GoranS
Aktiv medlem
Kommer cykeltrenden att dö ut?
In your dreams!AlfaAlfa sa:Tror man skall vara noggrann att poängtera om menar cykel som tävlingsredskap eller transportfordon.
Och om man menar på happyride, i sverige eller internationellt.
Största cykelsporten är ju fortfarande landsvägcykling, tror inte den växer i Sverige, men hur jävla kul är det att rulla landsväg här? Men landsvägscykel är nog den cykel jag ser oftast i trafik, när jag är i skogen och cyklar Mtb, ja...då ser jag mest Mtb.
Hetaste trenderna nu inom cykelvärlden och definitivt nästa år är e-bikes och gravel hojar, också i kombo, se LOOKs senaste e-gravel, Focus, Cube osv, ALLA andra märken visar sina "E-GRAVELS" hojar från och med Juli fram till Eurobike. Alla skrotar Shimano och Bosch´s blytunga system för lättare och integrerade system från Fauza, E-bike motion och Bafang.
Gravel cykel och elassistans är en grym kombo. Man kan försvara sig med elassistansen behövs de där sista höjdmetrarna på Kilimanjaro när lungorna komprimeras av höghöjdsluft och du behöver den där extra knuffen när du kör dina weekend-adventure-rides. Det här är också najs att vi får bort elcyklister från gatorna, städerna och skogarna så vi slipper det extrema våldet de utövar i vårt samhälle. Nackdelen blir de äldre kränkta manliga cyklister som nu får hitta något nytt att klaga på inom cykling, troligtvis blir det hatet mot disc-brake-roadbikes som nu får ett uppsving igen.
Kommer alla gå över till Gravel cykel nu? Är ju egentligen ingen helt ny cykeltyp, mer adventure/touring hoj i sexigare förpackning. Troligtvis blir det en ny pendlar favorit, kanske att den slår den sista spiken i kistan för hybridcykeln och smiskar cyclocross tack vare lite mer funktionalitet (mer fästen för väskor, skärmar osv).
Antal E-bikes överlag i storstan kommer att växa, hellre elcykel än bilar då det är skönare att smälla kropp mot kropp än kropp mot motorhuv.
Tror jag har extremt rätt, annars hoppas jag ingen citerar mig så jag kan gå in och ändra texten i efterhand.