[OT] Om att sätta sin sista potatisås

jonja

Aktiv medlem
DN-krönika av Jonas Fröberg

Screenshot_20260828-112144.webp
Screenshot_20260828-112242.webp

Visst har jag odlat potatis. Både för smaksensationen och för att barnen inte ska bli stanare.
Det senare har fungerat dåligt. Båda totalt ointresserade. Saknas bara att de börjar handla på ICA också.

Det finns minst ett examensarbete plus många praktiska exempel som visar att det i Sverige i verkligheten endast behövs en odling på 100m² för fylla årsbehovet av grönsaker för en vuxen person

100m² är endast en liten plätt på 10*10m vilket är väldigt mkt mindre än tom de flesta koloniträdgårdslotter.

Allt mindre än 1 ha räknas inte!
Antingen äter du VÄLDIGT mycket potatis eller så är du riktigt dålig på potatisodling.

"Hektarskörden av matpotatis inklusive färskpotatis var i genomsnitt 35 190 kilo per hektar år 2025."

Redskap man minns fr potatisodling i barndomen, potatisårder och potatissprätt. Halva släkten samlad vid sättning resp upptagning. Sedan trälådor såklart som bars ner i jordkällaren.
IMG_4795.webp

IMG_4794.webp

Allt mindre än 1 ha räknas inte!
Inte ens världens största(tyngsta) kommer i närheten av 1 ha.
Skulle vara om man gjorde mos av den och spred ut riktigt riktigt tunt...... :giggle:

1787915100517.webp

Fröberg är en god krönikor, det här är pricksäkert. Mitt ex's farmor bodde i samma lilla by som denna farmor och var i ungefär samma ålder, så de måste ha känt varann.

Och mina släktingar i Nordingrå var av precis samma skrot och korn som den här tanten. Enda skillnaden var att deras land var så stort att det tillät potatishandel som de var mkt roade av, och inte ville sluta med. Men grannarna tyckte det var storhetsvansinne eftersom de med tiden blev tvungna att leja bort mer och mer av skötseln.

De hade också en för gårdsstorleken ovanligt stor och rejäl fristående jordkällare som svalde mängder av pärern och garanterade god hållbarhet och god kvalitet. De var stolta över sina pärer, och det med all rätt. Minns inte en enda gång under alla års sommarvisten att vi köpte potatis i butik, utan det var alltid gårdens egna som låg där rykande på tallriken.

Lie historia : Potatisen var och är basmat speciellt för fattigt folk. När potatispesten härjade på Irland 1845 - 1852 där massor av svalt ihjäl
PotatoEaters.webp

Målningen är dock från Nuenen utanför Eindhoven där Van Gogh växte upp. Har även för mig att man vid någon tidsepok tvingade besegrade härförare i krig att äta potatis som en del av den slutliga förnedringen i kapitulationen. En epok där potatis förknippades med samhällets lägsta och fattigaste och inte med slott och furstar.

Som barn tyckte jag potatisens metamorfos från den här smutsiga jordiga leriga grusiga ganska omöjliga knölen till den rena kluvna rykande saken på ren tallrik med smält smör eller fet brunsås av sky från slottstek, var kanske det mest märkliga. En morot kunde man dra upp ur jorden, borsta av mot byxbenet och börja knapra på omedelbart. Medans potatisen såg helt omöjlig ut när den först uppenbarade sig i solljuset. I klass med en gråsugga under en sten.

"Finns det något mer tillfredsställande än att skala potatis? Händerna är som gjorda för potatis."

Senast ändrad:
Det var 9 år sedan och det blev tydligen inte ett helt år
"Efter ett par månader av enbart kokt och ångkokad potatis kände hon att hon bröt sitt osunda beroende och fick ett mer avslappnat förhållande till mat, vilket gjorde att hon avslutade potatisregimen i förtid i stället för att kämpa på ett hela året ut."

Om jag fattar det rätt saknar potatis B12 och om man går utan det under lång tid kommer det till slut att ge negativ påverkan. Verkar även finnas andra vitaminer och näringsämnen som potatis saknar eller innehåller alltför lite av för att man i långa loppet ska må bra av att bara äta potatis.

Om jag fattar det rätt saknar potatis B12 och om man går utan det under lång tid kommer det till slut att ge negativ påverkan. Verkar även finnas andra vitaminer och näringsämnen som potatis saknar eller innehåller alltför lite av för att man i långa loppet ska må bra av att bara äta potatis.
Enl länken i #14 skall det främst vara brist på C-vitamin och B12 hos potatis.

Enl länken i #14 skall det främst vara brist på C-vitamin och B12 hos potatis.
Jag läser texten i den länken annorlunda än vad du gör. Som jag tolkar det säger den att (a) det finns ett antal vitaminer som är viktiga att få i sig och (b) C och B12 är två exempel, men inget om huruvida potatis innehåller dessa.

Enligt denna källa innehåller 100 g rå potatis ca 30 % av DRI vad gäller vitamin C.

Eftersom jag fortfarande minns smaken av farsans femtio- och sextiotalets nyuppgrävda färskpotatis har jag i princip helt slutat att äta potatis. Finns ingen möjlighet att odla själv; jo kanske nån enstaka kruka men det känns rätt meningslöst.
Den illasmakande dåliga köpepotatis som finns att tillgå är inte bara ett skämt skämt utan också dyr i förhållande till vad man får. Vattning, skorvig och - igen - rent allmänt intetsmakande småäcklig.
Det går bra med bröd istället.

