Jag har gett upp höga förväntningar för länge sen. Det är alltid en eller flera detaljer man skulle vilja ha annorlunda och man frågar sig hur det är möjligt att det egna användningssättet är så annorlunda än de som utvecklat och testat utrustningen.
Vad Sony RX100 beträffar har jag använt den med handskar och en hand utan problem. Den sitter i en liten väska på överröret och jag kan ta bilder i farten med den, men förvisso inte ändra inställningar: Det är A eller P, Auto ISO, -0.7 exponeringskompensation osv. Om bildkvaliteten inte räcker till hos RX100 finns det inte många andra val om det ska vara kompakt. Ricoh GR3 är väl bättre men har en del nackdelar. Allt annat (?) kräver att man går upp i storlek.
Min RX100VA kom idag. Spännande att se hur mycket bättre den är än Mk 1. Jag förväntar mig ett stegs bättre mörker/brusegenskaper, kanske lite bättre dynamiskt omfång, en optik som är hyfsat skarp över alla brännvidder och en helt annan snabbhet på all sätt.
Edit: En titt på DXOMark säger att sensorerna är i stort sett likvärdiga, med ett halvt stegs fördel i mörker för den nyare.
GR III hade varit helt perfekt om den hade haft lutbar skärm. Det är ju lögn i helvete att försöka hålla kameran stabilt på raka armar när man är andfådd, vilket i alla fall jag är när jag fotar i samband med cykling. Med upplutad skärm kan man hålla armbågarna mot sidan och det blir mycket bättre. Jag fotar faktiskt oftast så även på kameror med sökare. Lite som att köra med en gammal 'bladare. ? Sen är det många bilder som helt enkelt inte går att ta utan lutbar skärm, för att man inte ser skärmen om man inte lutar den.
RX100 är en utmärkt kamera egentligen. Det är bara jag som vill ha full kontroll och det är väldigt, väldigt svårt med handskar. Jag avskyr också Sony av hela mitt hjärta (trots att jag har ett helt jäkla Sony-system också) för att de är så uppenbart gjorda av ickefotografer. Trista att använda, noll taktil känsla, noll genomtänkt användargränssnitt, usla knappar, vedervärdiga menyer, icke programmerbara knappar som skulle kunna användas till bra saker, och så vidare.
Fuji har verkligen fattat hur man gör däremot. Bländarring, ratt för slutartid och sen kan man lägga ISO lättåtkomligt där man vill och köra autofokus med tummen i manuellt fokusläge, så man sömlöst kan skifta mellan AF och MF utan att rota i menyer och skit.
Jag har inte vågat ha med min x-t2 på tur än. Skulle va duktigt nojig med en GFX i väskan men vilken drömkamera att ha med överallt
Själv kör jag x70 som cykel/ta-med-överallt-kamera. Funkar ok om man låter kameran tänka själv så lite som möjligt
Det är klart att det är lite nervigt, men jag har – ta i trä – svårt att se att jag skulle vurpa och landa på ryggen så att kameran pajjar. Gör den det så pajjar antagligen även jag, och det är värre. Just det där med att ha en drömkamera med sig på cykelturen är väldigt mycket värt. Dock märkte jag alldeles nyss att den är rätt värdelös i mörker utan stativ. Dels finns inga ljusstarka gluggar och dels ingen bildstabilisering. Därtill är sökarens/skärmens uppdateringsfrekvens hysteriskt dålig i mörker, så det är galet svårt att fokusera när kameran inte sitter exakt helt still (stativ igen alltså).
Sålde just en X70 faktiskt. Jag älskar den som kamera sett, men hatade både objektivet och sensorn.

? Jag drömmer om en kamera som har X70:s användargränssnitt, Ricoh GR II:s objektiv och sensorn från vad som helst som inte är "X-Trans". Och så bildstabilisering såklart.