kolfiberfråga.

• Trådstartare Trådstartare Sam
  • Start datum Start datum

Sam

Aktiv medlem
kolfiberfråga.
idag hämtade jag cykeln som varit på service hos en känd cykelförsäljare i Uppsala och fick se att mitt fina fina kolfiberstyre var repat. efter lite snack gick handlaren med på att byta det... men "tyvärr" hade han inte inne just det styret så han får "beställa" det. jag uppskattar väntetiden till minst 5 veckor.

hur som helst, styret är inte helt repat, utan det är ett tunt övre skikt ungefär 2 kv-cm i styret som har flagnat. pillar man med naglarna så försvinner det ännu mer. nu undrar jag om man vågar köra hårt med det eller om jag ska fis-träna tills jag får det ersatt.

fotnot: styret är en easton EC70.

kolfiberfråga.
Om det är klarlacken som har skavts av så borde det funka, men om det har skavts ner till fibrerna så är det bara att byta. Har du inget alu styre så länge?

kolfiberfråga.
bigmollo skrev:
-------------------------------------------------------
> Om det är klarlacken som har skavts av så borde
> det funka, men om det har skavts ner till fibrerna
> så är det bara att byta. Har du inget alu styre så
> länge?

jag misstänkte själv att det bara skulle vara lacken... men jag har å andra sidan igen koll på kolfiber.
jo, jag har ett freeriderstyre, men den kan man verkligen inte plocka fram när resten av cykeln andas semi-XC-racing. (-:

kolfiberfråga.
Har jag förstått dig rätt att det hänt under servicen hos lbs, inte avskaft vid inlämnandet??

Då borde dem ju se till att du får ett ersättningsstyre tills det rätta kommer hem oavsett om det "bara" är ett alu styre så är det bättre än ett trasigt kolfibertsyre!!

Har ju lite noja när det gäller kolfiber och skulle inte köra mer än släta underlag och undvika alla former av drop oavsett hur små, men det är jag det ;-)

Vet att vissa här har en helt annan uppfattning om detta, men som så ofta så är det egna erfarenheter som ligger till grund för en uppfattning.

Bosse, som inte vill ha kolfiber på hojen!!

kolfiberfråga.
Inga problem säger jag, jag skulle inte tveka en sekund även om det hade varit repa genom första lagret av kolfiber. Varför?

Jo, för att om kolfiberlösningar var så jäkla kännsliga så skulle man inte använda dem i MTB. Eller för den delen i F1 och Rally innan Kevlar utvecklades. Jag vet att inom radiostyrd bilsport så görs/gjordes bottenplattan på en del modeller av kolfiber. Då pratar vi 3,5kg i hundra blås en halv centimeter över asfalten. Det om något borde ju slipa ner vilken fiberplatta som helst, men det gör det inte.

Kolfiberlösningar är normalt sett dimensionerade för att tåla påfrestningar och slitage av olika slag. Enda undantagen är antagligen extrema tävlingsapplikationer där man dimensionerar för att det ska hålla ett race och sedan byter man prylen vad det nu är.

Så kan man få en racerbåt i glasfiber att hålla så ska nog en cykel i kolfiber mäkta med en del.

Mvh
Fredrik

kolfiberfråga.
Jo, men just styret är utsatt för ganska mycket kraft och om det bryts av så vill ja inte ens tänka på konsekvenserna. Själv bytte ja mitt CT2 direkt efter en vurpa som orsakade att klammran från bromshantaget trycktes in en bit i styret. Det uppstod ett litet märke som tydligt skadade fiberstrukturen.

kolfiberfråga.
Det är förvisso sant att styret får ta en del stryk, fast enligt instruktörerna på gymmet så beror det på att man är för klen i magen och ryggen ;)

Fortfarande skulle jag inte oroa mig för att ett lager repats. Nu vet jag inte exakt hur många lager det är i ett normalt fiberrör, men det lär ju vara fler än två. Den uppfattning jag fått av fiberkonstruktioner är att de yttersta lagren är till för att ta smällar och slitningar och dess främsta funktion är inte att vara en del av den bärande konstruktionen utan att skydda den. Tidigare så var det så att bilfabrikanter vill göra skyddsburar av kolfiber och senare kevlar. Det är dock förbjudet pga att brottsytorna blir så pass vassa när det väl brister. Dock tror jag att sittbrunnarna i t ex F1 är gjorda i kevlar och andra fiberlösningar. Frågan är varför kevlar inte används inom cykling?

