Kolhydratladdning

• Trådstartare Trådstartare Johan_gr
  • Start datum Start datum
J

Johan_gr

Guest
Kolhydratladdning
Vad är det för produkter som gäller om man vill kolhydratladda inför ett långlopp (skidor)?
Vilka märken har bra och billiga produkter? Vart köper man dom?
Har kollat på Vitargo och maxim men såg att www.gymgrossisten.com hade rea på :
Carbo Flex
Den perfekta blandningen för att ladda kroppen med energi.
Den innehåller 100% kolhydrater. Kolhydraterna består av 95% komplexa
(snabba = maltodextrin) och 5% enkla (långsamma =fructose)
Carbo Flex fyller upp kroppens glykogendepåer efter ett hårt träningspass.
Gör man inte detta kan man ej prestera maximalt under nästa träningspass.
Tips: Carbo Flex är perfekt att använda till Kreatin eller Vanadyl Sulfat.
Effekten höjs kraftig genom en kombination av dessa kosttillskott.
Dosering: 30gram blandas i 200ml vatten
Smak: Lätt citronsmak
Storlek: 1500 gram

95 kr för 1.5 kg (rea på gymgrossisten

Kan det vara nått eller är det skillnad på olika märken och kolhydrater?

Kolhydratladdning
Det där är något som jag också tänkt på. Men eftersom inte jag är ett freak, så undrar jag vad man kan ta istället? ;)

Är det mycket pasta/ris m.m. som gäller innan en lång tur på cyklen?
Dricka mycket vätska innan?

//Mvh Max

Kolhydratladdning
Maltodextrin kan man köpa billigt via någon annan källa men har glömt var. Gör en sökning så får du nog svar.

Vitargo Loader sägs vara bland de bästa tillskotten. Om man nu inte vill käka lite extra pasta/ris dagarna innan.

Kolhydratladdning
Det jag tycker är smidigt är att ha en flaska att smutta på mellan måltiderna (som blir lite större) under laddningen. Kolhydrat som kolhydrat är det ändå (ris eller potatis funkar alltså) men dom binder mycket vatten så se till att dricka mer än vanligt också...

maltodextrin finns att köpa billigt på http://www.humle.se men det är snabb energi

/Kalle

Senast redigerad av en moderator:
Kolhydratladdning
Tror nog också (?) att maltodextrin är för snabbt att ladda på.

Ska man tro Fredrik Paulun ska man hålla sig till medelsnabba kolhydrater för att ladda (typ vitt ris). Detta för att det ger lite mer insulinpåslag än pasta och därmed lagrar in kolisarna något bättre i musklerna. Viss fettbildning som straff men det är så kort tid så det är nog ingen större fara. Vanligt strösocker borde funka bra? Mixa i lite grönt mineralsalt också bara för att...

Visst ska man dricka mer vatten under laddningen.

"Saft, saft, hallonsaft. Bättre saft har ingen haft..."

Ligger nog något i det också...

Någon pratade om vingummin förut tror jag också? Orkar inte söka, dags att sussa!

Kolhydratladdning
Kungsörnens makaroner och 1 liter vatten till det två-tre kvällar i rad innan tävlingen, funkar det med, även om man inte vill äta pasta veckan efter sedan. :-)

/Leo

Kolhydratladdning
Det som skiljer olika kolhydratkällor vid sportdrycker/kosttillskott är främst två saker:

1. Hur snabbt de tas upp. Maltodextrin och druvsocker (glukos) är extremt snabbt, fruktsocker (fruktos) extremt långsamt. Vanligt strösocker består av en fruktos och en glukos som sitter ihop vilket gör det till ganska snabbt.

2. Storleken på molekylen. Vissa sportdrycker innehåller väldigt långa kedjor av kolhydrater vilket gör att du kan blanda starkare och ändå få ett snabbt upptag med mindre risk för magproblem. Men eftersom du också behöver vätska är detta sällan av någon större betydelse (ev skulle det kunna vara intressant vid skidåkning i väldigt kallt väder där man behöver mycket kolhydrater men inte så mycket vätska). Man ska inte blanda ihop långa kedjor med långsamma kolhydrater eftersom upptaget och nedbrytningen av dessa kolhydratkedjor går blixtsnabbt.