Eftersom jag fortfarande minns smaken av farsans femtio- och sextiotalets nyuppgrävda färskpotatis har jag i princip helt slutat att äta potatis. Finns ingen möjlighet att odla själv; jo kanske nån enstaka kruka men det känns rätt meningslöst.
Den illasmakande dåliga köpepotatis som finns att tillgå är inte bara ett skämt skämt utan också dyr i förhållande till vad man får. Vattning, skorvig och - igen - rent allmänt intetsmakande småäcklig.
Det går bra med bröd istället.
Brödmos?
Brödraka?
Hasselbacksbröd?
Råstekt bröd?

Potatis är ju väldigt odlingsvärd för den med en plätt mark. Extremt lite arbete sett till vad man får skörda.

Å andra sidan kanske också rätt okreddig att odla när man pratar trädgårdsland med sina jobbarkompisar. Då smäller ju zucchini, tomater och gurkor högre.

Finns ingen möjlighet att odla själv; jo kanske nån enstaka kruka men det känns rätt meningslöst.
Potatis är ju väldigt odlingsvärd för den med en plätt mark.
Det går även att odla i hink, så det behövs inte ens en plätt mark
img_8220.jpg-red.jpg

Extremt lite arbete sett till vad man får skörda.

Å andra sidan kanske också rätt okreddig att odla när man pratar trädgårdsland med sina jobbarkompisar. Då smäller ju zucchini, tomater och gurkor högre.
+1

Värt att beakta är att man inte bör odla potatis år efter år i samma jord utan att man bör växla om med andra grödor om man vill ha god skörd och inte onödigt stor risk för sjukdomar och andra skador.

Brödmos?
Brödraka?
Hasselbacksbröd?
Råstekt bröd?
Köpa gott bröd (osötat, rikligt med durum osv), skära i passande bitar eller skivor, frysa ner och tina så att det åtminstone känns färskt när det ska ätas. Eller baka själv.
Aldrig aldrig aldrig skivat bröd från nån brödfabrik.
Tomater och basilika odlar vi i överflöd i litet vägg-växthus.

Köpa gott bröd (osötat, rikligt med durum osv), skära i passande bitar eller skivor, frysa ner och tina så att det åtminstone känns färskt när det ska ätas. Eller baka själv.
Aldrig aldrig aldrig skivat bröd från nån brödfabrik.
Tomater och basilika odlar vi i överflöd i litet vägg-växthus.
Det jag menade var att bröd inte riktigt funkar som ersättare i alla rätter där potatis används.

Det går alldeles utmärkt. Mest äter vi sk medelhavskost. Där ersätts potatisen med diverse veteprodukter om man vill ha nånting varmt till grönsakerna och lilla proteinbiten.
Det jag menar är:
Tag fram ett recept med potatis i, t.ex. potatismos.
Laga rätten med potatis ersatt med bröd.
Jag har svårt att tänka mig att det i alla fall kommer att bli lyckat. T.ex. låter brödmos inte så roligt.

Det jag menar är:
Tag fram ett recept med potatis i, t.ex. potatismos.
Laga rätten med potatis ersatt med bröd.
Jag har svårt att tänka mig att det i alla fall kommer att bli lyckat. T.ex. låter brödmos inte så roligt.
Helt rätt. Därför inga mosrätter på bordet.
(Jo, det händer förstås. Men då med andra recept än den traditionella med smör o mjölk)

Ja, det går ju utmärkt att ersätta raggmunk med paltbröd till det stekta fläsket! Men får ge Pfaff/Kaputnik bara delvis rätt, det är ju rågmjöl, inte vetemjöl, i paltbrödet😋
IMG_4702.webp

Ja, det går ju utmärkt att ersätta raggmunk med paltbröd till det stekta fläsket! Men får ge Pfaff/Kaputnik bara delvis rätt, det är ju rågmjöl, inte vetemjöl, i paltbrödet😋
Visa bilaga 850092
Recept på paltbrödsraggmunk blir då (potatis ersatt med paltbröd):

Vispa mjölet med hälften av mjölken till en slät smet i en bunke. Vispa ner resten av mjölken, äggen och saltet.

(Skala och) riv paltbrödet grovt. (Krama ur vätskan och) vänd ner den i smeten genast så att den inte mörknar.

Hetta upp lite av matfettet i en stekpanna och klicka ner smeten och stek raggmunkarna i omgångar. Håll dem varma på plåten i ugnen.

Saker inom parentes är sådant från ursprungsreceptet som inte torde vara aktuellt i paltbrödsfallet.

Jag förhåller mig lätt skeptisk till detta, men det är väl bara att prova om man är nyfiken. Jag tycker det verkar bättre att ersätta raggmunken med paltbröd rakt av, vilket är något annat än det jag pratade om.

Potatisens värde ökar när importmaten blir dyr. Utmärkt självförsörjningsmat!
Har haft kanske 50 m tidig potatis. Mesta ligger dock ännu under jord.

Uppväxt på mandelpotatis, då vi hade potatislandet nedanför tidigare gödselutkast. (Bra slänt för miniskidor vintertid..)
Nu har jag tagit upp ett eget litet land vid stugan, men konstaterar att matkällaren som hör till lägenheten är för varm! Det blir problem att lagra större mängder.

Tillbaka
Topp