Kolstyre från kina

Kolstyre från kina
Kolstyre från kina
Tycker hånet mot "Kina-styre" och egentligen rubriken i sig är väldigt missvisande.

Det finns "Kina-fabriker" som är bland de bästa i världen, och det finns de som är bland de sämsta. Och allt däremellan. Alla (ja!) stora tillverkare av cyklar har tillverkning på ett eller annat sätt i Kina och andra länder som månag släntriant ser ner på.

Kolstyre från kina
Miss Lycka sa:
Så länge de inte har full kontroll på kvalitetssäkringen så är det andra material på mina cykelkomponenter.
Jo, men man kan inte säga "de". Det finns många leverantörer i Kina som håller världsklass.

Att dra alla över en kam är varken schysst eller faktamässigt rätt. Mer så jag menar :)

Kolstyre från kina
Bengt-re sa:
glitch sa:
Miss Lycka sa:
Så länge de inte har full kontroll på kvalitetssäkringen så är det andra material på mina cykelkomponenter.

*gäsp* ;-)

Hur många ramar i visa ditt rambrottstråden är fulkina?

De kanske inte klarade sig till postanalysen? De ligger kanske kvar och ruttnar i skogen dödade av dåliga kinastyren?

Canyon verkar ju köra med fulkina med tanke på hur många sådana som går sönder.

Kolstyre från kina
Så nu sitter ett premium styre på plats ! ?
Ett Answear protaper SL.
Och för skojs skull vägde jag mina Kina styren och sågade av ett för att se hur det såg ut inuti.

Asiacarbon vägde 143g
Raceface kopia vägde 138g
Zipp kopian vägde 170g (det jag sågade av)
Answear protaper SL 201g
Orginal styre Syncros alu 313g

Så här ser ett Kina zipp ut när man sågar av det. Det hade mycket grövre gods inuti än jag hade trott. I ändarna håller det samma tjocklek som det nya "premium" styret. Snyggast finish har Raceface kopian sen kommer Asiacarbon snäppet efter. Zipp ser snyggare ut än det mycket dyrare Answear protaper SL enligt min bedömning.
Så nu får man verkligen hoppas att det nya håller mycket högre kvalitet ?. Visst det nya känns stumt med nästan obefintlig flex mot Kina modellerna. Asiacarbon kändes väldigt likt detta men med lite flex när det vart riktigt stökigt.
Bifogar lite bilder på det avsågade Zipp styret och det nya överst.

Bilagor

• IMG_5462.JPG
    IMG_5462.JPG
    220.2 KB · Besök: 141
  • IMG_5471.JPG
    IMG_5471.JPG
    173.3 KB · Besök: 160
  • IMG_5465.JPG
    IMG_5465.JPG
    132.7 KB · Besök: 153
  • IMG_5467.JPG
    IMG_5467.JPG
    152.2 KB · Besök: 154
  • IMG_5469.JPG
    IMG_5469.JPG
    124.9 KB · Besök: 145
Kolstyre från kina
Godstjockleken säger dock inte allt, frågan är även hur hög kolhalten är i förhållande till mängden harts. Även kvalitet, riktning på väv samt hur härdningsprocessen är annat som spelar in på hur bra kvaliteten är.

Kolstyre från kina
Jag tror Luescher teknik hade sagt:
Wrinkeling, bad compaction, resin dry, some cavitation.

Ps. Hoppas du använde andningsskydd när du sågade. :) Ds.

Kolstyre från kina
Konkret sa:
Bengt-re sa:
glitch sa:
Miss Lycka sa:

*gäsp* ;-)

De kanske inte klarade sig till postanalysen? De ligger kanske kvar och ruttnar i skogen dödade av dåliga kinastyren?

Jag förnekar inte att Canyon är överrepresenterade i happys rambrottstråd. Varför har oxå tvistats om många gånger.
Men jag kan inte minnas att jag sett mer än en trasig kolfiber-canyon i tråden.

Kolstyre från kina
ceel sa:
Konkret sa:
Bengt-re sa:
glitch sa:
Miss Lycka sa:

*gäsp* ;-)

Jag förnekar inte att Canyon är överrepresenterade i happys rambrottstråd. Varför har oxå tvistats om många gånger.
Men jag kan inte minnas att jag sett mer än en trasig kolfiber-canyon i tråden.

Och det va nog min, och inget annat märke hade klarat det "fallet"..

Tillbaka
Topp