Kombipedaler

Kombipedaler
Kombipedaler kan vara vettiga på en pendlare/brukscykel, så ingen anledning att hacka ner på det. I skogen eller på crossbanan skulle jag dock inte välja det.

Kombipedaler
emmer sa:
Ingen som ska fråga om det ska vara "all-in" kombisar (länkarna ovan som exempel) eller billiga för att komma igång? (typ biltemas :-) ).

Mycket relevant fråga faktiskt. TS skrev "inga förslag om att bara köra spd" men om anledningen till kombivalet är att utvärdera så kommer ju TS förmodligen ändå att byta till hel-spd eller plattissar om ett tag. I det fallet är det ju skönt att inte ha lagt en tusenlapp på "fin"-kombipedaler.

Kombipedaler
Hade tänkt starta en tråd med en liknande fråga, men kan ju lika gärna fråga vidare här...
-Vad är nackdelen med kombi-pedaler?
-Finns det några man ska undvika? Är alla de billigaste dåliga?

Kombipedaler
maja_reichenberg sa:
Hade tänkt starta en tråd med en liknande fråga, men kan ju lika gärna fråga vidare här...
Sämsta av två världar.
Du kommer alltid ha fel sida upp.
Plattformssidan brukar vara ett skämt jämfört med riktiga plattformspedaler.
Om du är rädd för att sitta fast så köp SPD med "multi-release"-klossar, då kommer man lättare loss av panik-jag-måste-sätta-ner-foten-reflexen.

Kombipedaler
Nackdelarna är tyngden och att dom har dåligt fäste på platta sidan.

Fördelarna är att du kan ha vilka pjuck du vill. Skall du enbart träna på cykeln kör på ett par rena spd eller spd-sl.

Skall du pendla, handla mat, cykla ner och bada, cykla hem från pubben kör dubbelsidigt. Alt clips med remmar.

Kombipedaler
Jag använder PD-A530 på några av mina pendlarcyklar
657143_1.jpg

Kostar under 468 SEK här: https://www.rosebikes.se/artikel/shimano-spd-pd-a530-pedals/aid:221944
De har fungerat utan problem, eller underhåll, under flera slaskvintrar.
Men strunta i de svarta, färgen slits onödigt snabbt. Tro mig, jag vet. Tyvärr gör jag det

/Håkan

Kombipedaler
Åh ja.. Jag tycker inte alls att det har varit så illa på de ärvda kombipedaler (finns inte längre) jag haft. Inga problem med sid-otur. Nån väldig viktskillnad från mina dubbelsidiga spd tycker jag inte heller att det är... Däremot börjar kombisarna sjunga på sista versen, så därför önskar jag fortfarande svar på sista delen av min fråga... Om de billigaste (typ biltema eller shimanos billigaste) är mycket sämre? Och i vilka avseenden isåfall?

Kombipedaler
PD-A530 är tyvärr snorhala på plattsidan. Jag fick dem brukbara genom att sätta dit massa stoppskruvar, men det var rätt mycket jobb.
I övrigt är det inget fel på dem.

Kombipedaler
Hm, ja, snorhalt är ju inte optimalt, men kanske kan vara värt ändå om de är bra i övrigt. Lösa plattor till mina dubbelsidiga spd kanske kan vara att överväga då ja, om det är en billig och bra lösning?!
Och Bengt-re: Om jag hade haft obegränsat med pengar och jorden obegräsat med rättvist fördelade resurser hade jag gärna haft en snabb cykel för varje enskilt tillfälle, men jag får hålla tillgodo med mina två... Därav frågan.

Senast ändrad:
Kombipedaler
maja_reichenberg sa:

Har inte hittat några nackdelar med Shimano PD-T8000 än. De greppar ju bra oavsett vilken sida som är upp. :)
Jag har även föregångaren PD-T780 å de kan vara hala när det är blött. Så de nya är ett riktigt lyft.

frid!

