Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
+1Visst har jag odlat potatis.
Antingen äter du VÄLDIGT mycket potatis eller så är du riktigt dålig på potatisodling.Allt mindre än 1 ha räknas inte!
Inte ens världens största(tyngsta) kommer i närheten av 1 ha.Allt mindre än 1 ha räknas inte!
Igår var det egen potatis till pannbiffen, men idag blev det sushi. Det ena behöver inte utesluta det andra. En nykokt potatis från egna landet med en klick smör på slår det mesta i matväg.+1
Till kvällens grillade chimichurrilax och grönsaker blir det hemodlad potatis
Det var 9 år sedan och det blev tydligen inte ett helt årJenny ska äta endast potatis i ett år:
Enl länken i #14 skall det främst vara brist på C-vitamin och B12 hos potatis.Om jag fattar det rätt saknar potatis B12 och om man går utan det under lång tid kommer det till slut att ge negativ påverkan. Verkar även finnas andra vitaminer och näringsämnen som potatis saknar eller innehåller alltför lite av för att man i långa loppet ska må bra av att bara äta potatis.
Jag läser texten i den länken annorlunda än vad du gör. Som jag tolkar det säger den att (a) det finns ett antal vitaminer som är viktiga att få i sig och (b) C och B12 är två exempel, men inget om huruvida potatis innehåller dessa.Enl länken i #14 skall det främst vara brist på C-vitamin och B12 hos potatis.
Brödmos?Eftersom jag fortfarande minns smaken av farsans femtio- och sextiotalets nyuppgrävda färskpotatis har jag i princip helt slutat att äta potatis. Finns ingen möjlighet att odla själv; jo kanske nån enstaka kruka men det känns rätt meningslöst.
Den illasmakande dåliga köpepotatis som finns att tillgå är inte bara ett skämt skämt utan också dyr i förhållande till vad man får. Vattning, skorvig och - igen - rent allmänt intetsmakande småäcklig.
Det går bra med bröd istället.
Finns ingen möjlighet att odla själv; jo kanske nån enstaka kruka men det känns rätt meningslöst.
Det går även att odla i hink, så det behövs inte ens en plätt markPotatis är ju väldigt odlingsvärd för den med en plätt mark.
+1Extremt lite arbete sett till vad man får skörda.
Å andra sidan kanske också rätt okreddig att odla när man pratar trädgårdsland med sina jobbarkompisar. Då smäller ju zucchini, tomater och gurkor högre.
Eller annars Pommes Chateau.Det går bra med bröd istället.
Köpa gott bröd (osötat, rikligt med durum osv), skära i passande bitar eller skivor, frysa ner och tina så att det åtminstone känns färskt när det ska ätas. Eller baka själv.Brödmos?
Brödraka?
Hasselbacksbröd?
Råstekt bröd?
Det jag menade var att bröd inte riktigt funkar som ersättare i alla rätter där potatis används.Köpa gott bröd (osötat, rikligt med durum osv), skära i passande bitar eller skivor, frysa ner och tina så att det åtminstone känns färskt när det ska ätas. Eller baka själv.
Aldrig aldrig aldrig skivat bröd från nån brödfabrik.
Tomater och basilika odlar vi i överflöd i litet vägg-växthus.
Det går alldeles utmärkt. Mest äter vi sk medelhavskost. Där ersätts potatisen med diverse veteprodukter om man vill ha nånting varmt till grönsakerna och lilla proteinbiten.Det jag menade var att bröd inte riktigt funkar som ersättare i alla rätter där potatis används.
Det jag menar är:Det går alldeles utmärkt. Mest äter vi sk medelhavskost. Där ersätts potatisen med diverse veteprodukter om man vill ha nånting varmt till grönsakerna och lilla proteinbiten.
Helt rätt. Därför inga mosrätter på bordet.Det jag menar är:
Tag fram ett recept med potatis i, t.ex. potatismos.
Laga rätten med potatis ersatt med bröd.
Jag har svårt att tänka mig att det i alla fall kommer att bli lyckat. T.ex. låter brödmos inte så roligt.
Och då kan man gissa att kokt potatis innehåller mindre. Den traditionella ståndpunkten har varit att C-halten är låg men givet svenskens höga konsumtion har knölen ändå varit en viktig C källa.Enligt denna källa innehåller 100 g rå potatis ca 30 % av DRI vad gäller vitamin C.
Recept på paltbrödsraggmunk blir då (potatis ersatt med paltbröd):Ja, det går ju utmärkt att ersätta raggmunk med paltbröd till det stekta fläsket! Men får ge Pfaff/Kaputnik bara delvis rätt, det är ju rågmjöl, inte vetemjöl, i paltbrödet
Visa bilaga 850092
Råstekt knäckebröd.Råstekt bröd?