Kompaktkamera för att ha med på cykeltur (+annat)

Har en Canon M100, som väl kanske får anses som relativt kompakt, men jag har varit lite sugen på 22mm pannkakan (EF-M 22/2), någon som har ett utlåtande på den?

Kitobjektivet ryms rätt bra i midjeväska eller ryggsäck och ibland har EF50/1,4 med adapter fått hänga med också.
Men något lite kompaktare vore inte dumt ibland.

Jag har den andra pankakan (Canon EF 40/2,8 STM) som jag har på 5D mkii huset när EF 50/1,4 känns för klumpigt. Det fungerar bra och vid mörker/blixt är det bättre än EF 50 eftersom det inte blir lika mycket interna reflektioner när kontrasten ftån ljuskällor är hög. Antar att de har utvevklat AR costing sedan 1987....

Bara pga denna tråd tog jag kompaktkameran idag! (G7X Mk II) Var ju lite smidigare helt klart. Går rätt bra att manövrera denna med handskar. Avtryckare + exponeringskompensation. Det enda man behöver. Sedan går det att snurra på ringen vid objektivet också för en tillvalsfunktion. Har ISO där just nu. Väldigt bra faktiskt! Visst, objektivet är inte det bästa i alla lägen men för 90% bilderna blir det riktigt bra. Riktigt nöjd med denna!

Kikade på Mk III'an igår och det verkar inte hänt så mycket rent fysiskt. Vilket ju är bra förvisso. Undrar hur Mk IV kommer bli, blir ju spännande, den lär komma om några månader kanske.

IMG_20201106_141325.jpg

Jag provade just Epoc Capture-väskan, verkar vara precis vad jag ville ha. Den rymmer en Sony A7III + Tamron 28-200/2.8-5.6 på detta vis. Tamron 17-28 är kortare, så med det ryms kameran på höjden och ett till objektiv går bra in.
DSC08331.jpg

Väskan verkar sitta bra på ryggen och jag skulle inte tveka att köra krävande stigar med den. Eventuellt stativ och annan utrustning får sitta i ramväskan, skulle inte vilja tynga ner midjeväskan med något mera.
_PN_8342.jpg

Den går att ha löst spänd för bättre ventilation...
DSC08334.jpg

... eller mera spänd för att sitta fast ordentligt i krävande terräng.
DSC08344.jpg

Jag provade just Epoc Capture-väskan, verkar vara precis vad jag ville ha. Den rymmer en Sony A7III + Tamron 28-200/2.8-5.6 på detta vis. Tamron 17-28 är kortare, så med det ryms kameran på höjden och ett till objektiv går bra in.
Visa bilaga 451993
Väskan verkar sitta bra på ryggen och jag skulle inte tveka att köra krävande stigar med den. Eventuellt stativ och annan utrustning får sitta i ramväskan, skulle inte vilja tynga ner midjeväskan med något mera.
Visa bilaga 451994

Den går att ha löst spänd för bättre ventilation...
Visa bilaga 451995
... eller mera spänd för att sitta fast ordentligt i krävande terräng.
Visa bilaga 451996
Najs! Min är på väg, från Finland faktiskt. ? Fanns i lager hos Varuste till rimligt pris, men knappt nån annanstans.
Den ser ju klart mindre ut på dina bilder än i marknadsföringen. Är det 7L-modellen? :unsure: Jag är nog bara glad över det i såfall, även om det lär innebär att jag inte får ner min GFX med pannkaka. Kommer köra mest med a7 II och 7artisans 28/1,4 tror jag. Kanske nåt minimalistiskt tele också som komplement.

Edit: Intressant det där Tamron-objektivet förresten!

Najs! Min är på väg, från Finland faktiskt. ? Fanns i lager hos Varuste till rimligt pris, men knappt nån annanstans.
Den ser ju klart mindre ut på dina bilder än i marknadsföringen. Är det 7L-modellen? :unsure: Jag är nog bara glad över det i såfall, även om det lär innebär att jag inte får ner min GFX med pannkaka. Kommer köra mest med a7 II och 7artisans 28/1,4 tror jag. Kanske nåt minimalistiskt tele också som komplement.

Det är 7L-modellen, det är säkert jag som är stor.

