Kolstyre från kina

Kolstyre från kina
Tre sidor och ingen har nämnt andel kolfiber?

Jag gissar att det där styret inte har mer än 10-20% kolfiber. Resten är glasfiber.

I vindsurfing så köper man mast efter plånbok i princip. En glasfibermast går på 999 pengar i sverige (en mast är från 370cm och upp till 550cm, alltid tvådelad) upp till över 6000:- klart mer komplicerad konstruktion och håller för högre belastningar än ett cykelstyre.

Jag tycker att det låter rimligt att det är så billigt som knappa 200 för ett styre sålt ifrån Kina. Men att det skulle vara 100% kolfiber tvivlar jag starkt på. Det är det säkert sällan på mer kända märkens styren heller. PlanetX, Superstar och andra billigare märken har nog en hygglig del glasfiber inbakat.

Glasfiber är ett rätt bra material det också om det används rätt. Lite tyngre och man får lägga fler lager osv men det går attfå hållbart speciellt ihop med kol.

Sen är den brinnande frågan såklart kvalitet och kvalitetskontroll.

Men detta sagt så skulle jag själv aldrig chansa med ett styre. Det är den komponent på cykeln jag sist skulle spara in på just för att det ser... obekvämt ut att skrota.

Kolstyre från kina
Hur viktig, o svår, kvalitetskontrollen är visar ett test av Bike:http://www.bike-magazin.de/mein_dk/bike_download/action/Purchase/download/articleNumber/16699.html
Tryck på "zur privaten Nutzung" för att komma till testet..
De testar två styren av varje fabrikat ( några både alu o plast ). Bara Syntace har lika hög kvalitet på båda exen.

Kolstyre från kina
Lainen sa:
Stora välkända märken innebär inte att kvalitetskontrollen per automatik blir bättre.
http://teknikensvarld.se/volvo-har-kvalitetsproblem-332330/

Det här är bara ett exempel, det finns massvis. Fast det är ju klart, dom är ju kineser nu...

Visst kan alla företag drabbas av olika former av kvalitetsproblem.
Det som är intressant för mig som kund är hur företaget hanterar dessa.

Ska man köpa av random Alihandlare (eller motsvarande) får man ju vara medveten om att det högst troligt inte finns någon som helst support vid ev problem.

Kolstyre från kina
Vernersson sa:
Lainen sa:
Stora välkända märken innebär inte att kvalitetskontrollen per automatik blir bättre.

Det här är bara ett exempel, det finns massvis. Fast det är ju klart, dom är ju kineser nu...

Ska man köpa av random Alihandlare (eller motsvarande) får man ju vara medveten om att det högst troligt inte finns någon som helst support vid ev problem.
Håller med fullständigt men vad hjälper support i efterhand om styret går av och du skadar dig ordentligt???

Kolstyre från kina
Lainen sa:
Vernersson sa:
Lainen sa:

Håller med fullständigt men vad hjälper support i efterhand om styret går av och du skadar dig ordentligt???

Absolut!
Och det har jag heller inte påstått ;-)

Nu avsåg jag rent generellt kring företag, produkter och kvalitet.

Personligen skulle jag (numer) aldrig någonsin få för mig att köpa exempelvis styren i form av Kinakol (alltså noname från random alihandlare eller motsvarande).

Kolstyre från kina
Jag vet inte...men....
Känns det inte rätt viktigt att man ska kunna lita på ett styre?
Personligen kör jag helldre med ett styre jag litar på än en bakväxeln som är lite trasslig ibland.

Kolstyre från kina
En rapport efter flera turer ! Styret fortfarande helt. Har hängt mig på det före vare tur för att testa om det fortfarande håller (85kg). Har märkt en stor fördel med kolfiberstyre iaf. Jag frös alltid om händerna när det va kallt med alustyret. Med kolfiberstyret gör jag det inte. Inte ens igår när det var -28,1 ? Det leder inte in kylan i handtagen som alu gör !

Kolstyre från kina
Rsdea sa:
En rapport efter flera turer ! Styret fortfarande helt. Har hängt mig på det före vare tur för att testa om det fortfarande håller (85kg). Har märkt en stor fördel med kolfiberstyre iaf. Jag frös alltid om händerna när det va kallt med alustyret. Med kolfiberstyret gör jag det inte. Inte ens igår när det var -28,1 ? Det leder inte in kylan i handtagen som alu gör !

Läskigt att behöva testa om styret fortfarande håller innan varje runda. Lätt värt lite extra att slippa bry sig. Aldrig behövt göra det på mina Zipp, Deda, Specialized, AX-Lightness, Extralite eller Tune styren :D

Kolstyre från kina
KJS sa:
JockeS sa:
Köp från kina i all ära när det kommer till billiga kolstyren.
Men om man tittar på t ex, hmm, Allebike, som säljer sina kolstyren för 695:-.
I mina ögon är det riktigt riktigt billigt för ett svensksålt kolfiberstyre.

Men det som jag blir högst intresserad av när jag läser såna här trådar, HUR säkerställer Allebike att deras styren faktiskt är lika bra som ett styre som kostar över 1000-lappen eller mer?
Det är ju inte direkt så dom köper hem 10-40 st per gång, utan pallvis.

Jag köpte själv hem ett styre från Aliexpress, just för att jämföra med mitt Allebike-styre.
Och jag såg ingen skillnad övht vare sig på design eller tjocklek.

Det är väl vida känt att Allebike bara är en återförsäljare av billigt kinasmäck liksom andra säljare på ebay, aliexpress osv men med skillnaden att man har egna loggor och direktförsäljning i Sverige.