Kolhydratladdningen dagarna innan är inte så beroende av hur snabbt upptaget är, ordentligt med kolhydratrik mat och sen juice eller saft till måltiderna funkar bra. Medelsnabba kolhydrater är som tidigare sagt rätt lagom, men snabbheten är inte avgörande utan mängden kolhydrater.

Timmarna innan aktiviteten har det i många studier visat sig väldigt fördelaktigt att fylla på riktigt ordentligt med kolhydrater ändå fram till startskottet. Här vill vi absolut inte ha snabba kolhydrater då detta ger ett insulinpåslag som stänger av fettförbränningen och riskerar att trycka ner blodsockret när vi väl kommer igång med aktiviteten. Här passar en sportdryck med fruktos mycket bra.

Kolhydratladdning
Vitargo har i två studier visat sig bättre än de vanliga sportdryckerna. Funkar helt okej att ladda med även om jag hade tagit det som saft och käkat pasta och ris i vanlig ordning.
Carboloadern från gymgrossisten hade jag ej använt mig av. Det är stor skillnad på att trycka in energi efter ett pass och göra det som uppladdning. Om inte annat så är risken betydligt större för magont/illamående efter flera dagars användning om du inte är van att dricka sånt i mängder...

Kolhydratladdning
servace Skrev:
-------------------------------------------------------
> bruse: misstänker att det var laddning över flera
> dagar och inte samma dag som tävlingen/passet som
> det gällde

Samma gäller ändå.

Kolhydratladdning
bruse: rekommendationen för laddning brukar ju vara en blandning av kolhydrater - även om merparten inte bör vara snabba. Blodsockerfall sker egentligen bara om man trycker i sig snabba kolhydrater och sedan inte tar några på ett tag. Dricker du snabba kolhydrater hela tiden så kan du i princip undvika blodsockerfall. Jag säger härmed inte att man ska göra det då insulinkänslighet, vätskeretention och illamående är flera dåliga konsekvenser. Att spica upp med snabba i form av saft eller sportdryck vid sidan av maten har jag dock svårt att se som något negativt. Har jag missförstått eller känner du till något jag missat?

Kolhydratladdning
Har problem med pasta laddning innan aktivitet. Visa dagar förbränner jag i princip en stor portion pasta på en halvtimme, alltså känner mig hungrig nästan direkt igen. Däremot om jag äter råris å något med lite fett i till så står jag mig mycket längre. Generellt funkar fettladdning med hyfsad mängd kolisar ganska schysst för mig men har läst i några trådar att det är helt fel med fet då man knappt förbränner det, stämmer det?

Kolhydratladdning
Fettet fungerar på det sättet att det fördröjer magtömningen vilket sänker mängden blodsocker som kommer ut per tidsenhet. Detta är inte bara av godo dock eftersom man vill kunna få snabb magtömning vid aktivitet (om man måste ta sportdryck etc) med lång duration. Äter du mat med mycket fett så sparar det dock glykogenet och man har gjort studier som undersökt detta. Vissa har t o m rekommenderat feta måltider innan tävling för att få igång fettförbränningen och spara glykogenet. Problemet brukar dock vara att magtömningen senare går för långsamt och att man får ont i magen...

Ett intressant uppslag är dock om man fettbulkar ett tag innan och sedan går över till kolhydratladdning innan tävling. Eftersom fettförbränningen är förhöjd några dagar efter en sådan topp så diskuteras det om man skulle kunna ha nytta av detta på extrema distanser...

Kolhydratladdning
En polares flickvän är orienterare på elitnivå. När oxr skulle kolhydratladda inför mörksuggejakten och hade inköpt nått sånt där medel för dyra pengar frågade han henne om det skulle funka. Hon utbrast helt lyriskt att:
-Det funkar skitbra.....eller så tar man en banan!

Dvs slösa inte bort era surt förvärvade peningar på såna där drycker och skräp. Det funkar fin-fint med lite fler bananer, lite mer pasta och lite sötare saft än vanligt istället.