Det är 7L-modellen, det är säkert jag som är stor.
Hehe, jag tänkte även på hur stor kameran såg ut i väskan, men det beror nog mest på att de kameror man sett på bilder varit ännu mindre. Jag har mest små manuella gluggar till min så det ska nog inte vara några problem.
Sen undrar jag ju om den inte har vettigare form även om man inte har kamera med sig. Min nuvarande Evoc midjeväska är rätt knölig att fylla ordentligt eftersom den liksom säckar ihop och inte har något regelrätt lock uppepå.

Bara pga denna tråd tog jag kompaktkameran idag! (G7X Mk II) Var ju lite smidigare helt klart. Går rätt bra att manövrera denna med handskar. Avtryckare + exponeringskompensation. Det enda man behöver. Sedan går det att snurra på ringen vid objektivet också för en tillvalsfunktion. Har ISO där just nu. Väldigt bra faktiskt! Visst, objektivet är inte det bästa i alla lägen men för 90% bilderna blir det riktigt bra. Riktigt nöjd med denna!

Kikade på Mk III'an igår och det verkar inte hänt så mycket rent fysiskt. Vilket ju är bra förvisso. Undrar hur Mk IV kommer bli, blir ju spännande, den lär komma om några månader kanske.

Visa bilaga 451941

IMG_20201107_150003.jpg

Och jag tog premiärturen med nya (begagnade) G9:an. Mycket trevlig, bra intryck så här långt. Måste erkänna att jag nog saknat lite zoom på min Ricoh GR trots allt.

Har med kikat på G9, den är verkligen otroligt kompakt. Förmodligen enda 1" sensor-kamera jag skulle kunna ha i ryggfickan utan att den känns bulkigt. Finns det något sätt att ha den uppkopplad mot telefonen hela tiden så man slipper allt stök med att föra över? Eller finns det ens på någon kamera?

Har med kikat på G9, den är verkligen otroligt kompakt. Förmodligen enda 1" sensor-kamera jag skulle kunna ha i ryggfickan utan att den känns bulkigt. Finns det något sätt att ha den uppkopplad mot telefonen hela tiden så man slipper allt stök med att föra över? Eller finns det ens på någon kamera?

Har mest fått agera dokumentärfotograf av barnens leksaker, så har inte hunnit komma tillrätta med alla funktioner än. Upplever överföring med wifi och bluetooth som väldigt smidigt, men då kommer jag också direkt från kamera med sladdöverföring.

Fick hem Evoc-midjeväskan och konstaterar nöjt att jag lätt får ned ett stycke GFX 50R med 45, 50 eller 63 mm monterat. :love:

Däremot blir jag nästan förbannad när jag ser att de skalat bort i princip allt annat som man vill ha. Inga inre fack alls, alltså svårt att få med sig sånt som inte ska ligga och skramla löst. Ingen flaskhållare på ena sidan trots att det skulle kunna sitta där. Inget nyckelsnöre i sidofickan. Och så vidare. Det är precis som vanligt; man får välja om man ska fota eller cykla och tydligen förväntas man ha ett helt annat behov av småprylar än för den som inte har kamera med sig. Varför i helsike gör man så? Varför skulle man plötsligt inte behöva nycklar med sig bara för att man har en kamera? :oops:
En helt random detalj är att man vänt på blixtlåsen till sidofacken vilket innebär att jag plötsligt inte kan ha batteriet till hjälmlampan där eftersom sladden då pekar åt fel håll.

Ännu en väska till samlingen av väskor som nästan är bra, alltså. Suck.

Edit: Var på dåligt humör som fan när jag skrev. Givetvis kommer den komma till användning ändå, och det är ju fantastiskt om man kan cykla med finkameran på ett vettigt sätt. Den vill jag nog ändå inte ta vid mörkercykling, så batteriproblemet kan man bortse ifrån. ?

Senast ändrad:
...
Ännu en väska till samlingen av väskor som nästan är bra, alltså. Suck.
...

Du har för höga förväntningar, nästan ingen utrustning är perfekt. Själv hoppades jag bara få kameran att rymmas, övriga saker får sitta i en ramväska. Kameran ryms bra och väskan känns bekväm. Du har iofs rätt i det du skriver, men själv irriterar jag mig bara litet på facket för minneskort, där jag hade föredragit en bättre ficka.

