Kolfiber Kalle

Kolfiber Kalle
Lite svårt att "se" hur styret klämms fast i stammen?
Eller får man nypa ihop stammen när man skruvar fast den i gaffelröret..

Kolfiber Kalle
Styret är inte helt runt där vid stammen så den nyps nog ihop med liten kraft. Smart lösning om man gillar vinkeln direkt. Vad jag kan se iallafall.

Tänkte samma och ser nu att det skrivs också på webbsidan. Den måste dock klämmas med tillräckligt mycket kraft för att förbindningen mellan styret och stammen belastas mycket.

Kolfiber Kalle
Jag trodde det var ett aprilskämt med den kvadratiska styrinfästningen men tydligen inte. Kostar 4000 kr, undrar vilka som köper något sådant?

Edit. Hittade hemsidan och ramen som säljs för 56 000 kr är ännu underligare ...

Senast ändrad:
Kolfiber Kalle
Jag trodde det var ett aprilskämt med den kvadratiska styrinfästningen men tydligen inte. Kostar 4000 kr, undrar vilka som köper något sådant?

Edit. Hittade hemsidan och ramen som säljs för 56 000 kr är ännu underligare ...

Ja visst är det sjukt. En styre/stam kombo där man inte kan justera vridningen på styret. För 4000kr. Vem kommer ens på att tillverka något sånt? ( https://www.cykelkraft.se/syncros-h...URnNa2wSLKQx4nxiN0FmZL-gjVswjfaIaAtgvEALw_wcB ) :)

vem som är sjuk nog att betala 56k för en kolfiberram är också helt otänkbart. Speciellt ifall den inte skulle vara handgjord i sverige i en batchsize om tio. Den skulle kunna vara gjort i taiwan https://www.tcmcykel.se/ramkit-moun...71N1i8IRY_t5ZGJ3BYdpKVO-QowLKl-kaAv0pEALw_wcB

Kolfiber Kalle
@marr

Av intresse och framgent en vilja att göra rätt, vad är ok då? Fota av en tidning är ok men inte skärmdump/utdrag från en tjänst man (jag) betalar för? Ex.vis är det fine att publicera insändare eller är det också upphovsrättsligt? Jag ställer mig i skamvrån och passar där på att läsa 2 § Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk.

Finns flera sidor på ex.vis instagram som har som enda grej att visa skojsigheter från diverse tidningar i såväl tryckt som digital form.

Känns som att det iaf finns en del att att moderera i ”cykel i media-tråden”.

Jaja, vill ngn ha dumpen så pma.

/D

Senast ändrad:
Kolfiber Kalle
@marr

Av intresse och framgent vilja att göra rätt, vad är ok då? Fota av en tidning är ok men inte skärmdump/utdrag från en tjänst man (jag) betalar för?

Känns som att det iaf finns en del att att moderera i ”cykel i media-tråden”, eller?

Jaja, vill ngn ha dumpen så pma.

/D
Vi har blivit kontaktade av tidningarna när man tar skärmdumpar sådär från betaltjänster. Så jag antar att de inte blir jätteglada helt enkelt.

Så gör inte så framgent bara :)

Kolfiber Kalle
Ja visst är det sjukt. En styre/stam kombo där man inte kan justera vridningen på styret. För 4000kr. Vem kommer ens på att tillverka något sånt? ( https://www.cykelkraft.se/syncros-h...URnNa2wSLKQx4nxiN0FmZL-gjVswjfaIaAtgvEALw_wcB ) :)

vem som är sjuk nog att betala 56k för en kolfiberram är också helt otänkbart. Speciellt ifall den inte skulle vara handgjord i sverige i en batchsize om tio. Den skulle kunna vara gjort i taiwan https://www.tcmcykel.se/ramkit-moun...71N1i8IRY_t5ZGJ3BYdpKVO-QowLKl-kaAv0pEALw_wcB
Det finns fördelar (och nackdelar) med att tillverka styre och stam som en enhet i kolfiber, det som gjorts här är att han behåller stammen i alu men tar bort möjligheten att justera vinkeln utan att vinna någon fördel på det. När det gäller ramen har han inte förstått hur geometrin för en svingarm fungerar och varför svingarmsinfästningen bör vara så nära centrum på vevpartiet som möjligt. Det blir väl lätt så kan jag tänka när grundläggande kunskaper i mekanik och hållfasthetslära saknas men om han vill satsa seriöst borde han ta hjälp av någon kunnig.

Priset är en helt annan fråga, det är dyrt men det är å andra sidan små serier med höga utvecklings- och produktionskostnader så det kanske behövs för att få lönsamhet.

Kolfiber Kalle
Det finns fördelar (och nackdelar) med att tillverka styre och stam som en enhet i kolfiber, det som gjorts här är att han behåller stammen i alu men tar bort möjligheten att justera vinkeln utan att vinna någon fördel på det. När det gäller ramen har han inte förstått hur geometrin för en svingarm fungerar och varför svingarmsinfästningen bör vara så nära centrum på vevpartiet som möjligt. Det blir väl lätt så kan jag tänka när grundläggande kunskaper i mekanik och hållfasthetslära saknas men om han vill satsa seriöst borde han ta hjälp av någon kunnig.

