Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det är ju inte stötigt så länge man har kameran i väskan. På cykeln däremot kan det nog bli riktigt dåligt. Sen kan man förstås vurpa på kameran och sabba den, men den risken är jag villig att ta. Åtminstone med a7 II. GFX är lite värre dock, hehe.Den ser grym ut den väskan, perfekt för en lång runda på MTB i alperna, men går ju såklart stilmässigt bort på LVG ;)
Vad tror du om påverkan på kamera av alla stötar när man cyklar MTB, jag är ju helt för att saker ska användas, men samtidigt är min A7III:a dyrare än cykeln.
Det var det jag var rädd för. 27 mm på APS-C är för lång brännvidd för mina syften. Jag vill ha nåt som liknar 28 mm på FF. Redan vid 35 känner jag att jag måste börja backa och därmed blir det betydligt svårare att ta de bilder jag vill. Detta gäller dock bara vid cyklingen. Annars är 35-40 mm idealt, av nån anledning.18 f/2 är på gränsen, tror att den är lite för stor för att passa. 27mm f/2.8 är den jag kör med.
Där har du väl ändå bättrat på bakgrundsoskärpan en aning i efterhand? Ser lite skumt ut. ?En Canon G7X Mark II eller Mark III kompaktkamera är ett rätt trevlig alternativ till en vettig peng.
Visa bilaga 451400
Visa bilaga 451401
Visa bilaga 451402
Men en spegellös fullformatare med ett par lätta fasta ljusstarka objektiv med i ryggan ??
Det är ju inte stötigt så länge man har kameran i väskan. På cykeln däremot kan det nog bli riktigt dåligt. Sen kan man förstås vurpa på kameran och sabba den, men den risken är jag villig att ta. Åtminstone med a7 II. GFX är lite värre dock, hehe.
Det finns väldigt minimala midjeväskor som borde vara okej på LVG, där man åtmistone får ner en större kompakt som annars är för bänglig att ha i en ryggficka. Måste man välja mellan "stil" och kamera så väljer jag definitivt kamera.
Det var det jag var rädd för. 27 mm på APS-C är för lång brännvidd för mina syften. Jag vill ha nåt som liknar 28 mm på FF. Redan vid 35 känner jag att jag måste börja backa och därmed blir det betydligt svårare att ta de bilder jag vill. Detta gäller dock bara vid cyklingen. Annars är 35-40 mm idealt, av nån anledning.
Där har du väl ändå bättrat på bakgrundsoskärpan en aning i efterhand? Ser lite skumt ut. ?
Jo, jag har sneglat både på Samyang 24/2,8 och Sony a7C. Dock vill jag helst ha manuell fokus och a7C förlorade jag intresset för när jag insåg att den har "vlog-skärm". Alltså att man inte kan fälla den rakt upp utan först måste fälla ut den åt sidan och rotera 180 grader. Jag fotar de allra flesta bilder från maghöjd och då blir det ett jädra pillande varje gång. Tyvärr verkar nästan alla nya kameror ha sån skärm. Trist att man anpassar dem till nåt som de flesta stillbildsfotografer inte kommer hålla på med.Jo jag har förstärkt lite i redigeringen för att göra den mer framträdande, men ville mest visa vad det går att få ut som grundmaterial från en kompaktkamera. Första bilden, blixt på andra ridån med längre slutartid och möjlighet till + - justering av blixtstyrkan gillas mycket på G7X.
Sen till fullformatare igen, Samyang har en del riktigt fina, lätta ljusstarka objektiv till spegellös Sony A serien. Finns även en 14mm 2.8 som inte är med på bilden.
Den nya Sony A7C med ett par av dom här fina objektiven skulle göra sig bra i ryggan med ut på MTBn i skogen.
Visa bilaga 451419
Jo, jag har sneglat både på Samyang 24/2,8 och Sony a7C. Dock vill jag helst ha manuell fokus och a7C förlorade jag intresset för när jag insåg att den har "vlog-skärm". Alltså att man inte kan fälla den rakt upp utan först måste fälla ut den åt sidan och rotera 180 grader. Jag fotar de allra flesta bilder från maghöjd och då blir det ett jädra pillande varje gång. Tyvärr verkar nästan alla nya kameror ha sån skärm. Trist att man anpassar dem till nåt som de flesta stillbildsfotografer inte kommer hålla på med.![]()
Faktum är att jag aldrig ens provat att filma med de flesta av de kameror jag ägt. För mig är stillbild och film två helt olika intressen som inte har särskilt mycket med varandra att göra. ? De gånger jag filmat så har det bara varit frustrerande att inse hur extremt mycket jobb det är (särskilt efteråt), för att på sin höjd nå mediokert resultat.Du får helt enkelt börjar vlogga istället ?
