Kolhydratladdning

• Trådstartare Trådstartare Johan_gr
  • Start datum Start datum
Kolhydratladdning
Finns en del saker att säga om det där. Det är visserligen alldeles sant att laddningsfasens inlagring är beroende av hur tömda depåerna är innan samt förmågan att lagra in glykogen. En person som i sin aktivitet ställer höga krav på kolhydratanvändning kommer att lära kroppen att lagra in mer, allt annat lika.
För det andra så spelar typen av kolhydrat roll vid laddningen eftersom man kan få en hel del olika bieffekter av att slänga i sig en himla massa snabba kolhydrater om man inte är van vid detta. Illamående är ett exempel...
Slutligen så undrar jag över det sista påståendet. Ta liknelsen med en bilkö. Om flaskhalsen är en avfart och vägen ändras från att "släppa av" tre bilar i minuten till 6 bilar i minuten så kommer det finnas möjlighet för en "uppkomsthastighet" av bilar på vägen som är dubbelt så stor - utan att öka kön. Såvitt jag vet så är det just tömningshastigheten och upptaget från tarmen som är flaskhalsen för sportdrycker och Vitargo är mer effektiv i båda avseenden än vanlig sportdryck...

Kolhydratladdning
Hotwire Skrev:
-------------------------------------------------------
> När det gäller fett så ska det undvikas. Fett är
> olämpligt att äta vid kolhydratladdning av ett
> flertal anledningar.

Exempel?

Finns det inte en viss risk att man stänger av fettförbränningen under laddningen om man äter en massa snabba kolhydrater och nästan inget fett? Det kan knappast vara bra på tävlingen isf..

Det där med urladdning av kroppen innan laddning har jag aldrig förstått vitsen med, någon som kan förklara teorierna bakom det?

Kolhydratladdning
the_TNT: Samma sak som all typ av träning. En superkompensation efteråt (fler receptorer, och glukostransportörer...) Samma princip används ju i ABCDE dieten även om det där även gäller hormoner...

Kolhydratladdning
servace Skrev:
> the_TNT: Samma sak som all typ av träning. En
> superkompensation efteråt (fler receptorer, och
> glukostransportörer...) Samma princip används ju i
> ABCDE dieten även om det där även gäller
> hormoner...

Ah!

Borde man inte då göra flera tömningar och påfyllningar för bästa effekt? Antog att det var något sådant bakom.

Kolhydratladdning
Många bra inlägg som är mycket intressanta, speciellt för att jag körde tokhammaren igår kväll. Vill åter komma in på det där med fet som ju är det mest energitäta. Är inte en fetdepå ganska viktig att vid visa typer av aktiviteter (t.ex. långlopp). Man förbränner väl fet mer eller mindre hela tiden, mer andel vid lägre puls. Vad jag har förståt så har maratonlöpare en otrolig förmåga att bränna fet vid väldigt hög ansträngning, nära syratröskeln. Det är därför dom med lätt kropp kan springa jäkligt fort under en hyfsta lång tid. Sen är det väl en av förmågorna man försöker komma åt med lågintensiv distansträning, få effektivare fetförbränning plus att förflytta det något uppåt i pulsspannet.

Själv kör jag bäst om jag käkat en stor påse chips dagen innan aktivitet, härligt men sant då jag älskar chips.

Kolhydratladdning
Visst behöver man fett för att orka med ett pass. Men en normal människa som inte är sjukligt mager har tillräckligt med fett inlagrat utan att man behöver "ladda upp" depåerna.

Däremot är det viktigt att man lär kroppen att använda fettet som bränsle under aktiviteten. T.ex. genom att göra långa och lågintensiva pass under vintern vilket är grunden i all träning.

