Komma upp i maxpuls MTB

Komma upp i maxpuls MTB
Så sammanfattningsvis så har det blivit bättre, men inte riktigt så bra som jag hade hoppats på. Hoppas komma igång med löpningen under vintern och lite längdskidor om det blir någon mer snö.
Hur många pass/vecka har du kört de senaste 3 månaderna?

Det brukar ta tid innan hela apparaten fungerar bra, även om prestandaförbättringar märks snabbt.

Om du bara vill få en hög pulstop brukar en kort brant backe ~1 minut lång och fullt ös göra jobbet.

Om du kör med Strava och hittar ett bra segment med tider från bra åkare får du ett kvitto på om du presterat bra eller dåligt.

Komma upp i maxpuls MTB
Fundera över om det helt enkelt kan vara mentalt.. Jag har sjukt svårt att pressa mig att ligga kvar på eller ens nå övre tröskelpuls, ca 168 för mig, på tex grusväg. När jag är taggad för att sätta pb på mitt lokala mtb spår så kan jag ha en snittpuls på över 170 i ca en timme.
Enduro motorcykel är sjukt mycket adrenalin, vilket ger automatisk stark mentalitet.
Du kanske borde öva på att köra svårare tekniskt med högre fart, för att nå din maxpuls.

Komma upp i maxpuls MTB
Du har fortfarande inte uteslutit att klockan helt enkelt inte mäter rätt vid cykling. Du sa tidigare att du skulle prova sen gjorde du inte det och nu börjar i princip tråden om där du igen inte uteslutit utrustningen....

Maxa uppför en 2-3 min backe med bröstband, alt ge allt på ett stig segment på ett par minuter.

Din puls kommer vara över 130.

Komma upp i maxpuls MTB
Det har sagts förut i tråden men jag säger det igen: antingen förmår du inte ta i på samma sätt på de olika aktiviteterna eller så är det mätfel. Eller både ock.
(När jag för många år sen körde lite enduro så kom jag aldrig nära samma puls som på mtb. Men jag var dålig på enduro och bra på mtb, troligen samma fenomen men omvänt för dig?)

Komma upp i maxpuls MTB
Löpning i uppförsbacke, hur fungerar pulsen där? Vid löpning i uppförsbacken sticker pulsen för mig på liknande sätt som vid teknisk mtb-cykling. Jag kan också få upp pulsen högt vid cykling i vanlig uppförsbacke men vi har ju inte så många backar med 1+ minut cykling i sthlm.

Vid "steady state"-löpning på platt mark kräver det mycket mer pannben för att hålla uppe pulsen högt.

Längdskidåkning genererar väldigt hög puls för mig som har taskig teknik.

Så av de sporter jag håller på med är det mtb-cykling och längdskidåkning som "enklast" ger mig hög puls under lång tid. Har aldrig testat enduro.

Komma upp i maxpuls MTB
Jag har svårt att relatera :D När jag är ute och cyklar stig i skogen så har jag alltid haft en medelpuls kring 165 och nafsat på maxpulsen kring 190. Och då tycker jag att det går för långsamt och att det är min kondition som är limiterande för framfarten. Sen är jag rätt otränad men det går också emot vad som nämndes tidigare i tråden angående att man inte kan belasta kroppen tillräckligt om benen inte är starka nog. Eller syftar man då på en person som har dåligt kraft i benen men väldigt bra kondition? Jag har nog ingetdera så kanske därför jag alltid ligger högt i puls? Mitt problem är snarare att det tar flera timmar för min puls att normaliseras efter jag varit ute.

Tillbaka
Topp