Kombinera cx/landsväg komponenter

Hej,

Jag ska komplettera min cykelpark med en CycloCross och vrider och vänder som alla andra på olika alternativ. Min befintliga landsväg som är helt ok, en Cannondale med 105 komponenter har jag bytt hjul på och har således ett par Shimano WH-R550 över som jag tänkte använda till ett cx bygge. Först var min tanke att jag skulle köra på skivbromsar men då behöver jag köpa nya hjul och jag skulle helst vilja kunna alternera hjulen mellan landsväg och Cx. För att kunna vara så flexibel som möjligt.

Primärt kollar jag på en Kina-ram av typ fm058 i kolfiber och har som målbild att bygga den med Shimano 105 komponenter som jag tycker fungerar helt OK. Det som jag ser som ett möjligt problem är att min Landsväg kör med 105 9-speed och idag så är det mest 10/11-speed som säljs. Fungerar det att utrusta CX hojen med 10-speed och även kunna använda mina racer hjul med en 9-speed kasett?

Min målsättning är att bygga en skaplig hoj men att försöka hålla nera budget så mkt som möjligt. Ett alternativ kan ju vara att sätta ett nytt gruppset med 105 10-speed på racer och plocka det gamla till cx.

Tanken med cx-bygget är att träna på landsväg, grus och lite skog, samt höst/vår pendling till jobbet.

Initialt så ligger tankarna på en kina-kolfiber (fm058) eller (fm059 med diskbroms), styr/sadelstolpe samt styre från samma, typ dengfu.
Ett groupset ala 105 http://www.chainreactioncycles.com/se/en/shimano-105-5750-10-speed-double-groupset/rp-prod115117
Befintliga WH-R550 hjul.
Bromsar oklart än men troligen väntar jag med diskbroms tills nästa bygge.

Så frågan jag ställer är hur kan jag komponera ett bygge där jag kan återanvända hjulen samt även använda mina Maveric race hjul utan att behöva byta kasett, går det med att blanda 9/10 speed?

obelix_sthlm skrev:
-------------------------------------------------------
> Fungerar det att utrusta CX hojen med 10-speed och
> även kunna använda mina racer hjul med en
> 9-speed kasett?

Nej
Men den 10-delade kassetten passar på samma nav ("body") som den 9-delade,
en hel del (men inte alla) 10-delade kassetter är dessutom lite smalare än de 9-delade,
till dem brukar det följa med en bricka som skall sitta längs in..

/Håkan

Så i värsta fall får jag flytta över 10-dels kasetten om jag vill köra racer däcken på cx, lite krångligare men görbart. Nu har jag ju en landsvägshoj så det är ju inte ett problem att bara ta den för renodlad landsvägskörning, men om jag blir nöjd med bygget kommer jag säkerligen vilja köra den på landsväg likväl.

Men det låter som om jag ska bygga dem som två fristående och ev utöka med en till 10-dels kasett ifall jag märker att jag lägger 90% av tiden på den nya och vill växla mellan cx-däck/landsväg.

/ tack

Om jag skulle skaffa helt nya hjul/cykel i dag så skulle jag se till att få hjul som klarar 11-delade kassetter.
Med en (lite tjockare) bricka/distans funkar det att använda både 9, och 10-delade, kassetter på ett nav för 11-delade.

/Håkan

Tillbaka
Topp