Kolhydratladdning
the_TnT Skrev:
> Visst behöver man fett för att orka med ett pass.
> Men en normal människa som inte är sjukligt mager
> har tillräckligt med fett inlagrat utan att man
> behöver "ladda upp" depåerna.
>
> Däremot är det viktigt att man lär kroppen att
> använda fettet som bränsle under aktiviteten.
> T.ex. genom att göra långa och lågintensiva pass
> under vintern vilket är grunden i all träning.

Hur ofta och hur länge varje gång?

Kolhydratladdning
the_TnT Skrev:
> Visst behöver man fett för att orka med ett pass.
> Men en normal människa som inte är sjukligt mager
> har tillräckligt med fett inlagrat utan att man
> behöver "ladda upp" depåerna.
>
> Däremot är det viktigt att man lär kroppen att
> använda fettet som bränsle under aktiviteten.
> T.ex. genom att göra långa och lågintensiva pass
> under vintern vilket är grunden i all träning.
>
> Carpe Diem!

Precis. Ett kilo fett innehåller ca 9000 kcal och täcker energibehovet för de flesta långloppen i de flesta sporterna. Alla aktiva på detta forum lär ha mer än ett kilo fett inlagrat i kroppen så tillgång på fett är inget problem vid träning och tävling. Tyvärr är det inte helt lätt för kroppen att använda detta fett utan det krävs som Tobbe skriver träning.

Eftersom det finns god tillgång på fett i kroppen så är det meningslöst att ladda med fett men även rätt meningslöst att äta fett under själva aktiviteten. Det är bättre att äta en extra banan eller bulle istället för den där chockladkakan.

//Jocke

Kolhydratladdning
Jocke: inte meningslöst att ladda med fett då kroppens användning av energikällorna styrs i stor utsträckning av det du äter. Därav "man måste äta fett för att kunna förbränna fett". Att ladda med fett istället för kolhydrater innan tävling är dock ingen höjdare, men som jag skrev tidigare så diskuteras det som en fas innan kolhydratladdningen

Kolhydratladdning
the_TnT Skrev:
> bruse Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hur ofta och hur länge varje gång?
>
> Hur långt är ett snöre?
>
> Det är en helt annan och lika lång tråd. Det bästa
> du kan göra för att få veta det är att köpa och
> studera The Mountain Bikers Training Bible av Joe
> Friel & Ned Overend. ISBN: 1884737714

Hur dryg är Tobbe? en annan variant ;~)

Kolhydratladdning
Anledningen till att tömma glykogen innan man laddar är endast att då kan man ladda mer sedan.
Men det betyder inte att man har mer bränsle sedan till tävlingen. Antingen har man laddade
depåer eller ej oavsett om man tömt innan eller inte. En person som inte har speciellt stor muskelmassa
och i vanliga fall brukar äta en kost bestående av rikligt med kolhydrater behöver förmodligen
inte göra någon kolhydratladdning alls för att ha fulla depåer. Om han inte av någon speciell anledning
förbrukat en massa precis innan eller liknande. Kolhydratladdning är alltså endast nödvändig om man
av någon anledning inte har fulla depåer. Det kan bero på att man käkat för lite mat och tränat mycket eller att man käkade dåligt efter förra träningspasset osv..

Fett är dumt att äta just vid kolhydratladdning tex för att det sänker upptagningshastigheten på kolhydraterna

När det gäller att använda fett som bränsle så skrev någon att man ska köra lågintensivt under vintern.
Det förstår jag inte alls. Det får den personen gärna utveckla :)

För att använda maximalt med fett som bränsle så behöver man ha en bra kondition. Ju bättre kondition man har ju mer fett kan man använda som bränsle. Kondition skaffar man sig som bekant inte genom att träna lågintensivt.
Man brukar ju ange att vissa energityper används vid vissa träningsintensiteter. Ju bättre kondition man har ju högre upp i intensitetsregistret använder man fett som bränsle.
När man tävlar så ligger man ju på maximal intensitet oftast och då används bara kolhydrat som bränsle i stort sett även om även fett används till mindre del. Men som sagt, vill du använda fett som bränsle så kör INTE lågintensivt!