Allebike görs i Taiwan liksom de flesta kolfiberhojarna

Kolstyre från kina
kimkimano sa:
KJS sa:
JockeS sa:

Men det som jag blir högst intresserad av när jag läser såna här trådar, HUR säkerställer Allebike att deras styren faktiskt är lika bra som ett styre som kostar över 1000-lappen eller mer?

Jag köpte själv hem ett styre från Aliexpress, just för att jämföra med mitt Allebike-styre.

Det är väl vida känt att Allebike bara är en återförsäljare av billigt kinasmäck liksom andra säljare på ebay, aliexpress osv men med skillnaden att man har egna loggor och direktförsäljning i Sverige.

Ja, i Kina. För du räknar väl inte fastlandskina?

Kolstyre från kina
Testet han gör med en liten stålslägga säger väl ingenting om kvaliteten. Då bör väl tjommen rycka fram ett 2000 kr styre och göra samma behandling. I teorin har han sabbat ett 150 kr styre till ingen nytta. T.o.m marken var av sämre kvalitet än styret.

Kolstyre från kina
Köpte ett on -one kolfiber styre på 777 mm till ett pris av runt 500 kr inkl frakt och vikten var på 310gram typ. Väldigt prisvärt och bra styre tycker jag samt ändå något märke man känner till lite:-)

Kolstyre från kina
Mattstar sa:
Köpte ett on -one kolfiber styre på 777 mm till ett pris av runt 500 kr inkl frakt och vikten var på 310gram typ. Väldigt prisvärt och bra styre tycker jag samt ändå något märke man känner till lite:-)

310 g? Supertungt ju. Vad är vitsen med kolfiber så. Finns ju en massa betydligt lättare alustyren.

Kolstyre från kina
Hep sa:
kimkimano sa:
KJS sa:
JockeS sa:

Ja, i Kina. För du räknar väl inte fastlandskina?

Ne ij Taiwan görs alebikes ramar.

Kolstyre från kina
Hmm skrev lite fel många vikter i huvudet men 230g för 777 mm var det, så lite bättre iallfall:-) Vet inte om det finns så många styren under 200g på denna bredd och isåfall sjukt dyra antar jag:-)

Kolstyre från kina
Förvisso "bara" 740mm

Renthal Carbon Fatbar Lite
• 740mm width
• 7 degree backsweep
• 5 degree upsweep
• 40mm rise
• 31.8mm clamping diameter
• 180g weight

Funkar för mig :-D
125 Åjrossar och för min del värt vartenda öre :D

Kolstyre från kina
Mattstar sa:
Hmm skrev lite fel många vikter i huvudet men 230g för 777 mm var det, så lite bättre iallfall:-) Vet inte om det finns så många styren under 200g på denna bredd och isåfall sjukt dyra antar jag:-)

Haha det var bättre :)
Vart lite paff för jag kollade själv på on one styret för ett tag sen och mindes att de uppgav dryga 200 g :)

Kolstyre från kina
Beträffande styret som tråden handlar om kan jag intyga om att det håller. Köpte mitt på ebat och har det på min XC hoj men också på min Enduro.

När jag första gången bestälde detta testade jag det i en styrstam och försökte knäcka det på flera olika sätt, det höll.

Att slå på det med en hammare eller att slå det på sin hoj som "testet" ovan gjorde är rätt korkat.
ända gången kolfiben kan utsättas för spean stress är vid en krasch. Och vid sånna lägen kanske man ska överväga att byta oavsätt märke.

Kolstyre från kina
Sitter och kollar efter nya hörlurar till telefonen på ebay och hittar en massa från kina. Den billigaste kostar 7 spänn inkl frakt.
Det måste vara ett dunderkap eller hur? Jag menar de stora märkenas lurar görs ju också i kina så det kan ju inte vara någon skillnad. Lurar som lurar-ljud i örat. Kan ju inte vara någon skillnad i ljudkvalitet, livslängd osv. Apropå "kolfiber"styren för 100 spänn.

Kolstyre från kina
Nu är styret bytt till ett annat ! Men inte för att det på nåt sätt va dåligt. För att jag fick tag i ett snyggare !! ?

Bilagor

• IMG_5186.JPG
    IMG_5186.JPG
    203.3 KB · Besök: 75
  • IMG_5187.JPG
    IMG_5187.JPG
    182 KB · Besök: 85
Kolstyre från kina
Apropå lurar så provade jag ett par förr över 3000:- nyligen men köpte istället ett par för 699:- då dessa hade betydligt bättre ljud..

Drosa sa:
Sitter och kollar efter nya hörlurar till telefonen på ebay och hittar en massa från kina. Den billigaste kostar 7 spänn inkl frakt.
Det måste vara ett dunderkap eller hur? Jag menar de stora märkenas lurar görs ju också i kina så det kan ju inte vara någon skillnad. Lurar som lurar-ljud i örat. Kan ju inte vara någon skillnad i ljudkvalitet, livslängd osv. Apropå "kolfiber"styren för 100 spänn.

Kolstyre från kina
Nu har ett nytt styre beställts så man kan sova bättre utan mardrömmar om knäckt styre och blod som sprutar !
Nä hitta faktiskt ett kvalitéts styre på chainreactioncycles för ganska lite pengar.
Inte för att jag va missnöjd med mitt fina kinastyre ,så man får hoppas detta känns bättre ?

Bilagor

• IMG_0015.PNG
    IMG_0015.PNG
    110.8 KB · Besök: 70
  • IMG_0017.PNG
    IMG_0017.PNG
    74 KB · Besök: 79
Tillbaka
Topp