Kolfiberram vs aluminiumram

Söker kolfiberram för en cykel motionär !
Cyklar gärna stig och grusväg!
Men inte för att tävla!
Vill ha bra grejer ändå!

Kolfiber är starkare, lättare, går att laga, utmattas inte i samma grad med tiden, bättre komfort.
Men 10? Gånger dyrare för en ram

Pris på bra kolfiberram till MTB trail!
Söker kolfiberram för en cykel motionär !
Cyklar gärna stig och grusväg!
Men inte för att tävla!
Tänkte lägga mig på en bra kvalitets nivå direkt !
Heldämpat dropp stopp osv!

Alltså generellt. Om du gör ett av dina första cykelköp. Skit i rammaterial och välj utifrån andra kriterier. Det kommer inte vara särdeles avgörande.
+MASSOR

Försök lyfta dig upp ur det fördomsfulla och trångsynta rammaterialträsket, klarar du det kommer livet som cyklist att bli mycket enklare. Styrka, hållbarhet, komfort och livslängd hos en cykel har väldigt lite att göra med vilket material ramen är gjord av.
Samma sak gäller för en MTB trail-cykel som för alla andra cyklar,
det är inte av vad ramen är gjord som är det viktiga.
Det viktiga är hur ramen är gjord
Mitt råd är att du lägger det krutet i cykel/ram-väljarjobbet på att hitta en cykel med en ram som passar dig, både i strl och i uppträdande, och att du (helst) även tycker att den är snygg!
En snygg cykel kommer att bli använd oftare, du kommer att längta efter att komma ut på en cykling.

Men vill du ändå få ett hum om skillnaderna pga rammaterial så kan du kolla på de tester tidningen Tour har publicerat. Tidningen Tour testar sedan 1993 både vridstyvhet, flex, vikt och mkt mer hos ramar/cyklar, ffa för lvg. De har testat tusentals olika ramar vid det här laget. Läs mer om hur Tour gör sina tester här: So testet Tour
I Tour 10-2021 testade de cyklar med stålramar och i anslutning till testet skrev de att enl deras erfarenhet, baserat på dessa tusentals tester, ligger genomsnittsvikten hos ramar i olika materiel, men med jämförbara nivåer
Stål          1.800 - 1.900 g
Titan         1.500 - 1.600 g
Aluminium     1.200 - 1.300 g
Kolfiber        900 - 1.000g

Varför inte läsa själv i Tour 10-2021?
Tour 10-2021 går att köpa, både som pappers och e-tidning (från 4,99 €), här:
https://www.delius-klasing.de/tour-lesen-wie-ich-will
Scrolla ned till "Einzelheftkauf"

Aluminium är bra för klantarslen då det tål smällar från konstiga håll. Kolfiber är bättre för duktiga cyklister då den inte mattas på samma sätt om du landar rätt hela tiden. Om du ska cykla stigar och grusvägar så är väl så lätt som möjligt bättre så då känns väl kolfiber som ett bra val. Om du vill handla i butik så är nya Scott Spark och Trek Top Fuel fina. Men du behöver gå upp i nivå. Inte så stor idé att köpa en lätt kolfiberram om det sitter tunga komponenter och hjul på, då tappar man ju liksom vitsen med rammaterialet. Letar du online kan du komma billigare undan.

att om första argumentet för kolfiber är en idé värd att tänka, så faller det andra argumentet.

för övrigt har jag två trasiga aluminium-ramar på väggen i verkstan och två fult funkislagade kolfiber-ramar som används.

Omformulerar. Jag skulle inte investera i kolfiber och ha tunga komponenter. De två fördelarna är väl hållfasthet och vikt för kolfiber. Men svårt att få full utdelning på vikten om det sitter tunga komponenter på.

Tyvärr verkar Happy vara lite spralligt idag, vilket inte underlättar för Salmi.

HåkanCs inlägg är det enda du behöver läsa. Om jag förkortar lite så säger han att rammaterialet är underordnat. Att hitta rätt cykel på andra vis (typ, storlek, etc) är viktigare. Speciellt när man är ny. Och kanske är det så att du faktiskt inte ska ”köpa bra grejer direkt” som första cykel, för första cykeln brukar vara en ”läropeng”. Det är andra cykeln man ska satsa på.

Så vilken cykel ska du ha då? Jag gissar att en modern XC-hoj (100-120mm fjädring, men bra vinklar) passar dig bra i början. Visar det sig sen att du tycker det är roligast med tekniska utförslöpor i full fart köper du något med mer fjädring nästa gång.

Tillbaka
Topp