Priset är en helt annan fråga, det är dyrt men det är å andra sidan små serier med höga utvecklings- och produktionskostnader så det kanske behövs för att få lönsamhet.
Jag vågar inte gissa, det är väl alldeles för mkt som kan variera i kolfiber-layup osv, men kan det ändrade tvärsnittet påverka flexet i styret?

Jag verkar också sakna grundläggande kunskaper i mekanik och hållfasthetslära. Men skulle du kunna ta dig tiden att berätta varför svingen och länkaget är helt feldesignat?

Kolfiber Kalle
Jag verkar också sakna grundläggande kunskaper i mekanik och hållfasthetslära. Men skulle du kunna ta dig tiden att berätta varför svingen och länkaget är helt feldesignat?
Det skrev jag om du läser det inlägget du citerar. Fundera själv över varför i stort sett alla cyklar (och motorcyklar) har en svingarmsinfästning nära vevarmscentrum, det är ingen slump att de är konstruerade så. Jag är fortfarande inte helt säker på om styret och cykeln på hemsidan är någon form av skämt och för att driva med folk.

Kolfiber Kalle
Det skrev jag om du läser det inlägget du citerar. Fundera själv över varför i stort sett alla cyklar (och motorcyklar) har en svingarmsinfästning nära vevarmscentrum, det är ingen slump att de är konstruerade så. Jag är fortfarande inte helt säker på om styret och cykeln på hemsidan är någon form av skämt och för att driva med folk.

Det här är vad du skrev.
När det gäller ramen har han inte förstått hur geometrin för en svingarm fungerar och varför svingarmsinfästningen bör vara så nära centrum på vevpartiet som möjligt.

Det är inte någon jättebra förklaring på vad som är fel och varför. Det var därför jag bad dig att utveckla ditt resonemang och förklara :)

Kolfiber Kalle
Jag förstår inte heller vilken förklaring du åsyftar. Kan du inte ta det igen lite tydligare?

Kolfiber Kalle
Det här är vad du skrev.

Det är inte någon jättebra förklaring på vad som är fel och varför. Det var därför jag bad dig att utveckla ditt resonemang och förklara :)
Anledningen är att man vill ha konstant avstånd mellan centrum på dreven som kedjan löper över. För mig är detta så självklart att det inte behövs ytterligare förklaring men om avståndet ändras när svingen rör sig ändras även kedjespänningen och det påverkar drivlinans funktion negativt. Hoppas det är tydligt nog?

Kolfiber Kalle
Anledningen är att man vill ha konstant avstånd mellan centrum på dreven som kedjan löper över. För mig är detta så självklart att det inte behövs ytterligare förklaring men om avståndet ändras när svingen rör sig ändras även kedjespänningen och det påverkar drivlinans funktion negativt. Hoppas det är tydligt nog?

Ser du någon röd tråd mellan dom här bilderna?

61D2C472-1118-4976-8D74-359A4663B3B3.png
05F8295E-9511-4FBB-8EA2-DE715D3F58FB.jpeg
E37C6F53-1066-457E-AAE8-CD9BA6DEF7DB.jpeg
2720CE5E-723F-4881-9C8C-64C4CC2CB1F4.jpeg

Bilagor

• 7A695BD5-1EDA-4581-9834-C841AA58B51B.jpeg
    7A695BD5-1EDA-4581-9834-C841AA58B51B.jpeg
    154.3 KB · Besök: 40
Kolfiber Kalle
Bilderna visar ju just det jag skrev? Genom att flytta ledpunkten för svingarmen längre ifrån centrum för vevpartiet kommer kedjespänningen ändras när svingarmen rör sig och för att få drivlinan att fungera har de tvingats lägga till ytterligare ett kedjedrev vilket sen ger problemet att kedjan löper för kort bit på framklingan vilket kräver ytterligare ett drev (nedersta bilden). Du får gärna förklara vad fördelen med en sådan konstruktion är för jag ser inga överhuvudtaget, enbart nackdelar.

Edit. Den enda teoretiska fördel man skulle kunna få är att man kan balansera ut det vridande momentet på svingarmen men nackdelen med en sådan konstruktion är så mycket större.

Senast ändrad:
Kolfiber Kalle
Bilderna visar ju just det jag skrev? Genom att flytta ledpunkten för svingarmen längre ifrån centrum för vevpartiet kommer kedjespänningen ändras när svingarmen rör sig och för att få drivlinan att fungera har de tvingats lägga till ytterligare ett kedjedrev vilket sen ger problemet att kedjan löper för kort bit på framklingan vilket kräver ytterligare ett drev (nedersta bilden). Du får gärna förklara vad fördelen med en sådan konstruktion är för jag ser inga överhuvudtaget, enbart nackdelar.

Kolfiber Kalle
Jag hade hoppats på att du skulle ta upp något annat än att länkaget åt mer kedja och att det skulle ge kickback ifall det problemet inte adresserats på något sätt, vilket det hade gjort :)

Du får en bakåtgående rörelse i bakaxel som gör att den tar upp stötar bättre. Lite på samma sätt som att en framgaffel funkar bättre med flackare gaffelvinkel än om du skulle ha 90° HA.

