kolfiber ram

• Trådstartare Trådstartare migge
  • Start datum Start datum
M

migge

Guest
kolfiber ram
Hej! Jag kan få köpa en kolfiber-ram.(mtb) av en jobbarkompis. Ramen är gissningsvis ca 5 år gammal, Men har inga synliga skador mer än en liten stötskada på undre röret.
Jag kan ingenting om kolfiber men tycker mig ha hört något om att det mattas ganska fort och kan gå sönder. Är det någon som kan ge lite carbon information vore jag väldigt tacksam./ Migge

kolfiber ram
Utmattningstest av ramar i olika material:
<http://www.sheldonbrown.com/rinard/EFBe/frame_fatigue_test.htm>
och här:
<http://www.efbe.de>

/Håkan

kolfiber ram
Har ingen erfarenhet av ramar i kolfiber men av materialet som sådant har jag vana. Kolfiber är ju både lätt och stark samt ganska styvt/spänstigt, men det finns en sak som materialet inte tycker om och det är slag mot homogen kolfiber, det brukar leda till att fibrer inne i godset bryts trots att det ser helt ut på ytan. Dessa invändiga fiberbrott försvagar röret rejält och orsakar en större rörlighet i ramröret vilket leder till att fler fibrer bryts av, och sen är du inne i en ond cirkel som slutar med att röret brister när tillräckligt många fibrer brutits av. Detta brukar tyvärr oftast ske vid ett för dig ytterst olämpligt tillfälle.

Så mitt råd till dig är låt en fackman kolla ramen innan du slår till och använd skadan som prutmedel i prisförhandlingen om den klarar testet hos fackmannen vill säga.

Bosse som kanske kunde hjälpa till lite.

kolfiber ram
Hade inte framför allt äldre kolfiberprylar problem med att kolfiberskalet släppte från underliggande aluminiumrör?

Jag -personligen- skulle aldrig ta ut kolfiber i skogen. En vurpa med tillhörande ramkrasch mot närmaste stenröse och mycket kan vara förstört.

kolfiber ram
Kolfiber är bra, det har jag på min Giant MCM -96a som jag kört mycket och länge med. Den kommer att göra tävlingstjänst hos mig ytterligare ett år. Det är nästan bara ramen som är original, det mesta andra är utslitet i en eller flera generationer. Prylarna går men ramen består ...

Personligen litar jag mer på min kolfibertrotjänare än på en tunn aluram. En liten stöt på en aluram så blir det ju en buckla och då tappar ju rören styrka och ramen kan bryta ihop...

Vad vill jag ha sagt?
Kanske att rammaterialet inte spelar någon större roll om man får en stötskada.

kolfiber ram
Ola Orädd skrev:

> Vad vill jag ha sagt?
> Kanske att rammaterialet inte spelar någon större roll om man
> får en stötskada.

Kolfiber är mycket känsligare i de lägena än aluminium. Det är inte bra med för tunna aluminiumrör heller, vilket jag upplevt :)

kolfiber ram
Klistra och klistra....man använder en matris av epoxy för att fästa kolfiberväven med. Epoxy är grymt allergiframkallande, god ventilation och handskar är att rekommendera. Vid slipning skall ansiktmask användas då dammet är minst lika allergiframkallande som epoxy i flytande form.

Har lagat en del surfbrädor i mina dagar...

Handla:
Jag vet bara detta ställe: <http://www.abic.se>
men tror säkert att båtaffärer har det mesta men då är det dyrt....

kolfiber ram
Att laga en skadad kolfiberram kan vara ganska klurigt. Att laminera dit en bit kolfiber så att
det ser "lagat" ut är inga större svårigheter. Problemet är att få det lika starkt som ursprunget.

En ram i kolfiber har ju den egenskapen att det är mycket styv på vissa partier samt flexibel på andra.
När man tillverkar en ram i kolfiber är det mycket viktigt att man orienterar kolfibrern så att dessa
egenskaper uppnås. Lägger man då bara på en bit kolfiber på måfå när man lagar skadan, så
har man ingen som helst aning hur den kommer att påverka cykelns egenskaper.

Andra problem är att få det nya kolfibret att fästa ordentligt så att den blir ett med den övriga ramen.
Frågan är också hur stort område runt själva skadan som måste lamineras för att uppnå styrka.

Är det dessutom en sandwichkonstruktion som är skadad så krävs det att man lagar på
båda sidor. Det kan vara svårt att komma åt på insidan av ett ramrör.

En affär som säljer epoxi och kolfiber
<http://www.epotex.se/>

/Anders

kolfiber ram
När Lance krokade i en åskådare under förra årets TdF och ramlade blev det en spricka på vänster kedjestag som gjorde att den delen av ramen gick att trycka in flera centimeter. Åndå kunde han vinna den etappen på den cykeln. Vet inte riktigt vad jag vill ha sagt med detta, kanske att kolfiber visst går att cykla vidare på även fast ramen är sprucken.

kolfiber ram
För ca en månad sedan ställde jag ifrån mig min cykel lite slarvigt mot en stolpe. Cykeln välte och överröret landade på ett betong-fundament som stolpen stod på. När jag först kände på skadorna såg det ut som att det bara var yttersta lagret som hade delaminerats litegrann. Sprickorna var ungefär mitt på toppröret och ca 5 cm långa. Tänkte att det nog inte var någon fara och cyklade hem. Men lite senare så kollade jag lite noggrannare och klämde med tummen mellan sprickorna och insåg att materialet sviktade.

