Kolfiber sadelstolpe.

Reine75

Medlem
Kolfiber sadelstolpe.
Ni som kör med sadelstolpe i kolfiber på mtb, vad är största fördelem mot aluminium?
Kör nu med en Aerozine zero 400. Den väger in på ca 210 gr.

Kolfiber sadelstolpe.
+1 på respekt för sporten. Övriga fördelar är att ser coolt ut och imponerar på oinsatta i sporten. Den som känner komfortskillnad på en MTB har en imponerande känslig derriere.

Kolfiber sadelstolpe.
Kolfiber sadelstolpe.
ething sa:
+1 på respekt för sporten. Övriga fördelar är att ser coolt ut och imponerar på oinsatta i sporten. Den som känner komfortskillnad på en MTB har en imponerande känslig derriere.

Då har du inte hojjat bra vettiga kolfiberstolpar. Dessutom tror jag att min röv och mellangård är mycket känsligare än 90 procent av min andra kropp. Det skulle väl vara konstigt annars?

Var vill du helst få ett spjut? I armen eller mellangården?

Kolfiber sadelstolpe.
Jag skulle säga så här. Kör du mtb ht och vill få mer komfort.kör fs. En kolfiberpinne ger inte mktså mkt mer komfort. Möjligen lite. Men knappast så du kör sammet sen

Kolfiber sadelstolpe.
Snackar vi asfalt/grusvägskörning när vi snackar komfort?
Jag har kört med både alu och kol på HT och inte tänkt på att det skulle vara någon komfortskillnad på en 30 cm rörbit.
Men jag försöker å andra sidan att undvika asfalt/grusväg när jag kör MTB. På HT i skogen sitter man inte längre stunder.
Vikten skulle jag säga är skillnaden.

Kolfiber sadelstolpe.
Om man kan tänka sig att slanta upp för en Thompson men kanske inte så mycket mer för en ev. Stolpe i kolfiber. Vilken är då mest pang för pengen?

Vilka gör de bästa och billigaste kolfiber-stolparna?

Kolfiber sadelstolpe.
skogsvakt sa:
Jag skulle säga så här. Kör du mtb ht och vill få mer komfort.kör fs. En kolfiberpinne ger inte mktså mkt mer komfort. Möjligen lite. Men knappast så du kör sammet sen
Två helt olika saker.
högfrekvent vs. lågfrekvent.
(Och FS behöver väl bara den som kör i stenrösen eller är bekväm.)

Kolfiber sadelstolpe.
skogsvakt sa:
Då har du provat fel stolpar. Med rätt stolpe känns det ungefär som att man kör med 30% lägre tryck i bakdäcket, fast utan genomslagen. "Transportsträckorna" mellan de roliga stigpartierna på långlopp har i egen erfarenhet blivit typ 1000 gånger bekvämare, när man kör på grus/sprängsten/traktorstig alltså. En bekväm cyklist är en snabb cyklist, så länge man inte gör sig själv en massa extra luftmotstånd, så tänker jag i vilket fall :)

Kanske ska tillägga att min stolpe har 27,2 mm diameter...

Kolfiber sadelstolpe.
Doominator1 sa:
skogsvakt sa:
Då har du provat fel stolpar. Med rätt stolpe känns det ungefär som att man kör med 30% lägre tryck i bakdäcket, fast utan genomslagen. "Transportsträckorna" mellan de roliga stigpartierna på långlopp har i egen erfarenhet blivit typ 1000 gånger bekvämare, när man kör på grus/sprängsten/traktorstig alltså. En bekväm cyklist är en snabb cyklist, så länge man inte gör sig själv en massa extra luftmotstånd, så tänker jag i vilket fall :)

Bytte från orginalstolpe (as styv) till P6 hiflex stolpe (snordyr) och kände en komfortskillnad på grusväg och typ mindre rötter, precis det jag ville. Men är det tuff terräng så hjälper den givetvis ingenting. Men visst finns det en fördelaktig skillnad för somliga ;)

Kolfiber sadelstolpe.
Niklassonen93 sa:
Doominator1 sa:
skogsvakt sa:

Bytte från orginalstolpe (as styv) till P6 hiflex stolpe (snordyr) och kände en komfortskillnad på grusväg och typ mindre rötter, precis det jag ville. Men är det tuff terräng så hjälper den givetvis ingenting. Men visst finns det en fördelaktig skillnad för somliga ;)
Om man inte vill ha en snordyr stolpe, men ändå med endel flex kan jag rekommendera vincents (Allebike) 27,2-stolpe... Byggd för att flexa och kostar 650 spänn, har jag för mig.

Tillbaka
Topp