Faktum är att jag aldrig ens provat att filma med de flesta av de kameror jag ägt. För mig är stillbild och film två helt olika intressen som inte har särskilt mycket med varandra att göra. ? De gånger jag filmat så har det bara varit frustrerande att inse hur extremt mycket jobb det är (särskilt efteråt), för att på sin höjd nå mediokert resultat.
Det finns väldigt minimala midjeväskor som borde vara okej på LVG,
Skön tråd. Jag levde i villfarelsen att mobilerna dödat allt vad kompakta kameror heter eftersom de blivit "tillräckligt" bra och framför allt kommer med. För riktiga bilder har jag min fullformat 5D. Nu blev jag sugen att kika på en nätt spegellös med en lätt liten fast vidvinkel. Tack.
Ricoh GR3 är så innihelvete bättre än sonyn.
:)
edit: om man nu kvantifierar "bra" med ren bildkvalitet
Ricoh GR3 är så innihelvete bättre än sonyn.
:)
edit: om man nu kvantifierar "bra" med ren bildkvalitet
Det har du rätt i. I lägre ljus kanske jämnare då Sonyn har en relativt sett ljusstarkare optik. Ricoh har även blixtsko för tillfällen då man vill ha extern blixt. Dammkänslighet låter dock inte bra. Och jag skulle gärna ha 4K video.
sony har en sensor på 13.2 × 8.8 [mm]
GR har en sensor på 23.7 x 15.7 [mm]
((23,7*15,7)/(13,2*8,8)) innebär att sensorarean på gr är ungefär tre gånger större än på rx100
vilket bländarstopp som står på optiken säger inte jättemycket om varken kamerans bildkvalitet eller dess prestanda i dåligt ljus. Jag får trevligare filer från min GR2 än 5d MK3 med 24-70L II :)
Hurpass oöm upplever du att GR2 är?
Har en Canon M100, som väl kanske får anses som relativt kompakt, men jag har varit lite sugen på 22mm pannkakan (EF-M 22/2), någon som har ett utlåtande på den?
Jag hade en (och har) D90 som jag tyckte det var roligt att knäppa bilder med för ett par år sen, men senaste åren har det väl blivit 100% iphonebilder.
Nu går jag lite i tankarna om att skaffa en liten billigare kamera att knäppa lite bilder för typ... Ja instagram kanske? Kan man hitta en kamera för kanske runt 5k som knäpper bättre bilder än en nyare telefon? Den måste vara hyfsat liten, så normal systemkameror går bort. Även gärna hyfsat tålig, såklart...
Har ingen större koll på vad som hänt i kameravärlden sen jag köpte min D90, men måste väl hänt väldigt mycket? Vill kunna ta motsvarande bilder som denna med en 35/1.8f pannkaksglugg typ?
Slänger in en outlier för den som prioriterar en tålig kamera - Sony RX0 II. Zeissobjektiv och samma sensorstorlek som Sony RX100 men i actionkamerastorlek. Jag har precis budat hem en från ebay men har inte hunnit testa den ordentligt ännu. Och ja, användningsområdet är smalt, men i de situationerna hoppas jag att den kommer att glänsa. Jag ska ha den till långfärdsskridsko och för att fånga stillbilder från cykeln, "i händelsernas centrum".
n+1...
Skön tråd. Jag levde i villfarelsen att mobilerna dödat allt vad kompakta kameror heter eftersom de blivit "tillräckligt" bra och framför allt kommer med. För riktiga bilder har jag min fullformat 5D. Nu blev jag sugen att kika på en nätt spegellös med en lätt liten fast vidvinkel. Tack.
Ska du posta på insta så känns det som handhavande är prio över bildkvalitet, skiter man i ergonomin så funkar ju telefonen lika gärna.
Handhavande, snabb fokus och vädertålighet. Kan man sedan få ut "raw"-bilder så fixar man resten i datorn, ofokuserade bilder är värre att korrigera efteråt. ;) Om man nu inte vill ha det förstås...