Senast ändrad:
Däremot blir jag nästan förbannad när jag ser att de skalat bort i princip allt annat som man vill ha. Inga inre fack alls, alltså svårt att få med sig sånt som inte ska ligga och skramla löst. Ingen flaskhållare på ena sidan trots att det skulle kunna sitta där. Inget nyckelsnöre i sidofickan. Och så vidare.
Fram med symaskinen bara. Det är ju likadant med kompletta cyklar man köper, man behöver modifiera dem. ☺

Hi hi, från kompaktkamera, till apsc, till MF.
Jag säger rx100 av någon årsmodell, ta den som har rätt objektiv för dig, jag har haft 2, tvåan har syrran, jag själv 3an.

Makten, en think tank speed pack har jag hemma, låter kanske som något som kan passa?
Den är inte minimalistisk, flaskor går bra.

Du har för höga förväntningar, nästan ingen utrustning är perfekt. Själv hoppades jag bara få kameran att rymmas, övriga saker får sitta i en ramväska. Kameran ryms bra och väskan känns bekväm. Du har iofs rätt i det du skriver, men själv irriterar jag mig bara litet på facket för minneskort, där jag hade föredragit en bättre ficka.
Jag tycker nog inte det är för höga förväntningar att vänta sig att väskan har ungefär samma funktioner som deras mindre väskor, så vida de inte gör intrång på kameradelen. Vilket de inte skulle behöva göra. Bättre att lägga på några hundralappar och behålla allt gott liksom.
Fack för minneskort är nåt man tagit direkt från kameraväskor för annat bruk. Har väldigt svårt att tro att folk släpar med sig massa minneskort, så stora kort som man kan köpa billigt idag. Inte genomtänkt helt enkelt. Det är väl nån kameratomte som sagt vad som behövs istället för att nån som cyklar OCH fotar har fått bestämma.

Jag säger rx100 av någon årsmodell...
Jag har en RX100 MkIII och tycker inte den ger tillräckligt bra bildkvalitet. Dessutom är användargränssnittet horribelt. Helt omöjlig att använda med handskar om inte annat.

Har mest fått agera dokumentärfotograf av barnens leksaker, så har inte hunnit komma tillrätta med alla funktioner än. Upplever överföring med wifi och bluetooth som väldigt smidigt, men då kommer jag också direkt från kamera med sladdöverföring.

Kan du ha den ständigt uppkopplad så att alla bilder förs över i bakgrunden till telefonen?

Jag tycker nog inte det är för höga förväntningar att vänta sig att väskan har ungefär samma funktioner som deras mindre väskor, så vida de inte gör intrång på kameradelen. Vilket de inte skulle behöva göra. Bättre att lägga på några hundralappar och behålla allt gott liksom.
Fack för minneskort är nåt man tagit direkt från kameraväskor för annat bruk. Har väldigt svårt att tro att folk släpar med sig massa minneskort, så stora kort som man kan köpa billigt idag. Inte genomtänkt helt enkelt. Det är väl nån kameratomte som sagt vad som behövs istället för att nån som cyklar OCH fotar har fått bestämma.

Jag har en RX100 MkIII och tycker inte den ger tillräckligt bra bildkvalitet. Dessutom är användargränssnittet horribelt. Helt omöjlig att använda med handskar om inte annat.
Det finns inget som är lika kompakt som är lika bra. Det är en bra kombo för att ha med sig, utan att det blir en "fotoorienterad" aktivitet. Jag åker offpiste i alperna med den i framfickan på brallan. Högre bildkvalle, plötsligt börjas både vikt och storlek att märkas av, jag tar det inte med. Perfa avvägning mellan storlek vikt och bildkvalitet för att kunna ha med obemärkt.

Kan du ha den ständigt uppkopplad så att alla bilder förs över i bakgrunden till telefonen?

Som jag förstår det kan du inte fota med kameran medan den för över bilder till telefonen, varken med wifi eller BT. Överföringen är dock väldigt enkel, även för en digital stofil som mig.