Övre sprickan
damage_top.jpg ht=450

Undre sprickan
damage_bottom.jpg ht=450

Något uppgiven började jag desperat komma på en lösning på detta. Ny ram kanske? Vad säger försäkringsbolaget? Går det att laga?

Japp, det går att laga!
Hittade ett ställe i Stockholm vid norrtull som kan fixa kolfiber: http://www.primenta.se där jag fick snacka med Sven som själv cyklar både lvg och mtb. Av med alla prylar från ramen och in i verkstaden.

En vecka och 1200 spänn senare:
full_frame.jpg ht=450

frame_close.jpg ht=450

I stortsett hela överröret är förstärkt med epoxy och en ny kolfiberduk. Nerslipat och snuggt. Dessutom har jag blivit av med de fula "sponsor-loggorna" som sitter på MCM-ramen och som jag stört mig på sen jag köpte den.

Nu är det bara att hoppas att den håller.

kolfiber ram
En intressant fråga är vilket märke det är? Jag kör mkt helre kolfiber än tunn Al i skogen (enda bulan i min ubercoola AL-Kleinram är när jag tappade insexnycklarna, det räckte...). Däremot har vissa tillverkare haft problem bitvis med felkonstruktioner men det är ganska ovanligt. Den första generation av Trek/Gary Fisher OCLV sprack ofta vid vevlagret so ett exempel. Detta var ett rent konstruktionsfel och hade inget med att kolfiber i sig är dåligt att göra. Ser ramen bra ut utan en massa djupa lackskador och priset är rätt så är det bara att slå till.

kolfiber ram
Ledsen att öppna upp en gammal tråd igen. Men den låg under läsvärt och tyckte det var läge att komplettera. Har hittills inte hittat någon tråd där någon faktiskt lyckats lagat kolfiber.

ething: eftersom tråden skapades för över 3 år sedan så hoppas jag att trådskaparen har hittat en ram vid det här laget :-)

kolfiber ram
Det finns flera olika metoder för att reparera skador på kolfiber!

1 Den enkla metoden, våtlaminering med torr väv pänsel och epoxi.
Metoden är enkel att utföra men resultatet är inte helt lyckat specielt inte
på en cykelram eftersom lagningen blir porös,epoxi matrisen blir oxå känslig för solvärmen,
dessutom är det ofta svårt att hålla koll på fiberriktningar (väven faller isär).

2 Vacuum metoden, som ovan fast med vacuum är lite bättre.

3 Den avanserade metoden, reparation i Aoutoclav (stor ugn med värme vacuum och övertryck).
Reparationen går till så att man 1 slipar ned skadan 2 tvättar den ren med olika kemikalier
3 apliserar kolfiberprepreg i en speciell ordning (Quasi-isotropic lay up) 3 lägger upp
Realesefilm Breathers och en vacuumbag 4 suger ur luften och kollar efter läckor.
5 placerar ramen i Aoutoclaven kopplar in vacuum igen och startar processen som är data styrd
för korekt härdcykel rätt övertryck och vacuum.
Denna metod är standardiserad för reparationer bla innom flyget.

kolfiber ram
Angående Primenta så skulle inte rekommendera denna firma till någon! När jag efter veckor av ursäkter kring utebliven leverans surnade till och ifrågasatte vad tusan han höll på med. Lackade han ur totalt ringde och svor i telefonen skickade prylarna halvfärdiga och krävde full betalning... vissa vet verkligen hur man ska göra kunden nöjd.

kolfiber ram
GodSpeedSWE skrev:
-------------------------------------------------------
> Angående Primenta så skulle inte rekommendera
> denna firma till någon! När jag efter veckor av
> ursäkter kring utebliven leverans surnade till
> och ifrågasatte vad tusan han höll på med.
> Lackade han ur totalt ringde och svor i telefonen
> skickade prylarna halvfärdiga och krävde full
> betalning... vissa vet verkligen hur man ska göra
> kunden nöjd.

Tråkigt att höra :( Minns att jag fick ett väldigt bra intryck när jag anlitade honom för 6 år sedan. Har kanske hänt en del sedan dess, då var det bara en kille som hade en verkstad i en källare vid Norrtull.
Kan för övrigt tillägga att min gamla Giant MCM-ram, som lagades för 6 år sedan, fortfarande är vid liv, dock endast som pendlar- och vintercykel.

kolfiber ram
Har någon erfarenhet av Primentas jobb på senare tid?

JPC composite kan jag rekommendera, har ett givande samarbete kring mer avancerade detaljer med dom. Jag själv gör bara enklare grejer.

Lagar cykelramar är en del av mitt levebröd, för att förtydliga, jag driver en firma som lagar och nytillverkar kolfiber och metall grejer så ingen smygreklam här inte.

/Mattias

kolfiber ram
Jag hade Primenta att laga min ram i våras med gott resultat. Han tog lite längre tid på sig än lovat, men jag fick avdrag på priset som kompensation.

kolfiber ram
Caretta skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag hade Primenta att laga min ram i våras med
> gott resultat. Han tog lite längre tid på sig
> än lovat, men jag fick avdrag på priset som
> kompensation.

+1

Tillbaka
Topp