Däremot så använder ju lågintensiv träning endast fett som bränsle(i fettbränningssynpunkt)
Men det kan man skita i eftersom man i det läget förbrukar så lite energi ändå så det blir
skitsamma om man kör på fett eller ej. Om man nu inte tex promenerar i 10 timmar. Då blir det
en energiförbrukning värt att notera. Men man tjänar alltså inget på att träna lågintensivt annat
än just energiförbrukning som alltså är låg eller försumbar vid normalt långa träningspass.

SLutligen skrev Servace att vitargo är bättre än sportdryck på tex druvsocker och det håller jag helt med om
däremot så är skillanden i praktiken så liten att det inte kan motivera prisskillnaden.
Jag tror själv inte att det i praktiken ens existerar någon skillnad alls om om det nu skulle vara
en liten försumbar skillnad så finns det ändå 1000 andra faktorer som kan påverka så mitt tips är
att inte köpa vitargo i tron att det blir bättre.

Kolhydratladdning
servace Skrev:
> Jocke: inte meningslöst att ladda med fett då
> kroppens användning av energikällorna styrs i stor
> utsträckning av det du äter. Därav "man måste äta
> fett för att kunna förbränna fett". Att ladda med
> fett istället för kolhydrater innan tävling är
> dock ingen höjdare, men som jag skrev tidigare så
> diskuteras det som en fas innan
> kolhydratladdningen

Jo jag vidhåller nog att det är meningslöst att särskilt ladda med fett. Det finns väl ingen anledning att öka sitt fettintag i samband med en uppladdning. Jag kan hålla med om att man nog ej helt ska sluta äta fett och att man måste äta fett för att förbränna fett, men varför öka intaget?

//Jocke

Kolhydratladdning
Kolhydratladdning är en typ av superkompensation så att käka på samma sätt hela året runt ger inte samma effekt som att ladda. Anledningen är att känsligheten (läs receptorer) för bl a insulin blir lägre om du käkar lika mkt hela tiden.

Kondition är ett svårdefinierat begrepp. Att träna den mest centrala kapaciteten - hjärtats slagvolym - gör man inte effektivt på en hög intensitet. Anledningen är att man inte orkar köra på den intensiteten lika länge och träningseffekten på hjärtat når sitt max när största slagvolymen är uppnådd. Att öka intensiteten över detta ger bara högre slagfrekvens och då inte maxpulsen kan tränas upp så tjänar man inget på att träna på de här nivåerna (när man diskuterar effekten på hjärtat).

Vidare skrev du att tävling innebär maximal intensitet och det stämmer (förhoppningsvis) om man tolkar det som den högsta intensitet som denne person orkar hålla på den distansen. Alltså inte det man vanligtvis menar när man pratar om intensitet (aeoribskt, anaerobiskt laktacid...). Försök att köra en ironman över mjölksyratröskel!

Anledningen till att köra distanspass är många: dels för att vänja sig vid att sitta så länge i sadeln (senor, fästen etc etc) men också för att öka mängden enzymer, typ lipas, så att kroppen blir bättre på att använda fett som bränsle. Att man just kör mer av denna typ på vintern beror bl a på formtoppning (hög volym - låg intensitet och närmare tävling: hög intensitet - låg volym).

Kolhydratladdning
enligt diverse böcker om uppladdningen så ska jag käka mindre kolhydrater när jag laddar än vad jag normalt gör :)

det är så mycket struntsaker och faktafel i den här tråden så jag inte ens orkar kommetera.

