Kom saa, Jacob!

Kom saa, Jacob!
Det säger väl sig själv att det går snabbare om man inte kan bromsa
:-)
(Kör man CX med canti får man erfara det lite då och då :-) )

Kom saa, Jacob!
Kom saa, Jacob!
Feta gubbar är nog mest snabbast när det gäller elementär fysik...
Fysik på rundan är en annan femma.
( Ingen hearsay utan baserat på egen erfarenhet :-) )

Kom saa, Jacob!
Miss Lycka 2.0 sa:
Han har troligtvis fått lära sig att både bromsa och växla under åren. Det är en hård skolning i Danmark.
Nu ska du inte försöka framhävda att ungdomssatsningar är något att ha. Det har ju happy mer än en gång kommit fram till att det är bara en eller annan elit som förbundet ska satsa på.

Kom saa, Jacob!
GoranS sa:
geologen sa:
Miss Lycka 2.0 sa:
Jag tror att det gäller att vara snabbast från start till mål och inte att bromsa sig fram.

Och genom att ha bättre bromsar kan man bromsa senare och hålla en högre snittfart. Elementär fysik.
Skulle tro att fördelen på den där typen av bana är försumbar.

Jag vet ju inte vad det är för lopp ni pratar om, men rent generell gäller det oavsett bana, förutom en rak spurtbana, typ dragrace på flygplats, eller ett backtempo... Det är så gott som alltid en fördel att kunna bromsa senare.

Kom saa, Jacob!
geologen sa:
GoranS sa:
geologen sa:
Miss Lycka 2.0 sa:
Jag tror att det gäller att vara snabbast från start till mål och inte att bromsa sig fram.

Och genom att ha bättre bromsar kan man bromsa senare och hålla en högre snittfart. Elementär fysik.

Jag vet ju inte vad det är för lopp ni pratar om, men rent generell gäller det oavsett bana, förutom en rak spurtbana, typ dragrace på flygplats, eller ett backtempo... Det är så gott som alltid en fördel att kunna bromsa senare.
Liege-Bastogne-Liege.

Vet inte hur många bromsningar Jacob hade från det att han gick loss till mål. Tror inte det var jättemånga. Vad som hände innan det är tämligen irrelevant.

Kom saa, Jacob!
geologen sa:
GoranS sa:
geologen sa:
Miss Lycka 2.0 sa:

Skillnaden är i bästa fall minimal. Cyklar är rent allmänt dåliga på bromsa - smala hårda däck optimerade för lågt rullmotstånd och en geometri som kan OTBa dig åt fanders om du inte är försiktig är nog större hinder än den teoretiskt gnutta bättre modulation skivor skulle ge gentemot fälgbromsar.

Så börja med lång cykel med klibbiga 76mm breda däck. Bra om den väger 25kg också så blir det stabilare och mindre OTB risk. Sätt dit en elmotor så att du orkar få skrotet att gå framåt....

Kom saa, Jacob!

Bilagor

• 60C64EFC-354C-48AB-88BB-072238BCD54A.png
    60C64EFC-354C-48AB-88BB-072238BCD54A.png
    392.2 KB · Besök: 85
Kom saa, Jacob!
Bengt-re sa:
emmer sa:
geologen sa:
Miss Lycka 2.0 sa:

Dessutom går det fortare nedför om det är tyngre. Elementär fysik.

Feta gubbar med skivbroms är snabbast då? ?

Yes, det är vi!

Kom saa, Jacob!
Peth sa:
Bengt-re sa:
emmer sa:
geologen sa:
Miss Lycka 2.0 sa:

Yes, det är vi!

Du gills inte. För ung, för vältränad och för lite fet.

Sådäså!

Kom saa, Jacob!
Bengt-re sa:
Peth sa:
Bengt-re sa:
emmer sa:
geologen sa:
Miss Lycka 2.0 sa:

Yes, det är vi!

Du gills inte. För ung, för vältränad och för lite fet.

Sådäså!

Mäh!

Kom saa, Jacob!
Riktigt snygg seger! Och vilket hjärtat-i-halsgropen-ögonblick i slutet, hade kunnat gå riktigt illa i den farten.

MEN, varför hade de gjort om slutet av banan? Ingen Saint Nicholas-backe utan bara plattåkning i slutet, vad är det för jäkla trams??

Kom saa, Jacob!
DT sa:
Riktigt snygg seger! Och vilket hjärtat-i-halsgropen-ögonblick i slutet, hade kunnat gå riktigt illa i den farten.

MEN, varför hade de gjort om slutet av banan? Ingen Saint Nicholas-backe utan bara plattåkning i slutet, vad är det för jäkla trams??

Ja, det var vackert att se! Men ang avslutningen så tror jag man ville få mer Milan-San Remo stuk på den med en spurt på några få trötta gubbar men fick en soloattack (som man nästan bara drömmer om i mars).

Kom saa, Jacob!
Tanken med omdragningen av slutet av banan måste vara samma som för omdragningen av Amstel för ett par år sen: man vill få klättrarna att attackera tidigare.

De där Wolfpack-däcken som Astana kör på verkar inget vidare.

Tillbaka
Topp