Kompaktkamera för att ha med på cykeltur (+annat)

kroem

Aktiv medlem
Jag hade en (och har) D90 som jag tyckte det var roligt att knäppa bilder med för ett par år sen, men senaste åren har det väl blivit 100% iphonebilder.

Nu går jag lite i tankarna om att skaffa en liten billigare kamera att knäppa lite bilder för typ... Ja instagram kanske? Kan man hitta en kamera för kanske runt 5k som knäpper bättre bilder än en nyare telefon? Den måste vara hyfsat liten, så normal systemkameror går bort. Även gärna hyfsat tålig, såklart...

Har ingen större koll på vad som hänt i kameravärlden sen jag köpte min D90, men måste väl hänt väldigt mycket? Vill kunna ta motsvarande bilder som denna med en 35/1.8f pannkaksglugg typ?

Det finns bra spegellösa systemkameror och bra kompaktkameror med hyfsade sensorer. Det beror mest på tycke och smak. Många presterar väldigt bra för lite pengar.

Men inte har det egentligen hänt så mycket sedan D90? Jag tror inte en kompakt-kamera idag är direkt bättre än din D90. Lite nya features som ögon-autofokus kan man kanske få..

Men det beror ju också på vad man vill göra och hur man visar upp bilderna. Vill man ha lite mer kontroll över resultatet så finns det ju plats för en mer avancerad kompakt-kamera eller systemkamera. Handhavandet kan ju vara enklare också om man vill fota med man sitter i sadeln.

Om man vill ha något smidigt som kan tävla med din D90 så skulle jag köpt någon av Panasoncs minsta 4:3-kameror, t ex Lumix DMC-GX80:

Men om en sådan ska prestera bättre än en iPhone för Instagram så kräver den precis som din D90 att du skaffar lite olika objektiv och jobbar med inställningar.

Men inte har det egentligen hänt så mycket sedan D90? Jag tror inte en kompakt-kamera idag är direkt bättre än din D90. Lite nya features som ögon-autofokus kan man kanske få..

Men det beror ju också på vad man vill göra och hur man visar upp bilderna. Vill man ha lite mer kontroll över resultatet så finns det ju plats för en mer avancerad kompakt-kamera eller systemkamera. Handhavandet kan ju vara enklare också om man vill fota med man sitter i sadeln.

Om man vill ha något smidigt som kan tävla med din D90 så skulle jag köpt någon av Panasoncs minsta 4:3-kameror, t ex Lumix DMC-GX80:

Men om en sådan ska prestera bättre än en iPhone för Instagram så kräver den precis som din D90 att du skaffar lite olika objektiv och jobbar med inställningar.
Bättre filmning, enklare hantering, mindre kameror storleksmässigt. Min A6000 matchar min D300S på de flesta punkter (men en "riktig" systemkamera känns trevligare att jobba med).

En sak att beakta är hur du tänker dig att transportera kameran. Om du tänker dig att ha den i en ryggficka sätter det ju vissa begränsningar på hur stor den kan vara.

Jag har en lite äldre Lumix, DMC TN80. Är mycket nöjd för den lever fortfarande (tror det är nu 3 år). Inte lätt för en kamera att följa med på fatbike/packraft-äventyr i alla väder. Många kameror dog under de nästan 7 år. Sony RX100 dog efter två år (den tålde inte minusgrader) och de andra dog ännu fortare. De tyckte inte om sand, salt luft, snö, våta tält och dansande fatbikes. Iphones är ännu värre, de tål ingenting och är snabbt tom.

Har kameran alltid i en styrväska/handlebar feedbag, förutom när det ösregnar (i ryggsäck) och när det är kallare än -20 (i tröja).

Vad har du för fotoambitioner rent tekniskt? :P Jag har en iPhone 11 och fotar bara med den (bilder finns i min tråd om du vill kika). Eftersom mina ambitioner inte är mer än att dokumentera och fota för happy och Instagram så duger det gott.

