Glömmer du det två gånger (ja för att garantera nån slags jävla låga, så GLÖM DET INTE, VARJE GÅNG!!), så får du plocka isär hela skiten å göra kliniskt rent. På KAP skruvar du nålen upp-ner. Nu har jag svårt att att bort nålen, hela stommen har slagit sig av värmen (?), så jag kommer inte åt med verktyget. Packningen i slangen läcker, det luktar bensin. Ringde å hörde efter, kostar 1000, ettusen, kronor för koppling å slang. Ringde till CEJN i Skövde som gjort kopplingen.. Nä, han trodde inte att de hade några delar eller kopplingar kvar. Man kan inte, KAN INTE, göra affärer med såna företag.
Ja väntar på ett omnifuel ti som ska meckas in i trangia.
Två faktorer styr: 1. Finns det bevis för att Soto tillverkar sina brännare själva, i Japan?? Eller köps dom från OEMtillverkare i.. Kina?? 2. Kinabrännaren är vääääääldigt lik Sotobrännaren. Varför skulle kineserna konstruera en själv när det är bara att kopiera rakt av?? Mao, Sotodelar passar kinabrännaren. Kineserna är inte korkade... Kostar ett par hundringar å få veta hur det ligger till... Soto Muka kan fås för minimum ca 1500 kr. mvh borano20Cannondale jekyl 1000 sa:Jag får känslan av att du är less på krånglande kök och less på företag med dålig support. Varför då chansa på att en kopia ska uppfylla dina krav när det finns ett original som funkar utmärkt tillverkad av ett företag med en mycket väl fungerande suport?borano20 sa:Hej.. Intressant tråd, då jag går å lurar på ett nytt. Har haft KAP Arctic tidigare, men inga delar finns ju. Gillar brännaren, enkel å lättservad. Det började läcka i kopplingen till slangen tyvärr, så det luktade bensin. Just ja, jag använder bara bensin som bränsle. Gjorde så ett satans misstag, köpte ett Optimus Nova Plus. Såg bra ut i kartongen, men ska i ärlighetens namn endast säljas ihop med 10 års förbrukning av lugnande medel. För att ÖVERHUVUDETTAGET få det att brinna (bensin brinner annars som faan) så var man tvungen att TA BORT bägge bensinfiltren. Rensnålen manövrerar du med en förbannad magnet. Glömmer du det två gånger (ja för att garantera nån slags jävla låga, så GLÖM DET INTE, VARJE GÅNG!!), så får du plocka isär hela skiten å göra kliniskt rent. På KAP skruvar du nålen upp-ner. Nu har jag svårt att att bort nålen, hela stommen har slagit sig av värmen (?), så jag kommer inte åt med verktyget. Packningen i slangen läcker, det luktar bensin. Ringde å hörde efter, kostar 1000, ettusen, kronor för koppling å slang. Ringde till CEJN i Skövde som gjort kopplingen.. Nä, han trodde inte att de hade några delar eller kopplingar kvar. Man kan inte, KAN INTE, göra affärer med såna företag.
1750kr totalt då om du ska kunna utröna om det är exakt samma prylar.borano20 sa:Två faktorer styr: 1. Finns det bevis för att Soto tillverkar sina brännare själva, i Japan?? Eller köps dom från OEMtillverkare i.. Kina?? 2. Kinabrännaren är vääääääldigt lik Sotobrännaren. Varför skulle kineserna konstruera en själv när det är bara att kopiera rakt av?? Mao, Sotodelar passar kinabrännaren. Kineserna är inte korkade... Kostar ett par hundringar å få veta hur det ligger till... Soto Muka kan fås för minimum ca 1500 kr. mvh borano20Cannondale jekyl 1000 sa:Jag får känslan av att du är less på krånglande kök och less på företag med dålig support. Varför då chansa på att en kopia ska uppfylla dina krav när det finns ett original som funkar utmärkt tillverkad av ett företag med en mycket väl fungerande suport?borano20 sa:Hej.. Intressant tråd, då jag går å lurar på ett nytt. Har haft KAP Arctic tidigare, men inga delar finns ju. Gillar brännaren, enkel å lättservad. Det började läcka i kopplingen till slangen tyvärr, så det luktade bensin. Just ja, jag använder bara bensin som bränsle. Gjorde så ett satans misstag, köpte ett Optimus Nova Plus. Såg bra ut i kartongen, men ska i ärlighetens namn endast säljas ihop med 10 års förbrukning av lugnande medel. För att ÖVERHUVUDETTAGET få det att brinna (bensin brinner annars som faan) så var man tvungen att TA BORT bägge bensinfiltren. Rensnålen manövrerar du med en förbannad magnet. Glömmer du det två gånger (ja för att garantera nån slags jävla låga, så GLÖM DET INTE, VARJE GÅNG!!), så får du plocka isär hela skiten å göra kliniskt rent. På KAP skruvar du nålen upp-ner. Nu har jag svårt att att bort nålen, hela stommen har slagit sig av värmen (?), så jag kommer inte åt med verktyget. Packningen i slangen läcker, det luktar bensin. Ringde å hörde efter, kostar 1000, ettusen, kronor för koppling å slang. Ringde till CEJN i Skövde som gjort kopplingen.. Nä, han trodde inte att de hade några delar eller kopplingar kvar. Man kan inte, KAN INTE, göra affärer med såna företag.
marr sa:UrTomas sa:Haha, säger du det? En länk kanske?
