Kök, för utebruk alltså.

Kök, för utebruk alltså.
Primus BAHCO :-)

46497931377.jpg

Kök, för utebruk alltså.
marr sa:
borano20 sa:
marr sa:
Omnilite Ti, korsat med en optimus adapter och ett trangia.
Oprövat än.
Hej.. Har du kollat avståndet mellan brännare och kärl?? Tokigt avstånd och du tappar effekt direkt. mvh borano20

Motfråga direkt, vad är ett lämpligt avstånd? :)

I brist på mått så har jag jämfört en massa bilder på hur trangias egna brännare sitter och detta är ungefär samma.
Borde såklart mätt på original kärlstöd innan jag demonterade. Men så långt tänkte jag inte tyvärr.

Kök, för utebruk alltså.
marr sa:
borano20 sa:
marr sa:
Oprövat än.
Hej.. Har du kollat avståndet mellan brännare och kärl?? Tokigt avstånd och du tappar effekt direkt. mvh borano20

Hej.. Du får jämföra med en "original" brännare, helst för samma bränsle. Eller din brännare i ett originalkök. mvh borano20

Kök, för utebruk alltså.
borano20 sa:
marr sa:
borano20 sa:
marr sa:
Oprövat än.

Hej.. Du får jämföra med en "original" brännare, helst för samma bränsle. Eller din brännare i ett originalkök. mvh borano20

Jag ska kika på det och se vad som kan tänkas skilja. Tack för påpekandet :)

Kök, för utebruk alltså.
En Vargo Hexagon, dock orkar jag sällan mecka med vedbrännandet utan den blir oftast vindskydd åt en trangiabrännare. Ved är trevligt, ska försöka bli bättre på att använda det 2018. Saknar lite grundkunskaper.

15152483943631057713913.jpg

Hela köket utom bränsle ihoppackat.

1515248523179363201438.jpg

Och så allting uppackat.

Låg packvolym, bra funktion. Allmänt trevligt! Ett kit med titanbyttor från Alpkit matchar fint.

Kök, för utebruk alltså.
marr sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
marr sa:
Oprövat än.
Snyggt. Vad blir det för bränsle?

Prio på ren bensin, eller primus egna powerfuel. Försöka hålla det rent i mesta möjliga mån. Men alltid fint med feature att man kan köra i princip vad som helst om behov finns.
Ja sotiga grejer skapar bara extrajobb och irritation. Pröva Aspen blå. Billigt, sotar ej, lagringsstabilt. Kör det i mina bensinkök.

Kök, för utebruk alltså.
borano20 sa:
marr sa:
borano20 sa:
marr sa:
Oprövat än.

Skulle säga att grytan är 4mm högre upp nu.

Kök, för utebruk alltså.
Drog ut o testade trangiat med multifuelet.
Fungerar riktigt bra, tog inte många minuter att koka en gryta i stl27 trangiat.

Enkelt att tända med primus powerfuel, som man kan köra ut lite och förvärma med. Så slipper man klödda med spriten också :)

Nu ska jag bara lära sambon så hon kan hantera det vid en eventuell kris.

Kök, för utebruk alltså.
JTF sa:
marr sa:
Är ni såna där preppers? :-)

Kan jag inte påstå. Vid eventuell preppersituation har jag en krigsplacering som förmodligen aktiveras direkt. Så jag kommer fara iväg på annat.
Viktigt att de där hemma då kan fortsätta äta varm mat :) det är iallafall så jag tänker. Fast då är man kanske prepper?

Kök, för utebruk alltså.
marr sa:
JTF sa:
marr sa:

Kan jag inte påstå. Vid eventuell preppersituation har jag en krigsplacering som förmodligen aktiveras direkt. Så jag kommer fara iväg på annat.
Viktigt att de där hemma då kan fortsätta äta varm mat :) det är iallafall så jag tänker. Fast då är man kanske prepper?
Det är bra, jag har ungefär samma inställning, fast jag har flygmekanikerplacering. Njae, prepper är väl egentligen dom där extrema man ser i USA på tv ibland. Lite originella outsiders liksom...
Själv lagrar jag dricksvatten och lite proviant i skafferiet, men borde skaffa ett "nödkök" snart också.