Jag hade en Panasonic G6 med några objektiv ett tag, men sen tyckte jag bara det var drygt att dra med sig massa skit varje gång jag ville ut, så jag sålde allt och köpte en Panasonic Lumix LX100 istället som är en kompaktkamera, men inte ens den orkade jag ta med mig. :P Det kanske säger mer om mig än något annat. Hur som, är väldigt nöjd med iPhone 11 för det jag gör i alla fall. :D

Jag har använt en Sony RX100 i många år nu, och funderar på att uppgradera till en RX100IV, som nu kommit ner i pris. Den torde i bildkvalitet vara i samma klass som D90, men inte bättre. Däremot är den ju ett riktigt litet paket, som ryms i en ficka och kan användas med en hand i farten. Det finns också flera andra kompakter med stor sensor och bra bildkvalitet.

Visst får man bättre bilder med en systemkamera, men den är svårare att få med. Själv har jag just beställt en Evoc Capture 7 L för att få plats med en Sony A7III och zoomobjektiv, för att slippa den svettiga ryggsäcken.

Mobiltelefoner ger idag också hyfsad bildkvalitet, men ergonomin är för mig helt oduglig för friluftsbruk.

Många förslag, och kanske lite dom jag kollat på innan med.

Sony RX100
Ricoh GR

Tanken är att den ändå ska få plats i ryggfickan, så det sätter sina begränsningar - samt att den då bör vara lite "vädertålig", finns en Olympus "tough", men vet inte hur det står sig. Ingen av dom ovan är vädertåliga...

Alternativet är en 4:3, men då blir den såkalrt större och tyngre.

...finns en Olympus "tough", men vet inte hur det står sig...

Olympus Tough, även seriens flaggskepp, har en bildkvalitet som mobiltelefonerna passerade för flera år sedan. Rekommenderas inte om man vill ha bra bildkvalitet, men den har förstås en del förtjänster.

De flesta smarttelefoner är väl vädertåliga idag, men tyvärr är ergonomin i vägen just då man behöver vädertåligheten.

Senast ändrad:
Slår ett slag för Ricoh GR serien. Har en GRII som är fantastisk. Passar i ryggfickan och har "snap-focus" vilket innebär att du kan sätta fokusdistansen till fast antal meter och ta bilder utan att den behöver "söka" fokus.

Hade den tidigare verisonen av Ricoh GR III. Grym kamera, men meket med att ladda upp bilderna via kabel gjorde att den alltmer sällan fick följa med på äventyr. Min nästa kompaktkamera ska definitivt ha trådlös uppkoppling.

Ricoh GR (1,2,3 dvs modellen med aps-c sensor) är bra. Har fotat flera uppslag med den och brukar ofta ha den som andrakamera då jag har tele på huvudkameran.

Däremot är byggkvalitén rätt kass, har fått lämna in flera svängar för att rengöra den från sensordamm (gr1 och gr2)

Fundera lite på steget mellan fototillfälle och Instagram. Vill du fippla med kablar? Starta separat app i mobilen? Vilken app? Hur många appar? Filformat, många kameror kan "bara" överföra jpeg trådlöst.

De flesta kameratillverkate är rätt usla i steget efter fotografering jämfört med mobiltillverkarna.

Kul, brukar själva fota mycket. Har då en Canon G7K Mk II samt m43-system, Olympus E-M5 är ofta med ut. Hade tidigare GX80 och den var ju rätt bra också. Parat med pannkakszoom 12-32 så blir det bra litet. Kanske en E-M10 vore nåt.

Fotar mycket vidvinkel själv, motsvarande 24mm brännvidd är grundkrav för mig. Men gärna lite vidare än så. Panasonic fullformat har en trevlig glugg 20-60mm, det hade varit drömmen, fast ett mindre format då. Brukar ofta slänga med en motsvarande 14mm fast glugg i väskan. Har börjat med en liten midjeväska att ha kamera samt extra objektiv i.