Det finns inget som är lika kompakt som är lika bra. Det är en bra kombo för att ha med sig, utan att det blir en "fotoorienterad" aktivitet. Jag åker offpiste i alperna med den i framfickan på brallan. Högre bildkvalle, plötsligt börjas både vikt och storlek att märkas av, jag tar det inte med. Perfa avvägning mellan storlek vikt och bildkvalitet för att kunna ha med obemärkt.
Det beror på vad man vill åt. Ricoh GR II sopar banan med RX100 vad gäller bildkvalitet, men tyvärr kan man inte luta skärmen. För min del duger fast vidvinkel bra också men det gäller ju inte alla.

Jag tycker nog inte det är för höga förväntningar att vänta sig...

Jag har gett upp höga förväntningar för länge sen. Det är alltid en eller flera detaljer man skulle vilja ha annorlunda och man frågar sig hur det är möjligt att det egna användningssättet är så annorlunda än de som utvecklat och testat utrustningen.

Vad Sony RX100 beträffar har jag använt den med handskar och en hand utan problem. Den sitter i en liten väska på överröret och jag kan ta bilder i farten med den, men förvisso inte ändra inställningar: Det är A eller P, Auto ISO, -0.7 exponeringskompensation osv. Om bildkvaliteten inte räcker till hos RX100 finns det inte många andra val om det ska vara kompakt. Ricoh GR3 är väl bättre men har en del nackdelar. Allt annat (?) kräver att man går upp i storlek.

Min RX100VA kom idag. Spännande att se hur mycket bättre den är än Mk 1. Jag förväntar mig ett stegs bättre mörker/brusegenskaper, kanske lite bättre dynamiskt omfång, en optik som är hyfsat skarp över alla brännvidder och en helt annan snabbhet på all sätt.
Edit: En titt på DXOMark säger att sensorerna är i stort sett likvärdiga, med ett halvt stegs fördel i mörker för den nyare.

Senast ändrad:
Fick hem Evoc-midjeväskan och konstaterar nöjt att jag lätt får ned ett stycke GFX 50R med 45, 50 eller 63 mm monterat. :love:

Jag har inte vågat ha med min x-t2 på tur än. Skulle va duktigt nojig med en GFX i väskan men vilken drömkamera att ha med överallt

Själv kör jag x70 som cykel/ta-med-överallt-kamera. Funkar ok om man låter kameran tänka själv så lite som möjligt

Jag har gett upp höga förväntningar för länge sen. Det är alltid en eller flera detaljer man skulle vilja ha annorlunda och man frågar sig hur det är möjligt att det egna användningssättet är så annorlunda än de som utvecklat och testat utrustningen.

Vad Sony RX100 beträffar har jag använt den med handskar och en hand utan problem. Den sitter i en liten väska på överröret och jag kan ta bilder i farten med den, men förvisso inte ändra inställningar: Det är A eller P, Auto ISO, -0.7 exponeringskompensation osv. Om bildkvaliteten inte räcker till hos RX100 finns det inte många andra val om det ska vara kompakt. Ricoh GR3 är väl bättre men har en del nackdelar. Allt annat (?) kräver att man går upp i storlek.

Min RX100VA kom idag. Spännande att se hur mycket bättre den är än Mk 1. Jag förväntar mig ett stegs bättre mörker/brusegenskaper, kanske lite bättre dynamiskt omfång, en optik som är hyfsat skarp över alla brännvidder och en helt annan snabbhet på all sätt.
Edit: En titt på DXOMark säger att sensorerna är i stort sett likvärdiga, med ett halvt stegs fördel i mörker för den nyare.
GR III hade varit helt perfekt om den hade haft lutbar skärm. Det är ju lögn i helvete att försöka hålla kameran stabilt på raka armar när man är andfådd, vilket i alla fall jag är när jag fotar i samband med cykling. Med upplutad skärm kan man hålla armbågarna mot sidan och det blir mycket bättre. Jag fotar faktiskt oftast så även på kameror med sökare. Lite som att köra med en gammal 'bladare. ? Sen är det många bilder som helt enkelt inte går att ta utan lutbar skärm, för att man inte ser skärmen om man inte lutar den.

RX100 är en utmärkt kamera egentligen. Det är bara jag som vill ha full kontroll och det är väldigt, väldigt svårt med handskar. Jag avskyr också Sony av hela mitt hjärta (trots att jag har ett helt jäkla Sony-system också) för att de är så uppenbart gjorda av ickefotografer. Trista att använda, noll taktil känsla, noll genomtänkt användargränssnitt, usla knappar, vedervärdiga menyer, icke programmerbara knappar som skulle kunna användas till bra saker, och så vidare.