Kök, för utebruk alltså.
marr sa:
JTF sa:
marr sa:

Annars har de öppnat ett nytt gatukök i din närhet.

Kök, för utebruk alltså.
Miss Lycka sa:
marr sa:
JTF sa:
marr sa:

Annars har de öppnat ett nytt gatukök i din närhet.

Coolt, har de öppet vid strömavbrott?

Kök, för utebruk alltså.
marr sa:
Drog ut o testade trangiat med multifuelet.
Fungerar riktigt bra, tog inte många minuter att koka en gryta i stl27 trangiat.

Enkelt att tända med primus powerfuel, som man kan köra ut lite och förvärma med. Så slipper man klödda med spriten också :)

Ser framför mig en scen ur Sällskapsresan SOS när Arne ska lära frun att laga mat i ”hårt” väder????

Kök, för utebruk alltså.
JTF sa:
marr sa:
Prepper är väl en såndär vars stora önskedröm är att samhället ska slås ut så att han eller hon kan släpa upp hela vapenarsenalen ur bunkern, spränga grannen och lägga dennes Föråd till sin egen samling utan att behöva riskera att dras till tinget.

Kök, för utebruk alltså.
Pearl sa:
borano20 sa:

Den där Soto-kopian brännaren du skriver om, finns det någon länk?

Själv har köpt ett BRS stove 3000t, ruskigt liten brännare, recension:
samt beställt ett Toaks 750ml kokkärl, https://www.toaksoutdoor.com/products/pot-750-bh

Har inte hunnit testa grejerna ännu, men blir nog smidigt och bra.
Hej.. Nä, länka överstiger min digitalkapacitet. Kolla på Aliexpress, sök "multifuel stove", å du får en räcka att välja ifrån.. mvh borano20

Kök, för utebruk alltså.
Jag kör denna varianten. Fast jag cyklar inte så långt, mest rundor runt när vi hittat ett trevligt ställe :)

Bilagor

• adria kök.jpg
    adria kök.jpg
    39 KB · Besök: 57
Senast ändrad:
Kök, för utebruk alltså.
flygrc sa:
Jag kör denna varianten. Fast jag cyklar inte så långt, mest rundor runt när vi hittat ett trevligt ställe :)
Hej.. Gillar också den sorten, men det blev sååå meckigt när man ska stuva ner den i pulkan vareviga jävla morron, ibland i stormigt väder. Dessutom funkar den dåligt på bensin.. Men each to his own.. mvh borano20

Kök, för utebruk alltså.
Det jag inte förstår är förleken till triangias kök och egen brännare.

Ställer frågan en tredje gång, vad skall lagas och vilket / vilka bränslen skall användas?

Kök, för utebruk alltså.
Kök, för utebruk alltså.
marr sa:
Konkret sa:
marr sa:
Konkret sa:
Det jag inte förstår är förleken till triangias kök och egen brännare.

Ställer frågan en tredje gång, vad skall lagas och vilket / vilka bränslen skall användas?

Vem frågar du?

Dig samt andra köksspekulanter.

Ja vet inte om alla är så mycket spekulanter. Snarare för att diskutera erfarenheter.

Har du något kul du vill bidra med?

Allt beror ju på bränsle, vikt och vad man skall laga.

Jag har allt ifrån gjutjärnspannor, gjutjörnsgrytor, triangia, snuskburk, kaffepannor, kök för så gott som alla bränslen.

Kök, för utebruk alltså.
Inte bråka nu barn :)

Ingen som släpar med sig en dutch oven och bakar i? Det vore lite kul o baka sockerkaka ute.

Tillbaka
Topp