Kolfiberkåpa

Johan1992

Medlem
Kolfiberkåpa
Hej är det någon större skillnad på ett par hjul som är i aluminium med kolfiberkåpa kontra ett par hjul i helt i kolfiber ? Märker man någon större skillnad?

Mvh Johan

Kolfiberkåpa
Hjul med alufälg och kolfiberkåpa (Mavic Cosmic, Swisside Hadron, HED, SRAM S60 et cetera) en hyfsat vettig idé om man vill ha aerodynamik men inte är så brydd om vikt (och har fälgbromsar). Generellt är de betydligt tyngre, bättre ur (fälg-)bromshänseende och inte lika känsliga för värme som (gamla) kanttrådshjul i kolfiber. Ett klart minus ur det praktiska perspektivet är att hjul med kolfiberkåpa sällan är rekommenderade eller godkända att hänga i hjulen (eftersom den tunna kåpan kan spricka).

Numera är kanttrådshjul helt i kolfiber avsevärt bättre och billigare än förr, så jag hade varit trygg i att använda moderna kolfiberkanttrådshjul till i praktiken all cykling (utom kaaaanske alpcykling)...

Kolfiberkåpa
Stort tack för bra svar:)
Nöjet är mitt. En ytterligare fördel som jag glömde är att det kan vara rätt nimmt att kunna byta hjul på cykeln utan att behöva växla bromsbelägg (om man har fälgbroms och andra aluminiumhjul). Det var en starkt bidragande faktor till att det blev Cosmic för mig för några år sedan (och som jag fortfarande med stort nöje åker på).

Tillbaka
Topp