Kolhydratladdning
Tur att svenska elitcyklister bara käkar bananer när de laddar upp för långlopp...

...själv körde jag skiten ur mig själv, på gränsen till hammaren, några dagar innan och tryckte pasta, ~300 gram 2-3 ggr/dag, non-stop. Några liter Vitargo dagen innan satt också fint. Massor av vatten, och något gott på morgonen innan loppet (när man tävlar ska man inte äta bra...man ska äta gott) så var det biff. Med min 14-kilos-Heckler, freeridestukad med ordentliga däck, 5.15 på FMT. Trevligt.

/M

Kolhydratladdning
En riktig kolhydratladdning är rätt komplicerat och kräver en del experimenterande för att hitta sina individuella metoder. Hur ska man träna, när ska man äta, när ska man sluta äta etc. Det finns ju en gräns för hur mycket kroppen kan ta upp också. Ska man vara lite ovetenskaplig men ändå säker på att iaf inte ha ätit för lite kan det ju vara enkelt att komplettera den ordinarie maten (som ju iaf bör vara rätt riklig om man tränar såpass att det är nån idé att bekymra sig) med typ Vitargo veckan innan det smäller. Det ska ju funka praktiskt också, de flesta arbetsgivare blir väl lite förbryllade om man kommer och säger att man vill ha tre lunchraster den här veckan... Ett annat praktiskt knep är väl att koka en extra omgång pasta/potatis/ris när man ändå lagar middag, sen trycker man i sig det när middagen sjunkit undan. Som en del andra varit inne på kan man ju testa olika typer av mat, inte med hänsyn till hur det smakar utan hur mycket man får i sig. Personligen kan jag äta nästan dubbelt så mycket pasta om jag käkar spaghetti som när det är "luftigare" sorter.

Kolhydratladdning
I en kolhydratsladdning använder man ofta upp emot 10 gram kolhydrater per kg kroppsvikt. Om vi räknar lite lågt på en laddning med 8 gram/kg istället och att man väger 80 kg motsvarar det ju 32 bananer per dag. Så det kan bli lite tungt att tillförlita sig på helt på bananer.

Ordenligt med mat och sötad dryck dagarna innan och sen en måltid 3-4 timmar innan aktiveteten samt fylla på med sportdryck med långsamma kolhydrater ända fram till start tycker jag funkar väldigt bra.

Kolhydratladdning
museew Skrev:
> Personligen kan jag äta nästan dubbelt så mycket
> pasta om jag käkar spaghetti som när det är
> "luftigare" sorter.

Hoppas du menar dubbelt så mycket i antal gram okokt pasta och inte deciliter :)

Ris funkar apbra för mig. Blir läsk/saft utan lighttjafs till. Smågodis är också gott.

Det viktigaste tycker jag, är att man kan skita ur sig allt innan tävlingen. Inte alltid helt trivialt med så kopiösa mängder Pasta för mig.

Kolhydratladdning
Peja Skrev:
> I en kolhydratsladdning använder man ofta upp emot
> 10 gram kolhydrater per kg kroppsvikt. Om vi
> räknar lite lågt på en laddning med 8 gram/kg
> istället och att man väger 80 kg motsvarar det ju
> 32 bananer per dag. Så det kan bli lite tungt att
> tillförlita sig på helt på bananer.

Man skall ju inte äta enbart bananer...Bananerna kan man trycka i sig emellan måltiderna.

Kolhydratladdning
servace Skrev:
> the_TNT: säger bara en sak: TARMSKÖLJNING!

Undrar varför jag slutade tävla och började med All mountain/happyrides? :-D

Kolhydratladdning
Ja huvuddelen är fruktos. Innehåller en mindre del maltodextrin också.

Äter man man några timmar innan och sen fyller på med ca 1 liter sportdryck fram till start dvs ca 60 gram sloowcarbs (om man blandra 6%) så är det inga problem för levern. Levern bygger ju sen om fruktosen till glukos och kan reglera blodsockret under aktiviteten. Även under pågående aktivitet är 60 gram kolhydrater i timmen inga problem.

Kolhydratladdning
Minns vagt något om att levern främst använder fruktos till egen energi och gör om eventuellt överskott i första hand till fett? Stod någonstans i anknytning till att många godissorter är mest fruktos och därmed ovanligt fettbildande i högre "doser".

Kolhydratladdning
peja: the_TNT hann före mig. Tror att jag skrivit något om det här på forumet tidigare också. Levern klarar inte speciellt mkt fruktos per dag (runt 50g per dag) har jag för mig. Det som händer med fruktoset sen är just fett - speciellt om man laddar!

Kolhydratladdning
I och med att fruktosen måste byggas om till glukos i levern stämmer det att fruktosen i första hand mättar leverns behov. Men leverns uppgift är ju att reglera blodsockret och portionera ut kolhydrater så de sedan kan komma muskler och hjärna tillgodo. Till skillnad från musklerna kan nämligen levern släppa på sitt glykogen, musklerna däremot kan inte lämna ifrån sig kolhydraterna. Där är glykogenet slut i benen hjälper det inte att du har kolhydrater kvar i armmusklerna, de kan omöjligt komma till benen.

Äter man stora mängder socker utan att göra av med det kommer det ju leda till fettinlagring, främst pga att fettförbränningen stängs av och kroppen förbränner kolhydrater istället för fett (beroende på den positiva energibalansen). Att själva kolhydraterna byggs om till fett är väldigt ovanligt pga väldigt låga nivåer hos oss människor av det enzym som krävs. Men det stämmer troligtvis att fruktos har någon lättare än glukos till denna ombildning. Men då är risken störst om man äter enorma mängder fruktos eller socker som mättar musklerna och blodet genom glukosen och sen levern genom fruktosen. För en idrottare som laddar upp med fruktos innan och under pågående aktivitet är risken för fettinlagring obefintlig.

Finns en mer utförligt resonemang kring fruktos, insulin och blodsocker i samband på fysiskt aktivitet på http://www.ifkkonsult.se/matnyttigt/kostrad_kondition.htm tillsammans med vetenskapliga referenser.

Kolhydratladdning
peja: kanske uttryckte mig dåligt. Den främsta orsaken till att inte använda mycket fruktos till uppladdningen är inte att fettinlagringen ökar i sig utan snarare att det inte kommer musklerna till godo.

Kolhydratladdning
Fast musklerna bör redan vara relativt fulladdade timmarna innan när fruktosen passar bäst. Och även om sportdrycken måste gå via levern höjer den ju blodsockret (annars skulle den ha GI värde 0) och kommer således musklerna till godo.

Min praktiska efarenhet i kombination med en mängd studier stödjer detta. Att flera stora sportdryckstillverkare bland annat Enervit går över till fruktosbaserad sportdryck tyder ju på att frukosten påverkar prestationen positivt.

Kolhydratladdning
Peja har du kört med sloowcarbs under ett lopp också eller bara som uppladdning??

Om man kör med sloowcarbs 2/3 av ett långlopp och den sista tredjedelen med "snabb" dryck,kan det vara något?

Kolhydratladdning
Kapsylen: Ja, jag har provat även under lopp. Där har jag inte märkt någon större fördel med sloowcarbs mot traditionell sportdryck snabb sportdryck, men absolut inte sämre heller. Vid idrotter där man kan ha två olika flaskor tror jag det är ett utmärkt upplägg att köra sloowcarbs under första delen och sen snabba kolhydrater på slutet.

Kolhydratladdning
Gymgrossisten tror jag funderar på att göra något åt sitt dietpulver av anledningen att levern inte klarade av att hantera några större mängder fruktos...
Vad gäller GI-värde så känner du säkert till att de studier knappast har kollat på redan välfyllda nivåer på fruktos. Av det sista inlägget att döma så låter det dock inte alls som om du förordar någon större laddning med fruktos: "Fast musklerna bör redan vara relativt fulladdade timmarna innan när fruktosen passar bäst." Det säger jag inte emot alls utan tas det som en bonus så kan jag inte annat än hålla med. Stora mängder fruktos var det jag motsatte mig.
Vad gäller kosttillskott i allmänhet så kan jag inte säga att jag anser att produkterna är något speciellt säkert tips på vad som är mest lämpligt.

Kolhydratladdning
Oavsett hur du kolhydratladdar så är det du stoppat i dig innan loppet slut på 90 minuter (kolhydraterna alltså). Så i ett långlopp på mellan 3 och 6 timmar så är det alltså viktigare att du fyller på under loppet än att försöka optimera intaget före loppet.

Kolhydratladdning
Jo. Men har du 90 minuter energi i kroppen behöver du bara käka tävlingstiden-90 minuter under själva loppet.

Man ska börja käka/dricka direkt tävlingen startat, då räcker depåerna i kroppen längre och du behöver äta mindre.

Viktigast av allt är att ha en effektiv fettförbränning så man inte behöver så mycket kolhydrater överhuvud taget. Därav långa lågintensiva pass över vintern för en cyklist.

Kolhydratladdning
the_TnT Skrev:
> Jo. Men har du 90 minuter energi i kroppen behöver
> du bara käka tävlingstiden-90 minuter under själva
> loppet.
>
Precis, men min poäng var att skillnaden mellan en bra uppladdning (med pasta, bananer och ris) och en optimal är kanske 5-10 minuter (av de 90 minuterna) och sedan är det 3 timmar kvar som måste fyllas med energi under loppet (med början direkt från start förstås).

/Lars

Kolhydratladdning
lave Skrev:
> Precis, men min poäng var att skillnaden mellan en
> bra uppladdning (med pasta, bananer och ris) och
> en optimal är kanske 5-10 minuter

Ah! En mycket bra poäng också!

Kolhydratladdning
Servace: Ja det har ju hela tiden varit frågan om att äta ordenligt dagarna innan och sen fylla på med fruktosbaserad sportdryck sista timmarna för att få i sig kolhydrater utan insulinpåslag. Inte att basera flera dagars uppladdning på enbart fruktos. Har i alla mina inlägg handlat om runt 1 liter sportdryck (60 gram kolhydrater) utslaget på ett par timmar inför aktiviteten, men en riktig måltid 3-4 timmar innan och laddning flera dagar innan det. Och sen köra med sportdryck redan från start av själva loppet.

lave: Ja helt rätt att det är viktigare att fylla på under loppet än att göra de sista lilla små detaljerna innan om det handlar om 3-6 timmar. Men dessa faktorer behöver ju inte på något sätt stå i motsats till varandra. Varför inte optimera innan och sen fylla på med rätt mängd av rätt typ i rätt koncentration även under loppet?

Kolhydratladdning
Peja Skrev:
> Inte
> att basera flera dagars uppladdning på enbart
> fruktos.

Då är vi på samma sida. Trodde du menade att man skulle ladda på fruktos därav min motsättning om levern från start.

Kolhydratladdning
> dessa faktorer behöver ju inte på något sätt stå i
> motsats till varandra. Varför inte optimera innan
> och sen fylla på med rätt mängd av rätt typ i rätt
> koncentration även under loppet?

Naturligtvis så är det inget motsatsförhållande dessa faktorer, men vad jag vill säga är att man ska fundera på hur man ska optimera intaget under loppet (som du säger "rätt mängd av rätt typ i rätt koncentration"), innan man börjar fila på optimeringen innan, för där finns det större vinster att göra.

Kolhydratladdning
Gör det enkelt för er och krångla inte till allt så mycket!!

Ni verkar ha glömt att man faktiskt bara kan ladda till glykogendepåerna är fulla.
Sedan är det ingen mening att ladda mer eftersom man inte kan lagra in det som energi
ändå annat än i fettreserven och den använder ni inte på tävlingen iallafall.