ät mat och var glada. det kommer ni långt på :)

Kolhydratladdning
jocke: Du tolkade mig fel. Man laddar inte med fett när man laddar med kolhydrater. Diskussionen som förs är inte om huruvida man ska göra det när man ökar kolhydratintaget de sista dagarna utan innan detta. Teorin bakom är att få upp fettanvändandet för att spara på glykogenet. När man sedan dra ner på fettet och börjar ladda med kolisar så sjunker givetvis andelen fett som används men det hinner inte gå ner till de nivåer som var innan man tryckte på med fett. Har inte sett några studier som visar på att detta är optimalt men vet att det diskuteras. Sen måste man ju väga in ytterligare saker som magen osv vilket kan göra att det inte är optimalt oavsett om det sparar glykogen...

Kolhydratladdning
Ett värdefullt tips är att köra vissa av långpasset utan sportdryck. Relativt nya studier har visat att man på så sätt tvingar kroppen att träna på att ta mer energi från fettet. Sen vissa långpass använder man till att prova med uppladdning med långsamma kolhydrater innan och prova både snabba och långsamma kolhydrater under i olika koncentrationer och mängder för att veta exakt vad som funkar bra och dåligt på den egna kroppen.

Att ha tränat hårt för att öka kroppens förmåga att ta energi från fett och sen sabba det med ett insulinpåslag pga snabba kolhydrater timmen innan loppet är ju lite onödigt.

Kolhydratladdning
Peja Skrev:
> Ett värdefullt tips är att köra vissa av
> långpasset utan sportdryck. Relativt nya studier
> har visat att man på så sätt tvingar kroppen att
> träna på att ta mer energi från fettet.

Jag som har hört att det inte går att tvinga kroppen att ta energi från fett. Tar du bort energitillförseln så kommer hammaren juh. Eller hur menar du?

Kolhydratladdning
så det går inte att tvinga.. när man tränar tvingar man ju kroppen att blir starkare osv.... annars så skulel ju inte träning ha någon effekt alls om det inte gick att tvinga kroppen.

Kolhydratladdning
Ifall kroppen tar energin från kolhydrater eller fett styrs till stor del av tillgången på kolhydrater. Finns det mycket kolhydrater dygnet runt kommer kroppen förbränna väldigt lite fett. (Det är ju också teorin bakom att dra ner på kolhydraterna för att gå ner i vikt)

Samma sak under pågående träning. Finns det mycket kolhydrater och höga insulinnivåer kommer fettförbränningen hämmas och kolhydrater användas till energi. Tränar vi långa pass utan kolhydrater kommer kroppen ta större %andel från fett jämfört med kolhydrater. Det kommer också givetvis leda till sämre prestation under just det passet, men det gör ju inget.

Bengt Saltin är en av männen bakom studien och hans råd var Train Low - Compete High.

Kolhydratladdning
Jo, men det jag menar är om Peje syftar på att ta bort energitillförseln under ett långpass. Detta leder ju bara till hammaren, och det är väl inte det man strävar efter. Tar du bort energikällan så är väl kroppen inte direkt supereffektiv att ställa om sig snabbt till att ta energi från fett.

Syftet med träning är att anpassa kroppen till hårdare arbete än tidigare. Men för att kroppen ska kunna göra detta krävs det väl tillräckligt med energi innan/under/efter träningen.

Fick intrycket av Peja att det funkar att tex dricka mindre vätska och/eller mindre energi för att "lära" kroppen att arbeta effektivare.

Kolhydratladdning
peja: har du någon länk till den studien? Kan tänka mig flera variabler som kan påverka? Intar du inte lika mkt energi under passet så innebär det ju kortare pass. Längre pass ger ju mer skjuts träningsinducerad effekt även på enzymer (därav distanspass). Så min fråga är bl a om slutsatsen är dragen på tillförd energi kontra icke-tillförd energi allt-annat-lika? Annars blir det ju en hypotetisk fråga för många elitidrottare eftersom många gärna lägger in någon timme extra ändå...

Kolhydratladdning
servace Skrev:
> Kolhydratladdning är en typ av superkompensation
> så att käka på samma sätt hela året runt ger inte
> samma effekt som att ladda. Anledningen är att
> känsligheten (läs receptorer) för bl a insulin
> blir lägre om du käkar lika mkt hela tiden.