Mobiltelefon enbart skulle ju funka men det är lite besvärligt att jobba med. Speciellt med handskar på som man kanske har såhär års. Lite därför som jag gått tillbaka till liten systemkamera.

Fundera lite på steget mellan fototillfälle och Instagram. Vill du fippla med kablar? Starta separat app i mobilen? Vilken app? Hur många appar? Filformat, många kameror kan "bara" överföra jpeg trådlöst.

De flesta kameratillverkate är rätt usla i steget efter fotografering jämfört med mobiltillverkarna.
Jag som är fast i Apple-träsket kör rutinen poppa ut minneskortet, stoppa det i sd card-lightning-adapter och i iphone/ipad, överför och radera allt, sen tillbaka med kortet i kameran. Tar två minuter och fixar både raw+jpeg. Finns säkert motsvarande till Android och kör du dator är det väl fortfarande hyfsat vanligt med inbyggd kortläsare?

Som kamera kör jag just nu en gammal Canon S95 jag klickade hem för några hundringar på Tradera. Tveksamt hur mycket bättre bildkvalitet den har jämfört med min iPhone XR men den har optisk zoom mellan 28-105mm för lite variation i komposition. Den känns även både ekonomiskt och ergonomiskt tryggare att plocka upp ur bakfickan under turen.

Jag har även en Olympus E-M10 men skulle behöva en sån där fancy rem som alla Youtube-influencers har så att den sitter stilla på ryggen under cykling.

Jag hade en (och har) D90 som jag tyckte det var roligt att knäppa bilder med för ett par år sen, men senaste åren har det väl blivit 100% iphonebilder.

Nu går jag lite i tankarna om att skaffa en liten billigare kamera att knäppa lite bilder för typ... Ja instagram kanske? Kan man hitta en kamera för kanske runt 5k som knäpper bättre bilder än en nyare telefon? Den måste vara hyfsat liten, så normal systemkameror går bort. Även gärna hyfsat tålig, såklart...

Har ingen större koll på vad som hänt i kameravärlden sen jag köpte min D90, men måste väl hänt väldigt mycket? Vill kunna ta motsvarande bilder som denna med en 35/1.8f pannkaksglugg typ?

En Sony A6000 med ett lämpligt objektiv skulle jag satsa på. Då kan man ju komplettera med andra objektiv samtidigt som man har en liten kompakt kamera.

Jag har idag en Fujifilm X70 till detta men skulle jag köpa en idag så skulle jag nog välja en av Sony RX100 modellerna, har visserligen haft en RX100 M3 och ogillade menyerna så pass att den fick gå vidare till någon som orkar med deras menyer.
Köpte därefter x70´n och den har jag kvar...

Men i ärlighetens namn föredrar jag att ta ut en bildruta från Gopro´n eller använda mobilen, då den alltid är med.
Kommer att byta upp mig till Iphone 12 och har förhoppningar på bättre kvalitet än 8:an som jag har idag.

Sony RX100 är trevlig,knäppte denna med min mk6 men det finns ju billigare och begagnade varianter.. tyckte den var grym,funderar på att skaffa en igen och sälja min Sony A6500.
1-1.jpg

En Sony A6000 med ett lämpligt objektiv skulle jag satsa på. Då kan man ju komplettera med andra objektiv samtidigt som man har en liten kompakt kamera.
Gillar den... är det inte så att jag skulle kunna sätta ett Nikon-objektiv på den med adapter?

EDIT. Sjuk beg.marknad på A6000, folk verkar vilja ha närmare nypris?

Senast ändrad:
Olympus pl9 eller 8 + 40-150mm zoomojbektiv kompletterar min Iphone 11, framförallt med zoom. Pl-kameror finns ofta på blocket. Fast de marknadsförs mot modevloggers, kanske inget för hårda killar.