Fuji har verkligen fattat hur man gör däremot. Bländarring, ratt för slutartid och sen kan man lägga ISO lättåtkomligt där man vill och köra autofokus med tummen i manuellt fokusläge, så man sömlöst kan skifta mellan AF och MF utan att rota i menyer och skit.

Jag har inte vågat ha med min x-t2 på tur än. Skulle va duktigt nojig med en GFX i väskan men vilken drömkamera att ha med överallt

Själv kör jag x70 som cykel/ta-med-överallt-kamera. Funkar ok om man låter kameran tänka själv så lite som möjligt
Det är klart att det är lite nervigt, men jag har – ta i trä – svårt att se att jag skulle vurpa och landa på ryggen så att kameran pajjar. Gör den det så pajjar antagligen även jag, och det är värre. Just det där med att ha en drömkamera med sig på cykelturen är väldigt mycket värt. Dock märkte jag alldeles nyss att den är rätt värdelös i mörker utan stativ. Dels finns inga ljusstarka gluggar och dels ingen bildstabilisering. Därtill är sökarens/skärmens uppdateringsfrekvens hysteriskt dålig i mörker, så det är galet svårt att fokusera när kameran inte sitter exakt helt still (stativ igen alltså).

Sålde just en X70 faktiskt. Jag älskar den som kamera sett, men hatade både objektivet och sensorn. :cautious:? Jag drömmer om en kamera som har X70:s användargränssnitt, Ricoh GR II:s objektiv och sensorn från vad som helst som inte är "X-Trans". Och så bildstabilisering såklart.

Sålde just en X70 faktiskt. Jag älskar den som kamera sett, men hatade både objektivet och sensorn. :cautious:? Jag drömmer om en kamera som har X70:s användargränssnitt, Ricoh GR II:s objektiv och sensorn från vad som helst som inte är "X-Trans". Och så bildstabilisering såklart.

Och precis när jag skulle föreslå X70 ser jag detta. ?

Kul att se mer fujifolk här!

Fuji har verkligen fattat hur man gör däremot. Bländarring, ratt för slutartid och sen kan man lägga ISO lättåtkomligt där man vill och köra autofokus med tummen i manuellt fokusläge, så man sömlöst kan skifta mellan AF och MF utan att rota i menyer och skit.

Håller med! Är jättenöjd med min X100, men tyvärr är den för stor för att ta med vid cykling.

Jag har ingen problem med X-Trans. Tittade nyligen på XF10, den skulle vara den perfekta kameran till cykling och vandring, men den verkar tyvärr vara för långsamt, både gränssnittet och autofocus. Flesta reviews är gjort med gamla firmware, nyare är bättre. Kanske måsta jag prova själva.

Håller med! Är jättenöjd med min X100, men tyvärr är den för stor för att ta med vid cykling.

Jag har ingen problem med X-Trans. Tittade nyligen på XF10, den skulle vara den perfekta kameran till cykling och vandring, men den verkar tyvärr vara för långsamt, både gränssnittet och autofocus. Flesta reviews är gjort med gamla firmware, nyare är bättre. Kanske måsta jag prova själva.
Om det är en X100 (första generationen) du har så är nog alla andra fujikameror snabbare än den du redan har. :)

Ja hade en X100, men bytte den till en X100S.
Största problemet är att min son är för snabbt och oftast inte vill står stilla för en bild.
Själv hade jag X100S och sedan X100F. Känner igen problematiken med snabba söner (jag har tre stycken), och kan meddela att det inte blev bättre med en nyare kamera. ?

Jag har en xe3 med två fujicrons som de kallas, smått och kompetent, sen en xh1 med lite större gluggar, inga zoomar, bara primes. Perfekt för att fota saker att printa a3 av och sätta upp hemma.

Jag vill inte se felet, men vill ändå veta om det är adoberelaterat eller ej. ?
En del anser det, men samma sak syns i JPG direkt ur kameran. Och Capture One, även om det blir lite bättre där.
X-Trans är väldigt bra för att ge lågt färgbrus vid höga ISO-tal men ger tydligen klara nackdelar på andra sätt. Jag tror också att det jag ogillar syns extra tydligt med ett oskarp objektiv.