Mvh
Fredrik

kolfiberfråga.
HUr många byter el AL-styre efter repor eller krasch? Al har betydligt mer "katastrofal" brottskaraktär än stål och är rätt likt kolfiber på det viset. Det verkar som om all "fakta" är andra generationens hörsägen i denna fråga. Eller skickar alla in sin cykelhjälm på analys efter varje vurpa också?

Jag skulle inte oroa mig ett dugg om problemet är att det flagnar, i så fall är det lacken/ytskicktet och inte fiberstrukturen som är skadad.

SOm kuriosa fanns det ett test i en urgammal MBA om hållbarheten på styren. Då klarade Easton CT2 5ggr kraftigare stöt mer är närmaste AL-styre, något att tänka på.

kolfiberfråga.
fphotography skrev:
> Frågan är varför kevlar inte
> används inom cykling?

Finns i vissa bromsslangar i varje fall:

SuperSupreme.jpg

Rätt material på rätt plats och inte en massa hype röstar jag för. Stål är t.ex. ett bättre rammaterial än aluminium men ramtillverkarna har bättre kunskap om aluminium, därför blir de flesta ramar gjorda i aluminium.

kolfiberfråga.
Jag skulle ge dig rådet att prova att belaste det ganska mycket när du har cykeln hemma och prova att det håller för en mycket större last än vad du kan belasta det i skogen. Om det håller för det så borde det inte vara något problem att cykla som vanligt

/Johan

kolfiberfråga.
the_TnT skrev:
> Stål är t.ex. ett bättre
> rammaterial än aluminium

Det här kommer bli roligt... =)

kolfiberfråga.
fphotography skrev:
> Frågan är varför kevlar inte
> används inom cykling?

kevlar används ju redan :D
p_b5_lg.jpg

kolfiberfråga.
Ser ju gräsligt ut :) Fast jag har inte sett att man använder det i ramarna vilket jag tolkar som att behovet inte finns.

Saker och ting går sönder av användning inklusive ramar. Jag vidhåller att de flesta ramar inte går sönder rakt av och att de som gör det gör det vid extraordinära händelser. Men har ju sett en del galenpannor på extreme...

Däremot kan långvarig utmattning så småningom rendera i en spricka men det tycker jag inte är samma sak. Nån som vet hur utmattningskurvorna för alu respektive kolfiber ser ut?

Mvh
Fredrik

kolfiberfråga.
Tjena!

Kolfiberstyre har jag hört e jättebra, speciellt om man vill se ut så här i plytet.. (ölen har inget med tandlossningen att göra, dom är bara där ändå)
t_frostfestkalleflaskor.jpg

foto: Tobbe/Frost

kolfiberfråga.
the_TnT skrev:
>
> Rätt material på rätt plats och inte en massa hype
> röstar jag för.

Håller jag helt med om

> Stål är t.ex. ett bättre
> rammaterial än aluminium

Varför det?

Förklaring tack

/Håkan

kolfiberfråga.
Googla lite:

Söksträng: fatigue test carbon
Den som orkar kan ju utöka sökningen med t ex: S/N curve fibre composite Woehler

Och tittat mer i artiklarna

Wöhlerkurvor över kolfiberarmerad komposit (tyvärr normerade Wöhler (S/N) diagram):

http://www.empa.ch/plugin/template/empa/*/23094/---/l=1

Slagprov på kompositer (glasfiber, klofiber):

http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1678-58782003000400002&script=sci_arttext&tlng=en

Det är svårt att få fram utmattningsdata eftersom de flesta testresultat ej är offentliga. statiska hållfathetsdata, ja till och med krypning går att få fram men S/N-kurvor (Wöhler) är lurigare....
Jag skall leta vidare, har lite mycket på jobbet nu bara så min tid är väldigt begränsad...

kolfiberfråga.
Jobbar som plastlaminerare med både glasfiber och kolfiber och det låter inte som ngn fara, själv laminatet lär det inte vara som trillar bort....
vill du vara säker så kolla om det finns ngt ställe som bygger båtar i närheten, så är det nog bara att skipa och stryka på lite plast.

Tillbaka
Topp