Jag håller med om att insulinkänsligehten blir bättre om man inte ständigt äter massor av kolhydrater året runt. Men en person med god kondition(=cyklist som kolhydratladdar) har automatiskt bra insulinkänslighet om han bara inte missöter kosten totalt. Så jag tror inte det spelar så stor roll faktiskt. Men om vi nu skulle säga att vi har lite dålig insulinkänslighet så skulle det ju bara innebära att vi inte lika effektivt lagrar in våra kolhydrater under laddningen i glykogendepån. Men om vi då fyller glykogendepåerna genom att ladda lite extra kolhydrat var hamnar vi då? På exakt samma ställe som om vi haft en bra insulinkänslighet men laddat något mindre kolhydrat va? Vi har fortfarande fulla depåer och exakt samma förutsättningar att prestera max på tävlingen. Eller har jag missat något här? :)

Kolhydratladdning
hotwire: Ja, faktiskt eftersom du inte superkompenserar lika bra om du inte höjer nivån ordentligt. Ska du käka riktigt mkt i vanliga fall och sedan vräka på vågar jag inte säga om du faktiskt får samma effekt. Magont och annat lär ju komma på beställning iallafall.

Kolhydratladdning
Servace:

Hittar faktiskt inte studien när jag kollade. Den skulle publiceras under hösten i Journal of Applied Physiology men hittar det inte i något av höstens nummer.

Finns en lång artikel med intervju med Saltin i Idrott och Kunskap nr 1 -2004 men den är ju från innan stuiden skulle publiceras. Antingen har den inte publicerats eller så hittar jag den bara inte.

Det skulle alltså röra sig om att träna enstaka längre pass utan sportdryck och använda sportdryck på de kortare intensiva passen. I artiklen påpekar Saltin dessutom nyttan med tillförsel av kolhydrater och protein omedelbart efter passet, för återhämtning.

Hittade en annan studie av samma gäng som bygger lite på samma grundtanke. En studie där man föreslår att man istället för att träna 1 pass per dag kör 2 pass varannan dag eftersom glycogendepåerna då inte är återställda i pass 2 vilket ger en intressant träningseffekt.

Skeletal muscle adaptation: training twice every second day vs. training once daily. J Appl Physiol 98: 93-99, 2005.

Kolhydratladdning
hur mycket äter ni under träning egentligen??

det låter på er som om det är frosseri det är frågan om. under ett 5 timmars distanspass så måste väl ändå en vältränad individ klara sig utan problem med energitillförsel motsvarande en eller max två bananer.

att då ta bort den i sammanhanget lilla mängd energi är väl lite väl små marginaler. att gå i väggen gör ingen glad.

sportdryck på träning.... jo 1998 hade jag det i flaskorna.

Fredrik Eriksson är sveriges kasnke bästa långloppscyklist, han vann långloppscupen mm... och utan att säga någonting visst om Fredrik så har jag hört att han proppar i sig mat hela tiden under distanspassen. men som sagt, hört. jag har inte pratat med honom om det, att jag nämnde det vara bara för att visa på att det finns olika skolor inom tränings och kostlära.

personligen så äter jag när jag känner behov av det, och det kan dröja mellan 3-4,5 h inann jag äter en halv PB-kaka på distanspassen.

Senast redigerad av en moderator:
Kolhydratladdning
Micke S Skrev:
> hur mycket äter ni under träning egentligen??

En Snickers varannan timme ungefär. Dricker bara vatten.

Kolhydratladdning
Beror återigen på vad man är ute efter men när jag tränade inför ironman förra året tränade jag kondition närmare 20 timmar per vecka plus 3 pass styrka. Att skippa näring under de passen skulle gjort mig ännu mindre än jag faktiskt blev. Men då har jag ju en lite annan kroppsbyggnad än en ren cyklist...