Edit: Förresten är det väldigt synd att Fuji gick ifrån deras fina knapp- och ratt-layout på de allra minsta systemkamerorna (X-M1?). Och storleken är inget argument eftersom det gick utmärkt att ha det på X70.

Är de nån som har erfarenhet av Sony ZV1 "vlog kameran"?
Tyckte den satt dåligt i handen men den hade även dålig batteritid. Eller vad kan man förvänta sig för batteritid för en liten kompakt kamera?
Funderar oxå på den eftersom jag mest filmar. Smidigt med en "filmkamera" som får plats i fickan och dessutom har bra inbyggt ljud vilket är ovanligt. Har dock aldrig testat, bara Youtube-knarkat.

...
...

Fujis kameror är mycket lockande, trots att jag egentligen inte tycker att de traditionella kontrollerna i praktiken är så lysande, då man behöver två händer för att ändra på dom. För några år sedan, så jag gick från m43 till större sensor var Fuji tyvärr inte ännu riktigt där de är nu, så då blev det Sony. Nu skulle det kanske bli något annat.

Sony är på många sätt tråkigt, men man vänjer sig vid gränssnittet (som nu i min nya RX100 VA har mera parallellt med de större kamerorna) och i.o.m Tamrons objektiv finns det nu bra optik till hyfsat pris. Bra i det här fallet är en lyckad balans mellan optiska egenskaper, vikt/storlek och pris.

Fujis kameror är mycket lockande, trots att jag egentligen inte tycker att de traditionella kontrollerna i praktiken är så lysande, då man behöver två händer för att ändra på dom. För några år sedan, så jag gick från m43 till större sensor var Fuji tyvärr inte ännu riktigt där de är nu, så då blev det Sony. Nu skulle det kanske bli något annat.
Grejen är att det är så lätt att ställa om mellan automatik och manuellt, då varje ratt har ett A-läge. Själv använder jag alltid auto-ISO och slutartidsautomatik, men ställer bländaren själv, när jag fotar handhållet. Med tumhjulet på GFX:en (antar att det är samma med mindre Fuji-kameror) kan jag växla mellan tre olika förinställda "starttider" för auto-ISO (där ISO börjar höjas istället för att tiden förlängs), och vill jag ändra tiden ytterligare så är det bara att vrida tidsratten istället (vilket i och för sig kräver två händer, men det händer sällan). På stativ ställer jag allt manuellt istället, även ISO.
Sen har jag alltid kameran i manuellt fokusläge men kan köra AF med tumknappen. Då behövs inget växlande mellan AF och MF. Fokuspunkten flyttas hur lätt som helst med tumspaken, som också verkar finnas på Sony a7 III och senare, men inte på mindre eller äldre Sony-kameror.

Sony är på många sätt tråkigt, men man vänjer sig vid gränssnittet (som nu i min nya RX100 VA har mera parallellt med de större kamerorna) och i.o.m Tamrons objektiv finns det nu bra optik till hyfsat pris. Bra i det här fallet är en lyckad balans mellan optiska egenskaper, vikt/storlek och pris.
Jag köpte den ursprungliga a7 för att det var den första spegellösa FF-kameran om man bortser från Leica M9. Nu när både Nikon och Canon gör liknande kameror så skulle jag inte ens kolla åt Sony. Har alltid avskytt deras kameror och det var en plåga att gå över från D700 till a7. Även a7 II som jag har nu är helt kass jämfört med vilken Nikon som helst, från instegsmodell och uppåt. Försök flytta fokuspunkten med handskar. Det är fan nästan omöjligt trots att det är en väldigt vital funktion. Man måste trycka i mitten av snurrhjulet UTAN att råka snurra på det, trycka igen för att flytta punkten, vilket också är nästan omöjligt utan att snurra på hjulet. Och så vidare. Sen finns så många inbyggda idiotbegränsningar att jag blir tokig. Bara en sån sak som att IR-sensorn för att skifta mellan EVF och skärm är helt felkalibrerad är bortom mig hur man kan släppa ut på marknaden. Jag har varit tvingen att minutiöst placera en tejpbit halvvägs över sensorn för att den inte ska ändra till EVF när man håller kameran med utfälld skärm nära kroppen. Ingen kan nånsin ens ha testat detta vid utveckling av kameran.

Fördelen är förstås att det finns ett stort utbud av objektiv. Om man nu är intresserad av detta utbud. Själv vill jag ha manuella objektiv (eftersom AF nästan alltid träffar nåt annat än det jag siktar på). De är dessutom mycket mindre och trevligare att använda. Det enda AF-objektiv jag har är Zeiss Batis 25/2 som jag ogillar starkt. Det har helt vansinniga optiska prioriteringar (stora mängder LoCA för att kunna vara skarpt) och är ungefär dubbelt så stort som det skulle behöva vara. Bara ett tomt skal med luft. Usch.

Jag önskar verkligen att jag inte var så petig, för det här gäller inte bara kameror. Jag tycker att merparten av alla produkter är feldesignade. ?

...
Jag önskar verkligen att jag inte var så petig, för det här gäller inte bara kameror. Jag tycker att merparten av alla produkter är feldesignade. ?

Ett hårt öde, som jag bara delvis delar. Jag märker att de flesta produkter inte är optimalt designade, men kan leva med det utan stora besvär.

Ett hårt öde, som jag bara delvis delar. Jag märker att de flesta produkter inte är optimalt designade, men kan leva med det utan stora besvär.

Samma här. Det är bara att välja noggrann så man undviker besvär man inte kan leva med.

Men på moderna elektronik som kameror är det konstigt att det finns otroligt många saker man kan ändra i inställningarna, men ofta inte några viktiga saker man behöver. Förstår att man måste sälja saker till största användergrupp, men lite mer inställningar kostar bara lite programmering och ger ingen problem for dom som inte tittar på dom.

tre olika förinställda "starttider" för auto-ISO (där ISO börjar höjas istället för att tiden förlängs)
Är det olika faktorer för slutartiden. T ex standard för slutartid är 1/f. Om du fotar med 50mm brännvidd så blir tiden 1/50 s, om kameran uppfattar att det behövs längre tid så boostar den ISO för att få ner tiden till detta igen. Men på vissa kameror kan man ändra faktorn där, x säger vi. Så slutartiden tillåts vara x/f istället, där x kan vara 1, 1.5, 2 eller så. Det hade varit fint!

...
Men på moderna elektronik som kameror är det konstigt att det finns otroligt många saker man kan ändra i inställningarna, men ofta inte några viktiga saker man behöver. Förstår att man måste sälja saker till största användergrupp, men lite mer inställningar kostar bara lite programmering och ger ingen problem for dom som inte tittar på dom.

Det är en hel del småsaker på kameror jag också gärna skulle vilja ha fixade, t.ex inbyggd intervaltimer, dra in optiken först vid avstängning utan att vänta på att buffern töms osv, saker som bara är lite mjukvara.

Men om jag ser på saken från den andra sidan (jobbar själv med produktutveckling), så är det också klart varför allt inte ryms med: Det är alltid knappt om tid och en liten förändring är kanske inte så liten: Några dagars kodning blir lätt tio gånger så mycket jobb då man räknar med dokumentation, riskanalys, verifiering och användarhandböcker, väntan på översättning mm. Om business-värdet anses tillräckligt högt görs det, annars inte, och därmed blir små detaljer som kan vara viktiga för ett fåtal ogjorda.

Jag köpte den ursprungliga a7 för att det var den första spegellösa FF-kameran om man bortser från Leica M9. Nu när både Nikon och Canon gör liknande kameror så skulle jag inte ens kolla åt Sony. Har alltid avskytt deras kameror och det var en plåga att gå över från D700 till a7. Även a7 II som jag har nu är helt kass jämfört med vilken Nikon som helst, från instegsmodell och uppåt. Försök flytta fokuspunkten med handskar. Det är fan nästan omöjligt trots att det är en väldigt vital funktion. Man måste trycka i mitten av snurrhjulet UTAN att råka snurra på det, trycka igen för att flytta punkten, vilket också är nästan omöjligt utan att snurra på hjulet. Och så vidare. Sen finns så många inbyggda idiotbegränsningar att jag blir tokig. Bara en sån sak som att IR-sensorn för att skifta mellan EVF och skärm är helt felkalibrerad är bortom mig hur man kan släppa ut på marknaden. Jag har varit tvingen att minutiöst placera en tejpbit halvvägs över sensorn för att den inte ska ändra till EVF när man håller kameran med utfälld skärm nära kroppen. Ingen kan nånsin ens ha testat detta vid utveckling av kameran.

Håller med precis allt, ägt A7, A7II och nu A7III. Förvånad att du inte nämner batteritid på ettan och tvåan :) Till min Sony A7II hade jag 6 batterier. Måste dock säga att A7III är en game changer, jag gav den till en kompis på MTB SM nu i september som aldrig fotat med kamera innan samt nya Tamron 70-180 f2.8. Över 3000 bilder senare tror jag fokus satt fel 1 enda gång. De felkalibrerade sensorn för EVF /Skärm kvarstår dock ;)

Kollade på Nikon med, hade gärna haft den för den ligger bättre i handen, men alla deras objektiv är enorma pga den stora fattingen så gick bort då jag vill ha allt kompakt. A7III + Tamron 70-180 f2.8 väger mindre än bara Nikos motsvarande objektiv.

Vanlig kamera: titta på en bild. Zooma enkelt med en ratt/zoomreglage.
Sony: titta på en bild. Tryck på menyknappen (!), gå in i menyn, hitta/välj förstora, förstora.

Vanlig kamera: titta på en bild. Zooma enkelt med en ratt/zoomreglage.
Sony: titta på en bild. Tryck på menyknappen (!), gå in i menyn, hitta/välj förstora, förstora.

Fujifilm: klick på mitten av vänster/höger reglage (som zoomar bilden) och få direkt max-zoom på delen av bilden som auto-focus valde.

Är det olika faktorer för slutartiden. T ex standard för slutartid är 1/f. Om du fotar med 50mm brännvidd så blir tiden 1/50 s, om kameran uppfattar att det behövs längre tid så boostar den ISO för att få ner tiden till detta igen. Men på vissa kameror kan man ändra faktorn där, x säger vi. Så slutartiden tillåts vara x/f istället, där x kan vara 1, 1.5, 2 eller så. Det hade varit fint!
Nä, det är tre tider jag ställer själv och därför kan anpassa precis som jag vill. Det perfekta vore att ha ett sånt läge som Pentax använder sig av, där kameran är i slutartidsautomatik och där du direkt med ett inmatningshjul väljer vid vilken slutartid ISO ska börja höjas om slutartiden inte räcker till för korrekt exponering. Detta går bara om man ändrar till manuellt läge med de flesta andra kameror, vilket gör det bökigt vid den brytpunkt där ljuset ibland är för högt för att den inställda slutartiden och lägsta ISO inte ska ge överexponering. Då måste man byta läge helt i onödan.

Håller med precis allt, ägt A7, A7II och nu A7III. Förvånad att du inte nämner batteritid på ettan och tvåan :) Till min Sony A7II hade jag 6 batterier. Måste dock säga att A7III är en game changer, jag gav den till en kompis på MTB SM nu i september som aldrig fotat med kamera innan samt nya Tamron 70-180 f2.8. Över 3000 bilder senare tror jag fokus satt fel 1 enda gång. De felkalibrerade sensorn för EVF /Skärm kvarstår dock ;)

Kollade på Nikon med, hade gärna haft den för den ligger bättre i handen, men alla deras objektiv är enorma pga den stora fattingen så gick bort då jag vill ha allt kompakt. A7III + Tamron 70-180 f2.8 väger mindre än bara Nikos motsvarande objektiv.
Batteritid har aldrig varit ett problem för mig eftersom jag oftast bara tar 10-20 bilder per fototillfälle.
Nikon må ha större bajonett men de har valt f/1,8 till sina premiumobjektiv istället för f/1,4, så totalt sett är de vad jag vet mindre och lättare vid ungefär samma kvalla. Sony började ju där också med 55/1,8, men sen sket det sig.

Fujifilm: klick på mitten av vänster/höger reglage (som zoomar bilden) och få direkt max-zoom på delen av bilden som auto-focus valde.
Det låter smart. Det är inte så att det är ovanligt att man vill zooma in. Sony verkar tro att ingen är intresserad av att kolla in bilden.

Tillbaka
Topp