Kolfiberfälgar från asien. Tips önskas!

Kung Stalle

Aktiv medlem
Hallon!
Tänkte byta mina tyngre AM-fälgar mot ett par lättar trailfälgar i kolfiber. Så jag tänkte beställa nåt från asien, Alibaba eller Ebay eller nåt.
Nån som har nåt bra tips?
29", behöver inte vara superbreda men ID25 är väl nåt minimum.

Tack!

Stalle

Jag kör med den asymmetriska med 27 mm innermått både fram och bak på min Scalpel. Inga anmärkningar hittills.

På racern har jag fälgar från https://btlos.com/, de har även ett bra urval av mtb-fälgar. Plus för att hemsidan är helt ok.

Jag har precis beställt från EIE

De har en ny fälg med 30 inner, låg profil, finns i lite olika vikter från 360g för SL versionen med T0ray 700/800 mix.
Rim:A29C30D18S(SL:360+/-15g)

De håller på bygger mina hjul nu, så om det bara är fälgar så kanske vi kan lägga till ett par till min order så kan vi spara lite frakt osv.
De kör med "Tax prepaid" så tillkommer ingen tull/moms sen.

Kolla om det kan vara nåt :)

Tjena!
Lyfter den här tråden men med den twist. Jag har ju försökt beställa lite prylar från asien och... inget kommer fram inom acceptabel tid nu såhär i coronatider. Inte för mig iaf....

Men nu skulle jag behöva köpa en fälg och vill då helst köpa i europa. Och då går man i på BC tillexempel och då kostar en kolfiberfälg lite som en småbil.

Finns det nån månglare i europa som håller respektabla priser? Alternativt en asienproducent som har ett "european warehouse"?

Stalle

Ican och Yoeleo verkar ha european warehouses, men bara med färdiga hjul ser det ut som. Yishunbike ser dock ut att ha mer:
Har dock ingen aning om kvalitet, prisvärdhet, etc.
Edit: hm, kanske är det mer riktat mot b2b, lite oklart...

Min erfarenhet är att oavsett vad som står avseende leveranstid så här man grejer hemma på högst 2v.
I alla fall från större aktörer.
Sista beställningen från carbonbicycle/carbonfan 24/11 har funnits i swe sedan i torsdags.
Nu när Postnord tagit över lär det bara blixtra till så är dom hemma?
Leveranstid vid köp specades till 30+ dagar

M

inte haft några problem med köp från asien. Både EIE och Carbonda har levererat enligt vad dem lovat.

Jag har precis beställt från EIE

De har en ny fälg med 30 inner, låg profil, finns i lite olika vikter från 360g för SL versionen med T0ray 700/800 mix.
Rim:A29C30D18S(SL:360+/-15g)

De håller på bygger mina hjul nu, så om det bara är fälgar så kanske vi kan lägga till ett par till min order så kan vi spara lite frakt osv.
De kör med "Tax prepaid" så tillkommer ingen tull/moms sen.

Kolla om det kan vara nåt :)
Hej,
Hur har det gått med dina hjul? Fått levererat och håller dom?

Mitt tips är att köpa alu-fälgar istället för kolfiber. Då jag antar att önskan är att spara vikt, så kommer du ändå inte köra aptunga, stora däck? Med lätta däck är de kolfiberfälgar jag provat klart obekväma och stötiga jämfört med aluminium. Med ett köttigt däck med lågt tryck är skillnaden inte så stor däremot, men den märks ändå.

Jag kommer förmodligen aldrig mer köpa kolfiberhjul. Fel ställe för det materialet, i min mening. Säkert vettigt på LVG däremot.

Jag hör vad ni säger. Mina beställningar från Kina går däremot jättelångsamt just nu. Men jag kanske bara ha dubbelotur.

Stalle

Absolut! Har funkat kanon. Har kört kanske 20 mil stig på dem och de är raka och fina.

Också rätt sugen på dom där. Hur upplever du styvheten, dvs är de tydligt "obekvämare" vid stigcykling jämfört med aluhjul? Tänker mig att SL varianten kanske är lite mindre styv än am/dh. Frågan är dock om man vågar köra på så lätta hjul även om man vill köra lite stenkistor och drop mm?

Också rätt sugen på dom där. Hur upplever du styvheten, dvs är de tydligt "obekvämare" vid stigcykling jämfört med aluhjul? Tänker mig att SL varianten kanske är lite mindre styv än am/dh. Frågan är dock om man vågar köra på så lätta hjul även om man vill köra lite stenkistor och drop mm?

Märkbart styvare / mindre compliant än Newmen XA25 men har kört så lite på dem med "sommartryck / sommarföre" .
Men funkar fint so far, kanske kört 40 mil nu med dem.

Märkbart styvare / mindre compliant än Newmen XA25 men har kört så lite på dem med "sommartryck / sommarföre" .
Men funkar fint so far, kanske kört 40 mil nu med dem.

Mm det kan man tänka sig. Gissar att vikten är relativt lik (XA25 är väl strax under 400g?). Vad skulle du säga om pros och cons? Ett par XA25 är ett alternativ. Lite tråkigt dock eftersom jag redan har SLA30. Hade varit kul att testa kolfiber.

Senast ändrad:
Mm det kan man tänka sig. Gissar att vikten är relativt lik (XA25 är väl strax under 400g?). Vad skulle du säga om pros en cons? Ett par XA25 är ett alternativ. Lite tråkigt dock eftersom jag redan har SLA30. Hade varit kul att testa kolfiber.

Pros: Lättare ~50g per fälg har jag för mig, styvare (på gott och ont) så får vi se hur det håller / om de behöver efterspännas.
Värt pengarna? Rejält prispåslag för "marginal gains", så kass "value for money" men det är kul att testa.
Är man tyngre / går hårt åt hjul kanske hjulen håller sig rakare med de styvare kolfälgarna men jag spekulerar hejvilt :)

Tillbaka
Topp