Får nätt och jämnt ned kamera+objektiv i ett fodral som heter Dashpoint 30 (fästs på väskor eller i skärp). Smidigt att ha med om man vill fota med olika objektiv.

Powershot G7x låg bra i handen tror jag nån gång i nån butik när klämde lite.

Gillar den... är det inte så att jag skulle kunna sätta ett Nikon-objektiv på den med adapter?

EDIT. Sjuk beg.marknad på A6000, folk verkar vilja ha närmare nypris?
Ja, du kan använda dina gamla Nikon-objektiv med en sån adapter (det blir manuell fokus). Vad är nypris på en A6000 idag?

Jag har haft Panasonic LX-15, Sony RX100, Sony RX100 II just för att ha med när jag cyklar. Tycker samtliga är för tunga för ryggfickan, men är nog väldigt individuellt vad man upplever där.

DSLR spegel-löst, Micro 4/3 eller liknande blir aldrig kompakt då du alltid kommer ha ett objektiv som sticker ut.

Min dröm är att ha en liten minikamera som är helt optimerad för att vara så kompakt som möjligt, superenkel att hantera även med vinterhandskar. Kanske till och med utan display, som en gammal Gopro fast mindre,. Denna ska vara ständigt uppkopplad mot telefonen så man slipper överföring av bilder och allt det strulet, så när man är ute på en runda kan man lätt fota något på en sekund från att man ser det, och alla bilder finns sedan på telefonen.

Telefonen är toppen, men handhavandet med en hand på styret och en svettig handske på handen lämnar lite att önska. Speciellt när Face ID inte låser upp skiten med hjälm + oakleys! Kanske redan finns, Sony va ju något på spåret där med trådlösa objektiv man kunde sätta på telefonen, typ något sånt fast mindre och enklare att hantera.

Själv har jag just beställt en Evoc Capture 7 L för att få plats med en Sony A7III och zoomobjektiv, för att slippa den svettiga ryggsäcken.
Ohhhh, en sån vill jag ha! Synd att den inte har samma breda midjeband som den vanliga icke-kamera-modellen bara. Märkligt val måste jag säga eftersom det lär bli avsevärt tyngre med kamera i väskan. :cautious:

--------------

Jag har fotat med en bunt kompaktkameror vid cykling och är inte nöjd med nån av dem, tyvärr:

Sony RX100 III - Lite för kass bildkvalla vid dåligt ljus, lite för ineffektiv bildstabilisering och nästan omöjlig att hantera med handskar. Den är helt enkelt för liten, men bra i förhållande till storleken.

Ricoh GR II - Helt fantastiskt objektiv och tillräckligt bra sensor trots sin ålder, men skärmen går inte att luta och den känns allmänt buggig. Svår som fasen att lära sig när man också använder andra kameror som inte funkar likadant. Ingen bildstabilisering, vilket dock uppföljaren GR III har.

Fujifilm X70 - Helt perfekt användargränssnitt, men objektivet är vidrigt dåligt och sensorn ("X-Trans") ger konstiga artefakter. Den är dessutom väldigt tung för sin storlek och saknar bildstabilisering. Fina färger och lågt brus, dock. Kul att använda också när den fokuserar rätt (vilket är ovanligt).

Jag har tyvärr gett upp det här med kompaktkamera. De är alla för dåliga och/eller saknar vitala funktioner. Har de lutbar skärm så saknar de bildstabilisering och vice versa, eller så är sensorn för liten. Oftast har jag med mig GR II men blir förbannad vid varannat fototillfälle för att den inte gör som jag vill. Fokuserar fel och när man ändrar till manuell fokus så är det lögn i helvete att försöka förstå hur man fokuserar. Allt annat än intuitiv, trots att det är just det den ska vara bra på. I någon mån vägs det upp av att bildkvaliteten är helt fantastisk när det väl blir rätt. Den sopar banan med även ganska dyra kitobjektiv till större systemkameror med samma sensorstorlek (APS-C).

