Kolfiber ram, begagnad?

Kolfiber ram, begagnad?
Det kan vara ganska lurigt :) att köpa begagnad kolfiberram.

Kolla först att det inte står Canyon på den. Kolla sen efter sprickor kring sadelrör, kedjestag (både bak kring hjul och där kedjestagen möter vevlager/vevparti och allmänt över hela ytorna. Fråga säljaren om historik och vad som finns att berätta om ramens tidigare liv och leverne.

Personligen hade jag helst köpt nytt när det gäller kolfiber, så man vet att den inte varit med om smällar och slag.

Kolfiber ram, begagnad?
Ok, tack. Det är en cube reaction från 2015 som tydligen ska vara sparsamt använd, bara en ägare iaf.. Får väl åka och kolla hur den ser ut då..

Kolfiber ram, begagnad?
Är väl som att köpa en metallram, titta på det allmänna skicket. Det skvallrar en hel del om vad den varit med om. Kolla efter skadad eller lagad lackering, då kan det finnas nåt skumt under, gäller metall som kolfiber.
Är det ett välkänt cykelmärke så minskar riskerna jämfört med "no name" eller kufiska fabrikat. CUBE känns stabilt.
Åk du och kolla och bilda dig en egen uppfattning om cykeln. Det är betydligt enklare att köpa en beg cykel än en beg bil... om det kan vara en tröst...
Jag har köpt en hel del beg cyklar och ramar genom åren, både stål, alu och kol. Ingen har gått sönder eller exploderat mellan benen. Min mtb i kol fyller 15 år nästa år, funkar perfekt ff, och den har varit med om mkt genom åren.

/steen

Kolfiber ram, begagnad?
Har en aluram som nog är 10-12 år och säkert rullat 3000 + mil eller nått.
Pendling då iofs. Den har en hel del lackmärken efter kedja och stenskott etc. men fungerar hur bra som helst och uppvisar iaf. inga tydliga tecken på att "rasa ihop". Har även cyklat omkull med den men enl. min erfarenhet så är det oftast så att styre, pedater, sadel, QR handtaget, bakväxel eller andra delar som sticker ut tar smällen och inte ramen.
Iaf. på landsväg, i skogen kan det vara lite annorlunda så därför kör jag stål där :).

Tror att om inte cykeln har varit med om något rejält, vilket ju isf. borde synas på oklara lackskador osv. precis som nämnts ovan, så skulle iaf. jag inte ha några problem med att köpa beg.
Är den från 2015, och används ungefär som genomsnittet, så har den väl inte rullat många mil :).

Kolla på den och skapa dig en känsla, precis som med bil, för hur ägaren ser på sina saker och skicket på cykeln.
Den kan ju ha ev. fel som inte orsakats av ägaren. Jag hade en kolgaffel som fick bytas pga. att den hade en spricka men
detta hade absolut inget med mig att göra utan ett rent materialfel (garanti i det fallet). Så om du köper en dyr cykel beg utan garantier så skulle jag kolla noga på den oavsett skick. Som nämnts tidigare framför allt runt sadelrör gaffeländar osv.

Kolfiber ram, begagnad?
Har hört och läst om de som köper "dyrare" kolcyklar begagnat att de i vissa fall bett om att få cykeln undersökt av någon kunnig. Med "kunnig" då någon som faktiskt kan något om kolfiberramar. Nu har jag inget förslag på vem denne "kunnige" skulle vara, men det skulle ju helt klart kunna vara värt något om vi snackar begagnatpris på 15000 och upp tänker jag.

Kolfiber ram, begagnad?
harijävlar vad ni är nojiga.

Ja det är helt lungt att köpa kolfiberhoj beggat, lika lungt som att köpa vilken hoj som helst beggat. Kolla skicket, är det OK så är det OK.

//Ola

Kolfiber ram, begagnad?
Antracith sa:
Har hört och läst om de som köper "dyrare" kolcyklar begagnat att de i vissa fall bett om att få cykeln undersökt av någon kunnig. Med "kunnig" då någon som faktiskt kan något om kolfiberramar. Nu har jag inget förslag på vem denne "kunnige" skulle vara, men det skulle ju helt klart kunna vara värt något om vi snackar begagnatpris på 15000 och upp tänker jag.

Låter som någon som dragit en penna. Ok om man vill röntga den om det är något fantastiskt dyrt kanske, men annars är en spricka en spricka.

McOla sa:
harijävlar vad ni är nojiga.

Ja det är helt lungt att köpa kolfiberhoj beggat, lika lungt som att köpa vilken hoj som helst beggat. Kolla skicket, är det OK så är det OK.

//Ola

+42

Tillbaka
Topp