Senast ändrad:
Kombipedaler
maja_reichenberg sa:
Om de billigaste (typ biltema eller shimanos billigaste) är mycket sämre? Och i vilka avseenden isåfall?
M324 är ju av lite äldre utförande i mekanismen (om jag minns rätt) men det spelar mindre roll för tänkt användning så när som på att de är rätt tunga.
Det har varit lite "kompadilitetsproblem" mellan shimano och wellgo och ritchey och biltema och allt vad det finns (lite tröga i klicket eller lite glappiga) men det är nog tefixat vid det här laget. Har för mig jag har "biltemaklossar" på någon sko (tror jag) men kan inte påstå att det märks (om det nu är så att det är så :-) ).

Kombipedaler
Jag kör också m324 på min nybörjarmtb... Köpte den i första hand för att cykla med döttrarna och vinterträna med dubbdäck. När jag kör lite hårdare i skogen är de knappast någon fördel, men kåseri mig inte hellre hindrad av den. Grymt skönt att ha när 80% av cyklingen är i vanliga skor...

Kombipedaler
Har också https://www.rosebikes.se/artikel/sh...v1P8rWZ6SlfRN0GUeyGjzoxBV716973KPAhoCu6Pw_wcB som @Läderlappen länkade till. Tycker dom fungerar mycket bra. Hade dom först på en gammal hybrid när jag började träna cykling (lvg). Köpte sen en gravel för vinterträning och cykelsemester, flyttade över dom till den. Var på cykelsemester med SPD-skor, och ibland med vanliga gympadojor. Dom jag har brukar hamna med plattsidan upp, så det är bara att peta till dom om man har SPD-skor.

Visst, skulle aldrig ha det på racern, och för skogscykling är det nog inget bra, men annars så tycker jag att det fungerar bra. Att man ibland har fel sida upp känner iaf jag att det inte är jordens undergång.

Kombipedaler
Jag har just satt på A530 på min nya pendlarcykel (valde tyvärr de svarta...). Var rädd att de skulle vara för hala på plattsidan men det har känts säkert första dagarna. Får väl se om det funkar i vinter.

Kombipedaler
Tusen tack för alla tips och råd. Om ingen hinner recensera Biltemas kombipedaler närmsta dygnet så beställer jag någon av era länkade varianter. Himla bra med prisjakts-servicen jag fick här också :)
På ett vis känns fortfarande den här kombi-kritiken-på-racer som att den kan ha med stil snarare än med funktion att göra...

Senast ändrad:
Kombipedaler
Jag tycker det har varit riktigt bra att ha kombipedaler när jag började cykla i skogen, nu efter att varit ute ett dussin gånger och jag känner mig lite säkrare så börjar jag fundera på att gå över till ren spd.

Kombipedaler
maja_reichenberg sa:
På ett vis känns fortfarande den här kombi-kritiken-på-racer som att den kan ha med stil snarare än med funktion att göra...
Jo, det är ju inte svårare att vända på ett par kombisar än att vända på enkelsidiga (vilket väldigt många klarar av...)
Köp du M324. Dom kostar väl 350-500 i närmsta cykelaffär.
Och även om de inte är överdrivet bra så är de tillräckligt bra för att vara fullt användbara tills du kommer på bättre tankar :-)

Kombipedaler
emmer sa:
maja_reichenberg sa:
Om de billigaste (typ biltema eller shimanos billigaste) är mycket sämre? Och i vilka avseenden isåfall?
M324 är ju av lite äldre utförande i mekanismen (om jag minns rätt) men det spelar mindre roll för tänkt användning så när som på att de är rätt tunga.
Det har varit lite "kompadilitetsproblem" mellan shimano och wellgo och ritchey och biltema och allt vad det finns (lite tröga i klicket eller lite glappiga) men det är nog tefixat vid det här laget. Har för mig jag har "biltemaklossar" på någon sko (tror jag) men kan inte påstå att det märks (om det nu är så att det är så :-) ).
Biltemas kombipedal var, iaf för några år sedan, Wellgo pedaler.
Fick lagerras i ena pedalen efter något år (kan mycket väl berott på att jag slagit i pedalen och krökt axeln). Blev då en enkelsidig pedal. Den har alltid fel sida upp om någon nu undrar ;-)
Skulle absolut kunna köra kombipedaler igen. Speciellt som jag inte har någon bil till vardags längre. Det är tex inget skönt att så och titta på en fotbollsmatch i cykelskorna, och man vill inte alltid behöva ha en rygga med extra skor med sig.

Tillbaka
Topp