Det känns som att dra lite på stora trumman att påstå att någon saknar grundläggande förståelse för hållfasthetslära och mekanik då han använder sig att samma typ av länkage och lösningar som exv trek session som plockat flera världscupsvinster :)

Ex på okunniga ingenjörer utan grundläggande förståelse: https://www.singletracks.com/mtb-gear/trek-returns-to-the-high-pivot-for-the-new-session-dh-frame/

Och hur det gick för klåparna

Kolfiber Kalle
Du får en bakåtgående rörelse i bakaxel som gör att den tar upp stötar bättre. Lite på samma sätt som att en framgaffel funkar bättre med flackare gaffelvinkel än om du skulle ha 90° HA.
Tror du den effekten är verklig? En svingarm är en helt annan konstruktion än en framgaffel med två rör som löper i varandra.

Kolfiber Kalle
Tror du den effekten är verklig? En svingarm är en helt annan konstruktion än en framgaffel med två rör som löper i varandra.

Effekten man är ute efter med high-pivot är att bakfjädring aktiveras enklare när man kör på stora, fyrkantiga hinder. Såna hinder ger framförallt krafter bakåt på bakaxeln och nästan inte uppåt. Med high-pivot gör krafter bakåt fjädringen också att komprimera och ger därför mer kontroll och komfort. Den effekten är samma som på framgaffeln, även om flack gaffelrörsvinkeln också ger andra effekter till.

Kolfiber Kalle
Effekten man är ute efter med high-pivot är att bakfjädring aktiveras enklare när man kör på stora, fyrkantiga hinder. Såna hinder ger framförallt krafter bakåt på bakaxeln och nästan inte uppåt. Med high-pivot gör krafter bakåt fjädringen också att komprimera och ger därför mer kontroll och komfort. Den effekten är samma som på framgaffeln, även om flack gaffelrörsvinkeln också ger andra effekter till.
Vilken hastighet och vilken typ av cyklar handlar det om?

Jag försökte hitta samma konstruktion på mc-sidan där krafter och hastigheter är större men hittade ingen.

Kolfiber Kalle
Härligt att en roadie klampar in i en tråd om high pivot mtb och börjar härja...

Jag försökte hitta samma konstruktion på mc-sidan där krafter och hastigheter är större men hittade ingen
Är du medveten om att svingen på en mx har ungefär samma förhållande mellan pivotpunkt och bakaxel som en high pivot mtb? Mx är redan "high pivot". Axeln rör sig bakåt i början av fjädringsvägen.

1650105438672.png

1650105601452.png

Kolfiber Kalle
Vilken hastighet och vilken typ av cyklar handlar det om?

Jag försökte hitta samma konstruktion på mc-sidan där krafter och hastigheter är större men hittade ingen.
Skillnaden är väl att du har "bb rise" på en mx och bb drop på en cykel. Dra en linje mellan bakaxel o rotationscentrum på svingen
B8674489-694E-4966-BCD4-3C079115230B.png
D0B3CFD0-FC2F-42A1-8BBB-2C8EF483AB95.jpeg

Bilagor

• AA6EFBDC-2D5F-4A3D-B6DF-9858833694E4.jpeg
    AA6EFBDC-2D5F-4A3D-B6DF-9858833694E4.jpeg
    124.3 KB · Besök: 30
Kolfiber Kalle
Härligt att en roadie klampar in i en tråd om high pivot mtb och börjar härja...

Är du medveten om att svingen på en mx har ungefär samma förhållande mellan pivotpunkt och bakaxel som en high pivot mtb? Mx är redan "high pivot". Axeln rör sig bakåt i början av fjädringsvägen.

Visa bilaga 550108
Visa bilaga 550111
Motorcykeln du visade har väl ungefär dubbelt så lång fjädringsväg som cykeln och enbart att man sitter på den gör att svingen närmar sig horisontalen? Min undran var att jag har inte funnit sett någon mc där man flyttat upp infästningen så som det är gjort på cyklarna.

Kolfiber Kalle
Jag kan se att en högre infästning av svingen ger en bättre fjädringsrörelse, det finns säkert teori gjord på detta och vad som är den optimala vinkeln i förhållande till andra parametrar som vägunderlag, belastning osv. inte minst med koppling till fordonsindustrin där sådant här är ett ganska stort forskningsområde. Men jag har svårt att tro att de fördelar konstruktionen ev. kan ge för fjädringen på en cykel överväger nackdelarna.

Kolfiber Kalle
Jag väljer att säga att de som står bakom Cörrent Components ska ha applåder att de vågar satsa på det de tror på.

Jag har varit verksam i cykelindustrin ganska länge och cyklat ännu längre och har sett en hel del folk som blivit utskrattade och idiotförklarade men idag är dom faktorer att räkna med.

Passar inte prylarna dig så gå till någon annan. Det finns som tur fler att välja på. Jag gillar udda grejer och folk som tänker och vågar bryta traditioner.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp