Kolstyre från kina

Rsdea

Ny medlem
Kolstyre från kina
Beställde för en tid sedan ett kolfiber styre från Kina för ca 200kr. Tyckte det såg fint ut på bilden så det va bara att handla då det va så billigt. Tänkte att det är bara att sätta på jobbcykeln om det verkar vara skit. Till min förvåning såg det riktigt fint ut ,vägde typ inget med ca 3mm gods så det fick åka på fin cykeln på prov ?

Bilagor

• IMG_4870.JPG
    IMG_4870.JPG
    297.7 KB · Besök: 145
  • IMG_4871.JPG
    IMG_4871.JPG
    201.7 KB · Besök: 83
  • IMG_4872.JPG
    IMG_4872.JPG
    177 KB · Besök: 103
Kolstyre från kina
Testat att lägga det över knäet och bryta lite i det?
CC film när en grabb knäcker ett kinastyre lätt som en plätt är inget man vill vara med om ute i spenaten.

Kolstyre från kina
Styrets bredd är 740mm. Alltså den belastningen styret utsättsför på filmerna när han hoppar måste vara enormt mycket mer än man kan lyckas med under "normal" cykling. Man står ju inte på händer och cyklar direkt ? Men visst förstår jag att ett Kina styre säkert är mycket sämre än ett märkes för 2500kr. Skulle man hoppa som han gör på ett alustyre så skulle det förmodligen vika sig efter ett hopp på det. Hittade ingen länk men sök efter detta på wish.

Bilagor

• IMG_4875.PNG
    IMG_4875.PNG
    94.2 KB · Besök: 90
Kolstyre från kina
Lite smalt då.

Jag vet åtminstone en ramknäckare här som kört ett bra tag på ett kinastyre utan att slå ihjäl sig så att samtliga är dåliga är lite grovt generaliserat. Men att veta vilka som är bra är väl å andra sidan rätt hopplöst.

Kolstyre från kina
Det är väl just det som är problemet? Det kvittar ju om några är bra när man kan slå ihjäl sig om det man själv råkar köpa är kass?

Med en stor tillverkare vet du iallafall att de har nån form av processkontroll och dessutom nån annan än "snubbe 45 på Ali-Express" att jaga om nåt mot all förmodan går åt helvete.

Kolstyre från kina
Rsdea sa:
Alltså den belastningen styret utsättsför på filmerna när han hoppar måste vara enormt mycket mer än man kan lyckas med under "normal" cykling. Man står ju inte på händer och cyklar direkt ?

Njae, i kraft räknat så är nog en OTB-situation med lite fart en större påfrestning.

Rsdea sa:
Skulle man hoppa som han gör på ett alustyre så skulle det förmodligen vika sig efter ett hopp på det.

Ett alustyre som genomgått någon form av kvalitetskontroll skulle klara ett sånt hopp.

Kolstyre från kina
Japp jag köpte det för typ 170kr med frakt enbart för att se hur det såg ut. Hade inga förhoppningar alls att det skulle vara användbart ens. Men när det sedan kom på posten och jag synade det såg det riktigt fint ut. Tjockt gods ca 3mm bröt det mot knät allt vad jag orkade och det svikta inget. Finishen va riktigt fin likt andra märkes styren jag tittat på. Så jag tänker då testa det iaf, jag är helt säker att det kommer hålla för min typ av cykling längs stigar och grusvägar iaf.

Kolstyre från kina
Man köper inte styren i kokosplast för 200kr. Möjligen de som kostar runt 4-500kr (t.ex. Hilux). Jag har hoppat och stökat med ett sådant styre på min fatbike, utan att det gått av.

Kolstyre från kina
Ubu sa:
Tänkte likadant, det borde gå att pressa priset någon tia till.

Lättare, mindre material, lägre pris!

Mer seriöst, kan verkligen någon tjäna pengar på att tillverka kolfiberstyren som säljs för drygt hundra kr? Eller tjänar någon pengar på att sälja det som har sorterats ut i ritcheys kvalitetskontroll som undermåligt?

Kolstyre från kina
En cykel för 25-30 tusingar kan man ju spontant tycka förtjänar ett styre värt mer än två kebabpizzor. Men smaken är olika.

Kolstyre från kina
Tycker det är en jäkla dubbelmoral här. Folk köper kinaramar utan att få större mothugg av folk på forumet. Men köper någon ett styre så blir det liv?
Jag resonerar så här att ett rakt styre är inte speciellt avancerat att tillverka men en hel ram med alla vinklar och vrår däremot? Skulle aldrig våga åka på en sån.
Har kört två säsonger med mitt kinastyre funkar fint.

Kolstyre från kina
Heenkes sa:
Tycker det är en jäkla dubbelmoral här. Folk köper kinaramar utan att få större mothugg av folk på forumet. Men köper någon ett styre så blir det liv?
Jag resonerar så här att ett rakt styre är inte speciellt avancerat att tillverka men en hel ram med alla vinklar och vrår däremot? Skulle aldrig våga åka på en sån.
Hjul verkar också kosher.

Kolstyre från kina
Är inte kvalitetskontroll ett jävligt tråkigt ord ändå? Det sätter kanske bara lite extra krydda på fiskörandet runt elljusspår på en endurohoj att veta att när som helst kan man få en plastbit rakt i halspulsådern?

Kolstyre från kina
Jag har också ett china-kolis för liknande pris. Köpte det mest bara på kul, och för att testa lite bredd och vinklar.
Men det har överlevt ett par stigturer, och mina första klumpiga försök att bunny-hoppa.

Däremot beställde jag ett alu-styre rätt snart när jag konstaterade att jag gillade formen, man vågar helt enkelt inte speciellt mycket med chinastyret på.

Kolstyre från kina
Rsdea sa:
Sen är det jävligt kul att det stör många att ha ett styre för 124kr på en 29tkr cykel ???

Stör och stör. Det känns rätt dumsnålt på ren svenska :)
Hoppas du inte gör illa dig om det går av, och som vanligt är det viktigt att dra åt det med rätt moment.

Kolstyre från kina
Har (enligt Strava) kört 352 mil med två olika kina-styren (billiga) på mina XC-hojar helt utan problem. Har kört Enduro-slingor med dem. Har inte hoppat och droppat särskilt extremt. Vurpar i snitt varannan cykeltur. Dammade in änden på styret i en gran i ca 35-40 knyck för ungefär en månad sen så jag och cykel drev i väg åt olika håll - inget brott på styret skedde. Slutsats: För mig är det inte värt pengarna att köpa styren för över tusen kronor. Senaste köpet är ett sånt här:

Bilagor

• Skärmavbild 2016-12-07 kl. 22.26.34.png
    Skärmavbild 2016-12-07 kl. 22.26.34.png
    52.5 KB · Besök: 111
Kolstyre från kina
Heenkes sa:
Det kan väl bero på att om ett styre går av så kan det gå riktigt illa. Det kan gå illa om en ram går av också men där finns det lite mer än några futtiga hundralappar att tjäna i alla fall.

Kolstyre från kina
Jag körde hela förra säsongen och halva denna med ett lätt och billigt kinakolstyre. Det har inte gått av, däremot var det flexigt. Bytte till ett rejälare aluminiumstyre och det är mycket bättre

Kolstyre från kina
revben sa:
Är inte kvalitetskontroll ett jävligt tråkigt ord ändå? Det sätter kanske bara lite extra krydda på fiskörandet runt elljusspår på en endurohoj att veta att när som helst kan man få en plastbit rakt i halspulsådern?

xD Lite min bild med, det handlas värsta enduroriggarna numera för att cykla stig, så är det ok att vara lite behagligt lönnfet och ha taskigt flås. Lite som fatbikegrejen.

Kolstyre från kina
eiskall sa:
Rsdea sa:
Skulle man hoppa som han gör på ett alustyre så skulle det förmodligen vika sig efter ett hopp på det.
Ett alustyre som genomgått någon form av kvalitetskontroll skulle klara ett sånt hopp.
Och även om det inte gjorde det utan böjde sig så är det en jäkla skillnad på att vika sig och att försvinna.
Man står ju hellre där med en monstercross än en cykel utan styre efter en "nära-OTB".

Kolstyre från kina
Köp från kina i all ära när det kommer till billiga kolstyren.
Men om man tittar på t ex, hmm, Allebike, som säljer sina kolstyren för 695:-.
I mina ögon är det riktigt riktigt billigt för ett svensksålt kolfiberstyre.

Men det som jag blir högst intresserad av när jag läser såna här trådar, HUR säkerställer Allebike att deras styren faktiskt är lika bra som ett styre som kostar över 1000-lappen eller mer?
Det är ju inte direkt så dom köper hem 10-40 st per gång, utan pallvis.

Jag köpte själv hem ett styre från Aliexpress, just för att jämföra med mitt Allebike-styre.
Och jag såg ingen skillnad övht vare sig på design eller tjocklek.

Senast ändrad:
Kolstyre från kina
Jag har sett ett kolfiberstyre som gått av vid vanlig stigcykling i Hellas utan krasch. Den gången var det en kinakopia på en Scott half-riser för XC. Det såg riktigt jaggy och kaos ut på änden, men kanske inte lika vasst som ett alu-styre utan endcaps. Jag trodde inte att man kunde få något slags cykelstyre för så lite pengar, men jag skulle aldrig våga cykla med ett sånt ändå. Intressant forskning dock, rapportera gärna hur det gått.

Kolstyre från kina
Inte kolfiber, men i min ungdom stod jag och bröt uppför en backe när styret gick av. Stålet hade rostat sönder.

Att jag inte totalvurpade förstår jag inte. Dock inget jag vill testa igen. :-)

Kolstyre från kina
JockeS sa:
Köp från kina i all ära när det kommer till billiga kolstyren.
Men om man tittar på t ex, hmm, Allebike, som säljer sina kolstyren för 695:-.
I mina ögon är det riktigt riktigt billigt för ett svensksålt kolfiberstyre.

Men det som jag blir högst intresserad av när jag läser såna här trådar, HUR säkerställer Allebike att deras styren faktiskt är lika bra som ett styre som kostar över 1000-lappen eller mer?
Det är ju inte direkt så dom köper hem 10-40 st per gång, utan pallvis.

Jag köpte själv hem ett styre från Aliexpress, just för att jämföra med mitt Allebike-styre.
Och jag såg ingen skillnad övht vare sig på design eller tjocklek.

Det är väl vida känt att Allebike bara är en återförsäljare av billigt kinasmäck liksom andra säljare på ebay, aliexpress osv men med skillnaden att man har egna loggor och direktförsäljning i Sverige.

Kolstyre från kina
KJS sa:
Det är väl vida känt att Allebike bara är en återförsäljare av billigt kinasmäck liksom andra säljare på ebay, aliexpress osv men med skillnaden att man har egna loggor och direktförsäljning i Sverige.

Dock med skillnad att de har ett rykte, och sin verksamhet att vara rädda om...med sponsrade elitåkare, det borgar för viss säkerhet kan jag tycka.

/J

Kolstyre från kina
Husabuse sa:
KJS sa:

Dock med skillnad att de har ett rykte, och sin verksamhet att vara rädda om...med sponsrade elitåkare, det borgar för viss säkerhet kan jag tycka.

/J

Nej?

Tillbaka
Topp