Kök, för utebruk alltså.

Kök, för utebruk alltså.
Vad rekommenderar ni för kastruller?
Hittills har jag använt primus kastrull och stekpanna med "värmeväxlare" i botten. Men nu börjar de bli väl skrapade.

Köket jag valde för många år sedan är Primus Gravity ii. Detta för att jag önskade ett stabilare kök för större kastruller för att kunna laga mat till flera. Hattbrännare för att få lägre ljudvolym. Dessutom tyckte jag det var bra att det gick att köra på flytande bränsle för den där långturen som alltid lockar. Hittills har jag bara kört på gas, för det är så sjukt smidigt! Vet att det nämnt tidigare om kök på hög höjd, och min erfarenhet är att det endast är gas på hög höjd som används.
Nackdelen med mitt Gravity är såklart att det väger mer och tar mer plats. Men det är enklare att laga mat på och höjer glädjen vid rastplatsen.

Hittade en liten video från Sea to Summit om deras kastruller som verkar smidiga ur ett packningsperspektiv.

Kök, för utebruk alltså.
Jag kör Trangias "stora" kastrull på 1.75 l med teflon, den är bra till mat som gärna bränner fast. I den har jag en rostfri 1,75 från Primus eller Optimus, har glömt vilken. På så vis får jag ner köket och massa annat inuti, det får jag inte med Trangias 1,5 liters. Stekpannan är en MSR om jag ska resa kompakt, den passar bra på 1.75 kastrullen. Allt går ner i Trangias lilla påse.

Om hela familjen ska med eller om jag ska smälta snö har jag en större kastrull utanpå, en gammal av okänt märke. Tror den är på 2.5 liter. I så fall byter jag stekpanna till en Trangia teflon plus Trangias multi grej/lock/durkslag.

Kök, för utebruk alltså.
En stor dag idag för oss uteätare!

Snart kommer alla börja campa! :) Det firades såklart med att ta ut Trangiat på lunchen!

_B180070.jpg

Kök, för utebruk alltså.
Kök, för utebruk alltså.
Jag hoppas brandförsvaret har fått mer pengar för till våren när alla soffpotatisar ska ut och testa sitt nya gasolkök så kommer hela Sverige att brinna upp.

Kök, för utebruk alltså.
Kollegans militärkök, fotogen (Optimus)

_B180064.jpg

Mitt nuvarande favoritkök för cykeltouring/vandring är JetBoil MiniMo, har provat minst 10 olika kök men detta är all-time favorit:

_A150063.jpg

Kök, för utebruk alltså.
Primus primetech stove set 1.3l är högst på min lista! Regulator-ventil som gör att man får ut det mesta av gasen man har med sig. Dessutom har den en ”heat pipe” som värmer gasen innan munstycket, detta gör att man kan köra med inverterad gasbehållare när det är kallare ute. Dvs klarar vinterbruk på gas ?

Bilagor

• A4133EEE-837C-439B-94FC-3AB38A76883B.jpeg
    A4133EEE-837C-439B-94FC-3AB38A76883B.jpeg
    26.9 KB · Besök: 105
Kök, för utebruk alltså.
Spritbrännaren ligger bra i påsen i en låda nånstans. Med gasen är det som ett helt annat kök.
Instämmer! Tragglade på ett bra tag med sprit för att jag gillade enkelheten osv. Men med två barn så hann man ju aldrig få någon mat nästan, och allt blir sotigt. Med gas är det ju däremot både snabbt och rent, raka motsatsen!

Kök, för utebruk alltså.
+3
Det jobbigaste med gas tycker jag är att man vet inte riktigt hur mycket man har kvar. Även om man väger dem så är det lite osäkerhetsfaktor. Vilket gör att jag jämt tar med en extra. Men med mitt nya favoritkök (JetBoil MiniMo), så är det inte så betungande för det använder små gasflaskor. Lite svårare att få tag på men de räcker bra länge ändå tycker jag. Tycker den brännaren fungerar bra såhär års också, det är någon tryckregulator där som gör att det blir lite mer flås om behållaren är kall. Samt att det är en ventil som är bra för mikrojustering. Två bra egenskaper för en gasbrännare. Aldrig mer spritbrännare! :)

Kök, för utebruk alltså.
De där värmeväxlarköken är ruggigt effektiva. Vet att bror min hade nån form av msr kök med vanlig gas förra vinterturen, med gott resultat.
En annan släpar på multifuel när de kryper under nollan.

Tillbaka
Topp