Kolhydratladdning
Micke S Skrev:
under ett 5 timmars distanspass så
måste väl ändå en vältränad individ klara sig utan
problem med energitillförsel motsvarande en eller
max två bananer.

På ett 5 timmars pass skulle jag tro att det går åt ungefär 40000-5000Kcal energi beroende
på intensitet och personens individuella förutsättningar. Det är alltså 1000-1250g kolhydrat. Två bananer innehåller 40g kolhydrat. Så jag vet inte hur du räknar riktigt.

Nu tas ju energin förutom från kolhydrat man äter även från fettreserven och glykogenreserven.
Om du äter 2 bananaer eller ej är en piss i havet minst sagt. Allt beror på hur mkt energi du har
lagrat i dina glykogendepåer innan passet. Har du inte mkt glykogen där så klarar du dig absolut
inte på två bananer utan kroppen kommer omvandla muskelprotein till glukos och plocka från fettreserven.
Och tar glykogenet slut så kommer du inte orka cykla speciellt hårt.

Jag skulle tro att 5 timmar är ungefär max vad man kan göra på sina glykogendepåer generellt sett
under ideala omständigheter.

Kolhydratladdning
Hotwire: proteinet som bryts ner är i ganska liten omfattning mekaniskt protein, dvs det tas inte från muskelvävnad...
Håller med om att Micke S formulerade det där lite lustigt: en 'vältränad' individ i den bemärkelsen kommer man nog bara undan med på ett cykelforum. Mäter man i fler parametrar än bara på cykel så finns ju många som är betydligt mer vältränade än elitcyklister.

Kolhydratladdning
ähh..

äta kan man göra efter passen och innan passet. under själva passet så kan du komma långt på lite mat. vi paratar väl distansträning nu.

min polarklocka säger under 4000 kcal för 5 h.. men vad vet den.

generellt sätt så känner man av om kolhydraterna tar slut. jag har cyklat 5 timmarspass med bara några (5) deciliter vatten som intag utan att känna mig särskillt trött, men så har jag även vissa pass varit tvungen att äta efter 2 timmar och kännt mig helt i botten.

energin man intar under ett pass är bara till för att för att hålal blodsockret uppe och för att känan sig pigg. ska man in med energin i musklerna så krävs det massor av mat. under en tävling tex så är det fulla depåer som gäller. allt under tävlingen är bara försök att spä ut den energin och räcka längre, till slut bara på den tillförda energin.

förutsättningarna för att kunan träna hårt eller länge är att stora energidepåer (K) i kroppen. att resonera efter ennat scenario är ganska onödigt eftersom det är en situation som ska undvikas.

det här är också ett cykelforum och med vältränad som menar jag så klart en cyklist som är vältränad just i avseendet att cykla.

Kolhydratladdning
Micke S och jag är olika vad det gäller vårt ätande. Om jag äter 2 bananer på ett distanspass på 5 h så kan jag inte cykla rakt de sista 3 timmarna och maxhastigheten går under 15 km/h. Just nu brukar jag dricka ca 2 liter varm vitargo från min CB Zoid under distanspassen. Då mår jag bra både under och efter passet. Men då kanske vi är olika byggda? Jag är 177 cm kort, 82 kg tung och mycket kompakt/muskulöst byggd. Ser alltså inte ut som en typisk cyklist om man undantar mina lår som ser ut som två enorma julskinkor. Har iofs fettprocent på ca 16% men den skall ner lite till. Mycket kan hända om man skippar godis ur dieten! Jag dricker alltid Vitargo av en enda anledning: Ingen påverkan på magen!! Jag blir tokig av maltodextrin och socker. Stärkelse är modellen!

Kolhydratladdning
Micke S: polarklockor brukar inte vara speciellt exakta - nej. Det spelar dock mindre roll eftersom vi nog alla är överens om att det är en ansenlig mängd energi som går åt.