Vet att många kompaktkameror klarar av "fokusstackning" och andra finesser som kan vara behjälpligt om man ska försöka ta actionbilder i skogen. =)
Men nu är det ett cykelforum, så det där stämmer INTE :)Bra optisk kvalitet i all ära, men det är inte bara bildkvalitet som gör en bra bild. En kamera som gör som jag vill är mycket bättre än en kamera som inte gör som jag vill.
Swipa right för en bra bild och left för en dålig?man behöver inte låsa upp iphån för att ta bild? bara swipa
man behöver inte låsa upp iphån för att ta bild? bara swipa
Mobilkamerorna som sådana är idag ganska bra, men jag blir tokig på min S9 av andra anledningar. För det första är den lika lätthanterlig som en tvål. Fattar inte hur folk lyckas hålla luren med en hand och fota, och dessutom få till nån slags rimlig komposition.Jag måste försöka hålla den krampaktigt för att inte tappa den direkt (med eller utan handskar) och sen komma åt knappen på sidan, innan kameran själv har valt att fokusera på något helt annat än det jag pekade på, på skärmen. Den överexponerar dessutom konstant så för varje bild måste man dra ner exponeringen och sen skynda sig att ta bilden innan den automagiskt ökar den igen efter nån sekund.
Sen har vi bildkvaliteten. I standardläget produceras sönderbrusreducerade JPG med helt vansinnig vitbalans som inte går att ändra. Den är dock väldigt bra på HDR så att man inte bränner ut en ljus himmel. Jag som gärna meckar med bilderna i efterhand använder dock helst "pro"-läget som ger råfiler, och då kan man få vettiga resultat. Men det tar betydligt mer tid än att använda en kamera med ordentliga reglage eftersom det är extremt pilligt att gå in och ändra ISO, bländare och slutartid manuellt, vilket man måste. Det går nämligen inte att få råformat i det automagiska läget, vilket är ganska sjukt.
I pro-läget produceras dessutom också en JPG, som alltid blir oanvändbar eftersom du inte får ändra bildinställningarna om du ska spara råformat. WTF??? Det är ju exakt just då man vill ha en råfil också, om JPG:en inte blev bra trots automatiken. Idoter!
Man har alltså medvetet (?) valt att inte tillåta mig göra som jag vill med kameran, trots att den egentligen är ganska bra. Finns det nåt mer frustrerande och allmänt störande än klåfingriga utvecklare som uppenbarligen har NOLL koll på vad de pysslar med? Blir förbannad varje gång jag ska försöka fota med skiten. Går fetbort.
Edit: Hittade en gammal jämförelse mellan råformat och JPG från Samsung S9...
Visa bilaga 451532
Visa bilaga 451533
Bara VARFÖR förstör man JPG-filen genom att brusreducera bort i stort sett all färg och alla detaljer? Detaljerna syns förstås inte i det här nedskalade formatet, men det ser horribelt ut i 100% jämfört med råfilen. Som ni ser är vitbalansen också ganska vidrig, för att jag inte hunnit ändra den (automatiken är som sagt avstängd så fort du vill ha råformat), men det är ungefär så det blir även i standardläget.
Håller helt med, allt jag egentligen vill ha är ju min mobilkamera i ett mycket mindre format där jag slipper låsa upp en enhet som har failat Face ID 10 gånger så den behöver en kod och jag har blöta cykelhandskar på mig. Då är ofta ögonblicket jag vill fånga long gone. Gillade min gamla S7:a på det sättet där dubbelklick på hemknapp öppnade kameran, visst tar min S10 bättre bilder, men vad spelar det för roll när jag aldrig får igång den i tid.
Precis, men det roliga är ju att bruset syns ännu mindre då och att man istället kunnat få finare färger, som ändå framgår hyfsat på en minimal skärm. Man borde med andra ord gjort precis tvärtom.Håller helt med om handhavandet,
Det korta svaret angående brusreduceringen är nog att 99% av bilderna som tas konsumeras av en mobilskärm på antingen Instagram eller i privata chattar så är inte ett problem då det knappt syns. Speciellt inte med diverse filter på, men håller verkligen med, Samsung tenderar att ofta överexponera med är otroligt bra på komplexa ljusförhållanden.