Om man inte kör en brutal kolhydrattömmning innan man laddar så behöver man inte
ladda in alls mycket kolhydrat egentligen för att depåerna ska bli fulla.
Hur mycket man kan lagra in beror på hur stor muskelmassa man har och hur tömda
depåerna var innan man började ladda. Dom flesta cyklister har ju inte speciellt
stor muskelmassa och kan därmed inte lagra speciellt mycket kolhydrater.
Sedan beror det såklart på hur mkt av glykogendepåerna man förbrukar under
tiden man laddar.

Att som vissa skrev här innan äta 10gkolhydrat/kg kroppsvikt i flera dagar är
ingen bra idé. En maximalt tömd 120kg kroppsbyggare kan kanske ladda in den mängden
glykogen men knappast en mindre cyklist som knappt tömt depåerna innan laddningen.
Resultatet blir ökad fettdepå och det är inte önskvärt.

Sedan när det gäller vad man ska ladda på så är svaret enkelt = Vilken kolhydrat som helst.
Alla kolhydrater lagras in som glykogen(förutom fruktos som måste gå genom levern).
Alltså fungerar alla typer av kolhydrat att ladda med. Man lagrar även glykogen i
levern, lättast genom att äta fruktos. Men levern lagrar bara 30-50g glykogen har
jag för mig så att äta mer än 50g fruktos är meningslöst.

Man lagrar snabbast och effektivast in glykogen om man har hög nivå på insulin.
Hög insulinnivå är resultatet av högt blodsocker. Ju högre blodsocker ju mer insulin.
Högt blodsocker är resultatet av stort kolhydratintag. Snabba kolhydrater höjer
blodsockret snabbt men långsamma kan höja det lika mycket, allt beror på mängden
kolhydrat man äter. Alltså, vid kolhydratladdning(där man frekvent äter kolhydrat och
hela tiden har ett högt blodsocker)så är det skitsamma om kolhydraterna är snabba eller
långsamma eftersom vi ändå har en effektiv näringstransport och maximal tillgång på glukos
att transportera på grund av vårt höga blodsocker.

När det gäller protein så finns det ingen anledning att äta det vid kolhydratladdning. Men det
är ingen direkt nackdel heller så där gör man som man vill.

När det gäller fett så ska det undvikas. Fett är olämpligt att äta vid kolhydratladdning av ett flertal anledningar.

Man behöver absolut inga speciella drycker eller kosttillskott när man laddar. Glykogen är glykogen oavsett
vad det kommer från för livsmedel från början. Alla kolhydrater vi äter omvandlas till glukos och lagras sedan som glykogen eller används direkt som bränsle, enda skillnaden på kolhydraterna är hur snabbt dom
omvandlas. Och hur snabbt dom omvandlas har ingen betydelse vid kolhydratladdning.

Ät alltså helt vanlig mat men tänk på att välja fettsnål mat.
Drick läsk, ät skum eller gelegodis, pasta, bananer, ris, mannagryn, vetemjöl, havregryn, potatis, cous cous, saft, socker, oboy, musli, cornflakes..osv osv
Det finns massor av saker så det är bara att välja det man själv känner för.

Sedan på själva tävlingen så gäller följande
Näringslösning med 6% glukos + extra mineraler.
Kranvatten med 10% dextropurpulver i + ett kryddmått grönt jozosalt blir utmärkt och ersätter alla hypade sportdrycker.

Vitargo är iofs en häftig kolhydrat, den har ett grymt snabbt upptag som inte motsvaras av något annat utom
amylopektin. Långt därefter kommer maltodextrin och sedan ännu lite långsammare är druvsocker.
Men i praktiken så existerar ingen skillnad mellan dessa. Det man ska komma ihåg är att det alltid är mängden kolhydrat(bränsle) som spelar roll och inte vilken typ det är. 10g vitargokolhydrat innehåller exakt lika mycket energi som 10g från pasta eller vadsomhelst. Man trampar alltså lika långt oavsett.
Skillnaden är bara hur snabbt energin finns tillgänglig och vid fysisk aktivitet så är det bäst att ha
glukos alltså tex druvsocker som man smuttar på ofta. Det eftersom man vill ha en maximalt effektiv magsäckstömmning och minst apparat för att omvandla kolhydraten till energi i kroppen.

Tillbaka
Topp