Det är ett najs litet kit. Brukar ha något liknande med mig när jag är i grönkläderna. Perfekt att koka vatten på.
Någon som testat vintergas? När det är kallt, typ - 5 och neråt?
marr sa:UrTomas sa:Haha, säger du det? En länk kanske?
Det är ett najs litet kit. Brukar ha något liknande med mig när jag är i grönkläderna. Perfekt att koka vatten på.
Någon som testat vintergas? När det är kallt, typ - 5 och neråt?
Miracle sa:Trangia har ju släppt kök med Duossal igen, version 2. :)
Lär bli en hit, skulle jag tro, för alla utom de som behöver riktigt lätta grejor.
frid!
borano20 sa:Två faktorer styr: 1. Finns det bevis för att Soto tillverkar sina brännare själva, i Japan?? Eller köps dom från OEMtillverkare i.. Kina?? 2. Kinabrännaren är vääääääldigt lik Sotobrännaren. Varför skulle kineserna konstruera en själv när det är bara att kopiera rakt av?? Mao, Sotodelar passar kinabrännaren. Kineserna är inte korkade... Kostar ett par hundringar å få veta hur det ligger till... Soto Muka kan fås för minimum ca 1500 kr. mvh borano20Cannondale jekyl 1000 sa:Jag får känslan av att du är less på krånglande kök och less på företag med dålig support. Varför då chansa på att en kopia ska uppfylla dina krav när det finns ett original som funkar utmärkt tillverkad av ett företag med en mycket väl fungerande suport?borano20 sa:Hej.. Intressant tråd, då jag går å lurar på ett nytt. Har haft KAP Arctic tidigare, men inga delar finns ju. Gillar brännaren, enkel å lättservad. Det började läcka i kopplingen till slangen tyvärr, så det luktade bensin. Just ja, jag använder bara bensin som bränsle. Gjorde så ett satans misstag, köpte ett Optimus Nova Plus. Såg bra ut i kartongen, men ska i ärlighetens namn endast säljas ihop med 10 års förbrukning av lugnande medel. För att ÖVERHUVUDETTAGET få det att brinna (bensin brinner annars som faan) så var man tvungen att TA BORT bägge bensinfiltren. Rensnålen manövrerar du med en förbannad magnet. Glömmer du det två gånger (ja för att garantera nån slags jävla låga, så GLÖM DET INTE, VARJE GÅNG!!), så får du plocka isär hela skiten å göra kliniskt rent. På KAP skruvar du nålen upp-ner. Nu har jag svårt att att bort nålen, hela stommen har slagit sig av värmen (?), så jag kommer inte åt med verktyget. Packningen i slangen läcker, det luktar bensin. Ringde å hörde efter, kostar 1000, ettusen, kronor för koppling å slang. Ringde till CEJN i Skövde som gjort kopplingen.. Nä, han trodde inte att de hade några delar eller kopplingar kvar. Man kan inte, KAN INTE, göra affärer med såna företag.
marr sa:Vad har ni långcyklare med er för kök?
Klassisk trangia eller mindre modeller?
....Konkret sa:Vad skall du göra med köket? Vilka bränslen skall användas?
kaj a sa:Fru och ban vill hamat snabbt så jag har sluat använda trangias spritbrännare, den är för långsam. Använder Primus Multifuel med Aspen bensin och Trangia kärl. Säkert tungt men funkar för mig.
Snyggt. Vad blir det för bränsle?marr sa:Omnilite Ti, korsat med en optimus adapter och ett trangia.
Oprövat än.
Cannondale jekyl 1000 sa:Snyggt. Vad blir det för bränsle?marr sa:Omnilite Ti, korsat med en optimus adapter och ett trangia.
Oprövat än.
Gas-trangia är klockrent. Fast jag kör med de klassiska alu-katrullerna. Får spisen hemma att kännas jäkligt klen sen tyvärr .. :)kontrapunkt sa:Trangia från 80-talet, konverterat till gasdrift och med nya duossal-kärl och stekpanna. Inte det lättaste men mycket pålitligt. Används på touring med tält och utflykter, och då är inte vikten av större vikt.