Mobilkamerorna som sådana är idag ganska bra, men jag blir tokig på min S9 av andra anledningar. För det första är den lika lätthanterlig som en tvål. Fattar inte hur folk lyckas hålla luren med en hand och fota, och dessutom få till nån slags rimlig komposition.Jag måste försöka hålla den krampaktigt för att inte tappa den direkt (med eller utan handskar) och sen komma åt knappen på sidan, innan kameran själv har valt att fokusera på något helt annat än det jag pekade på, på skärmen. Den överexponerar dessutom konstant så för varje bild måste man dra ner exponeringen och sen skynda sig att ta bilden innan den automagiskt ökar den igen efter nån sekund.
Sen har vi bildkvaliteten. I standardläget produceras sönderbrusreducerade JPG med helt vansinnig vitbalans som inte går att ändra. Den är dock väldigt bra på HDR så att man inte bränner ut en ljus himmel. Jag som gärna meckar med bilderna i efterhand använder dock helst "pro"-läget som ger råfiler, och då kan man få vettiga resultat. Men det tar betydligt mer tid än att använda en kamera med ordentliga reglage eftersom det är extremt pilligt att gå in och ändra ISO, bländare och slutartid manuellt, vilket man måste. Det går nämligen inte att få råformat i det automagiska läget, vilket är ganska sjukt.
I pro-läget produceras dessutom också en JPG, som alltid blir oanvändbar eftersom du inte får ändra bildinställningarna om du ska spara råformat. WTF??? Det är ju exakt just då man vill ha en råfil också, om JPG:en inte blev bra trots automatiken. Idoter!
Man har alltså medvetet (?) valt att inte tillåta mig göra som jag vill med kameran, trots att den egentligen är ganska bra. Finns det nåt mer frustrerande och allmänt störande än klåfingriga utvecklare som uppenbarligen har NOLL koll på vad de pysslar med? Blir förbannad varje gång jag ska försöka fota med skiten. Går fetbort.
Edit: Hittade en gammal jämförelse mellan råformat och JPG från Samsung S9...
Visa bilaga 451532
Visa bilaga 451533
Bara VARFÖR förstör man JPG-filen genom att brusreducera bort i stort sett all färg och alla detaljer? Detaljerna syns förstås inte i det här nedskalade formatet, men det ser horribelt ut i 100% jämfört med råfilen. Som ni ser är vitbalansen också ganska vidrig, för att jag inte hunnit ändra den (automatiken är som sagt avstängd så fort du vill ha råformat), men det är ungefär så det blir även i standardläget.
Nä, alltså, det blir samma JPG-bild som om man använder normalläget utan att öka färg och kontrast, och utan möjlighet till automatisk HDR vid motljus. Skillnaden är att man inte FÅR ändra färg och kontrast i pro-läget, vilket innebär att JPG-filen blir dassig och med den vitbalans som kameran själv väljer (helt åt helvete). Så fort man ändrar nån bildinställning alls så berättar skiten beskäftigt att man då inte kan spara råfiler.i ditt Pro-läge sparas antagligen JPG bara som preview så att du snabbt och enkelt ska se vilka tunga raw-filer du vill ta med dig in i typ lightroom. De är säkert bara en 8bitarskopia av raw-filen och därav grådassig. Datorer vill ha blek input för det är mycket lättare att sänka ett grått fält ner till kolsvart än att höja ett kolsvart skugga till en grå gradient.. typ.
Angående svårt att låsa upp telefonen: Jag fotar mest för dokumentering i jobbet, men har ofta blöta handskar på mig då. Näsan är din vän!?Yes samma på Samsung, funkar väldigt dåligt med handskar.
Kul, jag klämde på en sådan igår och de är klart trevliga.Det finns även tilläggsgrepp att få, för att den ska hållas i handen bättre, men klart är att ergonomin i en liten kamera som ryms i fickan inte är den bästa.
Sonys eget självhäftande grepp är kanon och billigt. Mitt sitter kvar efter flera år.Kul, jag klämde på en sådan igår och de är klart trevliga.
Grepp, det går alltid att lösa med självhäftande gummigrepp. Alternativt ta en gummibit och skär till önskad form och limma dit själv. Det blir riktigt bra! Har gjort så på alla mina småttingar.
Jag har haft en sådan. Rätt usel bildkvallite onekligen....Olympus Tough, även seriens flaggskepp, har en bildkvalitet som mobiltelefonerna passerade för flera år sedan. Rekommenderas inte om man vill ha bra bildkvalitet, men den har förstås en del förtjänster.
De flesta smarttelefoner är väl vädertåliga idag, men tyvärr är ergonomin i vägen just då man behöver vädertåligheten.