Är man inte bara cyklist utan försöker träna annat med som kräver lite mer muskelmassa så skulle jag definitivt rekommendera att ösa på med energi under passen också. Måhända blir effekten på det enskilda passet lite sämre men du får å andra sidan än betydligt bättre hormonprofil i kroppen om du får i dig mer energi. Något du lär behöva om du inte vill tappa för mkt massa i längden...Jag försökte verkligen hålla uppe maten med en total träningsmängd på knappa 25 timmar i veckan och det var sannerligen inte d lättaste.

Kolhydratladdning
ja. alla har vi olika kroppar och olika behov. vad som gäller för mig som kan snitta 25 km/h med mtb'n under 5 timmar och äta en power bar endast, det spelar ingen roll alls i sammanhanget.

när jag började träna målmedvetet åt jag 4 bananer och drack två stora flaskor sportdryck på passen. då var jag helt slut efteråt och tyckte det var jobbigt att gå i trappor.

nuförtiden äter jag en power bar under passet, hem och äter mat. sen efter en timme är jag ofta pigg som en mört och kan om jag vill sticka ut och springa nån mil. inga problem

och man tränar för att det ska bli sådan skillnad.

ja... man kan inte diskutera kost och fysiologi av det här slaget om man inte tar ett konkret exempel att diskutera runt. det som är bra för mig är oftast helt fel för någon annan.

Kolhydratladdning
Jag skulle vilja se Ronnie Coleman cykla 5h sen var det inte så noga om han fyllt en CB med protiendrinkar eller inte:

dude_wheres_your_muscles.jpg

:-D

Kolhydratladdning
tränar man 25 h i veckan så får man äta mycket. och tränar man så mycket så finns det kasnke heller inte så mycket tid för att äta :)

som Gunde Svan sa. jag äter tills jag är proppmätt, sen äter jag lika mycket till.

Kolhydratladdning
Micke S: Du skrev nåt längre inlägg om träning tidigare som bobanivic tipsade mig om, men jag kan inte hitta det. Har du lust att länka?

Kolhydratladdning
Den var ju intressant servace! Skulle inte någon av er som cyklar mer seriöst kunna slänga ut en årsöversikt på er träning så att man kan få se när ni kör vilka block?

Kolhydratladdning
henry: inte bästa exemplerna men en bra bok för att få grundläggande förståelse är "Puls- och laktatbaserad träning". Sedan finns t ex "excercise metabolism" som är extremt djupdykande. För folk som har bra kunskap redan tidigare så är den en riktig bibel. "Sports Physiology" är lite mer allmän men också en bra referensbok...

Kolhydratladdning
På tal om prestation under träning/tävling så kanske detta kan vara värt att prova. Har inte gjort det själv.
Under aktivitet innebär regelbundet kolhydratintag förlängd och förbättrad prestationsförmåga. Men även direkt innan verkar det kunna ha en liknande effekt (givetvis rekommenderas att man testar sitt individuella gensvar vid ett träningstillfälle och inte provar för första gången vid tävling).

"If carbohydrate is consumed immediately before exercise, that is, within 10 minutes of the start, about 50-60 grams of a glucose polymer in a 40-50 percent solution has been used effectively in studies. Carbohydrate intake immediately prior to prolonged endurance exercise tasks of 2 hours or more may help delay the development of fatigue and improve performance if the athlete is exercising at a level greater than 50 percent VO2max, such as 65-75 percent. The majority of the studies, including controlled laboratory investigations and field research involving different types of endurance athletes, support this view. At this level of exercise intensity the insulin response is suppressed; in addition the secretion of epinephrine is increased. These two hormonal responses interact to help maintain or elevate the blood glucose level and prevent the hypoglycemic response that typically may occur."

Nutrition for Health, Fitness & Sport, 2004 Edition, Williams

Tillbaka
Topp