Hurpass oöm upplever du att GR2 är?

Jag har en 'flytvästfickekamera' som kommer att behöva ersättas innom överskådlig framtid. Ersättaren behöver inte vara badbar men skall tåla regn, skvätt och lite allmän klumpighet.

/Martin

Hurpass oöm upplever du att GR2 är?
Nu frågade du inte mig, men eftersom jag också använder en: Den verkar hyfsat robust, men är knappast väderbeständig. GR och GR II har ganska ofta problem med damm på sensorn till exempel, vilket skvallrar om att de inte är ordentligt tätade.

Fuji xt30 med pankakslins passar i min jackficka. Men den är ej vädertät som är ju en stor minus för ändamålet.

Nu frågade du inte mig, men eftersom jag också använder en: Den verkar hyfsat robust, men är knappast väderbeständig. GR och GR II har ganska ofta problem med damm på sensorn till exempel, vilket skvallrar om att de inte är ordentligt tätade.

har fått lämna in för sensorengöring 2ggr.
Bra kvalitet på bilderna eller tålig liten kamera verkar inte kompatibelt

Har haft med min nya Olympus E-M5 Mark III på några äventyr, tillsammans med en vädertätad liten zoom. Bara att spola av under kranen när man kommer hem. Min nya favoritkombo.
Vill jag ha smidigare kit tar jag pannkaksglugg, kanske 14/2.5, den bygger ca 2 cm!

1604410125672.png

Fuji xt30 med pankakslins passar i min jackficka. Men den är ej vädertät som är ju en stor minus för ändamålet.
Då får man allt ha rätt stor jackficka. Inget jag skulle vilja ha på mig när jag cyklar i alla fall. :oops:
Här är en snajdig sida för att jämföra storlek på olika kameror:
Den är en aning buggig dock, så vissa kameror visas i helt fel storlek. Den andra kameran till höger måste jag dessutom alltid välja två gånger. Första gången "tar inte".

Edit: Fast X-T30 är mindre än jag trodde. Intressant! Frågan är om det finns nån glugg kring 18 mm som är tillräckligt liten för att det ska bli intressant. :unsure:

Jag ser verkligen inte poängen med att ha en "liten" systemkamera. MFT , APC-S osv är ju alltid en kamera, blir liksom marginellt större med min Sony A7III med någon liten prime på, typ 35mm Zeiss som väger ingenting. Speciellt när man vinner så otroligt mycket på den stora sensorn. När jag tänker kamera för att cykla med så vill jag kunna lägga den i ryggfickan på en 15 mils runda på Mallis utan att jag tänker på att den är med.

Jag ser verkligen inte poängen med att ha en "liten" systemkamera. MFT , APC-S osv är ju alltid en kamera, blir liksom marginellt större med min Sony A7III med någon liten prime på, typ 35mm Zeiss som väger ingenting. Speciellt när man vinner så otroligt mycket på den stora sensorn. När jag tänker kamera för att cykla med så vill jag kunna lägga den i ryggfickan på en 15 mils runda på Mallis utan att jag tänker på att den är med.
Ska den gå ner i fickan så är det förstås ingen vits, men skillnaden i storlek mellan a7 III och vissa MFT- eller APS-C-kameror är ordentligt stor. För mig som cyklar med midjeväska kan det innebära att få med sig kameran eller inte.
Nackdelen med de mindre kamerorna är främst att de har så jäkla uselt användargränssnitt för att de är riktade till nybörjare. Vilket är helt obegripligt, för varför skulle det finnas nån slags koppling mellan behov av liten kamera och ickebehov av lättåtkomliga funktioner?
Man kan ju också resonera åt andra hållet; varför inte bara fota med mobilen om man måste minimera vikt och volym? En "15 mils runda på Mallis" låter inte som nåt som pågår i så dåligt ljus att stor sensor behövs. ?

