Kolfibersadelstolpe, bra eller dåligt?

fille_v

Ny medlem
Tjaba!
Ja har en billig alustolpe på min mtb och den har böjt sig bakåt en aning...
Jag undrar om det är bättre med en kolfiberstolpe!?

fille_v skrev:
-------------------------------------------------------
> Okej... kanske bättre med en bättre alu
> stolpe... kolfiber är nog lite skörare..

Inte nödvändigtvis. Det är skillnad på kolfiber och kolfiber precis som det är skillnad på alu och alu.

/C

En sak är iaf säker. En kolfiberstolpe böjer sig inte. Den är antingen rak eller så går den av.

JT skrev:
> En sak är iaf säker. En kolfiberstolpe böjer
> sig inte. Den är antingen rak eller så går den
> av.

...och så får man plocka kolfiberrester ur stjärten... :)

Billiga sadelstolpar är ofta gjorda i olika ost-materia och böjer sig lätt, jag har böjt 3-4st på två år.... Köp en Thomson och lev lyckligt =).

Så här glad blev Pällä när han knäckte sin nya FSA kolfiberstolpe 17/3-2007 under båda-hjulen-i-marken-XC.

Bilagor

• vic04-003.jpg
    vic04-003.jpg
    158.4 KB · Besök: 22
cerro skrev:
> edicviz: Vad hände när den knäcktes?

Jag var inte med, Pällä får fylla i med detaljer.

Alla stolpar har en s.k. "failure mode". Det är meningen att Thomson stolpar ska böjas innan någon del av klämman går sönder, och det är meningen att de ska vara kunna tåla högre belastning än andra stolpar utan att böja. Klämman är också utförmad för att ge så mycket stöd som möjligt till sadelräls istället för att öka påfrestningen som vissa lättare sadelstolpar gör.

Om du är på något sätt missnöjd med din Thomson produkt kontakta butiken där du köpte den och be dem att kontakta distributören. Om den är köpt i Sverige är det jag som är distributören, och jag vill veta om det och får chansen att fixa problemet om det är möjligt.

offe skrev:
> Thomson elite böjer sig också:-(

Jag har kört med en och samma USE Alien kolfiberstolpe 25.0mm med shims sen -01 på ett flertal olika cyklar, både MTB och lvg.
Stolpen uppvisar idag en tydligt kännbar spricka ca 10 cm under sadelfästet sen jag överdrog klämman på en stål-lvgram för 3 år sedan, men ändå så bara håller och håller den, funderar på att skriva in den i testamentet...

edicviz skrev:
> cerro skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > edicviz: Vad hände när den knäcktes?
>
> Jag var inte med, Pällä får fylla i med
> detaljer.

Inget speciellt. Jag satt ned och mosade på pedalerna.
När jag gick ned i ett gupp, så knäcktes stolpen tvärt av och blev till en presumtiv carbondildo.

Reklamtionsärendet sköttes snyggt å´ snabbt.
Men jag har ändå valt attbyta till ett järnspett (Thomson Elite med 16 mm setback) i fortsättningen.
Carbonflisor i rektum är inget jag vill riskera....

/Pällä.S

Jag funderar också på att köpa ny. Men om det blir en ny blir det helt klart kolfiber! Snyggare, lättare, vibrationsdämpande och dyrare =P

Hämtade precis en campagnolo record sadelstolpe i carbon från posten. Hoppas den blir bra - jag behövde en svart så att den passar cykeln :-)

Måste i alla fall ha en hållbar stolpe som inte böjer sig.... får se vad det blir. Stolpen måste ju också tåla några vurpor utan att den går av.

Alltså, vad gör ni med sadelstolparna? Har ni betongarslen eller? Man dunkar ju inte in i stenar och skit sittandes tungt på sadeln? Börjar förstå varför folk får ont i ryggen av hardtails... :)

Det sägs att karbonstolpar låter "knick" först, innan de går rakt av.
Jag läste i Triathlete för tio år sedan om en tysk som höll på att förblöda efter att en alustolpe gått av och skurit upp honom i ändan, även ljumaskarna är dumma att skära sig i.
En gång gjorde jag en sadelstolpe av ett spett, ett sånt där åttkantigt i järn, det visade sig vara svårt att få tag i tjockväggiga 3/4" rör, lösningen blev väldigt tung och sadelhöjden reglerades med slägga då sadelröret var lite koniskt invändigt. (Hojen var en gulmetallic DBS av samma modell Fleksnes kör på i Göta kanal)

Japp, skära sig på cykeln är inget kul vid vurpor. Jag skar mig hyffsat på ett taskigt styre vid ett tillfälle. Halva cykeln är blodig innan man har kommit hem. :D Kanske borde man ha med sig första förband vid cykling....

Mårten skrev:
> Alltså, vad gör ni med sadelstolparna? Har ni
> betongarslen eller? Man dunkar ju inte in i stenar
> och skit sittandes tungt på sadeln? Börjar
> förstå varför folk får ont i ryggen av
> hardtails... :)

Jag har inte lyckats böja min sadelstolpe. Vet iof inte om det går, kör på en Scott scale ram. Till den passar bara en 34,9 stolpe. Har min alu stolpe kvar. Men vill ju ha en i kolfiber så den passar till cykeln ;P

Pata2 skrev:

> Kul, det sitter en SB35 på min "storfoting" vet
> du villken modell han hade och om det var en
> 350mm´s stolpe.
------------------------------------------------------

Det var en SB25 dia 30,6mm.

/Pällä.S

Tillbaka
Topp