Har precis beställt den där Evoc Capture 7L, så jag slipper knö ner a7:an i den vanliga midjeväskan med våld. ? Kanske, kanske att man till och med kan få ner sin GFX 50R med lilla 50-pannkakan. :love:

I jobbet har jag fått använda en Nikon AW (tålig kompaktkamera). Jag ritar hellre av motiv än tar bilder med den. Men, den är absolut tålig.

Ska den gå ner i fickan så är det förstås ingen vits, men skillnaden i storlek mellan a7 III och vissa MFT- eller APS-C-kameror är ordentligt stor. För mig som cyklar med midjeväska kan det innebära att få med sig kameran eller inte.
Nackdelen med de mindre kamerorna är främst att de har så jäkla uselt användargränssnitt för att de är riktade till nybörjare. Vilket är helt obegripligt, för varför skulle det finnas nån slags koppling mellan behov av liten kamera och ickebehov av lättåtkomliga funktioner?
Man kan ju också resonera åt andra hållet; varför inte bara fota med mobilen om man måste minimera vikt och volym? En "15 mils runda på Mallis" låter inte som nåt som pågår i så dåligt ljus att stor sensor behövs. ?

Har precis beställt den där Evoc Capture 7L, så jag slipper knö ner a7:an i den vanliga midjeväskan med våld. ? Kanske, kanske att man till och med kan få ner sin GFX 50R med lilla 50-pannkakan. :love:

Den ser grym ut den väskan, perfekt för en lång runda på MTB i alperna, men går ju såklart stilmässigt bort på LVG ;)
Vad tror du om påverkan på kamera av alla stötar när man cyklar MTB, jag är ju helt för att saker ska användas, men samtidigt är min A7III:a dyrare än cykeln.

Då får man allt ha rätt stor jackficka. Inget jag skulle vilja ha på mig när jag cyklar i alla fall. :oops:
Här är en snajdig sida för att jämföra storlek på olika kameror:
Den är en aning buggig dock, så vissa kameror visas i helt fel storlek. Den andra kameran till höger måste jag dessutom alltid välja två gånger. Första gången "tar inte".

Edit: Fast X-T30 är mindre än jag trodde. Intressant! Frågan är om det finns nån glugg kring 18 mm som är tillräckligt liten för att det ska bli intressant. :unsure:

18 f/2 är på gränsen, tror att den är lite för stor för att passa. 27mm f/2.8 är den jag kör med.

Den ser grym ut den väskan, perfekt för en lång runda på MTB i alperna, men går ju såklart stilmässigt bort på LVG ;)
Vad tror du om påverkan på kamera av alla stötar när man cyklar MTB, jag är ju helt för att saker ska användas, men samtidigt är min A7III:a dyrare än cykeln.

Min Evoc Capture 7L kom precis med posten. Provade trycka ner en A7III med Tamron 28-200/2.8-5.6. På höjden ryms den inte, om man inte tar bort motljusskyddet, men genom att ordna om lite går den bra ned sidledes och är snabb att ta fram. Med den konfigurationen ryms det bara lite småsaker till i stora facket. I delar får torde man få med kamerahuset och två av Tamrons zoomobjektiv.

Remmen är kanske aningen smal framme, men jag tror inte det är ett problem. Väskan är ändå inte så stor att man har mera än ett par kilo i den, stativ och dylikt sätter jag själv i ramväskan på cykeln. Jag kommer att använda denna på både på terrängcykel och gravel, som stilmässigt väl inte är samma som LVG. Ska ta en tur på torsdag och kolla hur den känns på riktigt.

Vad stötar beträffar tror jag inte det är något större problem i ryggsäck eller midjeväska, åtminstone har allt fungerat bra under många år för mig. Kroppen dämpar nog stötar och vibrationer ganska bra. I en styrstångsväska skulle jag däremot inte sätta kameran då jag cyklar terräng eller gravel (som alltid ändå inkluderar stigar för mig).

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp